امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282066
۵۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

تلویزیون رنگی توسط چه کسانی اختراع شد؟

تلویزیون رنگی توسط چه کسانی اختراع شد؟

تلویزیون رنگی وسیله‌ای است که بسیاری از ما امروزه وجود آن را کاملاً بدیهی و عادی می‌دانیم. البته، این موضوع زیاد هم عجیب نیست؛ چرا که تلویزیون بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد و آنقدر به یک وسیله عادی بدل شده که اصلاً فکرش را هم نمی‌کنیم دقیقاً چه کسی آن را اختراع کرده است!

اما، اکنون که این سؤال را مطرح کردیم، مطمئناً حس کنجکاوی شما هم تحریک شده و دوست دارید بدانید تلویزیون رنگی را واقعاً چه کسی اختراع کرده است؟

تلویزیون به خودی خود تاریخ پیچیده‌ای دارد

نکته جالب این است که مشخص کردن اینکه دقیقاً چه کسی تلویزیون رنگی را اختراع کرده، اصلاً آسان نیست. در واقع، حتی تعیین اینکه چه کسی تلویزیون را به طور کلی اختراع کرده هم ساده نیست!

البته، همه ما می‌دانیم قبل از اینکه تلویزیون رنگی وجود داشته باشد، تلویزیون‌های سیاه و سفید ساده وجود داشتند. مطمئناً این روزها برای بسیاری از افراد باورش سخت است که زمانی تلویزیون‌ها نمی‌توانستند رنگ‌ها را نمایش دهند!

امروزه مردم آن را بدیهی می‌دانند، اما زمانی که برای اولین بار رنگ روی صفحه‌های تلویزیون ظاهر شد، اهمیت زیادی داشت. در واقع، حتی لوگوی نمادین شبکه NBC هم که با الهام از طاووس طراحی شده، در ابتدا به عنوان ترفندی بازاریابی برای تبلیغ برنامه‌های رنگی این شبکه ایجاد شد!

ساموئل مورس و الکساندر گراهام بل از اولین کسانی بودند که ایده انتقال تصویر از طریق وسایل الکتریکی را در ذهن داشتند. اگر این نام‌ها آشنا به نظر می‌رسند، به این دلیل است که به ترتیب مخترع تلگراف و تلفن بوده‌اند. با اینکه این افراد دستگاه‌هایی ساختند که به ترتیب متن و صدا را انتقال می‌داد، اما همواره این رؤیا را نیز در سر داشتند که بتوانند روزی تصاویر را نیز به همین روش منتقل کنند.

پل نیپکو یکی از اولین نمونه‌های تلویزیون را در سال 1884 ساخت. البته، وسیله‌ای که او ساخته بود شباهتی به تلویزیون‌های امروزی نداشت و متشکل از یک دیسک سوراخ‌دار بود که تصاویر را با استفاده از یک لامپ نئون ارسال می‌کرد. با این حال، به دلیل محدودیت‌های تکنولوژیکی آن زمان، این اختراع ناکارآمد بود و هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید. با این وجود، این اختراع زمینه را برای بسیاری از تحولات در سال‌های آینده فراهم کرد. به ویژه، او به خاطر کشف اثر اسکن که بسیاری از تلویزیون‌های بعدی از آن استفاده کردند، شهرت دارد.

اختراع نیپکو پایه‌گذار اختراع‌های بعدی شد

بسیاری از مخترعان بعدی مانند کارل فردیناند براون، جان لاگی بیرد و فیلو فارنسورث سعی کردند دستگاه نیپکو را بهبود داده و به یک وسیله کاربردی تبدیل کنند.

براون لوله‌های پرتو کاتدی را اختراع کرد که پایه و اساس اکثر تلویزیون‌ها برای چندین دهه بود. بیرد نیز یکی از اولین کسانی بود که تلویزیون مکانیکی ساخت که تصاویر را نشان می‌داد و فارنزورث هم اولین کسی بود که واقعاً توانست تصاویر را از جایی به جای دیگر منتقل کند. دقیقاً به همین دلیل است که فارنسورث اغلب به عنوان پدر تلویزیون شناخته می‌شود.

اختراع تلویزیون رنگی را به یک اسکاتلندی نسبت می‌دهند

در مورد جان لوگی بیرد باید گفت که او علاوه بر ساخت تلویزیون مکانیکی، ساخت یک تلویزیون رنگی را نیز در کارنامه دارد. او کار ساخت تلویزیون رنگی را بلافاصله پس از موفقیتی که با تلویزیون سیاه و سفید به دست آورد، آغاز کرد.

در اوایل سال 1928، او توانست ابداع خود را به جمعیت علاقه‌مند نشان دهد، اما فشارهای اقتصادی مانع از پیشرفتش شد. تا سال 1941، او توانست نمونه اولیه‌ای بسازد که از گردونه رنگی برای افزودن رنگ به تصاویر استفاده می‌کرد.

اگر چه تلویزیون رنگی تا دهه 1960 مورد استفاده قرار نگرفت، اما سیستم او پایه و اساس بسیاری از اختراعات سال‌های بعد بود.

ممکن است یک مکزیکی تلویزیون رنگی را اختراع کرده باشد!

اگر چه تلاش‌های بیرد در ساخت تلویزیون رنگی بیشتر شناخته شده، اما گفته می‌شود یک مخترع مکزیکی نیز ممکن است اولین نفری باشد که این دستگاه را اختراع کرده است.

در سال 1940، گیلرمو گونزالس کامارنا یک سیستم تلویزیون رنگی به نام «سیستم میدان متوالی سه رنگ» ایجاد کرد. او اختراع خود را در سال 1942 به ثبت رساند و تا سال 1958 به بهبود فناوری خود ادامه داد. مخترعان زیادی از کار او در اصلاح هر چه بیشتر بیشتر فناوری تلویزیون رنگی الهام گرفته‌اند.

کسان دیگری هم بودند که اقدام به ساخت تلویزیون رنگی کردند

شایان ذکر است که بیرد و گونزالس تنها کسانی نبودند که روی تلویزیون رنگی کار می‌کردند.

مخترع لهستانی یان شپانیک در اوایل سال 1897 یک نمونه اولیه ساخت، اما او نتوانست ساخته خود را به یک محصول نهایی با تولید انبوه تبدیل کند.

ولادیمیر زوریکین، یکی دیگر از مدعیان عنوان “پدر تلویزیون” است که یک سیستم رنگی را در سال 1925 به ثبت رساند. جالب است بدانید که زوریکین برای کمپانی RCA کار می‌کرد، که در نهایت به محبوبیت تلویزیون رنگی در میان مردم کمک کرد.

در حالی که شرکت اصلی RCA دیگر وجود ندارد، میراث آن در شبکه NBC امروزی زنده است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، لوگوی معروف طاووس NBC هم یک نماد تبلیغاتی برای به رخ کشیدن برنامه‌های رنگی آن بود.

بالاخره چه کسی تلویزیون رنگی را اختراع کرد؟!

پاسخ این است که اختراع تلویزیون رنگی را نمی‌توان به یک فرد نسبت داد، بلکه مجموعه‌ای از افراد با پیشینه‌های مختلف در دوره‌های زمانی متفاوت بر روی پیشرفت این فناوری کار کرده‌اند.

هر مخترع و مهندسی بر اساس کار پیشینیان خود دستگاه جدیدی را ساخته و این بهبودهای مکرر در نهایت منجر به خلق تلویزیون رنگی به مفهوم امروزی آن شده است.

همان‌طور که در متن هم خواندید، ما برای داشتن تلویزیون رنگی باید قدردان زحمات افراد زیادی، مانند نیپکو، بیرد، گونزالس، براون و زوریکین باشیم. افرادی که به کمک همدیگر و در طی سال‌ها توانستند دستگاهی را اختراع کنند که امروزه به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است.

  • منبع
  • دیجی رو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید