امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278816
۸۲۱
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعاتی که باید در مورد اعتیاد به غذا بدانید!

مانند داروهای اعتیاد آور، غذاها نیز مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین را تحریک می کنند. هنگامی که افراد لذت مرتبط با افزایش ترشح دوپامین از طریق خوردن برخی غذاها را تجربه می کنند، به این لذت اعتیاد پیدا کرده و به صورت مرتب احساس نیاز دوباره به غذا می نمایند.

اعتیاد به غذا

اعتیاد به غذا

آزمایش‌ها روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که در برخی از افراد، مراکز پاداش و لذت مغز که توسط داروهای اعتیادآور مانند کوکائین و هروئین ایجاد می‌شوند، با غذا، به‌ویژه غذاهای پرکالری، فعال می‌شوند. غذاهای پرکالری غذاهایی هستند که سرشار از قندها و کربوهیدرات ها، چربی ها و نمک هستند.

مانند داروهای اعتیاد آور، غذاها نیز مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین را تحریک می کنند. هنگامی که افراد لذت مرتبط با افزایش ترشح دوپامین از طریق خوردن برخی غذاها را تجربه می کنند، به این لذت اعتیاد پیدا کرده و به صورت مرتب احساس نیاز دوباره به غذا می نمایند. به این فرآیند، اعتیاد به غذا می گویند.

پرخوری اجباری نوعی اعتیاد رفتاری است به این معنی که فرد ممکن است با رفتاری مانند خوردن غذا که باعث لذت شدید می شود، مشغول شود درست همانند اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به قمار و …در این افراد سیگنال های لذت از خوردن غذاهای پرکالری ممکن است بر سایر سیگنال های مغزی مانند سیگنال سیری غلبه کند، در نتیجه، آنها حتی در مواقع سیری نیز به خوردن ادامه می دهند.

افرادی که دچار اعتیاد به غذا هستند ممکن است نوعی تحمل به غذا را نیز تجربه کنند به این معنا که هرچه بیشتر و بیشتر غذا می خورند، کمتر و کمتر احساس سیری می نمایند.

دانشمندان بر این باورند که اعتیاد به غذا ممکن است نقش مهمی در چاقی داشته باشد. اما افراد با وزن طبیعی نیز ممکن است با اعتیاد به غذا دست و پنجه نرم کنند.

این افراد ممکن است افراد پرتحرکی باشند و با وجود اعتیاد به غذا از ورزش و فعالیت بدنی برای جبران اضافه وزن ناشی از پرخوری استفاده نمایند و یا ممکن است بدن آنها از نظر ژنتیکی به صورتی برنامه ریزی شده باشد تا کالری اضافی دریافتی را بهتر مدیریت نماید.

علائم و نشانه های اعتیاد به غذا

افراد مبتلا به اعتیاد غذا دچار علائم زیر هستند:

• علائم روانشناختی مانند اضطراب و افسردگی و اختلال استرس بعد از سانحه (PTSD)

• هنگامی که شروع به خوردن غذاهای پرکالری می کنند، در نهایت بیش از آن چیزی که انتظار دارند به خوردن ادامه می دهند.

• حتی در زمان هایی که گرسنه نیستند باز هم میل به غذا خوردن دارند.

• در بیشتر مواقع پس از اتمام غذا خوردن احساس پری بیش از حد معده و دل‌دردهای بیماری گونه دارند.

• روابط اجتماعی این افراد به شدت تحت تاثیر غذا خوردن است به طوری که ممکن است برخی از دوستان خود را به خاطر غذا از دست بدهند!

• این افراد غذا خوردن را به هر تفریح دیگری از جمله وقت گذرانی با خانواده یا فعالیت های ورزشی و تفریحی دیگر، ترجیح می دهند.

• به دلیل ترس از پرخوری از موقعیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی که در آن غذاهای خاصی در دسترس است، اجتناب می کنند.

• احساس گناه و عذاب وجدان بعد از غذا خوردن

اعتیاد به غذا

رابطه بین اعتیاد به غذا و سیگنال‌های مغزی

در مطالعات دانشمندان روی اعتیاد به غذا و سیگنال های مغزی که منجر به بروز آن می شوند، محققان از FMRI (MRI برای اندازه‌گیری تغییرات متابولیکی کوچک که در قسمت‌های فعال مغز اتفاق می‌افتد)  بر روی تعدادی خانم با شاخص توده بدنی (BMI)  متفاوت استفاده نمودند. به این معنا که برخی از آنها دچار اضافه وزن بودند و برخی وزن نرمال و ایده آلی داشتند.

FMRI زمانی انجام شد که زنان تصویر یک میلک شیک شکلاتی خوشمزه و یک نوشیدنی بی مزه مانند آب را مشاهده نمودند.

وقتی زنان به تصویر میلک شیک نگاه کردند، سیگنال های مغزی در مناطقی از مغز که مرتبط با ارزش گذاری ها و محرک های انگیزشی مرتبط است، افزایش یافت.

در این مطالعات، زنانی  که دچار اعتیاد به غذا بودند در مقایسه با آنهایی که کمتر به اعتیاد غذایی دچار بودند، فعالیت بیشتری در این ناحیه از مغز داشتند. این حوزه از مغز در تصمیم گیری، کنترل رفتارها و روابط بین محرک ها و پاسخ ها نقش مهمی را ایفا می نماید.

در مرحله بعد از این زنان خواسته شد تا میلک شیک را بنوشند. هنگام نوشیدن میلک شیک، زنانی که نمرات اعتیاد به مواد غذایی بالاتری داشتند، فعالیت کمتری در ناحیه‌ای از مغز که به توانایی مهار یک رفتار مربوط می‌شود، نشان دادند. این نشان می دهد که این زنان کمتر قادر به کنترل اعمال خود خود هستند.

نکته جالب توجه در این مطالعات این است که هیچ ارتباطی بین اعتیاد غذایی و شاخص توده بدنی یافت نشد. برخی از زنان لاغر اعتیاد غذایی بالاتری را نسبت به زنان چاق نشان دادند.

راه های درمان اعتیاد به غذا

دانشمندان معتقد هستند که درمان اعتیاد به غذا به مراتب پیچیده تر از درمان اعتیادهای رفتاری دیگر مانند اعتیاد به الکل است زیرا افرادی که اعتیاد به الکل دارند می توانند در نهایت از نوشیدن الکل خودداری کنند اما افرادی که معتاد به غذا هستند، باید هنوز هم به غذا خوردن ادامه دهند و تنها مقدار و نوع آن را کنترل نمایند.

اما محققان معتقدند که تنها حدود شش هفته خوردن غذای سالم و به اندازه می تواند وابستگی افراد به غذاهای ناسالم، به ویژه نمک را از بین برود اما نکته بسیار مهم در طی روند درمان اعتیاد به غذا این است که هیچوقت نباید غذاهایی که دوست دارید را به صورت کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید و هم چنین آنقدر کم غذا نخورید که گرسنه بمانید! برنامه مورد نیاز برای رهایی از اعتیاد غذایی نیاز نیاز به مشاوره هم با متخصص تغذیه و هم با روانشناس و روانپزشک دارد.

  • منبع
  • دکتر دکتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید