امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282952
۲۱۸
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه اجاق گاز شیشه ای را تمیز کنید؟

چگونه اجاق گاز شیشه ای را تمیز کنید؟

راه های بسیار آسان و کاربردی برای تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای شیشه ای : یکی از نقاط قوت این مدل گازها در تمیز کردن راحت تر و سریع تر میباشد و یکی از نقاط ضعف آن ها هم نشان دادن کثیفی بیشتر به نسبت اجاق گاز های استیل می باشد.

پاك كردن گاز شيشه ای بعد از هر مرتبه ای که از آن استفاده می کنید، بسیار خوب است به این دلیل که لکه ها و باقی مانده غذاها تازه هستند و به سادگی تمیز می شوند، ولی اگر این لکه و باقی مانده غداها بماند، سفت شده و از بین بردن آنها به همین سادگی ها انجام نمی شود.

نکاتی پیش از تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای شیشه ای

پیش از تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای شیشه ای خود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱ : وقتی اجاق‌ گاز سرد است، آن را تمیز کنید

هرگز شیشه روی اجاق‌گاز را وقتی که سطح آن هنوز داغ است، تمیز نکنید.

۲ : زیاده‌روی نکنید

نیازی نیست که از قوی‌ترین شوینده‌ها و ابزار نظافت خانه برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنید. ممکن است که بقایای پاک‌کننده‌های شیمیایی روی سطح گاز در زمان آشپزی بسوزند. تنفس گازهای متصاعدشده از سوختن این مواد برای شما مضر است. به‌علاوه پاک‌کننده‌های قوی که قدرت سایندگی بالایی دارند موجب ایجاد خط‌وخش روی سطح گاز شیشه ای شما می‌شوند.

۳ :  از ابزارهای نرم‌تر و ملایم‌تری استفاده کنید

شیشه روی اجاق‌گاز نسبتا مقاوم و محکم است، ولی کشیدن دستمال یا برس‌های زبر و خشن می‌تواند خطوطی روی سطح آن ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است که از مواد و ابزارهای نرم‌تری مانند دستمال یا اسفنج‌های میکروفایبر استفاده کنید.

البته استفاده از تیغ اصلاح، از موارد استثنایی این قانون است که در ادامه بیشتر درمورد آن توضیح می‌دهیم.

۴ : مواد غذایی را فورا پاک کنید

اگر می‌خواهید اجاق گاز شیشه‌ای شما نو و درخشان بماند، باید مواد غذایی را که روی آن ریخته است فورا پاک کنید تا به لکه تبدیل نشود. هرچه زودتر اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز کنید، تمیزکردن آن آسان‌تر خواهد بود و در بلندمدت بهتر و سالم‌تر خواهد ماند. پاک‌کردن روغن، سُس‌ها و مایعات از روی اجاق‌گاز شیشه‌ای کار دشواری است.

اگر تنبلی کنید و تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای را به روز بعد موکول کنید، لکه‌های روی آن مشکل‌ساز می‌شوند. باقی‌‌ماندن غذاهایی که روی اجاق‌گاز ریخته، فاسدشدن و دشوارترشدن پاک‌کردن آنها یا دوباره گرم‌شدن لکه‌های سوختگی، فقط تمیزکردن اجاق‌گاز را پیچیده‌تر می‌کند و می‌تواند به مشکلی همیشگی تبدیل شود.

گرچه باید تمام مواد غذایی را بلافاصله از اجاق‌گاز پاک کنیم، بعضی مواد غذایی از بقیه بدتر هستند. مایعات شیرین یا چسبناکی مانند شربت یا ژله می‌توانند به داخل شیشه نفوذ کنند و موجب ایجاد حفره و ترک در آن شوند. بنابراین وقتی سطح گاز به‌اندازه کافی خنک شده است، باید این مایعات را فورا پاک کنیم.

پاک‌کردن غذاهایی که پس از خشک‌شدن به لکه‌های سرسختی تبدیل می‌شوند (مانند سس گوجه‌فرنگی، روغن یا حتی آبی که از قابلمه در حال جوش ریخته است) نیازمند زورِبازو و زحمت بسیار بیشتری است و این مسئله می‌تواند موجب ترک‌خوردن شیشه شود. ازآنجاکه معمولا شکستگی صفحه شیشه‌ای اجاق‌گاز مشمول گارانتی نمی‌شود، خودتان باید هزینه تعویض آن را بپردازید؛ ولی اگر مراقب باشید و سعی کنید اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را تمیز نگه دارید، وسیله‌ای بدون لکه و سالم خواهید داشت که سالها برایتان کار می‌کند و با آن می‌توانید غذاهایی به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز بپزید.

روش های تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

روش اول تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

سطح اجاق گاز شیشه ای خود را با استفاده از سرکه سفید اسپری کرده و با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید تا باقیمانده غذاها حذف شود. سپس جوش شیرین را روی تمام سطح اجاق گاز بپاشید. جوش شیرین یک تمیزکننده طبیعی بسیار عالی است به دلیل اینکه این ماده قلیایی ملایم جرم و لکه ها را راحت تر می شکند و به دلیل حالت سایندگی خفیف و اسکراب مانند بدون اینکه سطح اجاق گاز را خط و خش بیاندازد، تاثیر بهتر و بیشتری می گذارد.

در این مرحله از تمیز کردن گاز شیشه ای سینک آشپزخانه یا یک سطل را با آب داغ پر کنید و یک حوله قدیمی را درون آن بیاندازید.  برای تميز كردن گاز روميزي شيشه اي حوله را خوب فشار داده و آن را روی سطح اجاق گاز پهن کنید تا تمام سطح آن را بپوشاند. می توانید از دو حوله کوچک هم استفاده کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا خرده غذاهای متراکم شده را خیس کرده و شل تر کند. با کمی نیروی حاصل از زور بازو و ساینده ملایم که همان جوش شیرین است، سطح اجاق گاز را تمیز کنید. حوله را شسته و آن را بچلانید و مجدد روی سطح گاز بکشید تا زمانی که جوش شیرینی روی سطح گاز باقی نمانده باشد و کاملا تمیز شده باشد.

روش دوم تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

هرقدر هم درحین آشپزی مراقب باشید، بازهم ریختن سس یا مربا روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز و سوختن آن اجتناب‌ناپذیر است. در تمیز کردن گاز شیشه ای باید مواد سوخته اطراف مشعل‌های گاز یا مواد چسبیده و غلیظی را که پاک نمی‌شوند، نیز در نظر داشته باشیم. تیغ شیشه پاک کن می‌تواند یکی از بهترین ابزارهای ما برای تمیز کردن گاز شیشه ای باشد. قبل از هر کاری مطمئن شوید که سطح اجاق خنک شده است. روی تمام قسمت‌های کثیف و آلوده سرکه اسپری کنید تا مواد سوخته باقی‌مانده نرم شوند. به‌ آرامی مواد باقی‌مانده را با تیغ بتراشید و جدا کنید.

با حرکات یکنواخت و ملایم هر بار روی یک لکه کار کنید تا از خط‌ انداختن روی شیشه جلوگیری شود. برای استفاده آسان، مؤثر و ایمن از تیغ شیشه پاک کن حتما باید از نگهدارنده یا خودتراشی استفاده کنید که به‌راحتی بتوانید آن را در دست بگیرید. باید تیغ را درست نگه دارید. هرگز از گوشه‌های تیغ استفاده نکنید، زیرا موجب ایجاد خط‌ و خش روی اجاق‌گاز می‌شود.

لبه تیز تیغ را با زاویه بسیار کمی نسبت به سطح اجاق نگه دارید و سعی کنید که تیغ را تا جای‌ ممکن صاف نگه دارید. با استفاده از تیغ، به‌آرامی مواد باقی‌مانده خشک‌شده روی سطح گاز را بتراشید تا کاملا پاک شود و چیزی روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گاز باقی نماند. اگر از این روش به درستی استفاده کنید به سرعت و با دردسر بسیار کمتر میتوانید برای مدت طولانی اجاق گاز خود را نو نگه دارید

شیشه‌ پاک‌کن برای تمیز کردن گاز شیشه ای استفاده کنیم؟

متخصصان در مجله آمریکاییِ گزارش‌هایی برای مصرف‌کننده (Consumer Reports) می‌گویند که هرگز نباید از شیشه‌پاک‌کن برای تمیزکردن اجاق‌گاز شیشه‌ای استفاده کنیم، چون آمونیاک موجود در آن می‌تواند سطح اجاق‌گاز را خط بیندازد یا لکه کند.

برای تمیزکردن سریع و روزانه، به‌جای شیشه‌پاک‌کن از محصولات پاک‌کننده اجاق‌گاز استفاده کنید تا از ایجاد خط‌وخش روی سطح شیشه‌ای اجاق‌گازتان جلوگیری کنید. محصولات پاک‌کننده چندمنظوره اجاق‌گاز نیز محصولات محبوبی هستند که در تمیز کردن گاز شیشه ای خوب عمل می‌کنند.

استفاده از خمیردندان برای لکه های قدیمی

مقداری خمیردندان را روی لکه غذای سوخته بریزید و به‌آرامی با مسواکی قدیمی یا انگشت خمیردندان را روی لکه بمالید. بگذارید خمیردندان ۱۵ دقیقه بماند و سپس با دستمالی مرطوب آن را پاک کنید. به همین راحتی!

استفاده از واکس بدنه خودرو برای آسان‌تر پاک‌کردن لکه‌ها

واکس خودرو را روی اجاق ‌گاز شیشه‌ای خود بمالید و سپس با دستمال کاغذی آن را پاک کنید. با این کار هر چیزی که در آینده روی سطح گاز شیشه‌ای شما بریزد ( هرچقدر هم که سخت و خشن باشد) به‌سرعت پاک می‌شود.

  • منبع
  • حرف تازه

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید