امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277156
۹۳۰۱
۳۸
۰
نسخه چاپی

کلاشینکف: اختراعی که مخترعش گفت من گناهکارم!

کلاشینکف: اختراعی که مخترعش گفت من گناهکارم!

کِلاشینکُف چیست؟

کِلاشینکُف از خانواده‌ای از تفنگ‌های تهاجمی با «آتش تحت اختیار» است که شامل تفنگ AK-47 است. AK مخفف آفتامات کِلاشینکُف است. آفتامات در زبان روسی به معنای اسلحه ی اتوماتیک میباشد و عدد 47 نیز اشاره به سال 1947 است که اسلحه مزبور به وفور در خط تولید قرار گرفت. نام این سلاح برگرفته از نام طراح آن میخائیل تیمافییویچ کلاشنیکُف است.

مسلسل کلاشنیکف در کنار هواپیمای برادران رایت و اتومبیل فورد در میان سه اختراع اول از 30 اختراع بی نظیر قرن بیستم قرار دارد.

تولید انبوه AK-47 از سال 1947 در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و با توجه به سهولت استفاده و نگهداری، قدرت بالا، هزینه اندک تولید و دوام بالا به محبوب‌ترین اسلحه مابین اسلحه های تهاجمی در دنیا تبدیل شد.

سلاح‌های AK-M (تولید شده در سال 1959 میلادی)، AK-74 با کالیبر پایین‌تر 5٬45 میلی‌متری (تولید در سال 1974 میلادی) و Type-56 مدل تولید چین AK-47 از مشهورترین انواع کلاشنیکف هستند.

از زمان آغاز تولید این سلاح تاکنون بیش از 200 میلیون قبضه کلاشنیکف در شوروی و کشورهای دیگر ساخته شده‌است. بنابر آمار، مسلسل کلاشنیکُف طی 50 سال گذشته بیش از بقیه انواع مسلسل‌ها، چه در دست انقلابیون و چه توسط نیروهای نظامی و امنیتی، برای کشتار به‌کار رفته‌ است.

سازنده این اسلحه میخائیل کلاشینکف گفته که هر وقت میبینم اسلحه ای که برای دفاع از کشورم دست گروه های تروریستی است از خود میپرسم چه شد که این اتفاق افتاد؟

کلاشینکف: اختراعی که مخترعش گفت من گناهکارم!

کلاشینکف سازنده اسلحه کلاشینکف کیست؟

میخائیل تیمافییویچ کلاشنیکف در سال 1919 در شمال روسیه در روستایی به نام سیبری در خانواده‌ ای فقیر کشاورز و پر جمعیت متولد شد.

میخائیل هفدهمین فرزند خانواده بود و در نوجوانی حتی نمی توانست دوره متوسطه مدرسه را تمام کند. سطح تحصیلات وی پایین بود به طوری که نتوانست دوران متوسط را طی کند. در سن کم جوانی وارد ارتش شوروی شد. در سال ۱۹۴۱ در طی یکی از حملات ارتش شوروی به نیروهای آلمان نازی میخائیل کلاشنیکوف در شهری به نام تانکش مجروح و در بیمارستان بستری شد.

میخاییل کلاشنیکوف در ارتش سرخ علیه آلمان نازی جنگید و در سال 1941 مجروح شد. سپس او اولین نسخه های اسلحه خود را ساخت. نسخه نهایی در سال 1947 به بهره برداری رسید.

میخائیل کالاشنیکف بیش از 50 سال زندگی خود را در کارخانه اسلحه سازی در شهر “ایژفسک” گذرانده و کار او تا دم مرگ در این مرکز ادامه داشت. وی رئیس اتحادیه اسلحه سازان روسیه بود.

به هر حال در اواسط دهه پنجاه میلادی АК- 47 به سلاح استاندارد نیروهای مسلح شوروی تبدیل شد و به این ترتیب بود که نام کالاشنیکوف تبدیل به افسانه شد.

کالاشنیکف که در سن 90 سالگی کم بنیه اما همچنان تیزهوش به نظر می‌رسد در مراسمی گفت: «اگر می‌خواهید کسی را مقصر بدانید آلمان‌های نازی را به خاطر اینکه مرا مجبور کردند طراح سلاح شوم، مقصر بدانید!» وی افزود: «البته من همواره می‌خواستم که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزی بسازم.»

کالاشنیکف از بیماری قلبی رنج می‌برد و در ماه ژوئن 2013 در بیمارستان مرکزی مسکو تحت مداوا قرار گرفت. وی پس از بهبودی نسبی در ماه سپتامبر 2013 به ایژوسک مرکز جمهوری اودمورتی روسیه بازگشت اما از 17 نوامبر 2013 بار دیگر در بیمارستان بستری شد.

میخائیل کلاشنیکف ، سازنده تفنگ تهاجمی معروف کلاشنیکف روز دوشنبه، 23 دسامبر 2013، در سن 94 سالگی در شهر ایژِوسک در واقع در جمهوری اودمورتیا درگذشت.

روزنامه ایزوستیا گزارش داد، اندکی قبل از مرگ، کلاشنیکف نامه ای پشیمانی به اسقف اعظم کلیسای اردتکس روس نوشت و در آن چنین اقرار کرد: درد روحی من تحمل ناپذیر است. من قادر نیستم یک مساله دشوار را حل کنم. اگر اسلحه من جان مردم را می برد، پس من میخائیل کلاشنیکف 93 ساله، متولد در خانواده دهقانان، مسیحی اردتکس در مرگ مردم، خواه دشمن هم باشند، گناهکارم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید