امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278652
۵۶۹
۱
۰
نسخه چاپی

اطلاعات جامع درباره رسانه های اجتماعی و سلامت روان

نقش شبکه های اجتماعی در سلامت روان

در حالی که بسیاری از ما از ماندن در شبکه های اجتماعی لذت می بریم، استفاده بیش از حد از این شبکه ها می تواند احساس اضطراب، افسردگی، انزوا را تقویت کند. در اینجا نحوه اصلاح عادات و بهبود خلق و خوی شما آورده شده است.

نقش شبکه های اجتماعی در سلامت روان

انسان موجودی اجتماعی است. ما برای پیشرفت در زندگی به همراهی دیگران نیاز داریم و قدرت ارتباطات ما تأثیر زیادی بر سلامت روانی و شادی ما دارد. ارتباط اجتماعی با دیگران می تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، ارزش شما را افزایش دهد، راحتی و شادی را ایجاد کند، از تنهایی جلوگیری کند و حتی سالها به زندگی شما بیفزاید. از سوی دیگر فقدان ارتباطات اجتماعی قوی می تواند خطری جدی برای سلامت روحی و روانی شما ایجاد کند.

در دنیای امروز، بسیاری از ما برای یافتن و ارتباط با یکدیگر به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اسنپ چت، یوتیوب و اینستاگرام تکیه می کنیم. در حالی که هر کدام مزایای خود را دارند مهم است که به یاد داشته باشید که رسانه های اجتماعی هرگز نمی توانند جایگزین ارتباطات انسانی واقعی شوند. برای تحریک هورمون هایی که استرس را از بین می برند و شما را شادتر، سالم تر و مثبت تر می کند، نیاز به تماس حضوری با دیگران است.

از قضا برای فناوری که برای نزدیک کردن مردم طراحی شده است، صرف زمان زیاد در ارتباط با رسانه های اجتماعی می تواند در شما احساس تنهایی و گوشه گیری بیشتری ایجاد کند - و مشکلات بهداشت روانی مانند اضطراب و افسردگی را تشدید کند.

اگر زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانید و احساس غم، نارضایتی، سرخوردگی یا تنهایی بر زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که عادات آنلاین خود را دوباره بررسی کرده و تعادل سالم تری پیدا کنید.

جنبه های مثبت رسانه های اجتماعی

در حالی که تعامل مجازی در رسانه های اجتماعی از مزایای روانی مشابه تماس حضوری برخوردار نیست، هنوز راه های مثبت بسیاری وجود دارد که می تواند به شما در برقراری ارتباط و حمایت از رفاه شما کمک کند.

رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد:

  • با خانواده و دوستان در سراسر جهان ارتباط برقرار کرده و به روز باشید.
  • دوستان و جوامع جدیدی پیدا کنید؛ با افراد دیگری که علائق یا جاه طلبی های مشترکی دارند ارتباط برقرار کنید.
  • به اهداف ارزشمند بپیوندید یا تبلیغ کنید؛ افزایش آگاهی در مورد مسائل مهم
  • در مواقع سخت به دنبال حمایت عاطفی باشید.
  • اگر برای مثال در منطقه ای دور افتاده زندگی می کنید یا استقلال محدودی دارید، اضطراب اجتماعی دارید یا بخشی از یک گروه حاشیه نشین هستید، ارتباط اجتماعی حیاتی پیدا کنید.
  • راهی برای خلاقیت و بیان خود پیدا کنید.
  • منابع اطلاعاتی و یادگیری ارزشمند (با احتیاط) را کشف کنید.

جنبه های منفی رسانه های اجتماعی

از آنجا که این یک فناوری نسبتاً جدید است، تحقیقات کمی برای تعیین پیامدهای طولانی مدت خوب یا بد استفاده از رسانه های اجتماعی انجام شده است. با این حال مطالعات متعدد ارتباط قوی بین رسانه های اجتماعی و افزایش خطر ابتلا به افسردگی، احساس تنهایی در خود، و حتی افکار خودکشی را پیدا کرده است.

رسانه های اجتماعی ممکن است تجربیات منفی مانند:

عدم کفایت در مورد زندگی یا ظاهر شما

حتی اگر بدانید تصاویری که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید دستکاری شده اند باز هم می توانند در مورد ظاهر شما یا آنچه در زندگی شما می گذرد احساس ناامنی ایجاد کنند.

همه ما می دانیم که دیگران تمایل دارند فقط نکات برجسته زندگی خود را به اشتراک بگذارند و به ندرت به نقاط ضعیفی که همه تجربه می کنند می پردازند. اما هنگامی که مشغول مرور عکس های دوستی از تعطیلات گرمسیری ساحل خود یا مطالعه تبلیغات هیجان انگیز جدید آنها در محل کار هستید، این احساس حسادت و نارضایتی را کاهش نمی دهد.

ترس از دست ندادن یا Fear of missing out (FOMO)

در حالی که ترس از دست دادن یا (FOMO) بسیار طولانی تر از رسانه های اجتماعی بوده است، به نظر می رسد سایت هایی مانند فیس بوک و اینستاگرام این احساس را تشدید می کنند که دیگران بیشتر از شما سرگرم می شوند یا زندگی بهتری دارند. این ایده که برخی چیزها را از دست می دهید می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد، باعث ایجاد اضطراب و حتی استفاده بیشتر از رسانه های اجتماعی شود. FOMO می تواند شما را مجبور کند که هر چند دقیقه یکبار تلفن خود را برای بررسی بروزرسانی ها بردارید یا به هشدارهای اجباری پاسخ دهید - حتی اگر این بدان معنا باشد که هنگام رانندگی ریسک می کنید، خواب شب را از دست می دهید یا تعامل رسانه های اجتماعی را بر روابط واقعی ترجیح دهید.

انزوا

مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا نشان داد که استفاده زیاد از فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام احساس تنهایی را افزایش می دهد. برعکس این مطالعه نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند باعث شود شما کمتر احساس تنهایی و انزوا کنید و بهزیستی کلی خود را بهبود ببخشید.

افسردگی و اضطراب

انسانها برای داشتن سلامت روانی به تماس رودررو نیاز دارند. هیچ چیز استرس را کاهش نمی دهد و خلق و خوی شما را سریعتر یا موثرتر از تماس چشمی با کسی که به شما اهمیت می دهد، افزایش نمی دهد.

مزاحمت سایبری

حدود 10 درصد از نوجوانان گزارش می دهند که در رسانه های اجتماعی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و بسیاری از کاربران دیگر نیز در معرض اظهارات توهین آمیز هستند. شبکه های اجتماعی مانند توییتر می توانند نقاط مهمی برای انتشار شایعات، دروغ ها و سوء استفاده های مضر باشند که می تواند زخم های عاطفی پایداری به جا بگذارد.

جذب خود

به اشتراک گذاشتن سلفی های بی پایان و تمام افکار درونی شما در رسانه های اجتماعی می تواند یک خود محوری ناسالم ایجاد کند و شما را از ارتباطات واقعی دور کند.

چه چیزی باعث استفاده از رسانه های اجتماعی می شود؟

چه چیزی باعث استفاده از رسانه های اجتماعی می شود؟

این روزها اکثر ما از طریق تلفن های هوشمند یا رایانه های لوحی خود به رسانه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنیم. در حالی که این امر باعث می شود ارتباط با ما بسیار راحت باشد، این بدان معناست که رسانه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند.

این ارتباط شبانه روزی و فوق العاده می تواند مشکلات کنترل انگیزه را ایجاد کند. هشدارها و اعلان های مداوم که بر مراقبت و تمرکز شما تأثیر می گذارد، خواب شما را مختل می کند و شما را برده تلفن خود می کند.

پلتفرم های رسانه های اجتماعی طوری طراحی شده اند که توجه شما را جلب کرده، شما را آنلاین نگه داشته و باعث می شود بارها و بارها صفحه نمایش خود را برای بروزرسانی ها بررسی کنید.

این نحوه درآمدزایی شرکت ها است. اما درست مانند اجبار قمار یا اعتیاد به نیکوتین، الکل یا مواد مخدر، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند هوس های روانی ایجاد کند. هنگامی که یک لایک، سهم یا واکنش مطلوبی به یک پست دریافت می کنید ، می تواند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شود، همان ماده شیمیایی "پاداش" که پس از برنده شدن در دستگاه اسلات ، خوردن یک لقمه شکلات یا روشنایی ایجاد می شود. مثلاً سیگار را روشن کنید هرچه پاداش بیشتری دریافت کنید ، زمان بیشتری را می خواهید در شبکه های اجتماعی بگذرانید ، حتی اگر برای سایر جنبه های زندگی شما مضر باشد.

هنگامی که لایک، اشتراک یا واکنش مطلوبی به یک پست دریافت می کنید، این می تواند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شود، همان ماده شیمیایی "پاداش" که پس از خوردن یک لقمه شکلات یا روشن کردن یک سیگار به عنوان مثال ایجاد می شود. هر چه بیشتر پاداش بگیرید، زمان بیشتری را می خواهید در رسانه های اجتماعی بگذرانید حتی اگر برای جنبه های دیگر زندگی شما مضر باشد.

علل دیگر استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

1- ترس از دست ندادن (FOMO) می تواند شما را بارها و بارها به رسانه های اجتماعی بازگرداند. اگر مواردی وجود داشته باشند که نیاز به پاسخ فوری ندارند اما شما باز هم به دلیل ترس از ترس ندادن آن ها را سریعا بررسی می کنید.

شاید نگران هستید که در صورت از دست دادن آخرین اخبار یا شایعات در رسانه های اجتماعی، از گفتگو در مدرسه یا محل کار کنار گذاشته شوید؟ یا شاید احساس می کنید اگر بلافاصله پست های دیگران را لایک نکنید، به اشتراک نگذارید یا به آنها پاسخ ندهید، روابط شما دچار مشکل می شود؟

2- بسیاری از ما از رسانه های اجتماعی به عنوان پوشش امنیتی استفاده می کنیم. هر زمان که در موقعیت اجتماعی قرار داریم و احساس اضطراب، ناراحتی یا تنهایی می کنیم به تلفن های خود مراجعه کرده و وارد شبکه های اجتماعی می شویم. البته تعامل با رسانه های اجتماعی ارتباط رو در رو را که می تواند به کاهش اضطراب کمک کند، رد می کند.

3- استفاده زیاد از رسانه های اجتماعی می تواند سایر مشکلات زمینه ای مانند استرس، افسردگی یا کسالت را پنهان کند. اگر زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی صرف می کنید وقتی احساس ناراحتی، تنهایی یا کسالت می کنید، ممکن است از آن به عنوان راهی برای منحرف کردن خود از احساسات ناخوشایند یا تسکین خلق و خوی خود استفاده کنید. در حالی که ممکن است در ابتدا دشوار باشد اما با اجازه دادن به خود می توانید راه های سالم تری را برای مدیریت خلق و خوی خود پیدا کنید.

نشانه هایی که رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد

همه افراد متفاوت هستند و مدت زمان مشخصی در شبکه های اجتماعی صرف نمی شود، یا تعداد دفعاتی که برای به روزرسانی ها مراجعه می کنید یا تعداد پست هایی که نشان می دهد استفاده شما ناسالم است وجود ندارد. بلکه به تأثیر زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی بر روحیه و سایر جنبه های زندگی شما و انگیزه های شما برای استفاده از آن مربوط می شود.

به عنوان مثال، استفاده از رسانه های اجتماعی ممکن است مشکل ساز باشد اگر باعث شود از روابط رودررو غافل شوید، توجه شما را از محل کار یا مدرسه پرت کند یا احساس حسادت، عصبانیت یا افسردگی در شما ایجاد شود. اگر انگیزه استفاده از رسانه های اجتماعی را فقط به دلیل کسالت یا تنهایی دارید، یا می خواهید مطلبی را برای حسادت یا ناراحتی برای دیگران ارسال کنید ممکن است وقت آن رسیده است که عادات رسانه های اجتماعی خود را دوباره ارزیابی کنید.

شاخص هایی که رسانه های اجتماعی ممکن است بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارند عبارتند از:

صرف زمان بیشتر در شبکه های اجتماعی نسبت به دوستان واقعی. استفاده از رسانه های اجتماعی جایگزین بسیاری از تعاملات اجتماعی آفلاین شما شده است. حتی اگر با دوستان خود بیرون هستید باز هم احساس می کنید که باید مدام رسانه های اجتماعی را بررسی کنید.

مقایسه خود را با دیگران در رسانه های اجتماعی به طور نامطلوب. عزت نفس پایینی دارید یا تصویر بدنی منفی دارید. حتی ممکن است الگوهای تغذیه نامنظم داشته باشید.

تجربه مزاحمت سایبری یا نگران هستید که هیچ کنترلی بر چیزهایی که دیگران در مورد شما ارسال می کنند ندارید.

حواس پرتی در مدرسه یا محل کار. شما برای ارسال محتوای معمولی در مورد خود، دریافت نظر یا لایک در پست های خود یا پاسخ سریع و مشتاقانه به پست های دوستان احساس فشار می کنید.

وقت نداشتن برای خود اندیشی. هر لحظه اضافی با تعامل با رسانه های اجتماعی پر می شود و زمان کمی برای شما باقی می گذارد یا نمی توانید در مورد اینکه چه کسی هستید ، چه فکر می کنید یا چرا رفتار می کنید - چیزهایی که به شما اجازه می دهد به عنوان یک فرد رشد کنید - فکر کنید.

درگیر رفتارهای مخاطره آمیز برای به دست آوردن لایک، اشتراک گذاری یا واکنش های مثبت در رسانه های اجتماعی شوید. در هنگام رانندگی یا در موقعیت های ناامن دیگر، شوخی های خطرناک انجام می دهید، مطالب شرم آور ارسال می کنید، دیگران را در فضای مجازی مجبور می کنید،

یا هنگام رانندگی یا در موقعیت های ناامن دیگر به تلفن خود دسترسی پیدا کنید.

از مشکلات خواب رنج می برند. آیا شب ها موقع خواب رسانه های اجتماعی را چک می کنید یا اولین چیزی را که صبح استفاده می کنید تلفن همراهتان است؟ نور تلفن ها و سایر وسایل می تواند خواب شما را مختل کند که به نوبه خود می تواند بر سلامت روان شما تأثیر جدی بگذارد.

تشدید علائم اضطراب یا افسردگی. پس از استفاده از رسانه های اجتماعی به جای کمک به کاهش احساسات منفی و افزایش خلق و خوی خود بیشتر احساس اضطراب، افسردگی یا تنهایی می کنید.

اصلاح استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود سلامت روان

اصلاح استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود سلامت روان

مرحله یک: زمان آنلاین را کاهش دهید

مطالعه ای در دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2018 نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی به 30 دقیقه در روز منجر به کاهش قابل توجه سطح اضطراب ، افسردگی ، تنهایی ، مشکلات خواب و FOMO می شود. اما نیازی نیست که استفاده از رسانه های اجتماعی خود را برای بهبود سلامت روانی خود به شدت کاهش دهید. همان مطالعه به این نتیجه رسید که فقط توجه بیشتر به استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند نتایج مفیدی بر روحیه و تمرکز شما داشته باشد.

در حالی که 30 دقیقه در روز ممکن است برای بسیاری از ما یک هدف واقع بینانه نباشد ما همچنان می توانیم از کاهش زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی سود ببریم. برای اکثر ما این بدان معناست که میزان استفاده از تلفن های هوشمند خود را کاهش دهیم. نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:

1- از یک برنامه برای پیگیری میزان زمانی که روزانه در رسانه های اجتماعی می گذرانید استفاده کنید. سپس هدفی را تعیین کنید که چقدر می خواهید آن را کاهش دهید.

2- تلفن خود را در ساعات خاصی از روز مانند هنگام رانندگی، در جلسه، در باشگاه ورزشی، شام خوردن، گذراندن وقت با دوستان آفلاین یا بازی با بچه های خود خاموش کنید. تلفن خود را با خود به حمام نبرید.

3- تلفن یا رایانه لوحی خود را به رختخواب نبرید. دستگاه ها را خاموش کرده و آنها را شب در اتاق دیگری بگذارید تا شارژ شوند.

4- اعلان های رسانه های اجتماعی را غیرفعال کنید. مقاومت در برابر وزوز، بوق و صدای بلند تلفن که به شما پیام های جدیدی را گوشزد می کند سخت است. خاموش کردن اعلان ها می تواند به شما در کنترل مجدد زمان و تمرکز کمک کند.

5- محدود کردن چک ها.  اگر هر چند دقیقه یکبار تلفن خود را به صورت اجباری چک می کنید، چک های خود به هر 15 دقیقه یکبار سپس هر 30 دقیقه یکبار سپس یک بار در ساعت محدود کنید. برنامه هایی وجود دارند که می توانند به طور خودکار زمانی که می توانید به تلفن خود دسترسی پیدا کنید گوشزد کنند.

6- سعی کنید برنامه های رسانه های اجتماعی را از تلفن خود حذف کنید تا بتوانید فقط فیس بوک، توییتر و موارد مشابه را از رایانه لوحی یا رایانه خود بررسی کنید. اگر این یک مرحله بسیار شدید به نظر می رسد سعی کنید یک برنامه رسانه های اجتماعی را در یک زمان حذف کنید تا ببینید چقدر واقعاً دلتان برای آن تنگ شده است.

مرحله دوم: تمرکز خود را تغییر دهید

بسیاری از ما صرفاً از روی عادت یا برای کشتن بی خیال لحظات به رسانه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنیم. اما با تمرکز بر انگیزه خود برای ورود به سیستم نه تنها می توانید زمان صرف شده در رسانه های اجتماعی را کاهش دهید بلکه می توانید تجربه خود را بهبود بخشیده و از بسیاری از جنبه های منفی جلوگیری کنید.

اگر برای یافتن اطلاعات خاص به رسانه های اجتماعی وارد می شوید سعی کنی در مورد بیماری دوستتان تحقیق کنید یا عکسهای جدید فرزندان خود را با خانواده به اشتراک بگذارید در این صورت تجربه شما به احتمال زیاد بسیار متفاوت از زمانی است که به دلیل خسته شدن وارد سیستم شده اید و می خواهید ببینید که چند پست پسندیده را دریافت کرده اید یا اینکه آیا چیزی را از دست داده اید.

دفعه بعد که به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنید لحظه ای مکث کنید و انگیزه خود را برای این کار مشخص کنید.

آیا از رسانه های اجتماعی به عنوان جایگزین زندگی واقعی استفاده می کنید؟ آیا جایگزین سالم تری برای رسانه های اجتماعی شما وجود دارد؟ به عنوان مثال اگر تنها هستید یک دوست را به قهوه دعوت کنید. احساس افسردگی؟ پیاده روی کنید یا به باشگاه بروید. خسته؟ به یک سرگرمی جدید بپردازید. رسانه های اجتماعی ممکن است سریع و راحت باشند اما اغلب راه های سالم تر و موثرتری برای ارضاء هوس وجود دارد.

آیا در شبکه های اجتماعی کاربر فعال هستید یا منفعل؟ پیمایش منفعلانه در پست ها یا پیگیری ناشناس تعامل دیگران در رسانه های اجتماعی هیچ حس معنی داری از ارتباط ایجاد نمی کند. حتی ممکن است احساس انزوا را افزایش دهد. با این حال، مشارکت فعال داشتن، تعامل بیشتری با دیگران به شما ارائه می دهد.

آیا شبکه های اجتماعی باعث می شود احساس ناکافی یا ناامیدی از زندگی خود داشته باشید؟ شما می توانید با تمرکز بر آنچه دارید به جای آنچه که فاقد آن هستید، با علائم ترس از دست ندادن یا FOMO مقابله کنید.

فهرستی از تمام جنبه های مثبت زندگی خود تهیه کنید و زمانی که احساس کردید چیزی بهتر را از دست داده اید، آن را بخوانید و به یاد داشته باشید: زندگی هیچ کس آنقدر کامل نیست که در رسانه های اجتماعی به نظر می رسد. همه ما با ناراحتی عاطفی، شک به خود و ناامیدی روبرو هستیم حتی اگر تصمیم بگیریم آن را به صورت آنلاین به اشتراک نگذاریم.

مرحله سوم: زمان بیشتری را با دوستان آفلاین بگذرانید

همه ما برای شاد بودن و سالم بودن نیاز به حضور حضوری دیگران داریم. در بهترین حالت ، رسانه های اجتماعی یک ابزار عالی برای تسهیل ارتباطات در زندگی واقعی است. اما نباید به روابط مجازی اجازه داد جایگزین دوستی های واقعی زندگی شما شوند. راه های زیادی برای ایجاد ارتباطات معنی دار بدون اتکا به رسانه های اجتماعی وجود دارد.

1- هر هفته زمانی را برای تعامل آفلاین با دوستان و خانواده خود اختصاص دهید. سعی کنید آن را به صورت منظم دور هم جمع کنید و در آنجا همیشه تلفن های خود را خاموش نگه دارید

2- اگر از دوستی های رو در رو غفلت کرده اید با یک دوست قدیمی (یا یک دوست آنلاین) تماس بگیرید و قرار ملاقات بگذارید. اگر هر دوی شما زندگی شلوغی دارید، پیشنهاد کنید که کارهای مشترکی را انجام دهید یا با هم ورزش کنید.

3- به یک باشگاه بپیوندید. یک سرگرمی، تلاش خلاقانه یا فعالیت تناسب اندام پیدا کنید که از آن لذت می برید و به گروهی از افراد همفکر که به طور منظم ملاقات می کنند بپیوندید.

4- اجازه ندهید ناهنجاری اجتماعی مانع شود. حتی اگر خجالتی هستید ، تکنیک های اثبات شده ای برای غلبه بر ناامنی و ایجاد دوستی وجود دارد.

5- اگر کسی را برای گذراندن وقت ندارید با آشنایان خود تماس بگیرید. بسیاری دیگر از افراد از داشتن دوستان جدید به اندازه شما احساس ناراحتی می کنند - بنابراین شما نیز باید یخ را بشکنید. یک همکار خود را برای ناهار دعوت کنید یا از همسایه یا همکلاسی خود بخواهید تا برای قهوه به شما بپیوند.

6- با غریبه ها ارتباط برقرار کنید. با افرادی که در وسایل نقلیه عمومی، کافی شاپ یا مغازه خواربار فروشی ملاقات می کنید، ارتباط برقرار کنید. فقط لبخند زدن یا سلام کردن احساس شما را بهبود می بخشد - و هرگز نمی دانید که ممکن است به کجا منتهی شود.

مرحله چهارم: ابراز قدردانی کنید

 احساس و ابراز سپاسگزاری در مورد چیزهای مهم زندگی شما می تواند تسکین خوشایندی برای کینه، دشمنی و نارضایتی باشد که گاهی اوقات در رسانه های اجتماعی ایجاد می شود.

1- برای انعکاس یا بازتاب وقت بگذارید. سعی کنید یک دفتر قدردانی داشته باشید یا از یک برنامه قدردانی استفاده کنید. تمام خاطرات و نکات مثبت زندگی خود را پیگیری کنید - و همچنین آن چیزها و افرادی که اگر ناگهان از زندگی شما غیبت می کردند دلتان برای آنها تنگ می شد.

اگر بیشتر مستعد تخلیه پست های منفی هستید حتی می توانید قدردانی خود را در رسانه های اجتماعی ابراز کنید. اگرچه ممکن است از بازتاب خصوصی که توسط دیگران بررسی نمی شود، سود بیشتری ببرید.

2- تمرکز حواس را تمرین کنید. تجربه ترس از دست ندادن یا FOMO و مقایسه نامطلوب خود با دیگران شما را بر شکست ها و ناامیدی های زندگی متمرکز می کند.

به جای اینکه به طور کامل در زمان حال مشغول باشید، شما روی "چه می شود" و "اگر فقط" آن متمرکز هستید که از داشتن زندگی مطابق با آنچه در رسانه های اجتماعی می بینید جلوگیری می کند.

با تمرین ذهن آگاهی، می توانید بیاموزید که در لحظه حال بیشتر زندگی کنید، تأثیر ترس از دست ندادن یا FOMO را کاهش دهید و بهزیستی ذهنی خود را بهبود ببخشید.

3- اقدامات داوطلبانه انجام دهید. کمک به افراد یا حیوانات دیگر نه تنها جامعه شما را غنی می کند و از هدفی که برای شما مهم است سود می برید بلکه باعث می شود احساس شادی و سپاسگزاری بیشتری داشته باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید