امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275756
۸۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

خانه تکانی در آشپزخانه | 9 مورد برای خانه تکانی آشپزخانه

خانه تکانی آشپزخانه برای اكثر خانواده‌ها يكی از طولانی‌ترین و دشوارترين بخش‌های خانه‌تکانی است. اما با تقسیم‌کارها و تبديل يك كار دشوار و زمان‌بر به كارهای ساده و سريع می‌توان در يك روز خانه تکانی آشپزخانه را به پايان رساند.

خانه تکانی در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از فضاهای اصلی و پر دردسر خانه برای خانه تکانی است اما می توان با استفاده از ترفندهای مؤثر از سختی آن کم کرد.

خانه تکانی آشپزخانه

آشپزخانه یکی از بخش های مهم در هر خانه به شمار می رود. زیرا معمولا در آشپزخانه کارهای بسیار مختلفی انجام می شود. معمولا نگهداری، شست و شو و پخت و پز انواع مواد غذایی در آشپزخانه انجام می شود. بدین ترتیب نیاز است تا آشپزخانه در طول سال تمیز باشد. بدین ترتیب خانه تکانی آشپزخانه از اهمیت بسیار ویژه ای برخودار می باشد.

خانه تکانی آشپزخانه معمولا می تواند کمک کند تا بخش های مختلف آشپزخانه در بهترین شرایط از نظر بهداشتی قرار بگیرد. این موضوع کمک می کند تا بتوان با اطمینان خاطر بیشتری به نگهداری، شست و شو و پختن مواد غذایی مختلف در آشپزخانه پرداخت.

معمولا خانه تکانی آشپزخانه نیز مانند خانه تکانی بخش های مختلف خانه نیاز به انجام مراحل مختلفی داشته، تا کل آشپزخانه به خوبی تمیز شود. معمولا اغلب افراد به صورت تجربی از یک نقطه شروع به تمیز کاری آشپزخانه نموده و ممکن است هر فردی از شگرد و ترتیب خاصی برای تمیز کردن آشپزخانه استفاده نماید.

بدین ترتیب نظم و ترتیب کارها به فردی بستگی دارد که می خواهند خانه تکانی آشپزخانه را انجام دهد.

9 مورد برای خانه تکانی آشپزخانه

1. تمیز کردن سینک ظرفشویی

سینک یکی از بخش های بسیار مهم در هر آشپزخانه می باشد. بدین ترتیب در هنگام خانه تکانی آشپزخانه باید به خوبی تمیز شود. تمیز بودن سینک می تواند تاثیر بسیار مطلوبی در لذت بردن از حضور در آشپزخانه و یا انجام کارهای مختلف مانند ظرف شستن در آشپزخانه دارد. بدین ترتیب افرادی که می خواهند خانه تکانی آشپزخانه را انجام دهند، نسبت به تمیز نمودن سینک باید دقت زیادی داشته باشند. برای این منظور نمک و جوش شیرین را مخلوط کرده و سپس به کمک اندکی آب آن را به حالت خمیر مانند تبدیل نمایید.

بدین ترتیب می توان سینک را تمیز نمود. جرم و شوره های موجود بر روی ظرفشویی نیز ممکن است جلوه زشتی به آشپزخانه بدهد. برای رفع آنها می توان پارچه آغشته به سرکه را شب روی محل مورد نظر قرار داده و روز بعد اقدام به شستن آن با آب نمود.

لیمو ترش تازه به کمک نمک نیز می تواند ترکیب مناسبی برای تمیزکاری سینک ظرفشویی شود. معمولا افراد حرفه با به کار بردن تکنیک های متعدد، سینک آشپزخانه را مانند روز اول برق می اندازند.

2. جرم گیری کاشی و سرامیک

یکی دیگر از مراحل بسیار مهم خانه تکانی آشپزخانه، جرم گیری کاشی و سرامیک می باشد. زیرا معمولا سقف، کف و بدنه آشپزخانه کاشی کاری می شود تا در صورت گرفتن جرم، بتوان به راحتی این جرم ها را از بین برد. جرم گیری کاشی و سرامیک نیاز به دانش و تخصص خاصی داشته، زیرا معمولا همه افراد نمی توانند به راحتی جرم های روی کاشی ها را از بین ببرند. برای تمیز کردن جرم روی کاشی ها می توان از مقداری سرکه و آبلیموی مخلوط شده با کمی نمک استفاده نمود. بدین ترتیب می توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن کاشی های آشپزخانه را تمیز نمود.

3. تمیز کردن شیشه های آشپزخانه

معمولا یکی از بخش هایی که در زیبایی آشپزخانه نیز تاثیر بسیار زیادی داشته، شیشه های پنجره آشپزخانه می باشند. شیشه های آشپزخانه در هر بار خانه تکانی باید به خوبی تمیز شوند. معمولا برای تمیز کردن شیشه های آشپزخانه باید روش هایی را انتخاب نمود که هم ساده و ارزان بوده و هم نتایج تاثیر گذار و مفیدی را به دنبال داشته باشد. بدین ترتیب بهتر است از هر روشی برای تمیز کردن شیشه های آشپزخانه استفاده نود.

یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها برای تمیز کردن شیشه های آشپزخانه کمک گرفتن از روزنامه باطله می باشد. برای این منظور کافی است روزنامه را کمی مرطوب نموده و سپس شیشه ها را با آن تمیز نمود. این موضوع کمک می کند تا شیشه ها به بهترین شکل ممکن تمیز شوند.

4. منظم کردن کابینت‌ها و قفسه‌ها

بخش‌هایی از آشپزخانه هستند كه در طول سال مدام مرتب و تميز نمی‌شوند و عموماً سالی یک‌بار و در خانه‌تکانی سراغ آن‌ها می‌روید. پس اين كار را با دقت و حوصله انجام دهيد تا خيالتان تا مدت طولانی بابت نظم و نظافت آن‌ها راحت باشد. تمام کابینت‌هايی كه در آن‌ها ظرف‌های خود را قرار می‌دهید بازکنید و محتويات آن‌ها را خارج كنيد.

بعضی‌ها عادت دارند در خانه‌تکانی آشپزخانه همه يا بخشی از ظرف‌های خود را بازشويی كنند تا اگر گرد غباری روی آن‌ها نشسته يا احیاناً در هنگام شستن خوب تمیز نشده‌اند در خانه‌تکانی تميز شوند. اگر جزو اين دسته هستيد ظرف‌شویی را پر از آب داغ و شوينده كنيد و ظرف‌ها را اندک‌ اندک در ظرف‌شویی بگذاريد و آن‌ها را بشوييد.

اگر تعداد ظرف‌ها و کابینت‌هايتان زياد است سعی كنيد همه را یک‌باره بيرون نياوريد. اين کار نه‌تنها باعث پيشرفت كارتان نمی‌شود كه باعث تنگی نفس و سرگيجه ناشی از كار زياد هم خواهد شد. ظرف‌ها را با آب داغ آبكشی كنيد تا زودتر خشك شوند. ممكن است در هنگام شستن دوباره متوجه جرم گرفتن و زرد شدن برخی ظروف شويد يا احساس کنيد برخی از لیوان‌ها و استکان‌های شیشه‌ای‌تان كدر شده‌اند و با شستن معمولی يا با ماشين ظرف‌شویی اين كدر بودن برطرف نمی‌شود.

برای از بين بردن جرم ظرف‌ها آن‌ها را به مدت 5 تا 20 دقيقه در سركه قرار دهيد يا آن‌ها را چند ساعت در محلول آب داغ و پودر لباسشويی قرار داده و سپس بشوييد. در چيدن دوباره‌ی ظرف‌ها به چند مورد دقت كنيد. مهم‌ترین مورد دسترسي راحت به ظروف است. سعی كنيد ظرف‌هایی كه سالی چند بار استفاده می‌شود را در کابینت‌های بالاتر و انتهای کابینت‌ها و ظروفی كه به‌صورت روزمره كاربرد دارند نزدیک‌تر بگذاريد.

حبوبات و مواد غذايی كه در کابینت‌ها قرار دارند را بيرون بياوريد ظرف‌های آن‌ها را بشوييد. اگر موادی را در بسته‌بندی اوليه خود نگهداری نمی‌کنید آن‌ها را در ظرف‌های مخصوصی كه داريد بريزيد تا فضايی كمتری را اشغال كند.

برای ادویه‌ها، خشكبار و ساير موارد هم اين كار را انجام دهيد. سعی كنيد در چيدن دوباره‌ی اين موارد هم اصل دسترسی و فاصله را مدنظر داشته باشيد. مهم نيست كه سال‌هاست كه روغن را در دورترين كابينت نسبت به اجاق‌گاز قرار می‌دهید، امسال مكان آن را تغيير دهيد.

سعی كنيد ظروف چای، قهوه و دم‌نوش و ليوان و ماگ هايی كه روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید را نزديك چای‌ساز، كتری يا دستگاه قهوه ساز خانگی‌تان قرار دهيد. شايد با خريدن يك قفسه‌ی كوچک و چند گلدان بتوانيد یک ‌بار کافی‌شاپ كوچك گوشه‌ی آشپزخانه‌ی خود به راه اندازيد.

داخل و درهای کابینت‌ها را گردگیری کنید یا اگر نياز به شست‌وشو و لکه‌گیری دارند اين كار را انجام دهيد. یک اسپری مواد شوينده و يك دستمال نخی نرم در اين مرحله به كمكتان می‌آید. سعی كنيد محتويات هر كابينت و قفسه را روی يك كاغذ بنويسيد و پشت در كابينت بچسبانيد. با اين كار اگر كس ديگری هم بخواهد در آشپزخانه دنبال چيزی بگردد به‌سرعت آن را پيدا خواهد كرد و علاوه بر آن می‌توانید همواره موجودی مواد غذايی را هم رصد كنيد و ليست خريدتان را با سرعت بيشتری تهيه كنيد.

5. برای تمیز کردن انواع کابینت ها به این نکات دقت کنید

پاک کردن لک ، اثرات دست ، جوهر و ماژیک هرگز از موادی چون وایتکس، آستون؛ الکل صنعتی ، مستقیمآ استفاده نکنید. زیرا این مواد میتواند به سطح رو کش دار mdf آسیب برساند. برای استفاده از این مواد بهتر است آن ها را با آب رقیق کرده و مورد استفاده قرار دهید.

اما برای تمیز کردن کابینت های فلزی استفاده از پودرهای ماشین لباسشویی و اسپری های پاک کننده ی چند منظوره به خوبی میتوانند لکه ها و چربی ها را از بین ببرند.

خانه تکانی

6. تمیز کردن اجاق گاز در خانه تکانی

زمانی که قسمت فر اجاقتان را باز می کنید با کلی لکه که جا خشک کرده اند روبرو می شوید که برای تمیز کردن و از بین بردن آنها باید اینطور عمل کنید:

در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود.سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.

در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید. از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند. برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.برای تمیز کردن صفحه ی اجاق گازتان بهتر است از اسپری های چند منظوره استفاده کنید.

همچنین برای تميز كردن ماكروويو در يك ليوان آبليمو را بچكانيد و يك قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و كمی جعفری هم به آن بيفزاييد اين ليوان را داخل ماكروويو بگذاريد و آن را روشن كنيد. سپس دیواره‌های آن را با يك دستمال تميز كنيد.

7. تمیز کردن یخچال در خانه تکانی آشپزخانه

قبل از هر چیز درباره محتویات یخچال خود تجدیدنظر کنید. بهتر نیست جعبه گز سال قبل را که تقریباً سنگ شده از یخچال بیرون کنید؟ پس از خارج کردن مواد غذایی و ظرف و ظروف بی مصرف نوبت به تمیز کردن کشوهای پایینی یخچال می رسد.آن ها را کاملاً بیرون آورید و زیر شیر آب بشویید و یا با یک دستمال خیس آن ها را تمیز کنید. برای جلوگیری از کپک زدن مواد غذایی در داخل این کشوها یک تکه اسفنج کوچک قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند. پس از این که بدنه داخلی یخچال و سطح قفسه های آن را تمیز کردید، یخچال را از برق درآورید و آن را جلو بکشید تا از دیوار فاصله بگیرد. سطح پشت یخچال را از گرد و خاک تمیز کنید تا خیال تان از همه جا راحت باشد.

8. جرم‌گیری ماشين ظرف‌شویی و ماشين لباسشويی و لوله‌ها

برای گرفتن جرم لوله‌ها يك ليوان جوش‌شیرین و بعد از آن سه ليوان آب جوش در ظرف‌شویی بريزيد. تا يك ساعت از ظرف‌شویی استفاده نكنيد تا جرم‌گیری به بهترين نحو انجام شود. جرم‌گیری ماشين لباسشويی و ظرف‌شویی يكی از كارهای مهمی است كه بايد به‌صورت دوره‌ای انجام شود. محلول سركه و جوش‌شیرین يكي از بهترين جرم‌گیرهای خانگی است كه می‌توانید از آن برای اين كار استفاده كنيد.

سبدهای ماشين ظرف‌شویی را خارج كنيد با برس به‌خوبی بشوييد تا ذرات چربی و آهك موجود در آب از خارج شوند. لاستیک‌های ماشین‌ها همواره با آب در تماس هستند و اثرات جرم روی آن‌ها نيز وجود دارد. با يك دستمال آن‌ها را نيز به‌خوبی تميز كنيد. يك محلول حاوی سركه و جوش‌شیرین داخل ماشین‌ها بريزيد و آن‌ها را با آب داغ و خالی از لباس‌ها و ظرف‌ها روشن كنيد. در همين حال می‌توانید به ساير كارهای خانه‌تکانی در آشپزخانه بپردازيد، محلول موردنظر در حال جرم‌گیری است.

9. برق انداختن شیرآلات و ظرف‌شویی در خانه تکانی

شیرآلات و تميز بودن آن‌ها نقش مهمی در زيبايی آشپزخانه‌ی شما دارد. به ياد داشته باشيد برای تميز كردن آن‌ها نه فقط در زمان خانه تکانی آشپزخانه ،هرگز نبايد مواد شيميايی را مستقیماً روی آن‌ها بريزيد يا با سیم‌های ظرف‌شویی اقدام به تميز كردن آن‌ها كنيد. اين كار باعث می‌شود رنگ آن‌ها تغيير كند و خش‌هایی كه روی آن‌ها ايجاد می‌شود به‌مرور با جرم پرشده و زيبايي شیرها را از بين می‌برد.

يك محلول آب و مايع ظرف‌شویی درست كنيد و با يك اسفنج شروع به تميز كردن شيرآلات و ظرف‌شویی كنيد.در قسمت‌هایی كه سخت‌تر پاك می‌شوند يك مسواك را به جوش‌شیرین آغشته كنيد و روی سطح بكشيد. اگر شیرآلات شما ساده و غير برنجی است می‌توانید كمی سركه را روی آن‌ها اسپری كنيد و صبر كنيد تا ده دقيقه روی آن‌ها بماند سپس آن‌ها را تميز كنيد.

  • منبع
  • نمناک
  • بیتوته
  • وسواسی ها
  • کارا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید