امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283333
۱۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا طالبان در افغانستان محبوب است؟

نتیجه یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که فقط 13.4 درصد از افغان‌ها با طالبان همدلی می‌کنند.

آیا طالبان در افغانستان محبوب است؟

شورای روابط خارجی در گزارشی که روزنامه هم میهن آن را منتشر کرد به بررسی روابط آینده طالبان پرداخت و نوشت: طالبان یک گروه عمدتا پشتون و بنیادگرای اسلامی است که در سال 2021 پس از جنگی بیست‌ساله در افغانستان به قدرت بازگشت. آیا افغانستان می‌تواند بار دیگر به بهشتی امن برای تروریست‌ها تبدیل شود؟ ناظران بین‌المللی نگران هستند که طالبان از سازمان‌های تروریستی به‌ویژه القاعده که تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، حمایت می‌کنند. پس از آنکه افغانستان از تحویل اسامه بن‌لادن، مغز متفکر حملات 11 سپتامبر خودداری کرد، ایالات‌متحده به افغانستان حمله کرد. کارشناسان می‌گویند، با وجود اظهارات طالبان مبنی بر اینکه «خاک افغانستان علیه امنیت هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد»، در حکومت طالبان، افغانستان می‌تواند به پناهگاه امن تروریست‌هایی تبدیل شود که قادر به حملات علیه ایالات‌متحده و متحدانش هستند.

در گزارش آوریل 2022، تیم سازمان ملل که بر طالبان نظارت می‌کند، گفت که این گروه با القاعده «نزدیک» است و «القاعده دارای پناهگاهی امن زیر نظر طالبان و آزادی عمل فزاینده است.» در واقع، در ماه آگوست، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده، ایمن‌الظواهری رهبر القاعده را در کابل کشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که ظواهری در خانه یکی از دستیاران طالبان زندگی می‌کرد و گمان می‌رود که دیگر رهبران القاعده هم در این کشور مستقر باشند.

گزارش سازمان ملل می‌گوید که القاعده احتمالا از افغانستان به‌عنوان «محیطی مناسب» برای استخدام، آموزش و جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده می‌کند. پس از قتل ظواهری، یک ارزیابی فاش‌شده از سوی ایالات‌متحده می‌گوید که القاعده حضور خود را در افغانستان بازسازی نکرده است، هرچند برخی کارشناسان با این نظر مخالف بودند.

علاوه بر این، خشونت در امتداد مرز افغانستان با پاکستان که در طول تاریخ از طالبان حمایت کرده، افزایش یافته است. (تصور می‌رود که پاکستان در طول جنگ ایالات‌متحده از طالبان حمایت مالی و لجستیکی کرده است، هرچند اسلام‌آباد این موضوع را رد می‌کند.) بازگشت طالبان به قدرت، گروه «تحریک طالبان» را جسور کرده است؛ گروهی شبه‌نظامی که گاهی از آنها به‌عنوان طالبانِ پاکستانی یاد می‌شود. در اواخر سال 2022، این گروه به آتش‌بس با دولت پاکستان پایان داد و حملاتی را در سراسر کشور آغاز کرد. مقامات پاکستانی، طالبانِ افغانستان را متهم کرده‌اند که پناهگاه امنی برای شبه‌نظامیان در افغانستان فراهم کرده است.

تجارت خارجی با افغانستان پس از تصرف این کشور کاهش یافته است. با وجود کاهش واردات، بیشتر درآمد این کشور در سال 2022 از مالیات در گذرگاه‌های مرزی بود. علاوه بر این، افغانستان صادرات زغال‌سنگ را به پاکستان افزایش داده است. بودجه پیشنهادی دولت طالبان برای سال مالی 2022، 2.6 میلیارد دلار بود. (دولت قبلی در سال مالی 2021 حدود 6 میلیارد دلار بودجه داشت.)

به گفته گروه ناظر سازمان ملل، طالبان قبل از تسلط بر افغانستان، عمدتاً از طریق فعالیت‌های مجرمانه از جمله کشت خشخاش، قاچاق مواد مخدر، اخاذی از مشاغل محلی و آدم‌ربایی درآمد کسب می‌کردند. در سال 2021، افغانستان 86 درصد از تولید غیرقانونی تریاک جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال، در آوریل 2022، طالبان کشت خشخاش را ممنوع کرد.

طالبان سال‌ها پس از سقوط از قدرت در سال 2001، از حمایت برخوردار بودند. بنیاد آسیا، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در ایالات‌متحده، در سال 2009 دریافت که نیمی از افغان‌ها - عمدتا پشتون‌ها و روستایی‌های افغانستان - با گروه‌های مخالف مسلح، به‌ویژه طالبان، همدلی دارند. حمایت افغانستان از طالبان و گروه‌های متحد تا حدی ناشی از نارضایتی از نهادهای عمومی است. اما در سال 2019، پاسخ به همین نظرسنجی نشان داد که فقط 13.4 درصد از افغان‌ها با طالبان همدلی می‌کنند.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید