امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276605
۲۱۲۶
۳
۰
نسخه چاپی

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

ماری کاسات، بانوی هنرمند آمریکایی، نقاش زن امپرسیونیست و از جمله معدود نقاشان زن قرن نوزدهم به شمار می‌رود که در آثارش به طور ویژه‌ای‌ به زنان پرداخته است

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

ماری کاسات کیست؟

ماری کاسات، بانوی هنرمند آمریکایی، نقاش زن امپرسیونیست و از جمله معدود نقاشان زن قرن نوزدهم به شمار می‌رود که در آثارش به طور ویژه‌ای‌ به زنان پرداخته است و همین عامل نیز موجب شده است تا وی جایگاه ارزشمندی را برای خود در تاریخ هنر باز کند. این هنرمند آمریکایی با استفاده از قلم‌موهای نرم و رنگ‌های درخشان مرزهای هنر را شکست.

می‌­توان گفت روح فمینیستی و اقدامات برابری خواهانه­ او در راستای پیشرفت و آگاهی زنان او را از دیگر هنرمندان زمان خود متمایز کرده است. نقاشی‌های او بیشتر حول محور زندگی روزمره‌­ی زنان در جامعه بود و در آثارش مادران را در کنار کودکان­شان به تصویر می‌­کشید.

او در نقاشی های خود به زیبایی هر چه تمام تر رابطه عاشقانه مادر و کودک را به تصویر کشیده است.

نقاشی های هنرمندانه او که حتی عادی‌ترین لحظات مادرانگی را نشان می‌دهد، در زمان خود انقلابی در هنر نقاشی به پا کرد.

مهارت بی‌نظیر ماری کاسات و همنشینیِ او با هنرمندانی چون دگا سبب شد که در همان زمان هم آثار هنری‌‌اش در موزه‌ها به نمایش دربیاید و بتواند جایگاهی در میان هنرمندان قرن نوزدهم پاریس باز کند.

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

زندگی ماری کاسات

ماری استیونسون کاسات در سال ۱۸۴۴ در آمریکا و در خانواده‌ای متمول به دنیا آمد. پدرش یک زمین‌دار بود که چندان با علاقه‌ی او به هنر موافق نبود. اما مادرش کاترین کاسات که زنی فرهیخته، باسواد و اجتماعی بود او را به سمت علاقه‌اش تشویق می‌کرد. با وجود مخالفت پدرش، ماری کاسات تحصیلاتش را در آکادمی هنرهای زیبای پنسیلوانیا ادامه داد، اما بعد از مدتی به دلیل آنکه در آن برهه‌ی تاریخی زنان اجازه نداشتند از مدل‌های زنده برای طراحی استفاده کنند‌، در سال ۱۸۶۵ تحصیلاتش را رها کرد و به همراه مادرش به پاریس مهاجرت کرد تا نقاشی را به طور شخصی پیش بگیرد.

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

مشکلاتی که در آن سال‌ها پیش روی نقاشان زن وجود داشت هرگز ساده و پیش‌پا افتاده نبود. بسیاری از زنان در آن دوره امتیاز یادگیری و آموزش هنری در آکادمی‌ها را نداشتند و تنها تعداد معدودی از آنان که دارای استعداد چشم‌گیری در آفرینش آثار هنری بودند می‌توانستند به آکادمی‌ها ورود پیدا کنند. با این حال باز هم حق طراحی‌های فیگوراتیو از مدل‌های برهنه را نداشتند، بلکه باید از قالب‌های گچی استفاده می‌کردند.

ماری کاسات در چنین شرایطی تصمیم گرفت که خود دست به کار شود و با استفاده از نقاشی‌های استادان قدیمی‌اش مهارت خود را بهبود ببخشد. همین هم شد که بعد از مهاجرت به پاریس و آشنایی با دگا هر روز به موزه‌ لوور می‌رفت و کپی‌هایی از نقاشی‌های آنجا را برمی‌داشت تا بتواند از این طریق در کارش پیشرفت کند.

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

سبک کاری ماری کاسات

ماری کاسات یک زن مستقل آمریکایی ساکن پاریس بود که فعالیت حرفه­‌ای خود را به عنوان یک نقاش زن امپرسیونیست درکنار هنرمندان پاریسی مثل ادگار دگا، مانه، رنوار و پیسارو شروع کرد. در واقع آشنایی با هنرمندانی مانند ادگار دگا و اشتیاق و روحیه­‌ی شکست ناپذیر او سبب شد که به محافل هنرمندان امپرسیونیسم راه یابد.

این کم­ لطفی است که گمان کنیم ماری کاسات نقاشی بود که دوست داشت زندگی معمولی و و روزمره­‌ی مادران پوشیده در لباس سفید در کنار بچه‌­های کوچک­شان را به تصویر کشد. اما باید توجه داشت که یک اثر هنری حتی در آراسته‌­ترین شکل خود می‌­تواند جوهری تهدید آمیز داشته باشد. آنچه ما اکنون در کارهای مری کاسات ساده می­‌انگاریم، به گفته‌­ی خود امپرسیونیست­‌ها، در زمان خود تکان دهنده بود.

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

نقاشی دیواری ماری کاسات در شیکاگو

هنگامی که ماری کاسات ۵۰ سال داشت یک پیشنهاد فوق العاده دریافت کرد. از او خواسته شده بود که یک نقاشی دیواری از زن مدرن برای ساختمان زنان در شیکاگو بکشد.

ساختمان زنان در سال ۱۸۹۳ برپاشد. این ساختمان از چند نمایشگاه، سالن اجتماعات، کتابخانه و تالار افتخار توسط زنان تشکیل شده بود. در واقع این ساختمان با هدف پیشرفت و ارتقاء سطح آگاهی زنان در دنیا، برگزار شده بود و فقط به زنان می‌­پرداخت. در آن زمان ماری کاسات بسیار مشتاق بود که به عرصه‌­­ی هنری آمریکا وارد شود. همچنین تصور شرکت در نمایشگاهی که توسط زنان ایجاد و به آن­‌ها اختصاص داده شده بود او را شگفت زده می‌­کرد.

نقاشی دیواری ماری کاست در حیاط داخلی ساختمان قرار داشت. ابعاد این نقاشی ۵۸ * ۱۲ فوت بود که از نظر اندازه بسیار بزرگ و جاه طلبانه بود. در حقیقت این نقاشی دیواری از سه نقاشی مجزا تشکیل شده بود که کنار یکدیگر قرار گرفته بودند. نقاشی «دختران جوان به دنبال شهرت» در سمت چپ،  نقاشی «زنانی که میوه های دانش و علم را می چینند» در وسط و نقاشی «زنان جوان در هنر، موسیقی و رقص شرکت می کنند» در سمت راست قرار داشت که به ترتیب نشان می‌داد زنان به دنبال شهرت، دانش و هنر هستند.

ماری کاسات | ماری کاسات نقاش امپرسیونیست و مدافع حقوق زنان

بزرگترین نقاشی «زنانی که میوه‌های دانش و علم را می‌چینند» بود که در وسط قرار داشت و زنان معاصر را در یک باغ سیب به تصویر می‌کشید. این نقاشی در ظاهر یک نقاشی ساده بود که زنان و دختران را در حال چیدن میوه از درخت نشان ­می‌­داد. این در حالی است که از درخت دانش، خیر و شر و ثمره آن، هزاران سال است در کتاب مقدس و هنر غربی به عنوان عامل فریب انسان توسط ­زنان و سقوط مردان از فضل یاد می­‌شود. در نقاشی دیواری ماری کاسات مردان وجود نداشتند. زنان سیب می‌چیدند و آن را به دختران جوان­تر می‌­داندند. انگار نسلی به نسل دیگر میوه‌­های مفید حاصل از دست رنج خود را هدیه می­‌داد.

در هنگام برگزاری نمایشگاه، نقاشی دیواری ماری کاسات مورد توجه بسیاری از زنان قرار گرفت. در طول شش ماه عمر ساختمان، بیشتر از ۲۰۰۰۰۰ زن و همچنین بسیاری از فعالان حقوق زنان از این نمایشگاه دیدن کردند. در حالی که زنان این نقاشی را تحسین می‌­کردند منتقدان با تأسف سر تکان می‌­دادند. از نظر آن‌­ها مسئله­‌ای که ماری کاسات به آن پرداخته، موضوعی بسیار پیش پا افتاده بود و جایگاهی در این مراسم مهم نداشت. متأسفانه بعد از اتمام نمایشگاه ساختمان خراب شد، نقاشی دیواری در انبار قرار گرفت و یک اثر هنری مهم که توسط یکی از برجسته‌ترین هنرمندان آمریکا کشیده شده بود، ناپدید شد.

  • منبع
  • نقش اول
  • وج ورد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید