امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282074
۳۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

حیواناتی که می توانند شیر بکشند

حیواناتی که می توانند شیر بکشند

از دیرباز شنیده‌ایم که شیر به عنوان سلطان جنگل لقب گرفته، اما این بدان معنا نیست که این شکارچی با ابهت شکست ناپذیر است! زیستگاه‌های آفریقایی علاوه‌بر این‌که خانه این گربه‌سانان بزرگ هستند، موجودات خطرناک دیگری را نیز پرورش داده و بسیاری از این حیوانات در مقابل شیر در قالب دفاع از خود و یا حفظ اراضی ایستادگی کرده و تمایل به شکست این حیوان را دارند.

فیل ترکیبی از جثه بزرگ و تجربه

1- فیل ترکیبی از جثه بزرگ و تجربه

فیل بزرگ‌ترین پستاندارد خشکی بوده و ویژگی‌های این حیوان باعث شده تا به یک شکار غرورآفرین برای شیرها تبدیل شود و این حیوان سعی کند تا با استفاده از دندان و چنگال خود یک فیل را از پای دربیاورد. تعجبی ندارد که فیل با جثه قوی خود می‌تواند به راحتی یک شیر را بکشد، به همین دلیل هم غالب شیرها بچه فیل‌ها را طعمه شکار خود قرار می‌دهند و فیل‌ها نیز از بچگی روش‌های محافظت از خود را یاد می‌گیرند.

یک فیل نر وزنی معادل 6350 کیلوگرم دارد و تمام فیل‌های گله باهم متحد می‌شوند تا از بچه‌های خود در برابر شیرها محافظت کنند. عاج و سم‌های سنگین یک فیل حتی برای گله‌ای از شیرها نیز به عنوان یک تهدید جدی قلمداد می‌شود. خرطوم‌های این حیوان نیز قادر است تا وزنی معادل 180 کیلوگرم را به راحتی برداشته و از آن مانند یک سلاح در برابر مهاجمان خود استفاده کند!

شیرها در مواجهه با یک فیل بالغ به راحتی شکست خواهند خورد و آن‌هایی که می‌توانند جان سالم به در ببرند نیز جراحت‌های زیادی را متحمل می‌شوند؛ به گونه‌ای که ممکن است بر اثر این جراحت‌ها جان خود را از دست بدهند.

سن فیل‌ها بیشتر از وزنشان یک مزیت محسوب می‌شود. محققان می‌گویند که فیل‌های مسن‌تر روش‌های خاص و پیچیده‌تری را برای دفاع در مقابل شیرها می‌دانند و از علم خود برای محافظت مداوم از گله در برابر تهدیدهای بیرونی استفاده می‌کنند.

اسب آبی با آرواره‌های مرگ‌آور

2- اسب آبی با آرواره‌های مرگ‌آور

اسب‌های آبی که درست مانند خوک‌های بزرگ به نظر می‌رسند، بیشتر از هر حیوان دیگری در سال شیرها را می‌کشند! شیرها معمولاً عادت دارند تا به مرزهای زیستگاه این حیوانات احترام بگذارند. اسب‌های آبی علیرغم داشتن وزن بیش از 1360 کیلوگرم، می‌توانند سرعتی معادل 55 کیلومتر در ساعت نیز داشته باشد.

با این وجود به دلیل کمبود غذا ممکن است گاهی شیرها به اسب‌های آبی به صورت گروهی حمله کنند. به خاطر جثه بزرگ و ضخیم بودن پوست این حیوان، شیرها باید زمان زیادی را صرف تکه تکه کردن شکار خود کنند. فک یک اسب آبی می‌تواند با قدرت بسیار زیاد خود استخوان‌های یک شیر را به راحتی خورد کند! یک حرکت اشتباه از شیرها حین شکار این حیوان می‌تواند منجر به مرگ آن‌ها شود. همچنین اگر شیر به قلمرو اسب آبی تجاوز کند مورد خشم این حیوان قرار خواهد گرفت.

 بوفالوی آبی در مبارزات خانوادگی

3- بوفالوی آبی در مبارزات خانوادگی

بوفالوهای آبی بزرگ‌ترین طعمه شیرها نیستند اما این باعث نمی‌شود که این حیوان کشنده نباشد. شیرها معمولاً با درایت کامل به گله‌های بزرگ این حیوانات از پشت ضربه وارد می‌کنند تا از شاخ تیز و برنده این حیوانات در امان بمانند. شیرهای ماده معمولاً با غافل‌گیر کردن بوفالوهای آبی و یا هدف قرار دادن ضعیف‌ترین و کندترین آن‌ها سعی در شکار این حیوان دارند اما باید توجه داشت که همین تاکتیک گله‌ای می‌تواند برای خود شیرها نیز یک تهدید به حساب بیاید.

تعداد زیاد بوفالوهای آبی در گله باعث شده تا آن‌ها از تاکتیک ازدحام استفاده کرده و از مزیت جمعیت زیاد خود استفاده کنند تا شیرها را تعقیب و یا حتی آن‌هایی که جرئت حمله به بوفالوها را داشتند را از پای در بیاورند!

همچنین این حیوانات به عنوان تهدیدی بالقوه برای شیرها نیز به حساب می‌آیند؛ چراکه به دنبال توله شیرها می‌گردند تا قبل از این‌که رشد کنند و به تهدیدی برای قبیله بوفالوهای آبی تبدیل شوند اقدام به کشتن آن‌ها کنند!

کفتار هرچه بیشتر قوی‌تر

4- کفتار هرچه بیشتر قوی‌تر

کفتارها و شیرها نقاط اشتراک زیادی دارند اما عادات و زیستگاه‌های مشترک باعث شده تا به دشمنان سرسخت برای یک‌دیگر تبدیل شوند. کفتارها برای جلوگیری از دزدیده شدن شکارشان توسط شیرها و یا سایر حیوانات بزرگ‌تر، طعمه خود را زنده زنده می‌خورند. همچنین این حیوان به لاشه‌خوری از شکار شیرها بسیار معروف است. اختلافات بر سر اراضی و درگیری‌ به خاطر لاشه‌ها، بین این دو حیوان بسیار زیاد است و اغلب پیروزی در میدان نبرد به تعداد اعضای هر یک از این دو گروه بستگی دارند.

بیشتر این شیرها هستند که از کفتارها شکار می‌دزدند و با وجود این‌که کفتارها می‎‌توانند یک شیر را بکشند، به راحتی شکست را پذیرفته و صرفاً به آزار و اذیت شیرهایی که لاشه‌های شکاری آن‌ها را به تصاحب درآورده‌اند، بسنده کرده و بیشتر سعی دارند تا جایی که امکان دارد تکه‌های گوشت بدزدند.

در مورادی که نسبت تعداد کفتارها و شیر‌ها 6 به 1 باشد یا کفتارها با شیرهای جوان یا شیرهای ماده روبرو باشند، دیده شده که کفتارها با چنگال‌های تیز و دندان‌های خردکننده خود آن‌ها را می‌کشند.

جوجه تیغی غذایی بسیار دردناک

5- جوجه تیغی غذایی بسیار دردناک

اگرچه جوجه‌تیغی‌ها به خاطر داشتن پوشش خاردار خود ممکن است در نگاه اول غذای مطلوب حیوانات شکارچی نباشند، اما گوشت آبدار این حیوان باعث شده تا به طعمه وسوسه‌ انگیزی برای شیر به ویژه در فصول سرد سال تبدیل شود. شیرهایی که سن بیشتری دارند در فرو بردن پنجه‌های خود در بدن جوجه تیغی‌ها مهارت بیشتری نیز داشته و این کار را در طول زمان به خوبی یاد می‌گیرند.

معمولاً شیرهای جوان در شکار جوجه‌تیغی‌ها شکست خورده و همین اتفاق باعث می‌شود تا شیرهایی که به تنهایی برای شکار این حیوان اقدام می‌کنند جان خود را از دست بدهند. جوجه‌تیغی‌ها گاهی چنان به شیر تنها حمله می‌کنند که باعث می‌شوند این حیوان در اثر جراحت وارده بمیرد. سایر شیرها نیز به گونه‌ای مجروح می‌شوند که در نهایت مجبور می‌شوند به دنبال شکارهای راحت‌تر و کم دردسرتر بروند.

کرگدن، یک تانک در حال حرکت!

6- کرگدن، یک تانک در حال حرکت!

شیرها به ندرت کرگدن‌های سیاه را برای شکار مورد هدف قرار می‌دهند و معمولاً شیرهایی که در انتخاب‌های خود سخت‌گیرانه‌تر تصمیم می‌گیرند، عمر طولانی‌تری نیز خواهند داشت. شیرها به شکار بچه کرگدن‌ها بسیار شهرت دارند اما تلاش این حیوان حتی به صورت گله‌ای برای مبارزه و شکار کرگدن‌های بالغ به ندرت اتفاق می‌افتد.

با این حال کرگدن‌ها تمایل چندانی به حمله ندارند مگر آن‌که حس کنند جانشان در خطر است یا در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. وزن این حیوان تا 2000 کیلوگرم نیز می‌رسد اما سرعت یک کرگدن بالغ می‌تواند به 55 کیلومتر در ساعت سرعت برسد و با شاخ خود یک شیر بالغ را به راحتی از پای درآورد.

بیشتر شیرها می‌دانند که روبه‌رو شدن با کرگدن‌های بالغ ارزش این ریسک و خطر را ندارد؛ اما محققان می‌گویند، این حملات با توجه به خشکسالی و سایر شرایط آب و هوایی بیشتر خواهد شد.

کروکودیل، کابوس شبانه‌ رود نیل

7- کروکودیل، کابوس شبانه‌ رود نیل

در صورت مناسب بودن موقعیت و شرایط، شیرها از دزدیدن تخم‌ها از لانه کروکودیل‌ها هراسی ندارند. با این حال گونه‌های بالغ این حیوان می‌توانند تهدیدی جدی برای سلطان جنگل به حساب بیایند.

این گونه‌ها معمولاً وارد درگیری با یکدیگر نمی‌شوند اما آن دسته از حیوانات که دارای جثه‌های بزرگ هستند می‌توانند کروکودیل‌ها را برای ورود به میدان جنگ تحریک کنند. همچنین این حیوان، شیرهایی که در اعماق چاله‌های آبی گیر کنند را به راحتی مورد شکار قرار می‌دهد. یک کروکودیل می‌تواند با هر بار گاز گرفتن نیرویی معادل 260 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع وارد کند که بسیار فراتر از نیروی یک شیر است. هر دو حیوان تاکتیک‌های خاص خود را برای شکار طعمه و حمله به او دارند اما تاکتیک یک تمساح برای چسبیدن به هدف و غرق کردن آن راه بسیار موثری برای کشتن یک شیر، در نبردهای بین این دو حیوان است.

زرافه با داشتن پاهای دراز و خطرناک

8- زرافه با داشتن پاهای دراز و خطرناک

مانند بیشتر شکارچیان قوی، شیرها نیز تمایل دارند تا آسیب‌پذیرترین و ضعیف‌ترین حیوانات را طعمه و هدف شکارشان قرار دهند؛ این شیوه در واقع یک انتخاب طبیعی است که باعث تکامل و حفظ بقای شیرها می‌شود. وزن زرافه نر به صورت متوسط بیش از 900 کیلوگرم بوده و بدون در نظر گرفتن گردن درازشان باید بدانید که بیش از 2 متر قد دارند. این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده تا به یک خطر مهم برای شیرها تبدیل شوند.

بچه زرافه‌ها در مقابل زرافه‌های بالغ هدف و طعمه ساده‌تری برای شکار هستند؛ اما باید توجه داشت که یک زرافه می‌تواند با قدرت 140 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع لگد بزند و همین مقدار برای متلاشی کردن سر شیری که به این حیوان خیلی نزدیک شود کافی خواهد بود!

  • منبع
  • دیجی رو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید