امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282406
۳۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

استفانی فراپارت اولین داور زن جام جهانی فوتبال مردان کیست؟

استفانی فراپارت اولین داور زن جام جهانی فوتبال مردان کیست؟

استفانی فراپارت اولین داور مسابقات جام جهانی

استفانی فراپارت داور 38 ساله فرانسوی دیدار آلمان - کاستاریکا را سوت زد و عملکرد درست و بی‌نقصی هم در این دیدار تاریخی داشت.

استفانی فراپارت با لبخند وارد تاریخ جام جهانی شد. اگر عصبی بود یا استرس داشت این را نشان نمی داد. او در هنگام ورود به زمین چشمانش می درخشید چون رویاهایش را زندگی می کرد. داور فرانسوی روحش هم خبر نداشت که این مسابقه برای دومین حذف متوالی آلمان در مرحله گروهی نیز در تاریخ ثبت خواهد شد.

13 ثانیه طول کشید تا پس از سوت شروع بازی، برای دومین بار سوت بزند. زن 38 ساله فرانسوی به دلیل درگیری بین سلسو بورخس و توماس مولر، مسابقه را متوقف کرد. او به بازیکن کاستاریکا هشدار داد. پس از ورود به دقیقه دو، اولین کرنر خود را به سود ژرمن ها اعلام کرد و یکی از ویژگی‌های خود را در طول مسابقه به نمایش گذاشت: هشدار به بازیکنان برای اینکه یکدیگر را شارژ نکنند! سپس در دقیقه 9 و ثانیه 34،  لحظه تاریخی دیگری رخ داد و اولین گلی که توسط یک داور زن در رقابت های جام جهانی مورد قبول قرار گرفت، توسط سرژ گنبری به ثمر رسید.

فراپارت در این باره گفت: "من باید احساساتم را کنترل کنم تا روی بازی تمرکز کنم. وقتی وارد ورزشگاه جام جهانی می شوم، مطمئناً مملو از جمعیت خواهد بود و انتظارات زیادی از من وجود دارد، همچنین احساسات زیادی را تجربه خواهم کرد اما فوراً باید روی بازی تمرکز کنیم زیرا باید تصمیمات خوبی بگیریم. وقتی روی هدف اصلی یعنی قضاوت در زمین بازی تمرکز کنید عملکرد خوبی دارید."

قضاوت داور فرانسوی در این دیدار عالی بود. او در دقیقه 77 اسکار دوارته را با کارت زرد محروم کرد و تنها صحنه‌ای که غافلگیر شده بود، پس از به ثمر رسیدن گل سوم و درگیری کای هاورتز با مدافع کاستاریکا در درون دروازه بود که موضوع بدون مشکل پس از چند ثانیه رفع شد.
اما جنجال های داوری در تصمیمات VAR بود و صحنه های آفساید در گل دوم کاستاریکا و گل چهارم آلمان قابل بحث بود. کسی که مرتکب اشتباه شد کارن دیاز مدینا، دستیار مکزیکی او بود که در نیمه اول متوجه برخورد توپ با کیلور ناواس و ضربه کرنر نشد.

در جام جهانی قطر او قبلاً داور چهارم دیدار مکزیک-لهستان و پرتغال-غنا بوده است اما او به این قانع نبود و توقع قضاوت به عنوان داور اول را هم داشت.

قبل از شروع تورنومنت، زمانی که به عنوان یکی از 36 داور جام جهانی منصوب شد، گفت: "انتظارش را نداشتم اما وقتی فهمیدم، بسیار هیجان‌زده شدم. به این موضوع بسیار افتخار می کنم که نماینده فرانسه در جام جهانی هستم."

استفانی فراپارت اولین داور زن جام جهانی فوتبال مردان کیست؟

عادت به اولین بودن

استفانی فراپارت در میان همکارانش به «مانع‌شِکن» مشهور است. اریک بورگینی، رئیس کمیسیون فدرال داوری در فرانسه می‌گوید: «استفانی "اولین‌های" زیادی را تجربه کرده است. او پیش از این نیز "اولین زنی" بود که به عنوان داور در رقابت‌های لیگ ۲، لیگ ۱، سوپرکاپ اروپا و در لیگ قهرمانان حضور داشت.»

استفانی فراپار که سابقۀ داوری در جام جهانی زنان از جمله فینال جام جهانی ۲۰۱۹، چندین بازی المپیک و قهرمانی فوتبال زنان اروپا را در کارنامه دارد، اکنون یکی از بهترین داوران لیگ ۱ است. او پیش از این رقابت مردان در سوپرکاپ اروپا، چندین بازی لیگ قهرمانان اروپا و یک فینال کوپه دو فرانس را نیز داوری کرده است.

فراپارت چهار برادر دارد که دو نفر از آنها داور بودند. داور فرانسوی که به زودی 39 ساله خواهد شد مدتی پیش گفت: "من به عنوان یک داور، سمج و پیگیر بودم. از کودکی شغل داوری را دوست داشتم و همیشه در دنیای پسران زندگی می کردم."

آغاز داوری در ۱۳ سالگی

استفانی فعالیتش را در دنیای فوتبال، ابتدا به عنوان بازیکن در تیم فوتبال «هربلی» در دپارتمان «ول‌-دوآوز» فرانسه شروع کرد و سپس در حالی که هنوز پیراهن «هربلی» را بر تن داشت، به حرفۀ داوری روی آورد.

او در آن زمان تنها ۱۳ سال داشت و یکسال پس از دریافت آموزش‌های لازم، یعنی از فوریه ۱۹۹۷ میلادی نیز داور فوتبال شد.

ژان کلود گیله، رئیس کمیسیون داوری دپارتمان «ول‌-دوآوز» دربارۀ استفانی فراپار می‌گوید: «او را به خوبی به یاد می‌آورم. من اولین امتحان عملی او را زمانی که می‌خواست داور شود، تایید کردم و از کارش واقعا لذت بردم. استفانی در آن زمان خیلی کوچک بود و قرار بود مسابقه پسران زیر ۱۵ سال را داوری کند. یادم می‌آید که پسرها قدشان خیلی از او بلندتر بود و از بالا به او نگاه می‌کردند. اما او آنها را در جیبش گذاشت. استفانی همه چیز داشت؛ هم حضور و هم اقتدار.»

  • منبع
  • یورونیوز
  • ورزش سه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید