امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274587
۱۳۲۵
۱
۰
نسخه چاپی

وارن بافت: صبور باشید

بافت به جای سرمایه گذاری روزانه، یک سرمایه گذار ده ساله (یا بیشتر) است. فلسفه سرمایه گذاری بافت، بر مبنای صبر و چشم انداز بلند مدت است. این یک نقشه اثبات شده «به کندی ثروتمند شدن» است

وارن بافت: صبور باشید

نصیحت بافت: "اگر آمادگی آن را ندارید که سهام تان را یک دهه نگهدارید، از همان ابتدا آن سهم را نخرید. به ده سال آینده فکر کنید نه به ده دقیقه دیگر."

صبور باشید

وقتی وارن بافت ۱۱ ساله بود، که اولین سهام اش؛ سه سهم از سهام ممتاز خدمات شهری، به قیمت هر سهم ۳۸ دلار، را خرید. در مدت کوتاهی سهام اش را به قیمت ۴۰ دلار فروخت که برایش سود خالص ۵ دلاری را به ارمغان آورد. چند سال بعد، همان سهام به قیمت ۲۰۰ دلار در بازار معامله می شد. این اولین تجربه بافت بود که به او آموخت صبر و حوصله در سرمایه گذاری بسیار اهمیت دارد.

بافت به جای سرمایه گذاری روزانه، یک سرمایه گذار ده ساله (یا بیشتر) است. فلسفه سرمایه گذاری بافت، بر مبنای صبر و چشم انداز بلند مدت است. این یک نقشه اثبات شده «به کندی ثروتمند شدن» است.

معامله گرهای روزانه (یا نوسانگیرها) تمایل دارند بعد از چند هفته یا حتی چند روز سهامشان را با قیمت به مراتب کمتر از آنچه خریده بودند، بفروشند. بافت سهام هایش را برای سال ها و حتی دهه ها نگه می دارد. بافت بازار سهام را مثل یک مرکز مبادله می داند؛ جایی که پول از جیب آدم های بی صبر به جیب آدم های صبور سرازیر می شود. به نظر شما چه استراتژی بیشتر جواب می دهد؟ چند روز طول می کشد که معامله گرها ۱۰ میلیون دلار را به یک میلیارد دلار تبدیل کنند؟

صبر و بردباری بافت را یاد بگیرید. بردباری به شما کمک خواهد کرد که سود انباشته قابل توجهی در بلند مدت کسب کنید.

ارزشمند است تا به خاطر بسپارید که بسیاری از بازارها با افرادی که به صورت متوالی وارد و خارج می شوند، خصومت دارند؛ ولی در عوض دوست افرادی هستند که می خرند و نگه می دارند. بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، بافت مشاهده کرده بود که بهای شرکت ها بسیار اندک هستند و قیمت های سهام در بازار بورس به سرعت تغییر پیدا نمی کنند. آدم ها از این سو به آن سو می پرند و پول و وقت خود را بیهوده تلف می کنند و بعد در نهایت، همه آن ها موقعیت صعود بازار در سال ۱۹۹۰ را از دست دادند. اکثر مردم درباره موقعیت هایی که در بازار بدست می آورند صحبت نمی کنند، ولی بافت این کار را می کند. و پند او معمولاً برای ما این است: "بخرید و نگهدارید." داشتن صبر برای سرمایه گذاران ارزشی بسیار مهم است. ناشکیبایی یک بار هزینه روی دست بافت گذاشت؛ در سال ۱۹۶۶، وارن میزان قابل توجهی از سهام والت دیزنی را به قیمت ۳۱ سنت به ازای هر سهم خرید و سال بعد از آن به قیمت ۴۸ سنت فروخت.

چارلی مانگر شریک تجاری وارن درباره عقیده بافت به لزوم «صبر» می گوید: سرمایه گذاری، پیدا کردن تعداد محدودی شرکت خوب، خرید آن و سپس نشستن روی صندلی برای تمام طول عمر است. او معتقد است: "جوشی بودن برای سرمایه گذاران یک اشتباه نابخشودنی و صبر قسمتی از بازی است."

پیشنهاد بافت برای تمرین ذهنی این است. تصور کنید فردای روزی که سهامی را خریدید، بازار برای مدت ۵ سال تعطیل خواهد بود. وارن از سرمایه گذاری بر روی شرکت ها سود به دست می آورد نه از سفته بازی در بازار سهام درباره نظم و انضباطی که به خود تحمیل می کنید و به شما کمک می کند تا صبور باقی بمانید، فکر کنید.

وارن بافت: صبور باشید

نه، صبور بودن اصلاً ساده نیست؛ ولی مولفه الزامی برای داشتن خلق و خوی ایک سرمایه گذار ارزشی است. به وقت سرمایه گذاری، به خود به عنوان یک مقیم ابدی نگاه کنید، نه یک رهگذر.

برای یک دانه بلوط، زمان لازم است تا رشد کند و به یک درخت بلوط تبدیل شود. در نبراسکای اوماها، حداقل ۲۵ خانواده وجود دارند که سهامشان را در شرکت برکشایر، برای بیش از ۳۵ سال نگهداشته اند، سهام آن ها، امروز، ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار دارد، سرمایه گذاری اولیه آن ها در حدود ۵۰۰۰۰ دلار بود.

بافت با رفتار ناپایدار، از هر دو طرف بازی، چه به عنوان سرمایه گذار و چه به عنوان مدیریت شرکت، مخالف است. به عنوان مدیر شرکت برکشایر هاتاوی، بافت دنبال افرادی می گشت که به شرکت متعهد باشند. بافت معتقد است به مالکیت یک تکه کاغذ (برگ سهام) که هر لحظه ارزش آن در نوسان است، وابسته نباشید. اینگونه فکر کنید که با دیگر افراد در خانواده تان یک زمین خریده اید. آیا به واسطه یک اختلاف کوچک خانوادگی، آن زمین را می فروشید؟ البته که نه! به سهامتان هم به همان شکل نگاه کنید.

به مدت ۴۰ سال، بافت مالک بخش عمده ای از سهام برکشایر بوده است. او هیچ وقت حتی یک سهم اش را هم نفروخت. او با سهام اش در بدترین لحظات همراهی کرد، از دوشنبه سیاه گرفته تا شکست روانی ۱۱۰۰۰ واحدی شاخص داو جونز. بافت در هیچ کدام از این لحظات، خود را نباخت.

این اصلاً دیدگاه ساده ای نیست که وقتی دیگران در حال فروش هستند، شما بخرید و هنگامیکه دیگران در حال خریدند شما بفروشید. «آلن گرین اسپن» جمله معروفی دارد که می گوید: "خود را با شور و شوق غیرمنطقی دیگران همراه نکنید." تسلیم طرز فکر اشتباه دیگران نشوید. اگر چشم انداز بلند مدت داشته باشید، آینده از آن شماست.

بنجامین گراهام در کتاب مورد علاقه بافت، سرمایه گذار هوشمند، اینگونه بیان می کند که: "تعداد افراد معمولی که دارای خلق و خوی مناسب بازار بوده اند و از بازار سهام پول زیادی کسب کرده اند، همیشه بیشتر از افرادی است که با وجود آموزش های رسمی مالی، حسابداری و به طور کلی آموزش های مربوط به بازار سهام، اما بدون داشتن خلق و خوی مناسب وارد بورس شده اند."

به بیان دیگر، تمام داستان بر سر درک تصویر کلی از بازار به جای توجه به جزئیات تکنیکال است. یکی از دلایلی که بافت توانسته بود ۱۰ میلیون دلار از سرمایه گذاری روی سهام واشنگتن پست را به مبلغ یک میلیارد دلار تبدیل کند، نگهداری این سهام برای تمام طول عمرش بود. بلافاصله بعد از اینکه وارن بافت در سال ۱۹۷۳، سهام واشنگتن پست را خرید، ارزش سهام اش با ۵۰ درصد کاهش ناگهانی روبرو شد، و بعد از آن سهام برای ۲ سال متوالی در شرایط رکود بود. ولی بافت حتی یک سهم از سهام اش را نفروخت. او تصویر کلی از این سهام را در ذهن اش نگهداشت.

وارن بافت: صبور باشید

چندین سال بعد واشنگتن پست با بزرگترین بدبختی حاصل از اعتصاب کارگری به دلیل نقش اش در قضیه واترگیت، بحران اقتصادی و جنگ مواجه شد.

بافت با وجود این مشکلات، همچنان از فروش سهام اش سر باز می زد و تصویر اکلی از این شرکت را در ذهن اش نگه داشته بود. صبر وارن پاداش بزرگی به همراه داشت. او هر سال با سود سهام اش، مبلغی برابر با سرمایه گذاری اولیه اش دریافت می کند، هر سال یک چک ۱۰ میلیون دلاری.

قیمت سهام به دلیل هرج و مرج بازار، در حال نوسان بود، ولی بافت می دانست کسب و کارهای موجود در بازار به اندازه کافی مستحکم و مطمئن هستند. وارن هیچ وقت نترسید. او سهام اش را نگهداشت و توجهی به اوضاع بازار نداشت.

اتفاقی که برای سهامداران شرکت برکشایر هاتاوی، سهامدارانی که سهامشان را در شرایط خوب و بد نگهداشته بودند، افتاد همانند اتفاقی بود که برای بافت افتاد. قیمت سهام برکشایر در سال ۱۹۷۴، ۴۰ دلار، در سال ۱۹۸۴، ۱۲۷۵ دلار، در سال ۱۹۹۴، ۱۵۴۰۰ دلار و در سال ۲۰۰۴، ۹۷۰۰۰ دلار بود. سهامدارانی که در تمام طول

این سال ها سهام شان را نگهداشته بودن، پاداش آن را دریافت کردند؛ در مقابل سرمایه گذارانی که سهامشان را فروخته بودند، حالا تاسف می خورند.

در زمانی که سهامدار شرکتی هستید، انواع و اقسام حوادث، از خوب گرفته تا بد اتفاق خواهند افتاد. بازار برافروخته خواهد شد و قیمت ها به سرعت اوج خواهند گرفت. بازار نزولی خواهد شد و قیمت ها به سرعت کاهش خواهند یافت. ولی نکته مهم، حضور در کسب و کار صحیح و داشتن طرز برخود صحیح نسبت به آن شرایط است.

قیمت سهام را فراموش کنید؛ و به جای آن، درباره کسب و کارها و ظرفیت در آمد زایی شان در آینده تحقیق کنید.

این ها، نصیحت های ذکر شده در کتاب راهنمای شرکت برکشایر هاتاوی هستند:

وارن بافت: صبور باشید

به نصیحت چارلی مانگر توجه کنید:

روی صندلی تان بنشینید. برای موفقیت بیشتر، فعالیت بیشتر نکنید. در زمان سرمایه گذاری فعالیت بیشتر الزاماً منجر به سود بیشتر نخواهد شد.

سهام هایی را بخرید که برای ۵ سال یا بیشتر نیاز به خرید و فروش مجددشان نداشته باشید:

هنگامی که سهامی را می خرید، اینگونه وانمود کنید که بازار سهام برای ۵ سال آینده بسته خواهد بود؛ بدین ترتیب خودتان را به داشتن چشم انداز طولانی مدت عادت می دهید.

به خاطر داشته باشید که «زمان» دوست کسب و کارهای شگفت انگیز است:

قیمت سهام هایتان را هر روز یا هر هفته مورد بازبینی قرار ندهید. به یاد داشته باشید که قیمت های سهام همیشه در حال صعود و نزول هستند. به جای بررسی قیمت ها، از زمان تان برای بررسی بنیادی صورت های مالی شرکت ها استفاده کنید.

اگر سوال شما این است که: "چقدر قرار است صبر کنید؟" پاسخ بافت این است که: "اگر در مکان درستی قرار داریم، برای مدت نامعلومی صبر خواهیم کرد."

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید