امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283354
۱۳۹
۱
۰
نسخه چاپی
گروسی، مدیر کل آژانس

شاید در ماه فوریه به تهران بروم / امیدوارم بتوانیم تا حدودی در مذاکرات پیشرفت کنیم

شاید در ماه فوریه به تهران بروم / امیدوارم بتوانیم تا حدودی در مذاکرات پیشرفت کنیم

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: ممکن است در ماه فوریه به تهران برگردم، شاید برای گفت‌وگوی سیاسی بسیار ضروری، یا برقراری مجدد آن با ایران.

به گزارش انتخاب؛ گروسی به "بن بست بزرگ" در برجام اشاره کرد و گفت اقدامات ایران از جمله قطع 27 دوربین آژانس بین المللی انرژی اتمی که بر سایت های هسته ای اعلام شده این کشور نظارت می کنند، به این معنی است که آژانس دیگر به طور موثر نمی تواند برنامه هسته ای تهران را رصد کند.

گروسی افزود، امیدوار است در طول سفر برنامه ریزی شده خود، در زمینه احیای همکاری ایران با آژانس "تا حدودی پیشرفت کند".

گروسی درباره فعالیت‌های اتمی اخیر ایران، از جمله غنی‌سازی اورانیوم که از محدودیت‌های برجام کاملا فراتر رفته، گفت: این مسیر قطعا مسیر خوبی نیست.

او گفت که علاوه بر اینکه ایران درباره آثار رادیواکتیو یافت شده در مکان‌هایی که به عنوان سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌اند، به آژانس توضیحی نداده است، ذخایر رو به رشد اورانیوم غنی‌شده ایران نیز نگران‌کننده است.

دبیر کل آژنس گفت: ایران اکنون 70 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص 60 درصد و 1000 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی دارد. آنها مواد هسته ای کافی برای چندین سلاح هسته ای جمع آوری کرده اند.

گروسی، با این حال، خاطرنشان کرد که ذخایر بزرگ اورانیوم غنی شده "به این معنی نیست که آنها سلاح هسته ای دارند"، ساخت بمب اتمی نیاز به طراحی و آزمایش دارد.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید