امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278889
۹۱۷
۱
۰
نسخه چاپی

فواید زیاد اسطوخودوس برای خلق و خو، خواب، مو و پوست

فواید زیاد اسطوخودوس برای خلق و خو، خواب، مو و پوست

مردم معمولاً اسطوخودوس را با دو ویژگی خاص مرتبط می دانند: عطر و رنگ آن. اما ممکن است ندانید که گل اسطوخودوس و روغن حاصل از آن دارای تاریخچه طولانی در طب گیاهی است.

کلمه اسطوخودوس از ریشه لاتین "lavare" گرفته شده است که در لغت به معنای "شستن" است. اولین استفاده ثبت شده از اسطوخودوس به مصر باستان باز می گردد. در آنجا روغن اسطوخودوس در فرآیند مومیایی کردن نقش داشت.

در زمان‌های بعد، اسطوخودوس در چندین منطقه از جمله ایران باستان، یونان و روم به عنوان افزودنی حمام تبدیل شد. این فرهنگ ها معتقد بودند که اسطوخودوس به پاکسازی بدن و ذهن کمک می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پتانسیل سلامتی قوی اسطوخودوس در اشکال مختلف آن، ادامه مطلب را بخوانید.

فواید اسطوخودوس برای سلامتی

از زمان های قدیم، اسطوخودوس برای کاهش علائم و پشتیبانی از شرایط متعدد استفاده شده است. علم مدرن بسیاری از مزایای سلامتی آن را تأیید کرده است، در حالی که برخی دیگر هنوز تحت بررسی هستند.

اسطوخودوس ممکن است به برخی از موارد زیر کمک کند:

بیخوابی

زمانی اسطوخودوس برای افرادی که از بی خوابی یا سایر اختلالات خواب رنج می بردند توصیه می شد. مردم بالش‌های خود را با گل‌های اسطوخودوس پر می‌کردند تا به آنها کمک کند بخوابند و شب بهتری استراحت کنند.

امروزه، تحقیقات نشان می دهد که تنفس در عطر اسطوخودوس می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد. یک بررسی سیستماتیک از 15 مطالعه در سال 2014 نشان داد که استنشاق روغن‌های ضروری، از جمله اسطوخودوس، اثرات مثبتی در افراد مبتلا به اختلالات خواب خفیف دارد.

مطالعات کوچکتر متعددی فواید اضافی اسطوخودوس را برای مشکلات خواب یافته اند.

تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان داد افرادی که از رایحه درمانی اسطوخودوس استفاده می کردند پس از بیدار شدن احساس شادابی بیشتری داشتند. مطالعه دیگری که در سال 2010 بر روی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی انجام شد، نشان داد که روغن اسطوخودوس به صورت خوراکی به آنها کمک می کند شب ها طولانی تر بخوابند.

اضطراب

اسطوخودوس همچنین ممکن است برای افراد مبتلا به اضطراب حمایت کند.

در یک متاآنالیز بزرگ از منبع معتبر 2019، افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی که کپسول‌های روغن اسطوخودوس 160 میلی‌گرمی مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در اضطراب داشتند.

مطالعات دیگر نتایج مشابهی یافته اند.

یکی از منابع مورد اعتماد سال 2015، 60 نفر را در بخش مراقبت های ویژه عروق کرونر درگیر کرد. محققان دریافتند افرادی که تحت درمان با اسانس اسطوخودوس قرار گرفتند، سطح اضطراب کمتری داشتند و خواب بهتری داشتند.

مطالعه دیگری که در سال 2010 انجام شد، کپسول های اسطوخودوس را با داروی ضد اضطراب لورازپام مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که اثرات اسطوخودوس با داروهای تجویزی قابل مقایسه است.

ریزش مو

استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس ممکن است به درمان بیماری به نام آلوپسی آره‌آتا کمک کند، که باعث می شود موهای فرد به صورت تکه تکه ریزش کند.

بر اساس یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 1998 که بر روی 86 فرد مبتلا به آلوپسی آره‌آتا انجام شد، 44 درصد پس از ماساژ ترکیبی اسانس آویشن، رزماری، اسطوخودوس و چوب سدر در مخلوطی از روغن‌های حامل روزانه به مدت هفت ماه، رشد مو را بهبود بخشیدند.

در حالی که این مطالعه امیدوارکننده، دشوار است که بگوییم آیا رشد مو می تواند به طور خاص به کمک اسطوخودوس باشد یا خیر.

یک مطالعه حیوانی در سال 2021 همچنین نشان داد که روغن اسطوخودوس با موفقیت رشد مو را در یک بازه زمانی 28 روزه تحریک می کند.

سردرد و میگرن

اثرات آرام بخش اسطوخودوس ممکن است برای تسکین سردرد یا میگرن کافی باشد.

در یک مطالعه از سال 2016، افراد مبتلا به میگرن که 3 ماه درمان با اسطوخودوس دریافت کردند، در مقیاس ارزیابی سردرد نسبت به گروه کنترل نمره کمتری گرفتند.

در مطالعه دیگری در سال 2012، 47 شرکت کننده مبتلا به میگرن، اسانس اسطوخودوس را به مدت 15 دقیقه استنشاق کردند. آنها کاهش شدت و دفعات سردرد را تجربه کردند.

عوارض جانبی شیمی درمانی

به گفته منبع معتبر موسسه ملی سرطان، رایحه درمانی می تواند به افراد مبتلا به سرطان کمک کند تا عوارض جانبی درمان خود را مدیریت کنند. رایحه درمانی اسطوخودوس ممکن است به کاهش اضطراب در مورد روش های درمان سرطان کمک کند.

افسردگی

اثرات اسطوخودوس بر افسردگی به اندازه تأثیرات روی اضطراب مستند نیست، اما تحقیقات امیدوارکننده است.

یک مطالعه کوچک در سال 2016 بر روی زنان پس از زایمان نشان داد که رایحه درمانی اسطوخودوس از استرس، اضطراب و افسردگی پس از زایمان جلوگیری می کند.

مطالعه کوچک دیگری در سال 2015 روی افراد مبتلا به بیماری کلیوی بررسی شد. محققان دریافتند کسانی که عطر اسطوخودوس را به مدت 1 ساعت در طول همودیالیز استشمام کردند، نسبت به کسانی که این کار را نکردند، از افسردگی و استرس کمتری برخوردار بودند.

در یک مطالعه کوچک در سال 2020، افراد مسن‌تری که دو بار در روز به مدت 2 هفته چای اسطوخودوس می‌نوشیدند، سطوح پایین‌تری از اضطراب و افسردگی را تجربه کردند.

آکنه

در مقایسه با درمان‌های تهاجمی‌تر، روغن اسطوخودوس به دلیل توانایی آن در کشتن باکتری‌ها، می‌تواند راهی ملایم برای درمان آکنه باشد.

در مطالعه ای در سال 2013، ترکیبی از روغن اسطوخودوس و عصاره آلوئه به طور موثری از رشد یک سویه باکتریایی که باعث آکنه می شود، جلوگیری کرد.

سوختگی

اسطوخودوس مدت‌هاست به عنوان یک درمان سنتی برای سوختگی استفاده می‌شود، و برخی از تحقیقات قدیمی‌تر منبع معتبر نشان داده‌اند که داده‌های علمی برای تایید این استفاده وجود دارد. طبق یک مطالعه در سال 2009، فعالیت ضد میکروبی آن ممکن است به جلوگیری از عفونت بعد از سوختگی نیز کمک کند.

شرایط پوستی

اسطوخودوس حاوی دو ترکیب ضد التهاب به نام‌های لینالول و لینالیل استات است. یک مطالعه در سال 2020 نشان می دهد که اینها ممکن است برای مشکلات پوستی تسکین دهند، مانند:

التیام زخم

قدرت تسکین دهنده اسطوخودوس ممکن است به ترمیم پوست زخم گسترش یابد.

بررسی 20 مطالعه نشان داد که روغن اسطوخودوس سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد، باعث رشد کلاژن می شود و روند بازسازی بافت پوست را تقویت می کند.

کاربردهای فراوان اسطوخودوس در تمام اشکال آن

اسطوخودوس گیاهی چند منظوره است. مردم از اسطوخودوس به طرق مختلف برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می کنند، از جمله:

  • گل های خشک
  • اسانس
  • روغن موضعی
  • کپسول ها
  • چای، داروهای جوشانده
  • کرم ها، لوسیون ها و مرهم ها
  • محصولات زیبایی
  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید