امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276830
۹۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

مجازات ازدواج مرد بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده

بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. هرگاه ازدواج مذکور به مواقعه منتهی به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر گردد، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه پنج و اگر به مواقعه منتهی به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می ‌ شود

مجازات ازدواج مرد بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده

مجازات ازدواج مرد بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده

برای ازدواج دختر و پسر شرایطی در قانون مقرر شده است که یکی از آن ها شرط سنی است که در ماده 1041 قانون مدنی به آن اشاره شده است.

بر اساس ماده فوق عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است. بر اساس این ماده ازدواج زیر سن قانونی منوط به رعایت دو شرط می باشد:

1- اذن ولی

2- تشخیص و اجازه دادگاه.

حال چنانچه بر خلاف ماده 1041 قانون مدنی ازدواج با دختری زیر سن قانونی و برخلاف شروط ذکر شده صورت گیرد، مرد به مجازات های مندرج در ماده 50 حمایت از خانواده مجکوم می گردد.

بر اساس ماده 50 قانون حمایت از خانواده هرگاه مردی برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدنی ازدواج کند، به حبس تعزیری درجه شش محکوم می‌شود. هرگاه ازدواج مذکور به مواقعه منتهی به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر گردد، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه پنج و اگر به مواقعه منتهی به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری درجه چهار محکوم می ‌ شود.

مطابق با ماده فوق در صورتی که مردی بر خلاف ماده 1041 قانون مدنی ازدواج کند به حبس بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می شود. چنانچه ازدواج به نقص عضو یا مرض دائم زن منجر گردد علاوه بر پرداخت دیه حبس بیش از دو تا پنج سال در انتظار مرد خواهد بود. اگر زن در اثر این ازدواج فوت کند علاوه بر پرداخ دیه حبس بیش از پنج تا ده سال برای مرد مقرر می گردد.

همچنین بر اساس تبصره ماده 50 قانون حمایت از خانواده هرگاه ولی قهری، مادر، سرپرست قانونی یا مسؤول نگهداری و مراقبت و تربیت زوجه در ارتکاب جرم موضوع این ماده تأثیر مستقیم داشته باشند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شوند. این حکم در مورد عاقد نیز مقرر است.

این تبصره به این معناست که چنانچه سرپرست قانونی و ولی قهری یا مسوول نگهداری زن در این ازدواج تاثیر مستقیم داشته باشد به حبس بیش از شش ماه تا دو سال محکوم می گردد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید