امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277176
۱۰۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

چگونه و از کجا مشاوره حقوقی تخصصی بگیریم؟

چگونه و از کجا مشاوره حقوقی تخصصی بگیریم؟

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که در مورد یک مساله یا یک مشکل حقوقی، نیازمند مشاوره با وکیل و یا کارشناس حقوقی با تجربه بوده‌اید. اما به دلیل عدم آگاهی از ویژگی‌های یک مشاوره حقوقی تخصصی و خوب برای پیدا کردن فرد مورد نظر ساعت‌ها و حتی روزهای زیادی را صرف کرده‌اید.

پیدا کردن یک وکیل یا کارشناس حقوقی مجرب شاید به اندازه پیدا کردن یک پزشک متخصص، مهم و دشوار است. زیرا ممکن است با یک مشاوره حقوقی اشتباه مسیر زندگی یک فرد و یا گروهی از افراد تحت تاثیر قرار گیرد.

امروزه مشاوره حقوقی در زمینه‌های بسیار مختلف و متفاوتی نظیر دعاوی خانواده، مالی، ملکی، کیفری، امور قراردادها، ارث و انحصار وراثت، مالیات و .... ارائه می‌گردد. در این مقاله، ویژگی های مشاوره حقوقی خوب، انواع روش های مشاوره و نیز نحوه پیدا کردن یک مشاور حقوقی مجرب توضیح داده شده است.

ویژگی های مشاوره حقوقی خوب

به طور کلی ویژگی های مشاوره حقوقی خوب عبارتند از:

• یک مشاوره حقوقی خوب، به صورت کاملا تخصصی ارائه می‌شود. وکیل یا کارشناسی که می‌خواهد این خدمت را ارائه دهد، در مورد موضوع مدنظر موکل اطلاعات کافی و تخصصی داشته باشد.

• مشاوره حقوقی تخصصی، تمامی ابعاد یک پرونده و یا سوال حقوقی را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد تا نقطه تاریکی باقی نگذارد.

• در فرایند مشاوره، باید هم مواد قانونی و هم رویه مراجع قضایی مورد نظر قرار گیرد تا دید درستی در مورد شرایط یک پرونده و نیز احتمال پیروزی در آن به موکل داده شود.

• در یک مشاوره حقوقی، صداقت اولین اصل است. وکیل یا کارشناس باید توضیحات خود را به دور از هر گونه دروغ، فریب، بزرگ نمایی و یا کوچک انگاری بیان نماید. همچنین مشاوره باید به گونه‌ای باشد که مصلحت موکل به وی گوشزد شود، حتی اگر موکل به ظاهر ناخشنود شود و یا حتی منجر به عدم جذب پرونده گردد.

• وکیل یا کارشناس می‌بایست زمان مناسب را برای بررسی پرونده اختصاص دهد و تمامی مدارک را از موکل بخواهد تا اظهار نظر دقیق‌تری نسبت به پرونده داشته باشد.

انواع روش های مشاوره حقوقی

پیشرفت تکنولوژی در همه حوزه ها از جمله وکالت و علم حقوق موجب شده تا روش های مختلفی برای ارائه خدمات از جمله مشاوره حقوقی وجود داشته باشد. توسعه و فراگیر شدن شبکه اینترنت، مخابرات ثابت و همراه این مزیت را ایجاد نموده که به راحتی و در کمترین زمان ممکن تنها با چند کلیک و یا شماره‌گیری چند عدد بتوانید با یک فرد متخصص در حوزه حقوق مشورت کنید. انواع روش‌های مشاوره حقوقی عبارتند از: مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی حضوری. در ادامه در مورد هر یک از این روش‌ها و مزایا و معایب آن‌ها صحبت خواهیم نمود.

مشاوره حقوقی تلفنی

به جرات می‌توان گفت که فراگیرترین و معمول‌ترین روش مشاوره در این حوزه، مشاوره حقوقی تلفنی است.

بسیاری از دفاتر وکالت و نیز موسسات حقوقی، شماره تلفن‌هایی را در اختیار عموم مردم قرار داده‌اند تا بتوانند به سهولت و با هزینه بسیار اندک سوالات حقوقی خود را از یک فرد متخصص بپرسند.

مشاوره حقوقی تلفنی معمولا برای سوالات کوتاه و با پاسخ‌های مناسب است. خیلی از افراد، قصد تشکیل پرونده ندارند و یا همچنان مردد هستند و یا حتی می‌خواهند اطلاعات حقوقی در مورد موضوعی خاص به دست آورند.

مشاوره حقوقی تلفنی دارای مزایا و معایب مختلفی است که در اینجا به آن‌ها اشاره شده است.

مزایای مشاوره حقوقی تلفنی عبارتند از:

• هزینه بسیار اندک

• سهولت دسترسی

• امکان مشاوره با افراد مختلف در یک زمان کوتاه

• مناسب برای سوالات ساده و کوتاه

این روش، دارای معایب بزرگی است که به شرح زیر است:

• عدم ارتباط مستقیم با وکیل یا کارشناس

• عدم بررسی کامل موضوع یا پرونده به دلیل محدودیت زمانی

• اشغال بودن خطوط تلفن در زمان‌های پیک کاری

• عدم امکان ارسال و بررسی مدارک

این نکته را باید در نظر گرفت که در مشاوره تلفنی معمولا وکلا به جهت مشغله کاری و حضور در دادگاه‌ها پاسخگو نیستند و مشاوره حقوقی توسط کارشناسان حقوقی انجام می‌شود. علاوه بر این، در این روش امکان احراز هویت فرد مشاوره دهنده وجود ندارد. به همین جهت توصیه می‌شود، چنانچه پرونده یا موضوع مهمی دارید، از مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نکنید و به دنبال روش‌های دیگر باشید.

چگونه و از کجا مشاوره حقوقی تخصصی بگیریم؟

مشاوره حقوقی آنلاین

گسترش اینترنت در سراسر جهان از جمله کشور ما و نیز فناوری‌های مرتبط با آن نظیر گوشی‌های همراه، رایانه‌ها، اپلیکیشن‌ها و ... موجب شده است که بسیاری از کسب و کارها از جمله وکالت و مشاوره حقوقی نیز در بستر اینترنت به ارائه خدمات بپردازند.

مشاوره حقوقی آنلاین تقریبا چند سالی است که به عنوان یکی از سرویس‌های معمول توسط موسسات حقوقی و دفاتر وکالت ارائه می‌شود.

در این روش معمولا، یک شماره برای واتساپ و یا یک آیدی برای تلگرام و یا اینستاگرام در اختیار عموم قرار می‌گیرد و موکلین می‌توانند به راحتی و با صرف زمان و هزینه کم پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. البته در حال حاضر شاید واتساپ محبوب‌ترین اپلیکیشن برای انجام خدمات مشاوره‌ای در هر حوزه ای است.

مشاوره حقوقی آنلاین نسبت به مشاوره حقوقی تلفنی از مزایای بیشتری برخوردار است که عبارتند از:

• سهولت دسترسی و هزینه اندک

• امکان گفتگوی تصویری، صوتی، متنی و ارسال تمامی فایل های پرونده

• مشاوره حقوقی با افراد مختلف

• عدم محدودیت زمانی و بررسی دقیق‌تر پرونده

• امکان نگهداری تاریخچه پیام‌ها و در صورت لزوم مراجعه دوباره به آن‌ها

امروزه بسیاری از موسسات و وکلا، مشاوره حقوقی آنلاین را حتی به صورت تصویری ارائه می‌نمایند که این موضوع می‌تواند انتقال پیام و مفاهیم را بسیار ساده‌تر نماید. به همین جهت، چنانچه پرونده مهمی دارید می‌توانید ابتدا مشاوره حقوقی به صورت آنلاین را امتحان کنید و در صورتی که تصمیم به ارجاع پرونده به وکیل داشتید، بعد از انتخاب یکی از وکلا به صورت حضوری به وی مراجعه کنید.

مشاوره حقوقی حضوری

بهترین روش مشاوره حقوقی آن است که به صورت حضوری و مستقیم با وکیل و کارشناس حقوقی مربوطه صحبت کنید. در جلسه حضوری امکان انجام هر کاری از جمله مشاوره حقوقی، تنظیم اوراق قضایی و یا حتی پذیرش وکالت نیز وجود دارد و به همین جهت کار را برای هر دو طرف آسان‌تر می‌نماید.

درست است که مشاوره حقوقی حضوری مستلزم صرف هزینه رفت و آمد و احتمالا حق المشاوره است. اما برای کسی که موضوع یا پرونده مهمی دارد و به دغدغه فکری او تبدیل شده، طبعا انجام هزینه منطقی است. چه بسا افرادی که با گرفتن مشاوره های رایگان اشتباه، مسیر یک پرونده را به طور کلی به بیراهه برده‌اند و پس از صرف چندین ماه زمان و تحمل خسارات زیاد، مجبور به تصحیح مسیر یا طرح دعوی جدید شده‌اند.

باید این فرهنگ درست در جامعه شکل بگیرید که وکیل یا کارشناس حقوقی مانند هر فرد متخصص دیگری نظیر یک پزشک، یک مهندس، یک روانشناس و ... سال‌ها برای به دست آوردن علم و تخصص در زمینه حقوق زحمت کشیده‌ و طبیعتا در ازای ارائه خدمات نظیر مشاوره حقوقی مستحق دریافت حق المشاوره است. علاوه بر این، مسائل حقوقی آنقدر پیچیده هستند که کاملا طبیعی و منطقی است که با پرداخت مبلغی به عنوان حق المشاوره، این پیچیدگی‌ها به طور ساده و روان به موکل انتقال یابد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید