امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283242
۲۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

کِرم‌های اسرار‌آمیزی که در یخچال‌ها زندگی می‌کنند!

کِرم‌های اسرار‌آمیزی که در یخچال‌ها زندگی می‌کنند!

کرم‌های یخ عجیب و غریب با نام علمی (Mesenchytraeus solifugus) حدود ۱ سانتی‌متر طول دارند و رنگ‌شان قهوه‌ای تیره و سیاه است. آن‌ها شبیه تکه‌های شل ریسمانی هستند که روی برف‌های یخچال طبیعی پاشیده شدند و تعدادشان آنقدر زیاد است که اگر برای پیاده‌روی بعد از ظهر به سمت یخچال‌های طبیعی خاصی بروید بعید است پایتان را ناخواسته روی آن‌ها نگذارید.

چیزی که کرم‌های یخ را بیش از حد اسرارآمیز می‌کند این است که به نظر می‌رسد محیط زندگی آن‌ها روی لبه‌ی چاقوست. دمای خانه‌های یخی آن‌ها ۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (۳۲ درجه فارنهایت) است، اما اگر در معرض دمایی سردتر از دمای خانه‌شان قرار بگیرند می‌میرند. این کرم‌های یخ در بدن‌شان پروتئین‌های ضدیخی دارند که جلوی قندیل شدن آن‌ها روی یخچال‌های طبیعیِ یخ‌زده را می‌گیرد. در واقع گونه‌های زیادی هستند که برای مقاومت در برابر یخ‌زدگی به این روش تکامل یافته‌اند، اما متاسفانه انسان‌ها جزو آن‌ها نیستند!

این کرم‌های یخ نوعی زمستان‌خوابی معکوس دارند. آن‌ها پس از زمستان چاق‌تر از اواخر تابستان ظاهر می‌شوند. دلیل بیدار شدن آن‌ها در ماه‌های زمستان یکی از معما‌های پیرامون این حیوانات است. در حالیکه همۀ موجودات خونسرد در هوای سرد جنب و جوش‌شا کمتر می‌شود تا بتوانند انرژی‌شان را ذخیره کنند، کرم‌های یخ اتفاقا در هوای سردتر سطح انرژی‌شان بالاتر می‌رود؛ دانشمندان این را یک پارادوکس رازآمیز می‌دانند که موضوع جالبی برای تحقیقات بیشتر است. معمای دیگر چرخه‌ی تولیدمثل آن‌ها است، چون هیچ‌کس واقعاً نمی‌داند بچه کرم‌های یخی چگونه و چه زمانی ظاهر می‌شوند.

پیتر ویمبِرگِر از دانشگاه پوگت ساوند می‌گوید: «اوایل تابستان معمولاً کرم‌های یخ کوچکتر را می‌بینید، به این معنا که اندکی پیش از آن، لاروهای کرم‌های یخ سر از تخم بیرون می‌آورند.» با در نظر گرفتن شمار زیاد این کرم‌ها که آن‌ها را حدود ۵ میلیارد به ازای هر یخچال طبیعی تخمین زده‌اند، در مورد این حیوانات بسیار کم مطالعه شده است و بدتر از همه اینکه ممکن است اخبار بدی برای کرم‌های یخ دنیا در راه باشد. بحران آب و هوا منجر به آب شدن برف‌ها و بخچال‌های طبیعی و سرازیر شدن آن‌ها در سراسر سیاره شده است. با ناپدیدشدن پوشش باارزش برف، کرم‌های یخ هم از بین می‌روند. اگر گرمایش زمین با سرعت کنونی ادامه پیدا کند، احتمال دارد پیش از اینکه ما شانس کشف رمز و راز‌های این موجودات را داشته باشیم آن‌ها ناپدید شوند.

  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید