امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278924
۸۶۵
۲
۰
نسخه چاپی

بیوگرافی پر هیاهو خالق زرماکارون

مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر ماکارون و خالق برند معتبری همچون زر ماکارون است.در این بخش از حقوق نیوز میخواهیم شما را با بیوگرافی کارآفرین و بنیانگذار زر ماکارون آشنا کنیم.

زندگی مرتضی سلطانی از همان شروع کودکی

زندگی مرتضی سلطانی از همان شروع کودکی

مرتضی سلطانی در تاریخ ۱۳۳۷ در قلعه مبارک آباد قم به دنیا آمد. کودکی مرتضی سلطانی در شرایطی سخت سپری شد و خانواده‌اش در فقر به سر می‌بردند.

خانواده مرتضی سلطانی (او به همراه مادر و سه فرزند دیگر) در یک اتاق کاه گلی اجاره‌ ای در قلعه مبارک آباد قم زندگی می کردند. آن ها از حداقل‌ های زندگی محروم بودند و درآمد اندک خانواده مرتضی سلطانی از راه گیوه‌ دوزی مادر تامین می‌ شد!

اما حاصل سوزن ‌زدن‌ های مادر آن‌ قدر زیاد نبود که خرج یک زندگی پنج نفره را تامین نماید… به همین دلیل سه فرزند دیگر خانواده درس را رها کردند و از همان نوجوانی وارد بازار کار شدند تا بتوانند در تامین مخارج خانه یاری بخش مادر خود باشند.مرتضی سلطانی یک درمانگاه خیریه به یاد مادر فقیدش در روستای محل تولد خود، قاهان، ساخت.

مرتضی سلطانی نیز به همین دلیل (برای رفع مشکلات مالی) انجام کارهای مختلفی را تجربه کرد! او در روزﻫﺎی ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ و ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﮔﻮرﺳﺘﺎن ﻣﯽ‌ رفت ﺗﺎ ‫بتواند ﺑﺎ ﺷﺴﺘﻦ ﻗﺒﺮﻫﺎ، مقداری پول ﺑﻪ دﺳﺖ آورد… وی در این باره می گوید: ” در آن زمان در قبرستان پیرمردی ﺳﻨﮓ ﻗﺒﺮ ﻋﺰﯾﺰ از ‫دﺳﺖ رﻓﺘﻪ‌ خود را ﻧﻮازش ﻣﯽ‌ ﮐﺮد؛ شروع کردم به شستن آن قبر و وقتی کارم تمام شد چشمم به دستان او بود تا پولی به من بدهد تا بتوانم قبرهای دیگری را تمیز کنم… ﭼﺸﻤﺎن ﭘﯿﺮﻣﺮد ﺑﻪ ﭘﺎﻫﺎﯾﻢ دوﺧﺘﻪ ﺷﺪ و او ﺑﺎ ﺗﺎﺳﻔ زﻣﺰﻣﻪ ﮐﺮد: وای ﺑﺮ ﻣﻦ، وای ﺑﺮ ﻣﺎ.

پیرمرد ﻣﺮا ﺑﺎ ﺧﻮد به کفش فروشی برد و برای من کفشی پلاستیکی خرید! آن کفش‌ ها یکی از ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺧﺎﻃﺮات و ارزﺷﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ داراﯾﯽ‫ﻫﺎی ﻣﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ. “

او مدتی کار واکس زدن را تجربه کرد! مرتضی سلطانی در اﺑﺘﺪای ﺟﻮانی، نخستین ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺧﻮد را در دنیای ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر با ﻓﺮش ﻓﺮوﺷﯽ کسب کرد؛ اﻣﺎ ﻓﺮش ﻓﺮوﺷﯽ کاری نبود که او دوست داشته باشد… پس از مدتی او با کمک دوستان خود یک واحد تراشکاری راه اندازی کرد.

مرتضی سلطانی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شیراز پذیرفته شد.

مرتضی سلطانی و فعالیت در عرصه ساخت سوله

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ساخت انواع سوله‌ ها در ایران در انحصار خارجی‌ ها بود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با رفتن آن‌ ها از ایران، دیگر سوله جدیدی در ایران ساخته نشد!

وی با گروهی آشنا شد ﮐﻪ ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎری ﭘﻮﺷﺶ ﺳﻮﻟﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دادﻧﺪ. مرتضی سلطانی تصمیم گرفت کار خود را با ساخت سوله در شهر ساوه آغاز کند. در ﺳﺎل ۱۳۵۹ شمسی ﻗﻢ ﺑﺨﺸﯽ از اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان به حساب می‌ آمد و ﺑﻪ دلیل آن که امکان احداث کارگاه در ﺣﺮﯾﻢ ۲۱۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺗﻬﺮان وجود نداشت، او زﻣﯿﻨﯽ را در‫ ﻣﺎﻣﻮﻧﯿﻪ زرﻧﺪ ﺳﺎوه اجاره کرد و ﺑﻌﺪ از آن ﺑﺮای درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻮاﻓﻘﺖ اﺻﻮﻟﯽ ﺑﻪ اداره ﺻﻨﺎﯾﻊ اراک رﻓت. ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﺳﺘﺎن ﻣﺮﮐﺰی ﺑﻪ ﺟﺪﯾﺖ ﺑﺎ درﺧﻮاﺳﺖ ﺳﻮﻟﻪ ﺳﺎزی مرتضی سلطانی ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﮐﺮد! او به مدت شش ماه این موضوع را پیگیر کرد و سرانجام توانست ﻣﻮاﻓﻘﺖ اﺻﻮﻟﯽ ﺗﺎﺳﯿﺲ ‫ﮐﺎرﺧﺎﻧﻪ ﺳﻮﻟﻪ ﺳﺎزی را درﯾﺎﻓﺖ ﮐند.

او تصمیم گرفت یک آگهی در روزنامه با این محتوا منتشر کند: ما برای شما سوله می‌ سازیم!

فردای همان روز از طرف شرکتی به نام اتحادیه امکان با او تماس گرفتند و از مرتضی سلطانی دعوت کردند که به دفتر آن ها برود. وقتی آن‌ ها فهمیدند که وی هیچ چیزی پیرامون سوله‌ سازی نمی‌ داند، عصبانی شدند! اما مرتضی سلطانی دست بردار نبود و بالاخره مدیرعامل آن شرکت راضی شد تا به او و گروه وی فرصتی برای سوله‌ سازی بدهد. مرتضی و گروهی از افراد حرفه‌ ای که دور هم جمع کرده بود، توانستند یک سوله با کیفیت تحویل بدهند. این موفقیت سبب شد تا وی بتواند در ۲۰ استان ایران، انحصار ساخت سوله‌ ها را عهده دار شود!

او در ادامه کارخانه هایی را راه‌ اندازی کرد که در آن‌ ها انواع مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت سوله‌ آماده سازی می‌شدند. مرتضی سلطانی توانست با وارد کردن کوره‌ ها و ماشین‌ های موردنیاز از کشور آلمان، خط تولید جدید خود را با نام صنایع چدن پارس راه اندازی نماید! وی پس از آن یک کارخانه تراشکاری و کارخانه دیگری با عنوان لوله‌ های دقیق کاوه نیز در شهرک صنعتی کاوه احداث کرد.

مرتضی سلطانی و ورود به دنیای ماکارونی

مرتضی سلطانی و ورود به دنیای ماکارونی

مدتی بعد او تصمیم گرفت وارد حرفه ی تولید آرد صنعتی شود؛ وی در سال ۱۳۷۲ شمسی توانست شرکت آرد زر و در سال ۱۳۸۰ شمسی نیز اولین کارخانه آرد سمولینای ایران را پایه گذاری کرد.

آرد سمولینا یا آرد سبوس فراورده‌ ای حاصل از آسیاب یک نوع گندم خاص به نام گندم دوروم می باشد؛ سمولینا ماده اولیه اصلی برای تولید ماکارونی به شمار می آید.

مرتضی سلطانی در سال ۱۳۸۴ شمسی، شرکت زرماکارون را افتتاح کرد! او همواره و به صورت مداوم به تلاش و ممارست خود در عرصه صنعت ادامه داد… وی در سال ۱۳۹۴ شمسی اولین پالایشگاه غلات ایران یعنی زر فروکتوز را به بهره‌ برداری رساند.

جالب است بدانید در حال حاضر و در چنین شرایط سخت اقتصادی، گروه صنعتی زر ماکارون یک مگاپروژه ی بزرگ در صنایع تبدیلی را در دست اجرا و توسعه دارد؛ بزرگ ترین پروژه کانفکشنری خاورمیانه با نام زرکام!

از مرتضی سلطانی به عنوان یک پدیده در صنعت ایران یاد می شود. او بعدها تحصیلات دانشگاهی خود را تا مقطع فوق‌ لیسانس رشته مدیریت صنعتی ادامه داد.

او در مصاحبه ای می گوید: ” پول با سرمایه فرق می‌ کند! من پولدار نیستم، سرمایه‌ دار هستم. سرمایه من ماشین‌ آلاتم، دانشگاهم، دانش فنی‌ ام، تکنولوژی‌ ام، برندم، کارم، تولیدم و همچنین نیروی انسانی‌ ام است. “

از ‫مرتضی سلطانی به عنوان یکی از کارآفرینان برتر علمی در بخش صنعت در هشتمین جشنواره امتنان از کارآفرینان برتر ایران در سال ۱۳۹۲ شمسی، کارآفرین برتر در پنجمین همایش نوآوری و عدالت اقتصادی در سال ۱۳۹۱ شمسی و همچنین شخصیت برتر کشور براساس نظرسنجی انجام‌ شده از بزرگان و پیشکسوتان صنایع غذایی ایران در سال ۱۳۹۰ شمسی یاد شده است.

مرتضی سلطانی و ورود به دنیای ماکارونی

همچنین او موفق به دریافت تندیس لوح و نشان امین الضرب به عنوان عالی‌ ترین نشان کارآفرینان و صنعتگران برتر از اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور وقت و محمدرضا نعمت‌ زاده وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت شده است.

  • منبع
  • صفحه اقتصاد
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید