امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278747
۱۰۱۵
۲
۰
نسخه چاپی

بیوگرافی پروفسور سمیعی | مبدع روش نوین در جراحی مغز

پروفسور مجید سمیعی به‌عنوان بهترین جراح مغز و اعصاب در دنیا شناخته می‌شود و در ایران نیز کمتر شخصی است که آوازه و نام وی را نشنیده باشد؛ او با ابداع روش نوین در جراحی مغز، خدمات زیادی برای آموزش جراحان انجام داده است.

بیوگرافی پروفسور سمیعی 

بیوگرافی پروفسور سمیعی 

پروفسور مجید سمیعی در ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. پدر او از خانواده‌های سرشناس رشت و مادرش اصالت شیرازی داشت. خانواده‌ او چند سال بعد از تهران به رشت بازگشت و در محله‌ تلفن‌خانه (بحرالعلوم) ساکن شد.

پروفسور سمیعی تحصیلاتش را در دبیرستان مشهور شاهپور رشت به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به کشور آلمان رفت.

پروفسور سمیعی در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که در سن یازده سالگی متوجه علاقه خود به به جراحی مغز و اعصاب شده است.

سپس در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس در رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی شروع به تحصیل کرده و توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران به عنوان برترین را به دلیل نمرات بالا در امتحانات کسب کند. 

به دلیل کسب عالی‌ترین نمرات در امتحانات پایان دوره پزشکی توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران برای برترین دانشجویان مقیم اروپا را از آن خود کند.

 پروفسور زیره نظر کورت شورمن دوره‌های تخصصی جراحی مغز و اعصاب را شروع کرد و موفق شد سال ۱۳۴۹ یعنی در سن ۳۳ سالگی مدرک بورد تخصصی در این رشته از کشور آلمان کسب کرد.

افتخارات و موفقیت های پروفسور سمیعی

در زندگینامه پروفسور سمیعی می‌خوانیم که او توانست در سال ۱۳۴۹ عنوان دانشیاری را در زمینه جراحی مغز و اعصاب کسب کند و معاون دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتس شد. یک سال نگذشته بود که توانست در این رشته به درجه استادی برسد .

در همان زمان بود که از سمت کشور به پروفسور سمیعی عنوان استادی و ریاست در زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) پیشنهاد شد؛ اما به دلیل  فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه ماینتس این پیشنهاد را نپذیرفت.

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۵۰ برای اولین بار آموزش جراحی میکروسکوپی را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ با کمک بنیاد فولکس‌واگن توانست، برای نخستین بار آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی کشور آلمان تاسیس کند. 

او در سال ۱۳۵۶ ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات شهر هانوفر آلمان را بر عهده گرفت.

مدارج علمی پرفسور سمیعی

مدارج علمی پروفسور سمیعی

پروفسور سمیعی از سمت دانشگاه‌هایی مانند لایدن هلند و ماینتس آلمان برای ریاست در زمینه جراحی مغز و اعصاب پیشنهاد همکاری داشت. در سال ۱۳۶۷ به سمت استادی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هانوفر رسید.

پروفسور سمیعی چندین سال پی یا پی رئیس هر دو قسمت جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر را بر عهده داشت.

در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار آموزش جراحی قاعده جمجمه در دنیا را در شهر هانوفر بنا نمود و در ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ به ریاست فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب برگزیده شد.

همچنین پروفسور سمیعی در سال ۲۰۰۴ موسسه بین‌المللی علوم اعصاب کشور چین واقع در دانشگاه پزشکی پکن را مدیریت و بنا کرد.

پروفسور مجید سمیعی در دهه ۱۹۹۰ و در شهر هانوفر آلمان مرکز خصوصی بین‌المللی علوم اعصاب را که به ‌اختصار INI نامیده می‌شود، در مرکز شهر هانوفر آلمان بنا نمود.

فعالیت‌های پروفسور سمیعی در ایران

پروفسور سمیعی ریاست و مدیریت در بسیاری از موسسات بین‌المللی را عهده دار بوده است. در ایران هم فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. سازمان امین اجتماعی کشورمان در سال ۲۰۰۴ سمت ریاست بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را به پروفسور سمیعی اعطا کرد.

پروفسور سمیعی دوره‌های آموزشی جامعی برای کارکنان دپارتمان برنامه‌ریزی و اجرا کرد و همین موضوع باعث شد این دپارتمان به یکی از توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب تبدیل شود. 

در زندگینامه پروفسور سمیعی بیان می‌شود که از سال ۲۰۰۶ سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب را به سرپرستی خود و به‌طور مستمر در تهران برگزار می‌کند.

ایجاد بنیاد فرهنگ و علم گیلان و مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی رشت نمونه‌ای از فعالیت‌های آموزشی پروفسور سمیعی در کشورمان است. پروفسور بیان کرده که هدفش از ایجاد این بنیاد ساختن فضای همدلی و همکاری بین نخبگان و دانشمندان در علوم مختلف شهر گیلان است. 

پروفسور سمیعی اعلام کرد که ۳ نفر از پزشکان متخصص گیلان برای آموزش دوره‌‌های PHD و Fellowship به مدت ۲ تا ۳ سال به کشوره آلمان می‌ر‌وند و هزینه‌های سفر آن‌ها نیز از قبل تامین شد.

پروفسور بیان کرده که این بنیاد با کمک اساتید اداره می‌شود و برای فعالیت‌های علمی جوانان گیلان بنا شده است. یکی دیگر اقدامات پروفسور سمیعی در ایران تاسیس بیمارستانی به نام  سمیعی در شهر رشت است.

این بیمارستان تخصصی که دارای ۴۰۰ تخت خواب است در سال ۱۳۸۷ و با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان شروع شد. که علاوه بر خدمات درمانی کارهای پژوهشی نیز صورت می‌گیرد و قسمت جراحی مغز و اعصاب با اساتید کشور آلمان همکاری خواهد داشت .

جوایز و افتخارات پرفسور سمیعی

جوایز و افتخارات پروفسور سمیعی

از افتخارات در زندگینامه پروفسور سمیعی این است که او در طی فعالیت‌های خود توانسته ۱۲۰۰۰ بیمار را به‌طور موفقیت‌آمیز عمل کند.

پروفسور صدها مقاله و ۱۷ جلد کتاب نوشته و توانسته شاگردان بسیاری را آموزش دهد. شاگردان پروفسور سمیعی در کشورهای مختلف دنیا در زمینه جراحی مغز و اعصاب فعالیت دارند و هر سال به‌افتخار پروفسور سمیعی در یکی از کشورها کنفرانس برگزار می‌کنند.

پروفسور در حدود ۴ سال رئیس فدراسیون جهانی جراحی مغزو اعصاب بود که در سال ۲۰۰۱ به پاس زحماتی که کشیده است عنوان رئیس افتخاری این بخش را گرفت.

رئیس‌جمهور آلمان غربی در سال ۱۳۶۷ نشانی به عنوان خدمات درجه ۱ کشوره آلمان را به پروفسور سمیعی اهدا کرد. چند ماه بعد به او جایزه علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان برای تشکر از فعالیت‌ در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب اهدا شد.

 همچنین عالی‌ترین نشان افتخاری دولت چین نیز در سال ۱۳۸۶ برای تشکر از فعالیت‌ها و تلاش‌های پروفسور سمیعی به جامعه پزشکی توسط معاون نخست‌وزیر چین به ‌وی اهدا شد. طبق تحقیقات پروفسور سمیعی مرگ و میر در قاره آفریقا که ناشی از صدمات مغزی است ۳ برابر بیشتر از بیماری بر اثر ایدز بوده است.

به همین دلیل او ۱۰۰ نفر از جراحان مغزو اعصاب آفریقا را برای آموزش در این راه به آلمان آورد و سپس آن‌ها را به کشور خودشان فرستاد.

در سال ۲۰۱۳ بود که از سوی فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز و اعصاب، پروفسور سمیعی را به‌عنوان جراح مغز سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. رئیس این فدراسیون اعلام کرد:

تاکنون هیچ‌کس در جراحی مغز با مهارت و دقت پروفسور سمیعی برابری نکرده است و او لایق عنوان جراح مغز سال ۲۰۱۳ است.

پروفسور سمیعی در سال ۲۰۱۴ از سوی آکادمی بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب توانست برنده جایزه برترین جراح مغز سال شود این در حالی است که این جایزه هر سال فقط به یکی از پزشکان در این رشته اهدا می‌شود.

در سال ۱۳۹۰، دانشگاه تهران به پروفسور سمیعی دکترای افتخاری اعطا کرد. همچنین شهرداری شهر رشت اولین کلید طلایی خود را در سال ۱۳۹۳ طی مراسمی به پروفسور سمیعی اهدا کرد.

پس از دریافت این جایزه از جوانان رشت تشکر کرد و گفت :

امروز شهردار کلید طلایی شهر را از طرف شما عزیزان به من داده‌اند؛ بنده با این کلید می‌خواهم درهای علم و دانش را باز کنم.

پروفسور سمیعی تاکید کرد این کلید طلایی شهر برای گشودن درهای علم و دانش در گیلان است و امیدوارم از همین گیلان درهای علم و دانش در سراسر ایران گشوده شود.

حضور در برنامه تلویزیونی

حضور در برنامه تلویزیونی

سمیعی در سال ۱۳۹۵ در یک برنامه تلویزیونی به نام دورهمی با اجرای مهران مدیری در صدا و سیمای ایران شرکت کرد. این برنامه در تاریخ ۹ مهر همان سال از شبکه نسیم پخش شد.

او در این برنامه راجع به تأسیس بنیادی به نام علی بن موسی الرضا پیشوای هشتم شیعیان سخن گفت و اذعان کرد با وجود اینکه بعضی از دوستان تصور می‌کردند نام من را بر روی این بنیاد بگذارند باید بگویم وقتی نام چنین انسان بزرگی می‌آید نام کسی مثل من محو می‌شود.

  • منبع
  • بازاراکادمی
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید