امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281560
۱۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

گفته‌ های بی‌سابقه پوتین در نشست محرمانه کرملین

وزیر دفاع روسیه، سرگئی کی.شویگو، روز جمعه گفت که هدف آنها برای اعزام ۳۰۰هزار نیروی ذخیره برای تکمیل نیروهای مسکو در اوکراین محقق شده است. این در حالی است که این طرح در روسیه موجب اعتراضات زیاد و هرج و مرج شده است.

گفته‌ های بی‌سابقه پوتین در نشست محرمانه کرملین

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، شویگو در جلسه‌‌ای با ولادیمیر وی.پوتین رئیس‌‌جمهوری روسیه گفت که وزارت دفاع دیگر تا اطلاع ثانوی اعزام نیروی جدید ندارد و آن را متوقف کرده است. اعلام رسمی روسیه مبنی بر پایان این طرح، خلاف عادی‌‌سازی روس‌‌ها درباره جنگ است. عادی‌سازی جنگ و حمایت از آن یک استراتژی کلیدی برای کرملین است؛ اما حمایت‌‌ها از جنگ آن‌گونه که مد نظر بوده، محقق نشده است.

فراخوانده شدن نیروهای ذخیره، جنگ را بیش از پیش به مردم عادی روسیه نزدیک و اعلام اولیه برای بسیج نسبی نیروها در ماه سپتامبر موج شوک‌‌آمیزی در سراسر روسیه ایجاد کرد و باعث ایجاد برپایی اعتراضات در سراسر روسیه شد. حتی برخی از مردم عادی روسیه که باید به خدمت فراخوانده می‌‌شدند، ترجح دادند از کشور خارج شوند.

برای همین صف‌‌های طویلی از خودروهای روسی در لب مرز این کشور با گرجستان و ارمنستان و چند کشور دیگر شکل گرفته بود. شویگو گفت که ۸۲هزار سرباز از قبل به اوکراین اعزام شده‌‌اند که حدود نیمی از آنها درگیر جنگ شده‌‌اند. وی افزود که مابقی در حال حاضر تحت آموزش هستند. او گفت که این وزارتخانه به پذیرش داوطلبان ادامه خواهد داد.

با این حال به ادعای نیویورک‌‌تایمز، تایید اظهارات وزیر دفاع روسیه غیرممکن است. کرملین به انتشار اطلاعات غلط و فریبنده درباره جنگ شهرت دارد. با این وجود، مقامات نظامی اوکراین می‌‌گویند که شاهد حضور نیروهای جدید در میدان جنگ در جنوب و شرق بوده‌‌اند. روز جمعه، مقامات اوکراینی گفتند که مسکو به افزایش سربازان برای دفاع از شهر استراتژیک خرسون در جنوب این کشور ادامه می‌‌دهد و خاطرنشان کردند که تقریبا ۱۰۰۰نیروی تازه‌‌نفس اخیرا وارد این منطقه شده‌‌اند.

با وجود اظهارات شویگو، بسیج عمومی به‌طور رسمی پایان نخواهد یافت تا زمانی که پوتین فرمانی مبنی بر اعلام آن را امضا کند. موردی که تاکنون اتفاق نیفتاده است. دو منبع ناشناس از اقامتگاه پوتین به شرط ناشناس ماندن با نیویورک‌‌تایمز صحبت کردند. آنها گفتند یک نشست در کرملین برگزار و در آن پوتین مجبور به اعتراف بی‌‌سابقه‌‌ای شد و صراحتا اعلام کرد که جنگ در اوکراین نیاز به بهبود در ارتش روسیه را آشکار کرده است. رئیس‌‌جمهوری روسیه به وزیر دفاع این کشور گفته است که نیاز به «اصلاحات» در ساختار ارتش روسیه احساس می‌‌شود و از شویگو خواست که به سرعت «تصمیمات لازم» را اتخاذ کند.

طرح فراخوان پیشین که توسط ولادیمیر پوتین در سپتامبر اعلام شد، باعث مهاجرت مردان روسی شد. هزاران نفر وحشت‌‌زده شده بودند و سعی کردند از کشور فرار کنند، گذرگاه‌های مرزی با کشورهای همسایه مسدود شد و بسیاری مجبور به ترک شغل و خانواده خود شدند.

با وجود قول پوتین مبنی بر اینکه این طرح فراخوان عمدتا افرادی را هدف قرار می‌‌دهد که دارای تجربه رزمی قبلی هستند، شامل همه افراد ذکور شد که حتی با کوچترین ابزار جنگی آشنا نبودند. پوتین قول داده بود نیروهایی را به خدمت فرابخواند که نیاز چندانی به آموزش نداشته باشند؛ اما در عمل افرادی به منطقه جنگی اعزام شده بودند که تنها چند هفته آموزش ابتدایی رزمی داشتند. وب‌‌سایت‌‌های خبری روسیه گزارش دادند که برخی از نیروهای تازه‌‌کار بلافاصله پس از اعلام بسیج عمومی و اعزامشان به منطقه جنگی در میدان نبرد جان باختند. روز جمعه، شویگو اذعان کرد که در مرحله اولیه «فراخوان عمومی» مشکلاتی در رابطه با تدارکات نیروها و انواع مختلف کمک هزینه وجود داشته است. پوتین نیز تصریح کرد باید تصمیمات لازم اتخاذ شود و «نیاز به مدرن‌سازی ارتش» است.

  • منبع
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید