امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278320
۷۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

ارتوسرجری چیست؟ | ارتوسرجری، تلفیق ارتودنسی و جراحی فک

یکی از روش های به روز برای درمان ناهنجاری های دهان و دندان، ارتوسرجری است. روشی که جراحی و ارتودنسی با هم انجام می شود. ارتوسرجری را ارتوگناتیک نیز می نامند.

ارتوسرجری

ارتوسرجری

به تلفیق ارتودنسی و جراحی فک، ارتوسرجری می گویند. زمانی که برای ارتودنسی دندان های خود به ارتودنتیست مراجعه می کنید، در ابتدا لازم است که با کمک آزمایشات و عکس برداری های مختلف، وضعیت دندان ها و فک شما را بررسی نماید. اغلب افرادی که برای درمان ارتودنسی دندان مراجعه می کنند، به ناهنجاری فک هم مبتلا هستند. حال اگر این ناهنجاری خفیف تا متوسط باشد، ارتودنتیست با کمک همان روش معمول و رایج ارتودنسی، هم دندان های به هم ریخته را مرتب می کند و هم فک بیمار را فرم دهی خواهد کرد. اما گاهی اوقات ناهنجاری فک به حدی شدید است که حتما لازم است در حین ارتودنسی، جراحی فک هم صورت گیرد. سن بیمار در انتخاب درمان ارتوسرجری فاکتور مهمی است که قبل از هرگونه اقدام مدنظر متخصص ارتودنسی با تجربه قرار می گیرد.

موارد کاربرد ارتوسرجری

درمان ارتوسرجری به بیمار کمک می کند که اگر در بدترین حالت از ناهنجاری های دندان و فک به سر می برد، بدون نگرانی بتواند سلامت و زیبایی خود را به دست آورد. درباره کاربرد ارتوسرجری می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

• در افرادی که مبتلا به ناهنجاری های ژنتیکی دندان و فک می باشند و بیماران دارای سندرم

• ممکن است بیمار در اثر صدمه هایی مانند: تصادف، افتادن از ارتفاع، برخورد اشیا با فک و… به ناهنجاری شدید فک مبتلا شوند. در اینجا نیز ارتوسرجری بسیار کمک کننده است.

• بعضی از بیماران دارای فک بالای بزرگ و بیرون زده هستند و یا فک پایین انها کوچک است و یا برعکس فک بالای انها  کوچک  و یا فک پایین آنها بزرگ و بیرون زده است این گونه بیماران نیاز به جراحی فک دارند.

• برخی از بیماران مبتلا به ناهنجاری فک به صورت مادرزادی هستند اما منظور ما، مشکلات ژنتیکی نیست. متاسفانه در زمان زایمان و خروج نوزاد از رحم مادر، فشاری که به صورت او وارد می شود می تواند منجر به ناهنجاری فک و در نتیجه نیاز به ارتوسرجری گردد.

زمان مناسب برای ارتوسرجری

این سوال همواره مطرح می شود که برای درمان ارتوسرجری چه زمانی باید اقدام نمود. همان گونه که می دانید بخش عمده ای از رشد اسکلت بدن تا سن 18 سالگی است به این معنا که بعد از آن، تغییرات کمتری در استخوان های بدن رخ می دهد لذا ارتودنتیست معتقد است بهترین زمان برای ارتوسرجری، در بازه بین 17-18 سالگی بوده و در این زمان نتیجه ایده آل از درمان ارتوسرجری حاصل می گردد.

علائم و نشانه های نیاز به ارتوسرجری

اگر دندان های شما به هم ریخته است اما مردد هستید که بین دو گزینه ارتودنسی و ارتوسرجری باید کدام مورد را انتخاب کنید، قبل  از مراجعه به ارتودنتیست و جراح فک بر اساس علائم ظاهری زیر می توانید تا حدودی به یک نتیجه کلی برسید:

• جلوی آیینه ایستاده و دندان های دو فک را بر روی هم قرار دهید. آیا بر هم منطبق هستند؟

• جلو آمدن بیش از حد فک بالا و عقب رفتن فک پایین نیز نشانه دیگری از نیاز به ارتوسرجری است.

• جلو آمدن بیش از حد فک پایین و عقب رفتن فک بالا نیز نشانه دیگری از نیاز به ارتوسرجری است.

• انحراف فک از طرفین هم می تواند علامتی از ناهنجاری فک شما باشد که در صورت نامرتب بودن دندان ها، بهترین روش درمانی، کمک گرفتن از ارتوسرجری است.

مراحل درمان ارتوسرجری

• با توجه به این که در ارتوسرجری هم ارتودنسی و هم جراحی فک انجام می گیرد لذا بیمار باید در جلسات معاینه، تحت نظر هر دو متخصص ارتودنسی و جراحی فک قرار گیرد. نهایتا متخصصین روش و برنامه درمانی را طراحی کرده و درمان آغاز می شود. همچنین پیشنهاد می کنم به یک متخصص ارتودنسی دارای فلوشیپ جراحی مراجعه کنید تا مجبور نباشد برای یک درمان کامل و بی نقص همزمان به چند پزشک مراجعه کنید.

• در اغلب موارد برای ارتوسرجری ترجیح بر این است که ابتدا عمل ارتودنسی صورت گیرد حتما بایستی ارتودنسی قبل از جراحی انجام شود تا بتوان به نتیجه مطلوب در پایان درمان دست یافت. در غیر این صورت درمان نا موفق خواهد بود.

• انجام جراحی فک در درمان ارتوسرجری وقتی شروع می شود که از نظر ارتودنتیست دندان های بیمار به بهترین حالت خود از نظر نظم، رسیده اند.

• برای جراحی فک لازم نیست تجهیزات ارتودنسی از دهان بیمار برداشته شوند. بیمار با همان سیم های ارتودنسی جراحی فک را انجام می دهد.

  • منبع
  • دکتر جمیلیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید