امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283471
۲۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

دیدنی های کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال یزد یکی از بزرگترین کویرهای ایران است که هر ساله در پاییز و زمستان مسافرهای بی شماری به سوی خود جذب می کند و امروزه یکی از جاذبه های استان یزد به حساب می آید. کویر گردی  در ایران نوپا است و تقریبا یک دهه است تورهای کویر گردی در ایران شروع شده است.  امروزه کویرهای ایران محلی برای گرفتن سکوت و آرامش و دیدنی های وصف ناپذیر طبیعت است که حداقل خوب است یکبار آن را تجربه کنید. همان طور که می دانید ایران سرزمین تلاقی و کوه و کویر است و به فاصله گاهی یک ساعت رانندگی می تواند دو آب و هوای متفاوت را تجربه کنید.

تفاوت بیابان با کویر

تفاوت بیابان با کویر چیست یکی از سوال های کاربرها است. بیابان مناطق وسیعی در ایران پوشش می دهند که کمتر از ۵۰ میلی متر باران دارد و پوشش گیاهی آن فقیر است و ایران بیابان های متعددی را دارد. کویر به مناطق زمین های که با خاک رسی و شن پوشیده شده است گفته می شود که در اصطلاح به آن رمل گفته می شود. کویرها معمولا دارای رمل هستند. در بالای رمل ها به صورت فصلی ممکن است پوشش گز و تاغ را بر بالای رمل ها ببینید که از گیاهان نادر کویر به حساب می آیند. کویرهای پوشیده از خاک و شن یا همان رمل زیبای وصف ناپذیری دارد که یکی از جاذبه های طبیعت به شمار می آید و کویر کاراکال یزد یکی از کویرهای بزرگ استان یزد محسوب می شود.

آسمان کویر در شب

حتما از آسمان کویر در شب شنیده آید و یا حتی آن را دیده آید. اولین تورهای کویر گردی ایران مختص تورهای نجوم و باشگاه نجوم ایران بود که برای دیدن آسمان شب کویرها را انتخاب می کردند و به صورت گروهی سفر می رفتند. آسمان  کویر درشب یکی از جذاب ترین پدیده های است که به راحتی می تواند طلوع ماه و دیگر سیارات را با یک تلسکوپ ساده ببینید. جدا از آن هم برای دیدن برج های آسمانی مانند دب اکبر، پیدا کردن ستاره قطبی در هر حالتی ، دب اصغر و برج های آسمان  بهترین منطقه است زیرا هیچ آلودگی نوری در آن وجود ندارد.

خوشبختانه امروزه تورهای تخصصی نجوم گسترش یافته است و هم چنین می توانید با دوربین های حرفه ای عکاسی آسمان در شب را داشته باشید. یکی از کویرهایی که می توانید در آن شب مانی و کمپ و چادر زنی گروهی داشته باشید کویر کاراکال یزد است البته باید بگوییم بهترین فصل ماندن در کویر به هنگام شب از بهمن تا پایان اردیبهشت ماه است. و مهرماه هم برای تورهای نجوم ماه مناسبی به حساب می آید. کمی با جاذبه های کویر آشنا شدید در ادامه موقعیت جغرافیایی و ویژگی های کویر کاراکال یزد را معرفی می کنیم.

کویر کاراکال یزد کجاست؟

یکی از سوال های مهم کاربرها اهل سفر این است که کویر کاراکال یزد کجاست؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که کویر کاراکال یزد در مرکز استان یزد قرار دارد و نزدیک یک روستای قدیمی به نام صادق آباد است. از همین رو نام دیگر این کویر به زبان محلی ها کویر صادق آباد نیز هم هست. برای رفتن به این کویر که همواره توصیه می شود برای کویر گردی گروهی سفر کنید جاده کویری شهر بافق به طول ۱۰۰ کیلومتر باید طی کنید. به شهر بافق که رسیدید سمت بلوار شهر بافق می روید و به سمت چپ حرکت می کنید و به روستای صادق آباد با ۱۵ کیلومتر رانندگی می رسید و کویر کاراکال یزد در نزدیکی همین روستا قرار دارد. در مسیر  روستا باغ ها انار و نخلستان را می بینید که جذابیت این جاده های بکر برایتان چندین برابر می کند.

کویر کاراکال یزد

چرا به این  کویر کاراکال می گویند؟

بسیاری از مسافرها سوال می کنند که چرا به این کویر کاراکال می گویند؟ و وجه تسمیه آن چیست؟ باید به شما مخاطب اهل سفر بگوییم که اسم این کویر کاراکال یزد  از یک نوع سیاه گوش که گربه سانان است گرفته شده است وی یکی از حیواناتی است که در این منطقه زندگی می کند. از همین رو نام این کویر بزرگ استان یزد کاراکال ثبت شده است. از هشت گونه گربه سانی است که در ایران زندگی میکند.

این گربه سان یکی از سریع ترین گربه سان های ایران به شمار می رود و بالای گوش آن سیاه است و سیاه گوش کویر هم گفته می شود. جالب است بدانید که گربه زیبا و طلایی آفریقایی و یوز گربه به لحاظ ژنتیکی به این گونه بسیار شبیه است. همان طور که گفتیم به دلیل نزدیکی این کویر به روستای صادق آباد به آن کویر صادق آباد هم گفته می شود.

جاذبه های تفریحی کویر کاراکال یزد

یکی از جاذبه های تفریحی کویر کاراکال یزد موتورسواری بر روی رمل های زیبا است. البته دوست داران محیط زیست به این نکته اشاره دارند که مسیر موتور و آفرود باید مشخص باشد چون باعث ترسیدن پوشش جانوری منطقه می شود و اگر استفاده نشود بهتر است. اما با دنیای گردشگری امروزه موتور سواری در کویر و همچنین استفاده از ماشین های آفرود کویری یکی از یکی از جذابیت های کویر کردی به حساب می آید. در این کویر امکانات آفرود سواری وسیعی وجود ندارد و تورهای آفرود به این مقصد از سوی آژانس های مسافرتی برگزار می شود. یکی از تفریحات ساده کویر کاراکال یزد که به راحتی می تواند انجام دهید قدم زدن بر روی شن ها رمل کویر است که می توانید از زمین انرژی بگرید. در اطراف روستای کویر کاراکال هم می توانید در بین نخلستان ها قدم بگذارید.

از سافاری و افرود سواری و موتور سواری که بگذریم شما این امکان دارید که شتر سواری را تجربه کنید و هزینه بالایی هم ندارد. سوار شدن بر روی شتر شما را به دل تاریخ و کاروان های سفری گذشته می برد. با شتر سواری به اقتصاد جامعه محلی هم کمک می کنید. یکی دیگر از فعالیتی که می توانید در این کویر داشته باشید عکاسی در کویر است و اخیر هم تورهای با هدف عکاسی در طبیعت برگزار می شود که عکاسی در طبیعت را به شما بیاموزد.  برای تورهای نجوم هم کمپینگ تفریحی گردشگری شهید برزگری وجود دارد که می توانید با امکانات این کمپ یک شب رویایی در کویر کاراکال یزد سپری کنید. به خاطر دور بودن از فضاهای شهری و شلوغی و هیاهو و سر و صدا به راحتی می توانید از سکوت کویر لذت ببرید.

پوشش گیاهی و جانوری کویر کاراکال یزد

در این کویر می توانید پوشش گیاهی و جانوری را مشاهده کنید. در این منطقه گربه سان کاراکال، موش صحرایی را می توانید با فاصله بسیار ببینید. این منطقه  که در زیر نظر پارک ملی سیاهکوه هم هست پستاندارانی چون کل و بز،  قوچ و میش، جبیر، پلنگ، شاه روباه، تشی در اطراف آن زندگی می کنند.  از پرندگان این منطقه هم می توان به زاغ بور، سارگپه، باقرقره شکم سیاه اشاره کرد. پوشش گیاهی خود کویر کاراکال یزد هم گز و تاغ است که از پوشش گیاهی منحصر به فرد طبیعت کویر به شمار می رود و نبکا هم به آن گفته می شود. اسنکبیل و گل جالیز از گیاهان گلدار از دیگر پوشش گیاهی این کویر محسوب می شود و فاقد و برگ و سبزینه است. پوشش گیاهی و جانوری کویر کاراکال یزد بسیار غنی است.

کویر کاراکال یزد

جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزد

 جاذبه های گردشگری کویر کاراکال یزد فقط به رمل های بلند و شن های آن محدود نمی شود و در اطراف این کویر شما می توانید جاذبه های دیگر را بازدید کنید و سفر خودتان را  با تاریخ و طبیعت و باستان گردی ترکیب کنید. در کنار این کویر تاریخی رد پای آثار باستانی هم وجود دارد. یکی از جاذبه های کویر کاراکال یزد قلعه باقرآباد در دل دشت است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این قلعه دارای ۴۵ اتاق، دو برج نگهبانی ، سه جایگاه سنگ اندازی  و ده جایگاه تیر اندازی دارد و یکی از قلعه های نظامی در دشت به حساب می آید. جنس این قلعه خشت و آجر که تاکنون آسیب جدی ندیده است.

نخلستان اطراف کویر کاراکال یکی دیگر از جاذبه های این منطقه به حساب می آید. اگر چه که درخت پسته را به استان کرمان می شناسیم اما در کنار نخلستان باغ های پسته و انار هم وجود دارد و شهریور و مهر یکی از زیباترین چشم انداز ها به واسطه درخت انار و پسته دارد. رمل های شنی کویر کاراکال یزد یکی از بلند ترین رمل ها را دارد که ارتفاع آن به پنجاه متر می رسد. یکی از بهترین زمان ها در کویر کاراکال دیدن غروب آفتاب بر بلندای رمل ها است که با سکوت وصف ناپذیری می تواند از آن لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد

بهترین زمان سفر به کویر کاراکال یزد فصل پاییز و زمستان است و شما می تواند در روز کویر گردی داشته باشید. آب و هوا را باید بررسی کنید و حتما به وزش باد توجه کنید. اگر وزش باد شدید است بهتر است سفر خود را لغو کنید که با طوفان شن مواجه نشوید. صبح زود تا ساعت ۱۱ و از ساعت ۱۴ تا ۱۷ برای دیدن کویر بسیار مناسب است و برنامه بازدید خود را بهتر است در این ساعت ها قرار دهید. برای شب مانی در کویر ماه های مهر، بهمن، اسفند و فروردین بسیار مناسب و شب مانی در کویر در ماه های بسیار سرد سال چون آبان، آذر و دی پیشنهاد نمی شود.

شب های کویر در فصل زمستان هم بسیار سرد است و زمان مناسبی برای کمپینگ و چادر زدن نیست. البته در ماه های اردیبهشت باید بگوییم که شب مانی و تورهای کویر بسیار مناسب است و به راحتی می توانید آسمان شب کویر کاراکال یزد را مشاهده کنید.

کویر کاراکال یزد

مکان های دیدنی اطراف کویر کاراکال

در مسیر کویر کاراکال یزد جاذبه های بکری قرار دارد که اگر توانستید حتما در برنامه سفری خود قرار دهید. مکان های دیدنی اطراف کویر کاراکال کم نیستند و بیشتر آثار باستانی هستند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. یکی از این جاذبه های خانه ی وحشی بافقی در قرن دهم ه.ق است. وحشی بافقی یکی از شاعرانی که مکتب واسوخت را پایه گذاری کرد و دیگر به مدح معشوق نپرداخت.  این خانه قدیمی خشتی از خانه های کویری است که یک ایوان خشتی و یک سرداب دارد و در مسیر رسیدن به کویر کاراکال از آن دیدن کنید.

آب انبار و حمام کاکامیر از دیگر جاذبه های اطراف کویر کاراکال است و در شهر بافق قرار دارد. هر دو این اثرها قدمتشان به دوران صفوی می رسد. آب انبار یکی از مکان های مهم برای نگهداری آب به خصوص در فصل تابستان بوده است.در حمام و آب انبار از مصالح ساروج و آجر استفاده شده است.از دیگر جاذبه های که نباید آن در مسیر کویر کاراکال یزد از دست دهید باغ تیتو از دوران صفویه است که قدمت پانصد سال دارد.

در این باغ عمارت کلاه فرنگی و بادگیر وجود دارد و یکی از باغ های ایرانی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و درختان آن نخل، انگور و انار است. روستای قطرم و روستای فهرج یزد از روستاهای تاریخی یزد هستند و در فهرج یزد می توانید بقایای اولین مسجد را ببینید که در اصل یک بنای ساسانی بوده است که به مسجد تغییر کاربری داده است.

نکات سفر به کویر کاراکال یزد

برای سفر به کویر که یکی از جاذبه های طبیعت گردی به حساب می آید همواره باید در گروه های به تعداد ده نفر سفر کنید. در کویر گردی از قدم زدن به صورت تنهایی و فاصله گرفتن بیش از حد جمع پرهیز کنید چون ممکن است که در آن گم شوید و پیدا کردن هم سفرها برایتان ناممکن باشد. از دیگر نکات سفر به کویر کاراکال یزد  این است که از پوشیدن لباس مناسب استفاده کنید  اگر پوست شما حساس است حتما از پیراهن های آستین دار استفاده کنید.

یادتان باشد لباسهایی که جیب زیاد دارند را نپوشید چون شن های کویر وارد لباس می شوند و حتما در کویر کاراکال یزد هم از عینک آفتابی و کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

  • منبع
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید