امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276035
۷۱۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

واچوفسکی ها یا خواهران واچوفسکی سازندگان فیلم ماتریکس

برادران واچوفسکی که با تغییر جنسیت الان به عنوان خواهران واچوفسکی شناخته می شوند کارگردانان مشهور هالیوود هستند که به ویژه با سه گانه ماتریکس با بازی کیانو ریوز به شهرت رسیدند

واچوفسکی ها یا خواهران واچوفسکی سازندگان فیلم ماتریکس

واچوفسکی‌ها یا خواهران واچوفسکی The Wachowskis کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و نویسنده کتاب‌های مصورند که با کارگردانی سه‌گانهٔ ماتریکس به شهرت رسیدند.

واچوفسکی ها یا خواهران واچوفسکی

خواهران واچوفسکی در یک خانواده یهودی - لهستانی-آمریکایی در شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمدند. مادرشان پرستار و نقاش و پدرشان تاجر بود. آن‌ها دوران مدرسه را در شیکاگو به سر بردند و سپس اندی به دانشگاه امرسون بوستون و لری به دانشگاه بارد در نیویورک رفتند، اما هر دو قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اخراج شدند. سپس آن‌ها در شیکاگو مشغول به تجارت فرش و نوشتن کتاب‌های مصور شدند.

برادران واچوفسکی که با تغییر جنسیت الان به عنوان خواهران واچوفسکی شناخته می شوند کارگردانان مشهور هالیوود هستند که به ویژه با سه گانه ماتریکس با بازی کیانو ریوز به شهرت رسیدند.

در سال ۲۰۱۲ لری واچوفسکی، طی عمل جراحی تطبیق جنسیت انجام داد و نام خود را لانا واچوفسکی گذاشت. لانا یک زن ترنس است. او متذکر شده که دیگر گروه آن‌ها را به نام برادران واچوفسکی صدا نکنند و آن‌ها اکنون خواهر و برادر هستند و نام او نیز دیگر لری نیست و لانا است.

اندی واچوفسکی هم در ۴۸ سالگی یک نامه سرگشاده نوشته و در آن داستان ترنس بودن خودش را گفته است و افشا کرده که از سمت خبرنگاران تحت فشار بوده و تهدید می‌شده تا هویت خودش را افشا کند. او خود را لی لی نامید و درخواست کرد که از این به بعد خواهران واچوفسکی نامیده شوند.

واچوفسکی ها یا خواهران واچوفسکی سازندگان فیلم ماتریکس

خواهران واچوفسکی و ماتریکس

ماتریکس ( The Matrix) معروفترین ساخته خواهران واچوفسکی، فیلم اکشن علمی - تخیلی، آمریکایی- استرالیایی در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی همچون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو و گلوریا فاستر ایفای نقش می‌کنند.

ماتریکس آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی و یک فیلم‌نامه چندلایه است و یک جامعه پادآرمان‌شهر در آینده را به تصویر می‌کشد، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام «ماتریکس» رخ می‌دهد، که به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده بود. این در حالی بود که حرارت و فعالیت‌های الکتریکی بدن انسان‌ها به عنوان منبع انرژی برای ماشین آلات محسوب می‌شد. در این بین یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام نئو، از این حقیقت آگاه شده و همراه با افراد دیگری که از این دنیای رؤیایی خود را رها کردند به شورشی علیه ماشین‌ها برمی‌خیزند.

فیلم ماتریکس به داشتن محتوای سنگین و ساختار پیچیده فلسفی شهرت دارد. این فیلم همچنین نمونه‌ای از سبک سایبرپانک و علمی تخیلی به شمار رفته و شامل منابع متعددی از ایده‌ها و تفکرات فلسفی و مذهبی می‌باشد.

روشی که واچوفسکی‌ها در ساخت صحنه‌های اکشن این فیلم به‌کار گرفته‌اند تحت تأثیر انیمه ژاپنی و فیلمهای هنرهای رزمی بوده‌است. آنها همچنین از تکنیک‌های مبارزه نمایشی و وایر فو — نوعی تکنیک مبارزه با کمک هدایت افراد با سیم و مورد استفاده در فیلم‌های سینمایی اکشن سینمای هنگ کنگ — در ساخت این فیلم استفاده کرده‌اند.

این فیلم موجب مشهور شدن جلوه بصری تأخیر گلوله شد، تکنیکی که طی آن صحنه‌های اکشن فیلم به صورت حرکت آهسته به نمایش درمی‌آید اما حرکت دوربین به نحوی است که انگار با سرعت معمولی در حال جابه‌جا شدن است.

این فیلم تأثیر زیادی بر فیلم‌های سبک ابرقهرمانی بعد از خود داشت. ماتریکس به‌طور ویژه به‌خاطر جلوه‌های ویژه، نوع اکشن استفاده شده، فیلم‌برداری و سرگرم‌کنندگی بالا مورد تحسین قرار گرفته‌است.

این فیلم که از آن به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ژانر علمی–تخیلی در تمام دوران یاد می‌شود، در سال ۲۰۱۲ به فهرست ملی ثبت فیلم آمریکا افزوده شد.

واچوفسکی ها یا خواهران واچوفسکی سازندگان فیلم ماتریکس

فیلم ماتریکس که نخستین قسمت از سه‌گانه ماتریکس به‌شمار می‌رود، برنده ۴ جایزه اسکار در بخش‌های فنی و همچنین جوایز دیگری شامل جایزه بفتا و ساترن بوده‌است.

فیلم در ۳۱ مارس ۱۹۹۹ در آمریکا اکران شد و توانست به فروشی جهانی معادل ۴۶۳ میلیون دلار دست یابد. اگرچه فیلم، به‌طور کلی نظرات مثبتی از منتقدین فیلم دریافت کرد و بعضی از منتقدین این فیلم را به‌خاطر اجرای موضوعات دشوار ستوده‌اند، با این‌حال، برخی دیگر معتقدند که مفاهیم عمیق فیلم، تحت تأثیر جلوه‌های ویژه آن قرار گرفته‌اند.

ماتریکس که از آن به‌عنوان یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود، در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها، در رتبه ۱۵ قرار دارد.

موفقیت این‌فیلم به‌قدری بود که دو دنباله برای آن به نام‌های ماتریکس: بارگذاری مجدد (۲۰۰۳) و انقلاب‌های ماتریکس (۲۰۰۳) به کارگردانی واچوفسکی‌ها ساخته شد. علاوه بر این، مجموعه ماتریکس تنها به فیلم محدود نماند و به دنیای کتاب‌های کمیک، بازی‌های ویدئویی و فیلم‌های انیمیشن کوتاه نیز راه پیدا کرد، که در این مسیر، واچوفسکی‌ها نقش مهمی به‌عهده داشتند. قسمت چهارم این مجموعه، قرار است در تاریخ ۱ آوریل ۲۰۲۲ برابر با ۱۲ فروردین ۱۴۰۱، اکران شود.

  • منبع
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید