امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275982
۱۳۷۹۲
۴
۰
نسخه چاپی

جوهر نمک | نکات بسیار مهم هنگام استفاده از جوهر نمک

با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و افزایش استفاده از شوینده‎ها و به ویژه جوهر نمک، لازم است، بانوان و آقایان به منظور پیشگیری از هر گونه مسمومیت و بروز حوادث غیرمترقبه، حین استفاده از شوینده‌ها توصیه‎های ایمنی را رعایت کنند.

جوهر نمک

جوهر نمک یک اسید با بویی تند و بسیار خورنده است که کاربرد های بسیار گوناگونی در صنعت و امور روزمره خانگی دارد. اسم دیگر آن هیدروکلریک اسید است و سطح اسیدی آن بین 0 تا 2 است. بنابراین یک اسید قوی به حساب می آید.

جوهر نمک

جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید محلولی بر پایه آب و گاز کلرید هیدروژن است. این ماده همچنین جز اصلی اسید معده است، اسیدی که به طور طبیعی در معده انسان تولید می شود و به هضم غذا کمک می کند. اسید کلریدریک همچنین به صورت مصنوعی برای کاربردهای مختلف صنعتی و تجاری تولید می شود و می تواند توسط تعدادی از فرایندهای تولید از جمله حل گاز کلرید هیدروژن در آب ایجاد شود و شکل بگیرد.

معمولا از جوهر نمک در منازل برای جرم گیری کردن سطح های مختلف منزل استفاده می شود مثلا برای سرویس بهداشتی، سرامیک ها، کاشی ها، موزاییک ها استفاده می شود. جوهر نمک در صنعت نیز برای اسیدی کردن چاه های نفتی، رسوب زدایی بویلرها، کم کردن سنگ معدن و همچنین تمیز کاری نمودن فلزها بکار گرفته می شود.

بهترین و اصولی‌ترین کار برای استفاده از هر وسیله و هر ماده‌ای، آن است که قبل از استفاده از آن، برچسب یا برگه راهنمای مربوط به آن را مطالعه کنید.

نکات مهم هنگام استفاده از جوهر نمک

بارعایت نکته هایی در مورد مصرف جوهرنمک در خانه تکانی می توان ازبروز حوادث جلوگیری کرد.

هنگام استفاده ازجوهرنمک نباید آن را با آب داغ مخلوط کرد. آب داغ با تولید بخار باعث پراکنده شدن جوهر نمک در هوا می شود. این کار خطر تنفس کردن جوهر نمک را افزایش می دهد.

نباید مدت زیادی با جوهر نمک در ارتباط بود. هرچه مدت زمان تماس با آن بیش تر باشد. خطر آسیب دیدن فرد نیز بیش تراست.

در محیط های دربسته مثل حمام یا دستشویی یا محیط های کوچک، مثل جاهایی که سقف کوتاه دارند. نباید از جوهر نمک استفاده کرد. از این ماده به طور ناگهانی گازهایی آزاد می شود. به همین علت است که بوی تند و تیز آن به سرعت حس می شود. در نتیجه فرد به جای اکسیژن، این گازها را تنفس می کند و دچار کمبود اکسیژن می شود. علاوه براین، گازهای آزاد شده باعث ورم کردن گلو، سوزش گلو، گرفتگی صدا، سرفه و سوزش و درد سینه می شود. پس باید درها و پنجره ها را باز گذاشت.

جوهر نمک را نباید به صورت غلیظ به کار بردچون گاز زیادی تولید می کند.

جوهر نمک را به هیچ وجه نباید با مواد شیمیایی دیگر به خصوص سفیدکننده ها مثل وایتکس مخلوط کرد. مخلوط جوهر نمک و وایتکس گاز خطرناکی به نام کلرامین تولیدمی کند. وقتی این گاز تنفس می شود، با آب موجود در لایه های مرطوب دستگاه تنفسی ترکیب شده، اسیدکلریدریک را پدید می آورد.

اسیدکلریدریک باعث سوختگی راه های تنفسی (بینی، گلو وشش ها) می شود. این سوختگی ها باعث سوزش ها و دردهای شدید می شود. بر اثر این سوختگی ها، دستگاه تنفسی آسیب می بیند و ممکن است تا آخر عمر ترمیم نشود و فرد همیشه بامشکلات تنفسی زندگی کند. اگر این آسیب شدید باشد، حتی باعث مرگ می شود. فردی که بر اثر مخلوط کردن جوهر نمک و وایتکس دچار مسمومیت شده است باید هرچه سریع تر به فضای باز منتقل و به بیمارستان برده شود.

اضافی جوهر نمک حتما باید در ظرف های دربسته نگهداری شود. روی ظرف حتما باید نام آن نوشته شود.

جوهر نمک را باید از دسترس کودکان دورنگه داشت. چون ممکن است کودک آن را بخورد یا گاز های آن را تنفس کند.

افرادی که حساسیت های پوستی یا تنفسی دارند (مثل آسم) نباید از این مواد استفاده کنند.

زنان باردار برای سلامتی فرزندشان نباید با این مواد در ارتباط باشند.

نکته‌ دیگری که در خصوص استفاده از این ماده شوینده باید در نظر داشت آن است که جوهر نمک حالت اسیدی و خورنده داشته و در اثر تماس با پوست می‌تواند باعث سوختگی و تحریکات پوستی شود. از طرف دیگر بخارات و رطوبت حاصل از آن می‌تواند باعث تحریکات شدید چشمی و تنفسی شود. بنابراین هنگام استفاده از جوهرنمک حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که هنگام استفاده از جوهر نمک برای شست و شوی سرویس‌های بهداشتی یا هر قسمتی از خانه، حتما پنجره‌ای را در آن مكان باز كرده و در صورت وجود هواكش، آن را روشن كنید.

حتما قبل از استفاده از هر ماده شوینده‌ای مانند جوهر نمک، برگ ایمنی آن را مطالعه کنید. در صورت تماس پیدا کردن جوهر نمک با هر قسمت از اعضای بدن، بلافاصله محل مورد تماس را با محلول قلیایی رقیق مانند محلول سودا یا جوش شیرین بشویید. در صورتی که این ماده شوینده با چشم تماس پیدا کرد، چشم خود را با آب بشویید.

  • منبع
  • سلام دنیا
  • ستاره
  • الو دکتر
  • زوم تک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید