امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282557
۴۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

این 10 شاهکار ادبیات آمریکا را بخوانید

این 10 شاهکار ادبیات آمریکا را بخوانید

برای اینکه بدانیم مردم یک کشور چگونه فکر می‌کنند و لحظه‌به‌لحظه زندگی‌شان چگونه می‌گذرد، بهترین کار این است که به سراغ کتاب‌هایشان برویم. کتاب‌ها با قدرت جادویی کلمات، پای ما را به مکان‌های دور باز می‌کنند و نشان می‌دهند که در خانه‌ها و کوچه و بازار آنجا چه می‌گذرد.

ما می‌خواهیم در این مقاله به شما بگوییم که چگونه می‌توان به کمک آثار ادبی، به آمریکا سفر کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بهترین کتاب های ادبیات آمریکا و رمان های آمریکایی را به شما معرفی کنیم.

در ادبیات آمریکا چه می‌گذرد؟ | مروری بر تاریخ ادبیات آمریکا

ادبیات آمریکا شامل افسانه‌ها و داستان‌هایی است که در دوره‌های مختلف این کشور نوشته شده. زمانی آمریکا یکی از مستعمرات بریتانیا بود و همین مسئله تأثیر زیادی در آثار ادبی این کشور گذاشته‌است. در آن دوره، سبک آثار آمریکایی بسیار شبیه به ادبیات انگلیسی شد اما مدتی بعد آمریکا توانست استقلال خود را به دست بیاورد و از همین‌جا بود که آثار ادبی آمریکا قدم در دوره رشد و شکوفایی خود گذاشت. پس از آن نویسندگان آمریکایی آثاری خلق کردند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان یک شاهکار ادبی دانست. ما قرار است شما را با بهترین کتاب های ادبیات آمریکا آشنا کنیم.

کتاب The Great Gatsby گتسبی بزرگ، یکی از آثار فاخر آمریکایی

گتسبی بزرگ آن‌قدر حرف برای گفتن دارد که نامش در لیست صد کتاب برتر جهان قرار گرفته‌است. اسکات فیتز جرالد یک داستان به‌ظاهر عاشقانه طراحی کرده تا با کمک آن مفاهیمی از هوس، هرزگی، تباهی و بی‌قیدی را به مخاطبش نشان دهد. داستان در دوره‌ای روایت می‌شود که آمریکا جنگ جهانی اول را گذارنده و قدم در دوره رشد و شکوفایی اقتصادی خود گذاشته‌است. در این بین عده‌ای توانستند آنقدر ثروت برای خود جمع کنند که هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کردند. گتسبی هم یکی از همان ثروتمندانی است که کسی نمی‌داند چگونه توانسته تا این حد میلیونر شود. نویسنده کاراکترهای مختلفی خلق کرده تا به کمک آن مفاهیم عمیقی از عدالت، قدرت وخیانت را در طبقات مختلف اجتماعی به تصویر بکشد.

کتاب The Grapes of Wrath خوشه‌های خشم، یکی از صد رمان برتر جهان

خوشه‌های خشم دوره‌ای از تاریخ آمریکا را به تصویر می‌کشد که قحطی و بدبختی همه‌جا را فراگرفته‌. در این شرایط قشر ضعیف جامعه بیش از دیگران آسیب می‌بینند. جان اشتاین‌بک در این کتاب از زندگی سخت کارگران آمریکایی می‌گوید و کشاورزانی که تمام زندگی‌شان به مزرعه‌هایشان وابسته است. مزرعه‌هایی که یک روز، با طوفانی شدید، زیر شن دفن می‌شوند و زندگی صاحبان‌شان را نابود می‌کنند. The Grapes of Wrath زندگی مردمی را نشان می‌دهد که تنها سرمایه زندگی‌شان امید است. امید‌های واهی که هیچ‌گاه به حقیقت نمی‌پیوندد.

کتاب Little Women زنان کوچک، داستانی با الهام از زندگی نویسنده

لوییزا می الکات، این کتاب را با الهام از زندگی خود می‌نویسد و کاراکترهای آن را مطابق شخصیت اعضای خانواده خود خلق می‌کند. داستان درمورد خانواده‌‌ای است که قبلاً پولدار بودند ولی در حال حاضر اصلاً شرایط مالی خوبی ندارند. وضعیت زندگی آن‌ها بسیار سخت است و در این شرایط پدر خانواده به جنگ رفته تا به سربازان کمک کند. آن‌ها هم با تمام وجود تلاش می‌کنند تا کنترل زندگی‌شان را خود به‌عهده بگیرند.

کتاب Little Women تاکنون به بیش از ۵۰ زبان مختلف ترجمه شده و یکی از بهترین کتاب های داستان ادبیات آمریکا به حساب می‌آید. مخاطب می‌تواند با خواندن این اثر به گذشته‌های دور برود و دغدغه دختران و زنان آن دوره را با بند‌بند وجودش لمس کند، به همین دلیل این کتاب را می‌توان جزو یکی از بهترین کتاب های حوزه زنان و فمینیسم دانست.

کتاب The Sound and Fury خشم و هیاهو، داستانی درباره زندگی

وقتی ویلیام فاکنر زوال یک خانواده را به تصویر می‌کشد، شاهکاری خلق می‌کند که نامش The Sound and Fury است. او در این کتاب چهار روز از زندگی یک خانواده را از زبان چهار شخصیت متفاوت و در چهار فصل روایت می‌کند. کتاب پیچیدگی‌های خاصی دارد و آشفتگی از سر‌و‌روی آن می‌ریزد. اما هرچه مخاطب بیشتر پیش می‌رود، تکه‌های این پازل پیچیده را کنار هم قرار می‌دهد و در نهایت یک تصویر کامل از آن می‌سازد. تصویر کاملی که با دیدن آن مخاطب می‌فهمد چرا این اثر جزء یکی از بهترین کتاب های ادبیات آمریکا است و توانسته جایزه پولتیزر را به نام خود ثبت کند.

کتاب A Farewell to Arms وداع با اسلحه، روایتی از جنگ و عشق

روایتی غم‌انگیز از اتفاقات جنگ جهانی اول! با این جمله کوتاه می‌توان پی برد که این شاهکار ادبی راجع‌به چیست. ارنست همینگوی در این کتاب از درد‌های عمیق هم‌نسلان خود می‌گوید که برگرفته از تجربیات شخصی خودش است. نویسنده برای پایان این داستان، ۳۶ روایت مختلف در نظر گرفته‌بود که در‌نهایت یکی از آن‌ها را انتخاب کرد و این‌گونه شد که داستان به بهترین نحو ممکن به پایان رسید.

حقیقتاً که هیچ‌کس به اندازه همینگوی نمی‌توانست عشق و جنگ را در کنار هم به این زیبایی به تصویر بکشد و از طریق آن زشتی‌ها و قشنگی‌های زندگی را نشان دهد.

کتاب Gone with the Wind بربادرفته، برنده جایزه پولیتزر

برباد رفته تنها رمانی است که مارگارت میشل نوشته اما یکی از محبوب‌ترین رمان‌های دنیاست که اگر کسی آن را نخوانده باشد، قطعاً فیلمش را دیده‌است. این کتاب در سال ۱۹۳۹ پرفروش ترین کتاب جهان شد و در حال حاضر هم جزء یکی از مشهورترین رمان های ادبیات آمریکا است. نویسنده با نوشتن این رمان، یکی از زیباترین داستان‌های عاشقانه دنیا را خلق می‌کند. عشقی آتشین که حوادث زیادی را در پی دارد و در کنار رخدادهای جنگ داخلی آمریکا روایت می‌شود.

کتاب Beloved دلبند، تصویری تلخ از زندگی یک زن سیاهپوست

تونی موریسون را می‌توان یک نویسنده فمینیست دانست که با طرح داستان‌هایش حقایقی از زندگی در آمریکا را به تصویر می‌کشد. کتاب Beloved داستان تلخ زندگی یک برده را روایت می‌کند. زن سیاهپوستی که رنج‌های زیادی کشیده و به دنبال راهی برای فرار از بردگی است. او به دور از چشم همسرش، برای اینکه فرزند چند ماهه‌اش را در آینده به بردگی نگیرند، او را به قتل می‌رساند و سال‌ها بعد روح فرزندش در قالب یک دختر نوجوان برای انتقام برمی‌گردد.

تونی موریسون با نگاهی عمیق رنج‌های بردگی را در کتاب Beloved به تصویر می‌کشد و یکی از بهترین رمان های ادبیات آمریکا را خلق می‌کند.

کتاب As I Lay Dying گوربه‌گور، ساده‌ترین و کامل‌ترین رمان ولیام فاکنر

این کتاب نسبت به رمان خشم و هیاهو، ساختار ساده‌تری دارد، اما با این حال برای روایت آن از تکنیک جریان سیال ذهن استفاده شده‌است. داستان درباره مرگ مادر یک خانواده است و در جریان انتقال جنازه او به شهری دیگر روایت می‌شود. راوی در هر فصل تغییر می‌کند و به همین دلیل مخاطب باید برای درک کامل آن فرصت بیشتری به خود بدهد.

 فاکنر این رمان را طی شش هفته نوشت. او در این مدت پای کوره آتش یک نیروگاه محلی کار می‌کرد و پس از این‌که داستان تمام شد، هیچ دستی در آن نبرد. درحالی‌که پیوستگی و نظم رمان در‌حدی زیاد است که انگار نویسنده سال‌های طولانی از وقتش را وقف نوشتن و بازنویسی آن کرده‌است.

کتاب The Old Man and the Sea پیرمرد و دریا، عصاره‌ای از کل زندگی نویسنده

این کتاب داستان کوتاهی را روایت می‌کند اما به‌گفته خود نویسنده، می‌توانست رمانی با بیش از هزار صفحه باشد. ارنست همینگوی با طرح این داستان در‌واقع می‌خواهد مفهوم شکست و موفقیت را نشان دهد. پیرمردی فقیر و ساده به نام سانتیاگو، ۸۴ روز است که هیچ ماهی صید نکرده‌؛ اما تصمیم می‌گیرد که به این دوران بدشانسی‌اش پایان دهد و با سفر به آب‌های دور، ماهی صید کند. او می‌دانست که این بار با یک ماهی بسیار بزرگ برمی‌گردد چون از نظرش عدد ۸۵، عدد خوش‌یمنی است.

 کتاب The Old Man and the Sea بر خلاف این‌که کوتاه است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و به همین دلیل با گذشت این همه سال از  انتشارش، هم‌اکنون نیز یکی از بهترین های ادبیات آمریکا به حساب می‌آید.

کتاب Moby Dick موبی دیک از بهترین کتاب ها و رمان های ادبیات آمریکا

این کتاب با داستان‌های کلاسیک تفاوت‌های زیادی دارد. هرمان ملوین، برخلاف نویسندگان هم‌عصرش، آدم پرحرفی نیست و به قول معروف سریع می‌رود سر اصل مطلب. به همین دلیل از همان ابتدا با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کند. داستان درباره ملوانی است که اسماعیل نام دارد و می‌خواهد از یک نهنگ سفید انتقام بگیرد.

نام این نهنگ، موبی دیک است و پیش از این کشتی اسماعیل را نابود کرده‌ و در اثر این اتفاق یکی از پاهای او قطع شده‌است. داستان پر از ماجراهای هیجان‌انگیزی است که مخاطب نمی‌تواند از آن چشم بردارد. روزنامه گاردین Moby Dick را به‌عنوان یکی از صد کتاب برتر تاریخ معرفی کرده‌است.

  • منبع
  • انتشارات جنگل

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید