امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278074
۴۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

بازسازی آپارتمان و اطلاعاتی که درباره آن باید بدانید

بازسازی آپارتمان و اطلاعاتی که درباره آن باید بدانید

بازسازی آپارتمان

بازسازی آپارتمان یکی از بهترین کارهایی است که کمک می‌کند با هزینه معقول و مناسب در یک واحد نسبتا جدید زندگی کنید. بازسازی آپارتمان معمولا به معنای ایجاد تغییرات کلی در فضا است که می‌تواند شامل تغییر دکوراسیون و تغییر تجهیزات باشد. اما نکته مهم اینجا است که برای این کار باید برنامه‌ریزی داشته باشید و نکات مهمی را بدانید که در این مطلب به آنها پرداختیم.

وقتی صحبت از بازسازی می‌شود، بدون‌شک منظور ما این نیست که دستی به سر و گوش خانه بکشید. در واقع قرار است به فکر یک بازسازی اساسی و کامل باشید تا بتوانید خانه خودتان را آن‌طور که می‌خواهید بسازید. بازسازی آپارتمان به این سادگی نیست که همین فردا دست به کار شوید. باید نکات مهمی را بدانید که در این مطلب این موارد را بررسی می‌کنیم.

هدف‌گذاری برای بازسازی آپارتمان

بی‌تردید اولین مرحله و نکته مهمی که باید بدانید، مشخص کردن هدف خودتان از بازسازی است. آیا به دنبال این هستید که دکوراسیون و سبک طراحی جدیدی از آپارتمان داشته باشید؟ دنبال این هستید که بخش‌هایی از خانه را جابه‌جا کنید یا می‌خواهید فضای بزرگتری داشته باشید؟ یا دلتان می‌خواهد فضای آپارتمان بزرگ‌تر نشان داده شود و شاید هم فقط قصد تعمیرات دارید؟

به هر حال این تصمیم‌گیری اولیه، روی خیلی از موارد بعدی تاثیر دارد. از هزینه‌ها و مدت زمان انجام کار گرفته تا نقشه جدید و تجهیزات لازم، همه و همه به هدف شما از بازسازی بستگی دارد. ضمن اینکه باید مشخص کنید که قرار است تغییرات جزئی داشته باشید یا می‌خواهید اساسی دست به کار شوید. برای مثال شاید بخواهید با تغییر نقشه آشپزخانه هم فضای خانه را بزرگتر کنید و هم یک آشپزخانه اپن داشته باشید.

مشخص‌کردن بودجه بازسازی آپارتمان

با اینکه مشخص‌کردن بودجه و هدف‌گذاری به نوعی قضیه مرغ و تخم‌مرغ است، اما باید بین این دو گزینه تعادل را برقرار کنید. بدون‌شک وقتی اول هدف را مشخص می‌کنید، باید در نهایت بودجه انجام کار هم مشخص شود. ازطرفی گاهی بودجه شما محدود است، در نتیجه باید متناسب به آن دست به کار شوید.

به هر حال، این روزها موضوع هزینه بسیار مهم است و باید به قدرت جیبتان نگاه کنید. بنابراین موضوع بودجه‌بندی و هزینه‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید متناسب با آن وارد گود شوید. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که بازسازی آپارتمان، همیشه شامل هزینه‌های پنهان و محاسبه نشده می‌شود. بنابراین همیشه دست بالا بگیرید یا ۳۰ تا ۴۰ درصد به چیزی که در نظر دارید اضافه کنید.

انتخاب مشاور و مجری حرفه‌ای

بازسازی آپارتمان کاری نیست که خودتان یا خانواده به تنهایی از عهده آن برآیید. بنابراین نیاز است که اول برای مشخص‌کردن مسیر دقیق و نقشه مرتبط با آن، از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید. سپس باید سراغ یک مجری یا پیمانکار ماهر بروید که تیم حرفه‌ای و متخصص برای بازسازی داشته باشد. البته معمولا پیمانکاران خودشان به شما مشاوره هم می‌دهند.

استفاده از تخصص شرکت‌ها و افرادی که در زمینه بازسازی سابقه خوبی دارند، باعث می‌شود تا خیلی زود و با هزینه مناسب به چیزی که می‌خواهید برسید. گاهی یک پیشنهاد یا تصمیم آن‌ها باعث می‌شود کلی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

تهیه چک لیست

برای اینکه بدانید روند کار به چه صورت است و بازسازی شما برچه اساسی پیش خواهد رفت، باید یک چک لیست آماده کنید. به عنوان مثال اگر در برنامه شما تخریب وجود داشته باشد، شرایط کار متفاوت‌تر خواهد بود. معمولا مواردی که در بخش‌های گوناگون جزو چک لیست بازسازی آپارتمان هستند، شامل گزینه‌های زیر است:

  • برداشتن دیوارها و ایجاد فضای بزرگ‌تر
  • تغییر سبک طراحی آشپزخانه
  • تغییر کابینت‌ها
  • تعویض کاشی و سرامیک
  • تعویض شیرآلات
  • اضافه کردن دستشویی فرنگی
  • اضافه‌کردن وان
  • تغییر کفپوش و دیوارپوش‌ها
  • اضافه‌کردن یا تغییر وضعیت پنجره‌ها
  • اضافه‌کردن یا تغییر لوازمی چون هود و گاز صفحه‌ای

بازسازی آپارتمان و اطلاعاتی که درباره آن باید بدانید

انتخاب درست متریال

وقتی صحبت از بازسازی آپارتمان و تغییر دکوراسیون می‌شود، طبیعی است که به فکر استفاده از متریال جدید هم باشیم. فرض کنید قرار است آشپزخانه را بازسازی کنید، در نتیجه استفاده از کابینت‌های های‌گلاس و براق یا ممبران، گاز صفحه‌ای یا هودهای جدید و لمسی خیلی دور از ذهن نیست. شاید در بازسازی بخواهید از کفپوش سرامیک یا پارکت استفاده کنید یا برای سرویس بهداشتی سراغ متریال جدید بروید.

انتخاب نوع مصالح و متریال جدید نه‌تنها روی زیبایی و طراحی ظاهری موثر است، بلکه رابطه مستقیمی با هزینه‌ها دارد. بنابراین سعی کنید در این قسمت وسواس زیادی به خرج دهید و از جاهای مختلف قیمت بگیرید.

دریافت مجوز بازسازی آپارتمان

برخی تصور می‌کنند که بازسازی خانه نیاز به مجوز ندارد، اما در واقع این طور نیست. این موضوع بستگی به تصمیم شما دارد. گاهی قصد تعمیرات دارید که نمی‌توان خیلی نام بازسازی روی آن گذاشت. ولی وقتی تغییرات گسترده باشد و مجبور باشید که نقشه را تغییر دهید، حتما باید این موضوع را اطلاع‌رسانی کنید و از شهرداری مجوز بگیرید.

اگر این کار را انجام ندهید و مجوز نگیرید، نه‌تنها کار غیرقانونی کردید و در آینده به مشکل می‌خورید، بلکه مجبور می‌شوید تغییرات انجام شده را تخریب کنید.

استفاده از دکوراسیون و لوازم فعلی در بازسازی آپارتمان

نکته‌ای که کمتر به آن توجه می‌شود استفاده از لوازم فعلی و دکوراسیون کنونی در دکوراسیون جدید است. به عنوان مثال بررسی کنید که آیا از مبلمان و سرویس چوب، فرش‌ها و … را می‌توانید در طرح جدید هم استفاده کنید یا خیر. ضمن اینکه برای انتخاب سبک طراحی جدید، دکوراسیون و رنگ‌بندی آن هم مهم است که بدانید تکلیفتان با لوازم قبلی چیست. حتی گاهی وقت‌ها شاید به دلیل کاهش هزینه‌ها بخواهید از همان کفپوش، دیوارپوش یا دکوراسیون استفاده کنید.

کاهش مصرف انرژی در بازسازی آپارتمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازسازی آپارتمان باید توجه کنید، موضوع کاهش مصرف انرژی است. معمولا خانه‌هایی که بازسازی می‌شوند سبک معماری قدیمی داشته‌اند و به همین دلیل میزان اتلاف انرژی در آنها بالا است. بنابراین با استفاده از عایق‌های حرارتی یا اضافه‌کردن پنجره‌های دوجداره می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

  • منبع
  • دیوار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید