امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266932
۱۷۶۰۱
۱۶
۱
نسخه چاپی
آپاندیس (appendix)

آپاندیسیت مزمن و حاد | نشانه ها و درمان آپاندیس

فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپاندیس وی بوسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان و یا عفونت مسدود شود. بدون توجه به علت مسدود شدن، زمانی که آپاندیس مسدود می شود باکتری های درون آپاندیس شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و پر از چرک شدن آپاندیس می شوند و اگر بموقع آپاندیس درمان نشود، امکان پارگی و ترکیدن آن وجود دارد.

آپاندیسیت مزمن و حاد | نشانه ها و درمان آپاندیس

آپاندیسیت به التهاب ناگهانی آپاندیس گفته می‌شود.

آپاندیس

 آپاندیس (appendix) یک کیسه کوچک، مانند انگشت یا سوسیس است که به پایین روده بزرگ متصل است. آپاندیسیت زمانی اتفاق می افتد که آپاندیس ملتهب و آلوده می شود. اولین علامت قابل توجه آپاندیس درد شکمی می باشد.

فرد زمانی دچار آپاندیسیت می شود که آپاندیس وی بوسیله مدفوع، جسم خارجی، سرطان و یا عفونت مسدود شود. بدون توجه به علت مسدود شدن، زمانی که آپاندیس مسدود می شود باکتری های درون آپاندیس شروع به تکثیر کرده و باعث التهاب، ورم و پر از چرک شدن آپاندیس می شوند و اگر بموقع آپاندیس درمان نشود، امکان پارگی و ترکیدن آن وجود دارد.

 آپاندیسیت حاد

آپاندیسیت حاد زمانی است که علائم در یک فرد به طور ناگهانی و شدید در طی ۲۴-۴۸ ساعت به وجود می آید. این علائم غیر قابل چشم پوشی است و نیاز به درمان فوری اورژانسی دارد.

آپاندیس در سمت راست پایین شکم قرار دارد، اما درد آپاندیسیت ممکن است از وسط شکم شروع شود. به ندرت در ۲۴ ساعت اول بروز آن علایم اتفاق می‌افتد، اما خطر پارگی پس از گذشت ۴۸ ساعت از شروع علایم به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. درد در ابتدا پخش و ضعیف است، یعنی محدود به یک نقطه نیست. درد ضعیف موضعی شکم به هر دلیل به دنبال اختلال در روده‌ی کوچک یا کولون از جمله آپاندیس رخ می‌دهد. آپاندیسیت معمولاً شامل شروع تدریجی درد ناگهانی و گرفتگی در سراسر شکم است. همانطور که آپاندیس متورم و ملتهب می‌شود، دیواره‌ی شکمی نیز تحریک می‌شود. آشنایی با علایم آپاندیست به منظور پیگیری و مراجعه فوری به پزشک و درمان بسیار ضروری است. همه افراد علایم مشابهی نخواهند داشت، اما بسیار مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

علایم آپاندیسیت در اغلب موارد شامل:

1- درد خشن در نزدیکی ناحیه فوقانی شکم که به سمت پایین سمت راست شکم حرکت می‌کند و تیز می‌شود که معمولاً اولین نشانه است

2- از دست دادن اشتها

3- تهوع و یا استفراغ بلافاصله پس از آغاز درد شکمی

4- تورم شکم

5- تب ۹۹ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت( آپاندیسیت معمولاً تب بین ۹۹ درجه فارنهایت (۳۷٫۲ درجه سانتیگراد) و ۱۰۰٫۵ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) ایجاد می‌کند. همچنین ممکن است فرد لرز داشته باشد. تب بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸٫۳ درجه) و افزایش ضربان قلب ممکن است به این معنا باشد که آپاندیس پاره شده است)

6- ناتوانی در دفع گاز ( نشانه‌ای از انسداد جزیی یا کلی روده است.)

تقریباً در نیمی از موارد نیز سایر علایم آپاندیسیت ظاهر می‌شود از جمله:

1- درد مبهم و یا شدید در قسمت فوقانی یا پایین شکم، پشت و یا راست روده

2- ادرار دردناك و مشکل دفع ادرار

3- تهوع و استفراغ پیش از درد شکم

4- گرفتگی شدید

5- یبوست یا اسهال همراه با گاز

آپاندیسیت عمدتاً با درد معده مرتبط است، اما این درد نیز می‌تواند در طرفین یا عقب احساس شود. اغلب درد آن با راه رفتن و یا حتی سرفه بدتر می‌شود. در صورت قطع ناگهانی درد شدید یا بروز هر یک از علایم ذکر شده باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود، زیرا تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم است. خوردن، نوشیدن و یا استفاده از داروهای ضد درد، آنتی اسیدها، ملین‌ها یا پدهای گرم کننده می‌تواند منجر به پارگی آپاندیس شود.

آپاندیسیت مزمن و حاد | نشانه ها و درمان آپاندیس

آپاندیسیت مزمن

آپاندیسیت ‏حاد یک بیماری شناخته شده است که تمامی کادر درمانی به نوعی از آن آگاهی دارند اما آپاندیسیت ‏ مزمن حتی در نزد بسیاری از پزشکان ناشناخته و گاهی به سختی به آن باور دارند. اگر چه تعداد بیماران مبتلا به آپاندیسیت ‏ مزمن در مقابل مبتلایان به آپاندیسیت ‏ حاد بسیار کم است اما نباید به واسطه شیوع کم بیماری، از آن غافل بود.

در آپاندیسیت مزمن، یک فرد علائمی دارد که مدتها طول می کشد و این علائم معمولا بر می گردد. اگر آپاندیسیت مزمن تشخیص داده نشود، فرد میتواند سالها علائم آن را تجربه کند.

علائم آپاندیسیت مزمن

تشخیص آپاندیسیت مزمن می تواند دشوار باشد، زیرا علائم ممکن است نسبتا ملایم باشد و به راحتی با علائم بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود. بسیاری از افراد در ابتدا درد شکمی خفیفی را تجربه می کنند و این ممکن است به عنوان تنها علائم در آنها باقی بماند. درد معمولا در سمت راست پایین شکم رخ می دهد اما می تواند به سمت شکم گسترش یابد. درد می تواند شدید و تیز باشد.

همچنین غیر از درد شکمی، افراد مبتلا به آپاندیسیت مزمن ممکن است علائم زیر را نشان دهند:

1- تب

2- تورم و حساسیت شکمی

3- احساس خستگی و عدم انرژی

4- - تهوع یا اسهال

5- احساس ناراحتی یا احساس ناخوشایند عمومی

همه افراد مبتلا به آپاندیسیت مزمن، همه این علائم را ندارند. علائم نیز ممکن است به خودی خود کاهش یابد و مجددا تشدید گردد.

با این حال، به علت اینکه آپاندیسیت مزمن می تواند تهدید کننده زندگی باشد، مهم است که افراد مبتلا به درد شکمی و افرادی که نشانه های بالا را تجربه می کنند، به مراقبت های پزشکی مراجعه کنند، به خصوص اگر علائم شدیدتر شوند.

علل آپاندیسیت مزمن

آپاندیسیت مزمن ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد و در بسیاری از موارد علت مشخصی ندارد. اغلب آپاندیسیت مزمن به علت التهاب و انسداد آپاندیس بروز می کند.

سایر علل احتمالی عبارتند از:

1- زیاد ماندن مدفوع در بدن که اکثرا در افرادی که مبتلا به یبوست هستند، بروز می کند

2- سنگ آپاندیس

3- ترومای شکم

4- تومورها

5- غدد لنفاوی بزرگ و کوچک

6- وجود یک شی خارجی مانند سنگ یا شن

آپاندیسیت مزمن و حاد | نشانه ها و درمان آپاندیس

تشخیص و درمان آپاندیسیت مزمن

یک پزشک در ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا تعیین کند که آیا شکم انقباض دارد یا خیر. آنها همچنین در مورد علائم و تاریخچه پزشکی شخصی سوال خواهند کرد.

در اغلب موارد، پزشک چندین آزمایش را انجام می دهد تا دیگر شرایط پزشکی که علائم مشابهی دارند، رد شود.

شرایطی که پزشک ممکن است تلاش کند آن را رد کند عبارتند از:

1- عفونت مجاری ادراری

2- عفونت کلیه

3- بیماری کرون

4- کولیت اولسراتیو

5- کیست های تخمدان

6- بیماری التهابی لگن (PID)

7- سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

8- سایر اختلالات گوارشی

آزمایشات مورد استفاده برای رد کردن این شرایط عبارتند از:

- آزمایش خون

- معاینه لگن

- یک آزمایش حاملگی

- آزمایش ادرار

- توموگرافی کامپیوتری (CT)

- سونوگرافی شکم

- تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

اگر آپاندیسیت مزمن تشخیص داده شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها تجویز کند یا ممکن است توصیه به تخلیه چرکی که در اطراف آپاندیس به علت عفونت ایجاد شده است، را بکند.

با این حال، شایع ترین درمان این است که آپاندیس به طور کامل حذف شود. این عمل آپاندکتومی نامیده می شود.

آپاندکتومی معمولا با استفاده از جراحی لاپاروسکوپی انجام می شود که کمی تهاجمی است. این نیز به عنوان جراحی شناخته شده است و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

عوارض جانبی آپاندیسیت مزمن

1- آپاندیسیت حاد

2- آپاندیس متلاشی شده یا هنگامی که انسداد انسانی رخ می دهد

3- آبسه آپاندیس

4- سپسیس که زمانی بروز میکند که مواد شیمیایی به جریان خون منتقل می شوند و بدن را تبدیل به ملتهب می کند

5- پریتونیت یا التهاب شکم

عوارض فوق جدی هستند و نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارند. نکته مهم این است که علائم آپاندیسیت را نادیده نگیریم و به طور فوری به پزشکی توجه کنیم.

  • منبع
  • rozanehonline.com
  • روزانه آنلاین
  • ایران کلینیک

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید