امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276650
۱۹۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

خندیدن

اینکه چرا باید بخندیم و یا خندیدن چه فایده های برای سلامتی بدن ما دارد همیشه برای برخی افراد افسرده و غمگین یک سوال بوده است. اما در جواب اینکه چرا باید بخندیم همین کافی است که خنده یک داروی عالی محسوب می شود. حتی مزایای جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی را فراهم کرده و شما را از تفکر منفی دور می کند.

خندیدن باعث احساس آرامش می شد. یک خنده واقعی تنش های جسمانی را از بین می برد و استرس را کاهش می دهد و ماهیچه هایتان را برای حداقل ۴۵ دقیقه آرام می کند.

خندیدن و شوخی باعث می شود اصطلاحا از فضای ناخوشایند روحی روانی بیرون بیایید و مشکلات را برای مدتی هم شده فراموش کنید. باعث می شود کمتر قضاوت، شک و انتقاد کنید. موانع و ترس ها را برایتان کمرنگ می کند و در نهایت باعث می شود بتوانید احساساتتان را راحت تر به زبان بیاورید.

لبخند زدن و خندیدن، نشانه داشتن شخصیتی دست و دلباز، اجتماعی و خوش‌قلب است. گرچه ما معمولاً خندیدن زیاد را با سبکسری یکی می‌دانیم ولی بایستی بدانیم که تغییراتی فراسوی سبکسری در جسم و بدن انسان به واسطه خندیدن و لبخند زدن به‌وجود می‌آید که تظاهرات عینی آن شادمانی است که در این حالت تمام جسم تنظیم می‌شود و ذهن شفاف‌تر می‌گردد.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

خندیدن و اثرات آن بر جسم و روح

1- خنده داروی قوی است

خنده داروی قوی است. این روش افراد را به طریقی دور هم جمع می کند که باعث تغییرات جسمی و عاطفی سالم در بدن شود. هیچ چیزی به جزء خنده نمی تواند سریعتر یا قابل اطمینان تر ن ذهن و بدن شما را به تعادل برساند. شوخ طبعی بارهای شما را سبک می کند. شما را به دیگران متصل  کرده و شما را متمرکز و هوشیار نگه می دارد. همچنین به شما کمک می کند زودتر عصبانیت را برطرف کرده و دیگران ببخشید.

توانایی خندیدن به راحتی و به طور مکرر منبع فوق العاده ای برای غلبه بر مشکلات، تقویت روابط شما و حمایت از سلامت جسمی و عاطفی است. از همه بهتر، این داروی بی قیمت سرگرم کننده، رایگان و کاربرد آسانی دارد.

در زمان کودکی، روزانه صدها بار می خندیدیم. اما در بزرگسالی زندگی جدی تر و خنده کمتر اتفاق مففتد. اما با جستجوی فرصت های بیشتر برای شوخ طبعی و خنده، می توانید سلامت عاطفی خود را بهبود بخشید. روابط خود را تقویت کنید، و حتی به عمر خود بیفزایید.

2- خنده یک تمرین داخلی محسوب می شود

خندیدن یک روند ساده است، با این وجود بهترین روش تمرین داخلی می باشد. خندیدن، دیافراگم، شکم، سیستم تنفسی و حتی شانه ها را ورزش می دهد. به همین دلیل است که عضلات شما بعد از یک خنده راحت و آرامش بیشتری دارند. بعلاوه، در خنده های شدید، مردم نفس های عمیق می کشند که به رفع انسداد مجاری تنفسی کمک می کند و باعث استنشاق و اکسیژن دریافتی می شود.

هم اکنون، همراه با ورزش بدنی خود، برای گذراندن یک تمرین داخلی کامل، مدتی را به خندیدن با دوستان خود اختصاص دهید. یک خنده خوب و دلچسب تنش جسمی و استرس را برطرف می کند و پس از آن تا 45 دقیقه عضلات شما را آرام می کند.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

3- خنده شما را در لحظهٔ حال نگه می‌دارد

وقتی می‌خندید فقط روی چیزی که باعث خندهٔ شما می‌شود تمرکز می‌کنید. حتی شده برای یک لحظه، شما ۱۰۰٪ در لحظهٔ حال هستید و به گذشته فکر نکرده و نگران آینده هم نیستید. خندیدن راحت‌ترین راه موجود برای فراموش کردن تمام مشکلات و ماندن در زمان حال است.

4- خنده استرس را کاهش می دهد

خنده یک شکل عالی برای کاهش استرس است. این باعث کاهش سطح هورمون های استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین می شود. در عین حال، خنده باعث افزایش سطح هورمون های تقویت کننده سلامتی خواهد شد. به علاوه، خنده یک تمرین کامل برای عضلات و گردش خون را تحریک می کند. این به نوبه خود به کاهش برخی از علائم جسمی استرس کمک خواهد کرد. دفعه بعد که استرس داشتید، فقط چند نمایش کمدی را مشاهده کنید و به زودی احساس بهتری خواهید داشت.

5- خنده کیفیت خواب را بهبود می بخشد

اگر در لذت بردن از خواب آرام شبانه مشکل دارید، خنده یکی از بهترین داروهایی است که می توانید امتحان کنید. خندیدن باعث می شود بدن ملاتونین بیشتری تولید کند و به شما کمک خواهد کرد خواب بهتری داشته باشید. برخی تحقیقات علمی در زمینه خواب و بی خوابی نشان داده است که خنده به بهبود الگوی خواب کمک می کند، که برای درمان بی خوابی مفید است.

در طول عصر، با اعضای خانواده یا دوستان خود بخندید. این به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند، و خواب عمیق و آرام را تقویت خواهد کرد.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

6- خنده با افسردگی مبارزه می کند

خنده می تواند به افرادی که از اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی کامل رنج می برند کمک کند. بررسی ها نشان داده که خنده درمانی می تواند افسردگی را در افراد مسن کاهش دهد. خنده سطح هورمون های مرتبط با استرس را کاهش می دهد و هورمون های خوب را جایگزین آنها می کند. این بدان معناست که خنده باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت می شود و هنگامی که فرد نگرش مثبتی به زندگی دارد، کمتر احتمال تسلیم احساس افسردگی و ناامیدی وجود دارد.

اگر استرس، فرسودگی و افسردگی دارید، موثرترین استراتژی که می توانید به کار بگیرید خنده است. برای کسب بهترین نتیجه می توانید به یک باشگاه کمدی بپیوندید.

7- خنده درد را تسکین می دهد

خنده به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند. افرادی که زیاد می خندند در مقایسه با افرادی که زیاد نمی خندند می توانند تقریباً 10 درصد درد بیشتری را تحمل کنند. دوز خوبی از خنده، اندورفین های خوبی را در سیستم شما آزاد می کند که برای کاهش درد بهتر از مورفین کار می کنند. همچنین، خندیدن می تواند شما را از فکر درد و رنج دور کند. همچنین مشخص شده است که خنده باعث از بین رفتن چرخه اسپاسم درد- درد مشترک در برخی از اختلالات عضلانی می شود.

هنگامی که از هر نوع درد جسمی رنج می برید، به عنوان بخشی از درمان، یک مقدار شوخ طبعی را در خود جای دهید.

8- خنده برای شش‌هایتان خوب است

یک خندهٔ خوب شش‌هایتان را پاک می‌کند و اکسیژن بیشتری به سراسر بدنتان می‌رساند. اگر بیشتر بخندید، در طول روز انرژی بیشتری دارید  شبها راحت‌تر می‌خوابید.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

9- خنده دیابت را کنترل می کند

خنده همچنین می تواند به کنترل دیابت کمک کند. طبق مطالعه ای که توسط دانشگاه تسوكوبا در ژاپن انجام شده است، خنده می تواند باعث كاهش سطح قند خون بعد از غذا در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود. در حالی که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست، اعتقاد بر این است که خنده تأثیر مستقیمی بر سیستم عصبی – غدد درون ریز دارد که سطح گلوکز بدن را کنترل می کند.

همچنین ممکن است به دلیل انرژی مصرف شده توسط عضلات معده هنگام خندیدن باشد. به علاوه، خنده می تواند به دیابتی ها کمک کند تا از عوارض مربوط به رگ های عروقی جلوگیری کنند. اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید، روزانه حداقل 30 دقیقه یک برنامه شوخ طبعانه تماشا کنید.

10- خنده از قلب محافظت می کند

اساساً قلب یک عضله است و با ورزش قویتر شده و عملکرد بهتری دارد. این یکی از دلایلی است که خندیدن یک تمرین سالم برای قلب شما محسوب می شود.

هنگام خندیدن، بافتی که پوشش داخلی رگ های خونی را تشکیل می دهد، منبسط می شود و منجر به افزایش جریان خون عروقی می شود. این نقش مهمی در مبارزه با تصلب شرایین و کاهش خطر حمله قلبی دارد. به علاوه، اثر آرامش بخش خنده به پایین آمدن سطح فشار خون پایه کمک می کند. فقط 15 دقیقه خنده در روز می تواند قلب شما را سالم نگه دارد و از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری کند.

11- خنده برای سیستم تنفسی مفید است

خنده سریع ترین و ساده ترین روش برای تنظیم تنفس و رفع سوزش ریه ها را فراهم می کند. این منجر به افزایش سریع ضربان قلب، میزان بهتر تنفس و مصرف بیشتر اکسیژن می شود. خنده از ته دل و طولانی مدت، ریه ها را از هوای باقی مانده در آن خلاص کرده و آن را با هوای تازه و غنی از اکسیژن جایگزین می کند.

به عبارت ساده، خنده به شما اجازه می دهد تا عمیق تر نفس بکشید و سلامت تنفسی را به خصوص برای کسانی که بیماری های تنفسی مانند آسم دارند، افزایش می دهد. این در واقع یک حقیقت موثر است که خنده، یوگای توسعه یافته است. یوگای خنده، بدن را بازسازی می کند و حالت روحی را با مرتب کردن جریان “نیروی زندگی”، شامل آرامش، تمرکز و انرژی، کنترل و تنظیم می کند.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

12- خنده شما را جوان نگه می دارد

 دوز روزانه خنده می تواند شما را جوانتر نشان دهد. وقتی لبخند می زنید و می خندید، حدود 15 عضله صورت با هم کار می کنند. این باعث افزایش جریان خون در اطراف صورت می شود و شما را جوان تر و سالم تر نشان می دهد .

به علاوه، یک خنده خوب باعث بهبود سلامت جسمی و عاطفی می شود. وقتی سالم باشید مطمئناً جوانتر از سن خود به نظر خواهید رسید. بنابراین، به جای جستجوی محصولی برای جوان تر به نظر رسیدن، به دنبال دلایل بیشتر خندیدن باشید. اما اطمینان حاصل کنید که پوست خود را سالم و مرطوب نگه دارید تا از خطوط خنده جلوگیری کند.

13- خنده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، می توانید با دوز خنده منظم آن را بهبود بخشید. چندین بررسی ثابت کرده است که خنده می تواند با افزایش تعداد آنتی بادی های ضد عفونت و همچنین سلول های T در خون، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد.

سیستم ایمنی قوی تر برابر با مقاومت بهتر در برابر بیماری ها و بیماری ها است، بنابراین احتمال ابتلا به سرفه، سرماخوردگی و سایر عفونت ها کمتر خواهد بود. بنابراین وقت آن رسیده که روز خود را با دوز خنده سالم شروع کنید تا سالم بمانید.

14- خنده شما را پرانرژی می کند

 خنده همچنین می تواند به ذهن و بدن شما انرژی ببخشد. هنگام خندیدن، هوا از ریه ها خارج می شود، و این باعث می شود نفس های عمیق بکشید. این باعث افزایش جریان اکسیژن در اطراف عضلات و اندام های بدن می شود و در نتیجه انرژی بیشتری تولید می شود. افزایش انرژی همچنین به معنای بهبود هوشیاری، خلاقیت و حافظه است.

برای سالم نگه داشتن سطح انرژی خود، باید به طور منظم ورزش بدنی انجام دهید و خنده را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

در کنار این فواید سلامتی، خنده می تواند زندگی اجتماعی شما را نیز بهبود بخشد و روابط شما را روان برقرار کند. به علاوه، چون خنده رایگان است و بهترین دارو است، می توانید از آن لذت ببرید تا آنجا که می خواهید.

خندیدن | خنده دوای بیماری جسم و درمان درد روح

چگونه بخندیم؟

لبخندزدن: این کار پیش زمینه خندیدن است. پس با لبخندزدن شروع کنید. وقتی به فردی یا به صحنه ای نگاه می کنید که برایتان لذت بخش است، لبخند بزنید.

بخشیدن: یک فهرست کوچک تهیه کنید و اسم افرادی را که از آنها ناراحت هستید، بنویسید. سعی کنید نگاه منفی را از خودتان دور کنید و ببخشید. وقتی شما در موضع بخشش قرار بگیرید، ناخودآگاه احساس ناراحتی جایش را به خوشحالی و لبخند می دهد.

معاشرت با آدم های شاد: اینکه می گویند خندیدن واگیر دارد، چندان هم بیراه نیست. افراد خوشحال اغلب خوشحالی شان را با دیگران تقسیم می کنند،پس این شانس را دارید تا در کنار افراد شاد بیشتر بخندید. وقتی صدای خنده دوستی یا همکاری را می شنوید سریع طرفش بروید و از او بخواهید اگر موضوع خصوصی نیست برای شما هم تعریف کند.

تقسیم شادی: چطور است در مکالمه های خودتان از دیگران این جمله را بگنجانید «امروز جالب ترین اتفاقی که برایتان افتاده، چیست؟» مطمئن باشید مطالب جالبی می شنوید که باعث خندیدنتان می شود.

راحت خندیدن: بهترین راه تمرین این است که خودتان هم در خلوتتان سعی کنید کمی از موضع جدی بودن فاصله بگیرید و به مسائل ساده هم بخندید.

یادآوری خنده: در محل کارتان با روش های مختلف به خودتان یادآور شوید که باید بخندید. می توانید از یک عروسک لبخند به لب کوچک در ماشینتان یا میز محل کارتان استفاده کنید. از یک تصویر شاد برای صفحه اصلی کامپیوترتان استفاده کنید. عکس اعضای خانواده هم به خودی خود لبخند را بر لب های ما می نشاند.

الگوبرداری از کودکان: کودکان به صورت ذاتی خوشحال اند. آنها گسترش دهنده شادی و خنده در هر محیطی هستند. بد نیست گاهی از آنها الگو بگیریم و وقتمان را به بازی با آنها اختصاص دهیم تا انرژی مثبت آنها به ما هم برسد.

  • منبع
  • پزشکت
  • دکتر سلام
  • خبرگزاری آنا
  • دیجی رو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید