امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274493
۱۵۲۴
۳
۰
نسخه چاپی
Larry Page and google

لری پیج کیست؟ | گوگل چگونه خلق شد؟

لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج است، یکی از اولین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج،و نیز مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان است

لری پیج کیست؟ | گوگل چگونه خلق شد؟

لری پیج (Larry Page) به جرات همان کسی است که کوشید ایده‌ی «دسترسی به تمام علوم بشر برای همگان» را محقق کند و تا حد زیادی هم در هدفش موفق شد. او در درجه‌ی اول، یک دانشمند علوم رایانه است که توانسته در قامت یک کارآفرین به همراه دوست و هم‌دانشگاهی‌اش شرکت گوگل را تاسیس کند.

لری پیج کیست؟

لری پیج در ۲۶ مارس سال ۱۹۷۳ میلادی در میشیگان ایالات متحده متولد شد. پدر و مادر او هر دو متخصص رایانه بودند و لری هم با ادامه دادن راه آن‌ها مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را به تحصیل در رشته‌ی مهندسی رایانه پرداخت.

لری پیج پسر دکتر کارل ویکتور پیج است، یکی از اولین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج،و نیز مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان است.

و همچنین برادر او کارل ویکتور پیج، مؤسس ای‌گروپ می باشد که اکنون به شرکت یاهو فروخته شد.

شغل پدر و مادر و بعدها امکاناتی که مدرسه در اختیارش گذاشت باعث شد کم کم به رایانه علاقه‌مند شود. آنقدر که در ۱۲ سالگی می‌خواست شرکتی برای خودش راه بیندازد و خدمات کامپیوتری بدهد.

خانه کودکی لری پیج پر از مجلات علمی و کامپیوتری بود و این موضوع علاقه وی به فناوری را بیش از پیش تشدید کرد.

 پدر لری پیج پروفسوری بسیار ارزشمند در میشیگان بود و مادر لری نیز در آنجا به تدریس برنامه نویسی کامپیوتر مشغول بود . اما در زندگینامه لورنس لری بیان می شود که زمانی که او  هشت سال بیشتر نداشت پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند و پیج در هر روز یکی از آن ها را ملاقات میکرد .

به گفته ی خود لری پیج که میگوید : چون پدرم یک پروفسور در زمینه ی سیستم های کامپیوتری بود خیلی زود ما در خانه کامپیوتر خانگی خریدیم .و از اولین سیستم خانگیمان را به اسم Exidy Sorcerer در سال ۱۹۷۸  که من فقط ۵ سال داشتم خریداری کردیم. کامپیوتری که خریدیم در آن زمان در اروپا محبوبیت بسیاری داشت اما در آمریکا طرفداران کمی داشت و چون حافظه ی این کامپیوتر ۳۲ کیلو بایت بود برادرم تصمیم گرفت برایش سیستم عامل بنویسد .

یکی از خصوصیات خوبی که لری از پدر خود به ارث برده صحبت و بحث در مورده مسائل پیرامونش است . جرج استکهلم  در مورد پدر لری میگوید : خیلی سخت در مورده همه چیز با من کنار می آمد زیرا عادت داشت که در مورده هر موضوعی مشاجره کند و این ویژگی را لری پیج از پدرش به ارث برده است و هر دو در مورد موضوعات مختلف بحث و گفتگو میکردند .

علاقه‌ی لری در مدرسه نمود بیشتری داشت، به طوری که تنها کسی بود که در میان هم‌مدرسه‌ای‌ها روی نرم‌افزارهای واژه‌پرداز تحقیق می‌کرد و دل‌مشغولی اصلی‌اش رایانه بود.

مدرسه‌ی پیج یک مدرسه‌ی عادی نبود و به شیوه‌ی «مونته‌سوری» اداره می‌شد. او در این‌باره می‌گوید: «در مدرسه به ما یاد می‌دادند که نباید خود را در بند مقررات و پیش‌فرض‌ها ببینیم. ما را خودانگیخته و پرسش‌گر نسبت به اتفاقات جهان تربیت می‌کردند.» این تربیت‌ها بعدها سرلوحه‌ی کارهای او شد.

اما اولین جرقه‌های ایده‌ی بزرگش بعد از اتمام دوران لیسانس و در دانشگاه استنفورد زده شد. بعد از ورود به دوره‌ی دکتری باید موضوع رساله‌ی خود را تعیین می‌کرد. اینجا بود که ایده‌ی پیوند دادن صفحات وب و دسترسی به آن‌ها از طریق یک مرجع به ذهنش خطور کرد. آشنایی او با دوست، همکار و دیگر موسس گوگل، سرگی برین (Sergey Brin)، همینجا به وجود آمد.

لری پیج کیست؟ | گوگل چگونه خلق شد؟

خلق گوگل

لری پیج و سرگی برین در سال 1995 ابتدا به عنوان یک پروژه دانشجویی، موتور جست و جویی طراحی کردند که نتایج را بر اساس تعداد بازدید مخاطبین مرتب می کرد؛ چرا که معتقد بودند نتایج پر مخاطب، احتمالاً کاربردی تر بوده اند.

موتور جست و جوی مذکور که در سال 1996 فعال شد، ابتدا «BackRub» نام داشت و هنوز هم در وبگاه دانشگاه استنفورد موجود است، اما پیج و برین نهایاتاً نام «Google» را با الهام از مفهوم ریاضی «Googol»  (که به عدد 1 با 100 صفر جلوی آن اشاره دارد) برای آن انتخاب کردند که نشانگر هدف اصلی آنها، یعنی طبقه بندی خیل عظیم اطلاعات موجود بر بستر اینترنت است.

شرکت گوگل در سال ۱۹۹۸ توسط لری پیج و سرگی برین تاسیس شد.

آن‌ها هدف خود را اینچنین تعریف کرده بودند: «سازمان‌دهی اطلاعات جهان و کاربردی و دست‌یافتنی کردن آن برای جهانیان».

آن‌ها کارشان را از گاراژ معروفی که بارها درباره‌ی آن خوانده‌اید شروع کردند ولی به‌زودی و در سال ۱۹۹۹ چند دفتر در کالیفرنیا راه انداختند تا این که امروز در مجموعه‌ی بزرگی به نام «گوگل‌پلکس» (Googleplex) مستقر هستند. گوگل‌پلکس همان محل کار آرمانی است که در وصف شرایط کار و ورزشگاه‌ها و دیگر امکانات آن زیاد گفته شده.

خیلی سریع و تا سال ۲۰۰۱ عایدی گوگل رشد زیادی به خود دید. اولین عرضه‌ی عمومی شرکت ۱٫۶۷ میلیارد دلار بود که ۲۳ میلیارد دلار سرمایه را نصیب آن‌ها کرد. پیج فقط ۲۷ سال داشت که میلیاردر شد.

بعد از آن در جهت منافع سهام‌داران، قیمت هر سهم تا حد زیادی افزایش پیدا کرد. لری پیج در سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت جایزه دیس زرین از آکادمی موفقیت شد.

شمار کارکنان گوگل در سال ۲۰۰۶ به بیش از ده هزار نفر رسید و درآمد سالانه‌ی آن بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار شد.

لری پیج کیست؟ | گوگل چگونه خلق شد؟

پیشرفت در گوگل و ظهور آلفابت

کمپانی گوگل در سال 2006 سهام محبوب ترین وبسایت اشتراک ویدیوی اینترنتی یعنی «یوتوب» را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد و با این کار عملاً بزرگترین مرجع انتشار و تماشای کلیپ های ویدیویی را در اختیار گرفت.

ثروت لری پیج بالغ بر  ۶۴.۴ میلیارد دلار می باشد.

پیج و برین در تاریخ 10 آگوست 2015 شرکت جدیدی تحت عنوان «آلفابت» را تأسیس کردند تا یک پله بالاتر از گوگل به مسائل مربوط به این شرکت و سایر زیرمجموعه ها نظارت کند. لری پیج در کمپانی جدید پست مدیریت اجرایی را در اختیار گرفت و ریاست آلفابت نیز به سرگی برین رسید؛ در این بین بالاترین مقام اجرایی گوگل نیز به «ساندار پیچای» اعطا شد.

لری پیج کیست؟ | گوگل چگونه خلق شد؟

تاثیر نیکولا تسلا بر زندگینامه لری پیج

لری پیج که در سن ۱۲ سالگی یک مخترع بود شروع به مطالعه ی زندگینامه ی نیکولا تسلا کرد که سبب شد در ذهنش تفکر کند لری به دلیل اینکه تسلا اختراعات بسیاری را در عین حال که زندگی فقیرانه ای داشت به وجود آورده بود و بدون آنکه برای رسیدن به شهرت تلاش کند و دست وپا بزند از دنیا رفت بسیار متعجب و شگفت زده شده بود و می دانست کمتر دانش آموزی زندگینامه ی تسلا را می خواند .

 جالب است بدانید تسلا لقب پدر علم فیزیک و مهندسی الکتریک توان AC  را دارد و او نیز یک موتور AC اختراع نمود. او یکی از پیشگامان در علوم رباتیک ، کنترل راه دور، رادار و کامپیوتر بود. از جمله دیگر اختراعات تسلا اختراع رادیو بود اما با وجود این همه پیشرفت به او لقب دانشمند دیوانه را داده بودند به دلیل عقاید و رفتار های دیوانه وارش .

از مشکلاتی که تسلا داشت نداشتن توانایی در تبلیغ و یافتن روشی عملی برای پیاده کردن ایده هایش بود و به همین خاطر موفق نشد به جایگاهی که به آن متعلق بود برسد . بنابراین لری تصمیم گرفت مانند تسلا خلاق باشد و بتواند دنیا را دستخوش تغییرات قرار دهد و از همان سن دوازده سالگی تصمیم گرفت شهرت یابد تا تمام دنیا او را بشناسند و از نظر مال و ثروت به درجه ی بالایی دست یابد .

  • منبع
  • دیجی کالا
  • آکادمی بازار
  • دیجیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید