امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277430
۱۱۵۹
۱
۱
نسخه چاپی

راهکارهایی برای انسان بهتری بودن را بدانید تا معمولی نباشید

راهکارهایی برای انسان بهتری بودن را بدانید تا معمولی نباشید

چگونه انسان بهتری باشیم؟

معمولی بودن چیز جالبی نیست. مطمئنم که نظر شما هم همین است. چرا باید یک فرد معمولی باقی بمانیم در صورتی‌ که می‌توانیم کاری کنیم که دنیا از قابلیت‌ها و مهارت‌های ما انگشت به دهان بماند؟! کافی است اراده کنید. واقعا اراده کنید، زمان بگذارید و برای بهترین‌ شدن تمرین کنید. تمرین مداوم مساوی است با تجربه‌ی بیشتر و این از شما یک آدم ویژه می‌سازد. شمایی که دیگر یک فرد معمولی نیستید. همین حالا عزم‌تان را جزم کنید!

1- به موقع سر قرار حاضر شوید

اگر می‌خواهید انسان خوبی باشید، به موقع سر قرار برسید. وقت‌شناسی، احترام و توجه‌تان به کسانی که منتظر شما هستند را نشان می‌دهد.

آنها حق دارند از شما به خاطردقایق ارزشمندی که با دیر آمدنتان به هدر داده‌اید، گله کنند. برای وقت دیگران درست مثل خودتان ارزش قائل باشید. عادت اینکه دیر سر قرار برسید و بعد معذرت بخواهید یا جملاتی مثل “من همینم که هستم” را به زبان بیاورید را ترک کنید.

دیر رسیدن نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه این پیام را به دیگران می‌رساند که شما اصلا برای وقتشان ارزش قائل نیستید. افراد واقعا خوب، دیگران را در اولویت قرار می‌دهند. پس به موقع رسیدن شروع خوبی است.

2- انتقاد یا گله نکنید

هیچ کس دوست ندارد در کنار کسانی باشد که همیشه غر می‌زنند. منظورم این نیست که شما اصلا نباید از چیزی گله کنید. گاهی اوقات حرف زدن با یک دوست قابل اعتماد درباره مسائلی که آزارتان می‌دهد، شما را سبک می‌کند.

اما وقتی هر جمله‌ای که از دهنتان بیرون می‌آید با غر و انتقاد همراه باشد، انرژی منفی آزاردهنده‌ای را منتقل خواهد بود و دیگران را از کنارتان بودن پشیمان می‌کند.

بنابراین قبل از اینکه حرف بزنید فکر کرده و از کلمات دلگرم‌کننده، مثبت و خوشایندتر استفاده کنید. فورا بر اساس فرضیاتی که در ذهنتان است قضاوت نکنید و سعی کنید خودتان را جای طرف مقابل بگذارید.

وقت بیشتری را صرف شنیدن حرفهای دیگران کنید. شاید همه نظراتتان را بشنوند اما این احتمال هم وجود دارد که از آنها خوششان نیاید.

3- در کمک کردن پیشقدم باشید

وقتی نیازهای دیگران را برآورده می‌کنید، با اینکه شاید توقع نداشته باشید اما از شما قدردانی می‌شود. حتی اگر هیچکس به خاطر لطفی که کردید از شما تشکر نکند، باز هم کارتان ارزشمند است. این کار شما را به انسان بهتری تبدیل می‌کند.

منظور از کارهای خیرخواهانه این نیست که حتما کار بزرگی انجام دهید.

مثلا می‌توانید در آسانسور را برای دیگران باز نگه دارید. برفها را پارو کنید تا بقیه سر نخورند. وقتی کسی به آب یا دستمال کاغذی نیاز دارد، برایش فراهم کنید. یا مثلا وقتی کارتان تمام شد، به همکارتان کمک کنید تا کارهای عقب مانده‌اش را انجام دهد.

4- علاقه‌تان به دیگران را ابراز کنید

به علایق، اعتقادات و رسوم دیگران توجه کنید. برای پرسیدن سوالات متفکرانه وقت بگذارید و به پاسخهایی که داده می‌شود با جدیت گوش کنید. از هرگونه انتقاد یا حتی شوخی درباره عقاید و رسومی که با شما فرق دارند، بپرهیزید.

بخشی از یک انسان خوب بودن، احترام به فرهنگ‌ها، سنت‌ها و عقاید دیگران و خودداری از تمسخر و قضاوت آنهاست. اگر فرد مقابل لهجه‌ای دارد که شما دوست دارید بشنوید بد نیست به او بگویید. وقتی کسی حرف می‌زند، وسط حرفش نپرید یا بحث را از چیزی که دوست دارد از آن بگوید، منحرف نکنید.

5- متکلم وحده نباشید!

هیچ کس دوست ندارد با کسی هم‌صحبت شود که مرتبا با گفتن جملاتی مثل “یادم می‌آید وقتی …” یا “وقتی من…” بحث را به یک مونولوگ خسته‌کننده تبدیل می‌کند.

وقتی گفتگویتان حول محور خودتان باشد، به این معنا نیست که انسان بدی هستید. اما دفعه بعد که قصد داشتید با کسی صحبت کنید، سعی کنید خودتان را کنترل کرده و بیشتر به حرفهای دیگران گوش دهید و با سوال پرسیدن تعامل بیشتری با طرف مقابلتان برقرار کنید.

افرادی که واقعا خوب هستند از هر فرصتی برای تعریف از خودشان استفاده نمی‌کنند. آنها در هر گفتگو سعی می‌کنند از طرف مقابل چیز یاد بگیرند.

6- عذرخواهی‌تان صادقانه و واقعی باشد

وقتی یک فرد خوب سهوا یا به خاطر اینکه طرف مقابلش او را در وضعیت بدی قرار داده، به او توهین می‌کند، با یک عذارخواهی واقعی از دلش درمی‌آورد. در چنین شرایطی اگر از جملاتی مثل “متاسفم اما…” استفاده شود، عذرخواهی واقعی نیست.

بنابراین با پذیرفتن اشتباهتان شروع کنید و به او بگویید که واقعا به خاطر آنچه گفتید یا انجام دادید متاسف هستید و امیدوارید که شما را ببخشد. هیچ اما و اگری نباید در عذرخواهی‌تان باشد. هر کاری که لازم است برای دلجویی انجام دهید و اگر در جواب چیزی می‌گویند، به آن گوش بدهید.

7- شایعه‌پراکنی نکنید و از دیگران بد نگویید

انسانهای خوب شایعه نمی‌سازند و درباره دیگری بد نمی‌گویند. همچنین درباره کسی از دیگران سوالات منظوردار نمی‌پرسند و او را قضاوت نمی‌کنند.

این جمله که “اگر نمی‌توانی حرف خوبی بزنی، اصلا چیزی نگو” مصداقش همین جاست. این قانون طلایی را به خاطر بسپارید :”با دیگران همانطوری که می‌خواهید با شما رفتار شود، رفتار کنید.”

همین مسئله برای شوخی‌هایی که با دیگران می‌کنید هم صادق است. اگر کسی از اینکه با او شوخی کنید خوشش نمی‌آید، این کار را نکنید. مهم نیست چقدر خودتان از این کار لذت می‌برید!

8- از دیگران قدردانی کنید

افرادی که واقعا خوب هستند، به خاطر نعمتهایی که از آن لذت می‌برند (چه یک روز خوب باشد، چه غذای عالی، خدمه وظیفه شناس یک رستوران و …) سپاسگزاری می‌کنند. آنها همچنین به خاطر زمان، توجه، دعوت و هدایایی که دیگران به آنها می‌دهند، تشکر می‌کنند. برخی با یک یادداشت کاردستی زیبا پاسخ لطفی که شده را می‌دهند و برخی دیگر با یک ایمیل یا پیام متنی قدردانی‌شان را ابراز می‌کنند.

قدردانی‌تان را با لطفی که به شما شده، تطبیق دهید. اگر کسی جانتان را نجات داده، باید در جواب، بیشتر از یک یادداشت تشکرآمیز انجام دهید. اما خریدن یک ماشین برای کسی که یک قهوه برایتان خریده، زیاده‌روی است.

9- باملاحظه باشید

همه ما این تجربه را داشته‌ایم که به خاطر درگیری‌های ذهنی، مغزمان خوب کار نمی‌کند و نام شخصی که با او صحبت می‌کنیم را به یاد نمی‌آوریم. اما راهکارهایی هست که به ما کمک می‌کند تا آن نامها را به یاد بیاوریم. اگر می‌خواهید آدم خوبی باشید، بهتر است برای ایجاد تعامل بهتر با دیگران، هر کاری که می‌توانید انجام بدهید.

همچنین اگر شرایط مهیا بود، از زبان بدن دوستانه که علاقه و محبتتان به طرف مقابل را نشان می‌دهد، استفاده کنید. مثلا او را بغل کنید یا دستتان را روی شانه‌هایش بگذارید. البته اگر مطمئن هستید ناراحت نمی‌شود، در غیر اینصورت این کار را نکنید. با خونگرمی و مهربانی علاقه‌تان را به طرف مقابل نشان دهید.

10- اصیل باشید

خود واقعی‌تان باشید فقط کمی بهتر. بهتر بودن در ذات هیچ کس نیست و بد بودن هم هم هدف زندگی هیچکس نخواهد بود. همان کسی باشید که می‌خواهید باشید و با دیگران طوری رفتار کنید که انگار آنها از قبل بهترین نسخه از خودشان بوده‌اند.

خوبی واقعی هیچ‌وقت تقلبی نخواهد بود و دیگران می‌توانند از چند کیلومتری انسان خوب واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند. لازم نیست همیشه شاد باشید یا وانمود کنید که همه چیز عالیست. فقط باید با مردم روراست باشید و طوری که می‌خواهید با شما رفتار شود، با آنها رفتار کنید.

11- مشوق دیگران باشید

یکی از بهترین کارها برای انسان خوب بودن اینست که مشوق دیگران باشید. تمرکز کردن روی خودمان و مشکلات و اهدافمان، کار آسانی است. اما وقتی بخواهید شخص دیگری موفق شود یا یک بحران را پشت سر بگذارد، باید از هوش احساسی‌تان را که همه از آن برخوردار نیستند، استفاده کنید.

از این موهبت برای ایجاد اعتماد به نفس در کسانی که احساس ناامیدی و ناامنی می‌کنند، بهره ببرید.

12- فقط وقتی از شما خواسته می‌شود، نظر بدهید

اگر بخواهید انسان بهتری باشید، حتی اگر می‌دانید توصیه‌تان سازنده خواهد بود، تا زمانیکه از شما درخواست نشده نظر ندهید.

اکثر افراد از اینکه به آنها گفته شود چه کار کنند و چطور زندگی‌شان را مدیریت کنند، خوششان نمی‌آید. آنها وقتی بتوانند خودشان برای مشکلاتشان راه‌حل پیدا کنند و تصمیم بگیرند احساس قدرت می‌کنند و از اشتباهاتشان درس خواهند گرفت.

شما می‌توانید با نشان دادن رفتارها و خوبی‌هایتان تبدیل به یک الگو شوید و روی دیگران تاثیر بگذارید. اگر از شما نظر خواسته شد، آن را طوری بیان کنید که طرف مقابل احساس حقارت یا حماقت نکند.

13- بیشتر لبخند بزنید

لبخند صمیمانه شما را به عنوان شخصی مهربان، خونگرم و خوش‌برخورد معرفی می‌کند. لبخند زدن شما را در نگاه دیگران جذابتر کرده و همه را فورا به سمتتان می‌کشاند.

وقتی لبخند بر لب داشته باشید، متوجه خواهید شد که دیگران در هر شرایطی با شما بهتر برخورد می‌کنند.

لبخند زدن باعث ترشح اندورفین و مواد شیمیایی دیگر در مغز شده که باعث سر حال آمدن انسان می‌شوند، طوریکه احساس شادی بیشتری خواهید داشت و در نتیجه دیگران راحت‌تر می‌توانند به شما نزدیک شوند. همین شما را به فرد بهتری تبدیل می‌کند.

14- دلسوز باشید

وقتی هنگام ناراحتی و درد و برای آرام کردن دیگران در کنارشان باشید، آن افراد شما را به عنوان فردی مهربان و دلسوز می‌شناسند. در نتیجه کسانی هم که شاهد رفتارتان هستند، همین احساس را خواهند داشت.

دلسوزی ویژگی خوبی است که نشان می‌دهد شما فقط ژست یک انسان خوب را نمی‌گیرید. بلکه واقعا به اطرافیانتان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید به آنها کمک کنید.

15- ذهن باز و انعطاف‌پذیر داشته باشید

برای رشد کردن، روش‌ها و مسیرهای زیادی وجود دارد. ممکن است افراد برای رسیدن به یک چیز مشترک از روش‌های متفاوتی استفاده کنند. پس راه‌های رسیدن به بهترین بودن، بیشتر از یک مسیر است. مطمئنا هر فردی مجموعه‌ای از توانایی‌هاست فقط باید از آنها آگاه باشد. اگر ذهن‌تان را بسته نگه دارید، ممکن است خیلی از راه‌هایی که شما را به هدف‌تان می‌رساند تشخیص ندهید.

توصیه می‌کنیم تمام راه‌ها را یکسان ارزش‌گذاری کنید حتی مسخره‌ترین و غیرممکن ترین‌شان را. این یعنی ذهن باز و انعطاف‌پذیر. روزی همه حتی به گالیله هم گفتند دیوانه!!! راه‌های رسیدن‌تان به بهترین بودن، ارزش انواع و اقسام فکر کردن را داشته باشد.

16- اهل رقابت باشید

اگر نیروی محرکه‌ی لازم برای بهترین شدن را نداشته باشید، هرگز به آن نمی‌رسید. بخشی از بهترین بودن، عطش رسیدن به موفقیت است. تشنه‌ی رقابت باشید تا حرکت کنید. مگر غیر از این است که فقط در صورتی‌ که خودتان را با کسی در شرایط مشابه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید بهترین هستید؟ وقتی رقیبی وجود نداشته باشد بهترین بودن بی‌مفهوم است. همیشه خودتان را با رقبایتان مقایسه کنید، در بازی‌ شرکت کنید، تلاش کنید و برنده شوید.

اگر از چیزهایی مثل رقابت، مسابقه و مباحثه خوش‌تان نمی‌آید، یک خبر مهم برای‌تان دارم؛ این ویژگی قابل تغییر است. تنها راهش هم این است که شیرجه بزنید درون رقابت، مسابقه یا هر چیز چالش برانگیز و محرک دیگری. وقتی تعدادی از رقبایتان را شکست بدهید مدام قوی‌تر می‌شوید و بعد از مدتی رقابت برای‌تان حکم نفس کشیدن را دارد، به همین راحتی! و شما به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید.

از طرفی، اگر شما دوستی هستید که همه چیز را تبدیل به رقابت می‌کنید، پس منتظر باشید تا یکی یکی دوستان‌تان را از دست بدهید. پس پیام اخلاقی این بخش این است: از آن ور بوم هم نیفتید! رقابت را در خودتان تبدیل به مهارت کنید، یک توانایی که در موقع لزوم بتوانید از آن استفاده کنید و شما را به تلاش وادار کند.

17- انتخاب کنید در چه چیزی می‌خواهید بهترین باشید

اگر شما کم بدانید، نمی‌توانید بهترین باشید. حتی اگر به لحاظ ظاهری بهترین انسان روی کره‌ی زمین باشید، عدم توانایی‌تان این بهترین بودن را از شما می‌گیرد. پس فکر کنید در چه چیزی می‌خواهید بهترین باشید؟ در ذهن‌تان همه‌ی چیزهایی را که می‌خواهید در آنها به اوج برسید، اولویت‌بندی کنید.

به یاد داشته باشید درباره‌ی اولویت‌بندی نکته‌ی مهم «واقع‌بینی» است. اگر پا ندارید، ورزش کوهنوردی را انتخاب نکنید. شاید شما جزو کسانی باشید که مادرشان همیشه به آنها می‌گوید: «تو می‌تونی به هر چیزی که تو ذهنت هست برسی». این تشویق مادرانه واقعا قابل تقدیر است اما کمی اغراق در آن وجود دارد. در واقع اگر توانایی‌ بالقوه‌اش را داشته باشید به آن چیزی که در ذهن‌تان هست، می‌رسید.

18- یک مربی پیدا کنید

حتی بهترین افراد هم نیاز به راهنمایی دارند. هیچ‌کس بدون اینکه بازی کردن، راه‌ رفتن و حرف‌ زدن دیگران را ببیند و بشنود، این مهارت‌ها را یاد نمی‌گیرد. شک نکنید که افراد دور و بر شما کمک بزرگی برای رشد کردن شما هستند. کسی را پیدا کنید که از بقیه بهتر باشد، البته در چیزی که هدف شماست. لازم نیست این فرد حتما بهترین باشد، فقط کافی است از شما بهتر باشد.

19- از چالش فرار نکنید

می‌دانید چه چیزی ترسناک است؟ چیزهای سخت که سخت‌کوشی زیاد می‌خواهد. حالا می‌دانید چه چیزی ترسناک‌تر است؟ سخت‌کوشی برای چیزهای جدیدی که ممکن است در آنها شکست بخورید. اگر می‌خواهید بهترین باشید باقی زندگی شما در این خلاصه می‌شود: درگیر شدن با همه‌ی چیزهای ترسناک. می‌دانم این ناخوشایند و ترس‌آور است اما کسی که می‌خواهد بهترین باشد با علم به همه‌ی اینها ریسک می‌کند، به چالش پاسخ مثبت می‌دهد و پیشرفت می‌کند. اگر قرار بود به همین راحتی‌ها باشد بهترین بودن که مفهومی نداشت!

هنری فورد قبل از اینکه یکی از بهترین‌های صنعت اتومبیل‌سازی شود، دوبار ورشکسته شد. استیو جابز، خیلی چیزها را از دست داد تا استیو جابز شد. ممکن است در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان زمان‌هایی را تجربه کنید که نامطمئن و خسته هستید؛ اما مهم این است که ناامید نشوید و آن مسیر را تا آخرش بروید.

20- تمرین کنید که بتوانید خودتان و عملکردتان را تجزیه و تحلیل کنید

در پایان روز حتما در گوشه‌ای بنشینید و روزتان را مرور کنید؛ امروز چه کارهایی انجام داده‌ام؟ چگونه بوده‌ام؟ چطور می‌توانم از چیزی که بودم بهتر باشم؟ انجام چه کارهایی خوشحالم کرد و انجام کدام کارها را دوست نداشتم؟ اگر شما این مرحله‌ی برگشت به خود و تفکر درباره‌ی همه چیز را انجام ندهید و درباره‌ی جایی که هستید فکر نکنید، هرگز نخواهید فهمید مسیر بعدی شما کجاست و برای رسیدن به آنجا چه‌ کارهایی باید انجام بدهید.

تجزیه و تحلیل موفقیت بسیار مهم است. اینکه اگر مثلا از این راه نتوانستید به موفقیت برسید، پس باید کدام راه را امتحان کنید؟! این موضوع دو برابر تجزیه‌ و تحلیل دلایل شکست‌تان اهمیت دارد چون کامل‌کننده‌ی آن است. به یاد داشته باشید: حتی شکست هم نوعی پیشرفت است به شرط آنکه در پیدا کردن راه موفقیت هم بهترین باشید.

21- متواضع باشید

وقتی بهترین شدید، از بالا نگاه کردن به دیگران کار آسانی است. شما می‌توانید از همه فاصله بگیرید و کسی را آدم حساب نکنید اما خب توصیه می‌کنم این کار را نکنید! به این فکر کنید که تعداد زیادی از همین آدم‌ها افرادی هستند که به شما کمک کردند تا کسی بشوید که الان هستید و دیگر اینکه منزوی بودن با بهترین شدن تناقض دارد. از طرفی حتی وقتی صاحب همه‌چیز می‌شوید باز هم کسی پیدا می‌شود که از شما بهتر باشد. اگر شما در چیزی بهترین هستید، ممکن است در چیز دیگری به همان اندازه خوب و کامل نباشید. به خاطر داشته باشید اینکه شما با شخصی که در جایگاه پایین‌تری است خوب رفتار کنید، نشان‌دهنده‌ی شخصیت شماست.

  • منبع
  • هنر فردی
  • چطور

۱ دیدگاه

 
ir
سامیار | ۱ هفته پیش
بهتر و بهتر بشیم
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید