امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283378
۲۲۴
۱
۰
نسخه چاپی
یک کارشناس مسائل منطقه پاسخ داد

پشت پرده روابط ریاض-تل آویو چیست؟

پشت پرده روابط ریاض-تل آویو چیست؟

یک کارشناس مسائل منطقه ضمن تشریح روابط نزدیک ریاض با صهیونیست‌ها، تاکید کرد: به هیچ وجه رژیم صهیونیستی آمادگی پذیرش درگیری با همسایگان را ندارد و فقط تلاشش برای این است که وانمود کند مطالبات جریان درون کابینه را پاسخ می‌دهد.

محمد صادق کوشکی در گفت‌وگو با ایسنا درباره عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی اظهار داشت: سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در یک نقطه اتفاق نظر دارند و آن هم اینکه هر دو طرفدار سرکوب جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا هستند و تمایل دارند آمریکا وارد عرصه برخورد نظامی با ایران شود.

وی تاکید کرد: این مساله مطالبه جدی صهیونیست‌ها و نتانیاهو و همچنین سعودی‌ها بوده و همواره از آمریکا دلخور بودند که چرا ایران را رها کرده است در نتیجه اکنون هر دو با عدم رضایتی که از دولت بایدن دارند، به دنبال این هستند که به یکدیگر نزدیک شده و مطالبات را به دولت بایدن ارائه دهند.

این استاد دانشگاه همچنین درباره تحولات اخیر رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی پس از تشکیل کابینه جدید اظهار داشت: کابینه نتانیاهو یکی از معدودترین ترکیب‌هایی است که نیروهای راست‌گرای افراطی در آن حضور دارند، تا به امروز چنین ترکیبی را در تاریخ اسرائیل شاهد نبودیم، به اندازه‌ای ائتلاف شکننده بوده که مجبور شدند تن به نخست وزیری نتانیاهو دهند.

وی تصریح کرد: بنابراین همین نیروهای افراطی مطالبات خود را به نتانیاهو دیکته می‌کنند و او هم ناچار است به مطالبات آن‌ها تن دهد، در نتیجه همین موضوع باعث شده مواضعی را اتخاذ کند که برای رژیم صهیونیستی به خصوص در حوزه سیاست خارجی دردسرساز شود.

این کارشناس مسائل منطقه درباره این که اخیرا ارتش لبنان نیز با توجه به تحرکات این رژیم در مرزها در وضعیت آماده باش قرار دارد، خاطرنشان کرد: تحرکاتی که رژیم صهیونیستی در سیاست خارجی دارد برای راضی کردن نیروهای افراطی موجود در کابینه است، در نتیجه احتمال کمی وجود دارد که بخواهد وارد درگیری با همسایگان شود، به هیچ وجه آمادگی پذیرش درگیری با همسایگان را ندارد و فقط تلاشش برای این است که وانمود کند مطالبات جریان درون کابینه را پاسخ می‌دهد.

کوشکی ادامه داد: در واقع مشکلات اقتصادی و وضعیت شکننده کابینه به گونه‌ای بوده که بعید است نتانیاهو تن به چنین حرکت خطایی بدهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: درون رژیم مخالفان انبوه بسیاری وجود دارند، از طرفی سابقه فساد نتانیاهو هم عامل دیگری است که مخالفانش دست بر نمی دارند، سابقه عملکرد مخالفان که مقابل منزل او تحصن کرده بودند نیز وجود دارد که یکسال ادامه یافت و نهایتا منجر به سرنگونی او شد.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکل رژیم صهیونیستی درونی است، گفت: صهیونیست ها نه تمایل دارند و نه امکان که بخواهند وارد درگیری فراتر از مرزهای خود شوند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید