امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278598
۱۸۶۰
۱
۰
نسخه چاپی

برج تبر سنت ماری ۳۰ ملقب به خیارشور لندن

برج تبر سنت ماری ۳۰ ملقب به خیارشور لندن، در عین ارزش بالای معماری خود، امروزه به عنوان نماد جدید شهر لندن نیز مطرح است. در این مقاله شما را با ویژگی های منحصربه فرد این ساختمان آشنا میکنیم.

برج تبر سنت ماری ۳۰ ملقب به خیارشور لندن

برج تبر سنت ماری ۳۰

برج تبر سنت ماری۳۰ اولین آسمان‌خراش محیطی لندن است. شکل متمایز آن که در قلب شهر لندن واقع شده است، فوراً در افق قابل تشخیص است و در حال حاضر برج تبر سنت ماری۳۰ به نقطه عطفی در مرکز مالی اروپا تبدیل شده است. این برج دارای یک استراتژی محیطی بسیار پیشرفته است، با شکل آیرودینامیکی آن که میزان نور طبیعی و تهویه را به حداکثر می رساند تا مصرف انرژی ساختمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. 

این یک مداخله جسورانه در چشم انداز شهری است و برج تبر سنت ماری ۳۰ لندن، در محل تالار بورس بالتیک سابق که در زمینه خرید و فروش کشتی در سطح جهانی فعالیت می‌کرد، قدبرافراشته است.و در یک میدان عمومی قرار دارد که ترکیبی پر جنب و جوش از زندگی شهری با مغازه ها، کافه ها و یک رستوران را تشویق می کند.

این طراحی زیبا و فوق العاده و رعایت تمام اصول مهندسی فقط می تواند کار معمار معروفی به نام نورمن فاستر و شرکا در سال ۲۰۰۳ باشد . 

در سال ۱۹۹۶ میلادی، آژانس املاک ترافالگار، طرحی تحت نام برج میلینیوم (هزاره) را ارائه نمود که یک ساختمان ۳۸۶ متری با مساحتی بالغ بر ۱۴۰،۰۰۰ مترمربع بود و از فضاهای متعدد اداری، آپارتمان‌ها، واحدهای تجاری، رستوران و باغ تشکیل می‌شد.

لکن این طرح به دلیل عدم هماهنگی با ساختار سنتی شهر لندن و همچنین ایجاد وقفه در مسیرهای پروازی فرودگاه های لندن و لندن هیترو، اعتراض‌هایی را در پی داشت که به توقف آن منجر شد. بنابرین مدتی بعد، طرح تجدید نظر شده‌ای که با ارتفاع کمتری نسبت به برج میلینیوم طراحی شده بود، توسط شورای شهر لندن پذیرفته شد. 

معرفی برج تبر سنت ماری ۳۰ 

فرایند طراحی برج تبر سنت ماری ۳۰

در ۲۳ آگوست سال ۲۰۰۰ میلادی، جان پرسکات، معاون نخست وزیر، اجازه طراحی و ساخت ساختمانی بسیار بزرگتر از تالار بورس بالتیک را برای این مکان صادر نمود.

این مکان از برخی جهات بخصوص بود؛ زیرا باید ساختمانی در آن ساخته میشد که در هیچ‌یک از خطوط دید قرار نگرفته باشد؛ یعنی بر اساس الزامات دستورالعمل‌های برنامه ریزی شهری لندن، ساختمان های جدید نباید چشم انداز گنبد سنت پل را که در برخی از نقاط اطراف لندن قابل مشاهده بود مسدود می‌کردند. علاوه بر این، این برج قرار بود در محل تالار بورس بالتیک قرار بگیرد که اهمیت آن را دوچندان می‌کرد.

فرایند طراحی برج تبر سنت ماری ۳۰
اسکیس اولیه برج تبر سنت ماری ۳۰ توسط نورمن فاستر

در ابتدا طرح شامل بازسازی تالار بورس بالتیک بود. معماران GMW یک ساختمان مستطیل شکل جدید را طراحی نمودند که تالار بورس بازسازی شده قبلی را دربر می‌گرفت و شکل چهارگوش این سازه می توانست طرح طبقات بزرگی را که از نظر بانکها مطلوب بود ارائه دهد.

اما در نهایت، تمامی کارشناسان پی به غیر قابل بازسازی بودن تالار بورس بالتیک بردند که منجر به پذیرش محدودیت‌های ساختمانی جدید برای سازه جدید شد.

این امر سبب گردید که معماران آزادی بیشتری در طراحی ساختمان جدید داشته باشند و بدین ترتیب بود که دستورات محدودکننده قبلی، رنگ باختند و شرایط برای طراحی و ساخت یک ساختمان بزرگ لوکس و پول‌ساز، مهیا شد.

برج تبر سنت ماری ۳۰ که توسط شرکت نورمن فاستر و شرکا با همکاری گروه آروپ طراحی شده بود، توسط شرکت ساخت و ساز سوئدی اسکانسکا ساخته شد و در دسامبر سال ۲۰۰۳ تکمیل گردید.

اولین مالکان این ساختمان برجسته، شرکت سوئیس ری، یک موسسه بیمه بازنشستگی بین‌المللی بود که این ساختمان را به عنوان دفتر مرکزی، جهت انجام کارهای مربوط به امور بیمه مشتریان انگلیسی اجاره کرد.

همین امر سبب شد که برج تبر سنت ماری، بعدها با نام ساختمان سوئیس ری لندن شناخته شود. ولی این نام سوئیس ری لندن هیچگاه به طور رسمی برای این برج به کار گرفته نشد و خیارشور همچنان از محبوبیت بیشتری برخوردار بود.

برج تبر سنت ماری ۳۰ ملقب به خیارشور لندن

معماری پایدار در برج تبر سنت ماری ۳۰

برج تبر سنت ماری ۳۰ با بهره‌گیری از روش‌های مدرنی ساخته شده است که مصرف انرژی این برج عظیم را به میزانی حدود نصف موارد مشابه می‌رساند.

در همین راستا، دریچه‌های موجود در هر طبقه، شش شفتی را ایجاد کرده‌اند که به عنوان یک سیستم تهویه طبیعی برای کل ساختمان عمل می‌کند.

با این حال به عقیده برخی، این سیستم تهویه طبیعی، در تضاد با قوانین ایمنی حریق است. چراکه شفت‌ها باعث ایجاد یک پوششی دوجداره در اطراف برج می‌شوند و به هنگام وقوع حریق، هوای جریان یافته از طریق آنها، باعث گسترش هرچه بیشتر آتش می‌گردد. لکن طراحان این برج با پیش‌بینی یک سیستم اطفا حریق پیشرفته، این مشکل را برطرف نمودند.

معماری پایدار در برج تبر سنت ماری ۳۰

استفاده از پوشش‌های دوجداره تا قبل از ساخت برج تبر سنت ماری ۳۰، تنها در ساخت منازل مسکونی رواج داشت؛ لکن به سبب نقش مثبت این سیستم در کاهش مصرف انرژی، شرکت نورمن فاستر و شرکا نیز در طراحی برج تبر سنت ماری ۳۰، آن را مورد استفاده قرار دادند.

این شفت‌ها علاوه بر کاهش مصرف انرژی به سبب ساختار دو لایه خود، در طول تابستان، هوای گرم را از ساختمان خارج کرده و در زمستان، باعث ورود هوای گرم به آن می‌شوند.

ضمن اینکه شفت‌های به کارگرفته شده در برج تبر سنت ماری ۳۰، به سبب ساخته شده از جنس شیشه، در نقش نورگیری طبیعی عمل می‌کنند.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

روش های اولیه به کار گرفته شده برای کنترل نوسان‌های ناشی از جریان باد، سبب افزایش مقاومت و افزایش تعادل این سازه به وسیله دمپرهای (میراگر) تنظیم شده و فعال آن می‌شود.

بر اساس طراحی آروپ، تبر سنت ماری ۳۰، یک ساختار محیطی کاملا مثلثی شکل دارد که باعث می‌شود این ساختمان بدون هیچگونه نیروی کمکی اضافی، بر جای خود استوار بایستد.

با وجود شکل کلی منحنی شکل شیشه‌ای این سازه، تنها یک قطعه شیشه منحنی شکل در برج خیارشور لندن وجود دارد که در واقع همان پوشش لنزی شکل موجود در راس این برج است.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

در بالاترین طبقه برج تبر سنت ماری ۳۰، یک آپارتمان برای مسکونی وجود دارد که دارای یک منظره پانوراما از لندن است.

یک رستوران نیز در طبقه ۳۹ واقع شده و اتاق‌های ناهار خوری خصوصی نیز در طبقه سی و هشتم ساخته شده‌اند.

در حالی که اکثر ساختمان ها، دارای آسانسورهای بسیار بزرگی بر روی سقف خود هستند، این امر برای برج خیارشور امکان پذیر نبود. ازین‌رو یک بار بسیار مجلل در طبقه چهلم این سازه در نظر گرفته شد.

در این برج، آسانسور اصلی تنها تا طبقه سی و چهارم بالا می‌رود و سپس یک آسانسور  فشار از پایین برای دسترسی به طبقات بالاتر تا طبقه سی و نهم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه براین، یک پلکان مرمرین و یک آسانسور مخصوص برای افراد معلول نیز وجود دارد که مسافران را به سمت بار راس برج هدایت می‌کند.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

در آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی، مطبوعات خبر از سقوط پنل شیشه‌ای عظیم برج تبر سنت ماری ۳۰ به میدان پایین برج، دادند. و به سرعت میدان محل سقوط به روی عموم بسته شد و عملیات بازسازی آغاز گردید.

با این حال در تمامی مراحل بازسازی، برج خیارشور لندن همچنان به کار خود ادامه می‌داد و رفت و آمد کارکنان و مراجعین، از طریق یک دالان سرپوشیده موقت صورت می‌گرفت.

در راستای بازسازی، مهندسان سازه، ۷۴۴ پنل شیشه‌ای دیگر برج تبر سنت ماری ۳۰ رو مورد بررسی قرارا دادند تا از عدم تکرار چنین حادثه‌ای اطمینان حاصل کنند.

هزینه این بازسازی و تعمیرات نیز توسط پیمانکار اصلی پروژه، شرکت اسکاندا سوئد، و همچنین عرضه‌کننده این پنل‌های شیشه‌ای، Schmidlin-TSK AG، متقبل شدند.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

از زمان افتتاح برج تبر سنت ماری ۳۰ تا به امروز، این ساختمان موفق به کسب جوایز بین‌المللی بسیاری شده است.

در اکتبر سال ۲۰۰۴ میلادی، نورمن فاستر، جایزه RIBA استرلینگ را قاطعانه به دست آورد؛ چراکه برای نخستین بار، هیئت داوران متفق‌القول به یک سازه خاص رای داده بودند.

در دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی، طبق نظرسنجی صورت گرفته از شرکت‌های معماری مطرح جهان توسط مجله معتبر معماری BD World Architecture، برج تبر سنت ماری ۳۰، با ۲۰۰ رای، به عنوان تحسین برانگیزترین ساختمان سبک مدرن جهان برگزیده شد.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

برج تبر سنت ماری ۳۰ در بسیاری از فیلم‌های سینمایی پربازدیدی نظیر هری پاتر و شاهزاده دورگه، فیلم یک سال خوب راسل کرو، غریزه اصلی ۲ شارون استون و امتیاز نهایی وودی ایلن به نمایش در آمده است.

اخیرا در رمان جدید کیت منسفیلد تحت عنوان جانی مکینتاش و روح لندن نیز شاهد حضور برج تبر سنت ماری ۳۰ لندن در قالب مرکز فضایی پیشرفته این شهر هستیم. بنابرین می‌توان برج خیارشور لندن را نماد نوین این شهر تاریخی دانست.

طراحی و ساخت برج تبر سنت ماری 30 خیار شور 

در سپتامبر سال ۲۰۰۶ میلادی، برج تبر سنت ماری لندن، با قیمت پایه ۶۰۰ میلیون پوند به حراج گذاشته شد. شرکت کنندگان این حراجی را شرکت‌های بزرگی نظیر بریتانیا لند، گروه Land Securities ، پرودنتیال، ING و همچنین خانواده سلطنتی ابوظبی تشکیل می‌دادند.

لکن سرانجام این ساختمان در تاریخ ۲۱ فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی، به صورت مشترک توسط شرکت  IVG Immobilien AG و شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ایوانس راندال خریداری شد.

به دنبالاین معامله عظیم، برج تبر سنت ماری ۳۰ به جایگاه واقعی خود دست یافت. از ماه فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی، شبکه ماهواره‌ای اسکای نیوز، بهترین برنامه تلویزیونی خود تحت نام جغف راندال لایو را از استودیی مستقر در برج خیارشور لندن پخش می‌کند.

  • منبع
  • دیسامگ
  • archdaily

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید