امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279365
۸۸۰
۱
۰
نسخه چاپی

لیبرالیسم اساسا چه معنایی دارد؟

لیبرالیسم چیست؟

لیبرالیسم چیست؟

لیبرالیسم، دکترین سیاسی که حفاظت و افزایش آزادی افراد را مشکل اصلی سیاست می داند. لیبرال ها معمولاً معتقدند که دولت برای محافظت از افراد در برابر آسیب دیگران ضروری است، اما آنها همچنین می دانند که خود دولت می تواند آزادی را تهدید کند.

همانطور که توماس پین، رساله نویس انقلابی آمریکایی در عقل سلیم (1776) بیان کرد، دولت در بهترین حالت «یک شر ضروری» است. قوانین، قضات و پلیس برای تأمین جان و آزادی افراد مورد نیاز است، اما قدرت اجباری آنها نیز ممکن است علیه او باشد. بنابراین، مشکل این است که سیستمی ابداع کنیم که به دولت قدرت لازم برای حفاظت از آزادی فردی را بدهد، اما همچنین از سوء استفاده از آن قدرت توسط حاکمان جلوگیری کند.

مشکل زمانی پیچیده تر می شود که کسی بپرسد آیا این تمام کاری است که دولت می تواند یا باید بابت آزادی فردی انجام دهد؟

برخی از لیبرال ها - به اصطلاح لیبرال های نئوکلاسیک یا لیبرتارین ها - پاسخ می دهند که اینطور است. با این حال، از اواخر قرن نوزدهم، اکثر لیبرال ها اصرار داشته اند که قدرت های دولت می توانند آزادی افراد را ارتقا داده و همچنین از آنها محافظت کنند.

بر اساس لیبرالیسم مدرن، وظیفه اصلی دولت رفع موانعی است که افراد را از زندگی آزادانه یا تحقق کامل پتانسیل خود باز می دارد. از جمله این موانع می توان به فقر، بیماری، تبعیض و جهل اشاره کرد.

اختلاف بین لیبرال ها در مورد اینکه آیا دولت باید آزادی فردی را ترویج کند نه صرفاً از آن حمایت کند، تا حدی در مفاهیم مختلف رایج لیبرالیسم در ایالات متحده و اروپا از اواخر قرن بیستم منعکس شده است.

در ایالات متحده لیبرالیسم با سیاست های دولت رفاه برنامه نیو دیل دولت دموکرات رئیس جمهور فرانکلین دی. روزولت مرتبط است. در حالی که در اروپا معمولاً با تعهد به دولت محدود و سیاست‌های اقتصادی آزادانه مرتبط است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید