امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278599
۹۷۰
۱
۰
نسخه چاپی

دانشمندان چیزی شگفت انگیز در مورد زنان چپ دست کشف کردند

بر اساس مطالعه جدید ممکن است بتوانیم در مورد ارتباط بین پیازهای بویایی و حس بویایی به نتایج متفاوتی برسیم. به نظر می رسد درصد کمی از زنان هستند که به نظر نمی رسد پیاز بویایی داشته باشند اما حس بویایی طبیعی دارند و همه چپ دست هستند

دانشمندان چیزی شگفت انگیز در مورد زنان چپ دست کشف کردند

سالهاست که علم مرسوم به ما آموخته است که بخشهایی از مغز ما مسئول حس بویایی ما هستند. به آنها پیازهای بویایی می گویند و مشخص شده است که سیگنال هایی از بینی دریافت می کنند و آنها را به سایر قسمت های مغز ارسال می کنند و در آنجا پردازش می شوند. به طور گسترده ای اعتقاد بر این بود که افرادی که پیاز بویایی ندارند نمی توانند بو بکشند ، وضعیتی که به آنوسمی معروف است.

آیا حس بویایی با چپ دست بودن زنان ارتباط دارد؟

بر اساس مطالعه جدید ممکن است بتوانیم در مورد ارتباط بین پیازهای بویایی و حس بویایی به نتایج متفاوتی برسیم. به نظر می رسد درصد کمی از زنان هستند که به نظر نمی رسد پیاز بویایی داشته باشند اما حس بویایی طبیعی دارند و همه چپ دست هستند.

پروفسور نوآم سوبل می گوید: من مطمئن نیستم که دیدگاه کتاب درسی ما در مورد نحوه عملکرد سیستم [بویایی] درست است.

به گفته محققان این پدیده اساساً به طور تصادفی کشف شد. این مطالعه در ابتدا برای بررسی ارتباط بین حس بویایی و تولید مثل با استفاده از MRI های مغزی انجام شد. در میان شرکت کنندگان این مطالعه فردی وجود داشت که به نظر نمی رسید پیاز بویایی داشته باشد: زنی 29 ساله و  چپ دست. آنها از او پرسیدند که آیا او می تواند بو بکشد. او گفت: بله. آنها آزمایشات بیشتری را انجام دادند. او حتی حس بویایی بهتری نسبت به افراد معمولی داشت.

آنها یک مطالعه دیگر را با گروه کنترل مشابه انجام دادند و دوباره ناهنجاری را در زن دیگری پیدا کردند.
از آنجا آنها نتایج MRI مربوط به 1131 نفر را که ادعا می کنند حس بویایی قوی دارند بررسی کردند. از این تعداد سه مورد از آنها هیچ پیاز بویایی قابل مشاهده ای نداشتند، همه آنها زن بودند و یکی از آنها چپ دست بود.

سوبل می گوید: این تصادفی به نظر نمی رسید.

در مجموع محققان به این نتیجه رسیدند که اگر شما زن و چپ دست هستید، با وجود نداشتن پیازهای بویایی  4 درصد شانس این را دارید که همچنان حس بویایی طبیعی داشته باشید.

چطور این ممکن است؟ سوبل می گوید: ما نمی دانیم چگونه حس بویایی این زنان را توضیح دهیم چرا که در درجه اول در زنان و در افراد چپ دست بیشتر مشهود است. اما او و تیمش حدس های آموزشی دارند.

ممکن است مغز از آنچه تصور می کردیم سازگارتر باشد. برای افراد مبتلا به این بیماری به نوعی فقدان پیازهای بویایی در سایر قسمت های مغز جبران می شود.

ممکن است مغز زنان چپ دست متفاوت باشد یا ممکن است ارتباط بین پیازهای بویایی و حس بویایی آنطور که فکر می کردیم محکم نبوده و ما باید مطالعه کنیم که آیا قابلیت های بویایی در نقاط دیگر مغز یافت می شود یا خیر.

پورفسور سوبل می گوید گام بعدی تمرکز دقیق بر روی زنان چپ دست است در یک مطالعه در مقیاس بزرگتر تا مشخص شود که تعداد زیادی از این زنان با وجود فقدان توانایی های بویایی هنوز می توانند بوها را حس کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید