امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273958
۲۱۲۹
۱
۰
نسخه چاپی
Misophonia

اختلال صدا بیزاری | بیزاری و تنفر از صداهای اطراف | علائم و نشانه های اختلال صدا بیزاری

صدا بیزاری یا میسوفونیا یا تنفر از صدا، اختلالی عصبی است که فرد مبتلا به آن با شنیدن بعضی صداهای خاص دچار احساسات منفی شدیدی مانند عصبانیت، گریختن، تنفر و انزجار می‌شود. این صداها می‌توانند آرام یا بلند باشند.

اختلال صدابیزاری | بیزاری و تنفر از صداهای اطراف

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا زمانی اتفاق می افتد که احساسات منفی ،افکار و واکنش های فیزیکی  فرد تحت تاثیر صدای خاصی که از آن متنفر است قرار می گیرد. این صداها باعث عصبانیت فرد فروریختگی و احساس اضطراب می شود و می تواند مشکلات عدیده ای در روابط شخصی فرد ایجاد کند.

اختلال صدابیزاری یا میسوفونیا

اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا نوعی اختلال است که در آن صداهای خاصی موجب عکس‌العمل‌های هیجانی یا فیزیولوژیکی در فرد می‌شوند که در برخی شرایط ممکن است این عکس‌العمل‌ها بسیار غیرمنطقی به نظر برسند. کسانی که مبتلا به این اختلال هستند ممکن است آن را به عنوان صدایی توصیف کنند که آن‌ها را به مرز جنون می‌رساند! واکنش این افراد در هنگام پخش چنین صداهایی ممکن است متغیر باشد. این افراد ممکن است عصبانی یا ناراحت شوند و یا در درجات بالاتر ممکن است دچار پنیک و وحشت شده و نیاز به فرار از آن صدا داشته باشند. این اختلال گاهی سندرم حساسیت صدای انتخابی نامیده می‌شود.

برخی افراد مبتلا به اختلال صدابیزاری گزارش می‌کنند که اغلب صداهای دهانی که توسط دیگران ایجاد می‌شود، آن‌ها را آزار می‌دهد. صداهایی از قبیل جویدن، تنفس با صدای نسبتا بلند، صداهایی که افراد ممکن است به صورت ناخودآگاه زمزمه کنند و …. از جمله صداهایی هستند که ممکن است این افراد با آن‌ها اذیت شوند.

دیگر صداهای نامطلوب عبارتند از ضربه زدن به صفحه کلید یا روی میز و یا صدای شیشه پاک‌کن اتومبیل. گاهی اوقات نیز ممکن است یک حرکت تکراری این افراد را آزار دهد، برای مثال تنه زدن یا حرکت تکراری پا و یا حرکات بی‌قرارانه‌ی شخصی دیگر از جمله حرکاتی هستند که ممکن است برای افراد مبتلا به اختلال صدابیزاری آزاردهنده باشد.

به همین ترتیب اینگونه افراد اغلب به محرک‌های بصری که با صدا همراه هستند عکس‌العمل نشان می‌دهند. علاوه بر این حرکات تکراری نیز به شدت آن‌ها را آزار می‌دهد. محققان معتقدند که افرادی که به میسوفونیا مبتلا هستند ممکن است به دلیل چگونگی فیلتر صدا توسط مغز آن‌ها باشد و یکی از ویژگی‌های صدای متفورمین ممکن است نویز تکراری آن‌ها باشد. این تکرار دیگر مشکلات پردازش شنوایی را تشدید می‌کند.

اختلال صدا بیزاری ممکن است در زندگی اجتماعی فرد خلل ایجاد کند. افراد مبتلا به این اختلال ممکن است با وجود صداهایی خاص دچار پریشانی و اضطراب شوند. از طرفی اینگونه افراد ممکن است از رفتن به رستوران اجتناب کنند و یا جدا از خانواده و یا همسر خود غذا بخورند. با گذشت زمان ممکن است محرک‌های تصویری نیز آن‌ها را آزار دهد، مشاهده‌ی چیزی که از قبل با صدای آن آشنایی دارد و یا حدس می‌زند که ممکن است صدای ناخوشایندی داشته باشد ممکن است فرد را آزار دهد.سن شروع این شرایط مادام‌العمر شناخته شده نیست اما برخی افراد شروع علائم را بین ۹ تا ۱۳ سالگی گزارش می‌دهند. میسوفونیا در دختران بیشتر اتفاق می‌افتد و به سرعت رشد می‌کند. گرچه به نظر نمی‌رسد که این اختلال صدابیزاری به یک رویداد مرتبط باشد.دکترها مطمئن نیستند که علت دقیق بروز اختلال میسوفونیا چیست، اما این اختلال ناشی از مشکلی در گوش شما نیست. این اختلال ممکن است ناشی از تاثیری باشد که برخی صداهای خاص بر روی مغز شما می‌گذارند و بدن شما به صورت اتوماتیک به این صداها پاسخ می‌دهد.

سن شروع این شرایط مادام‌العمر شناخته شده نیست اما برخی افراد شروع علائم را بین ۹ تا ۱۳ سالگی گزارش می‌دهند. میسوفونیا در دختران بیشتر اتفاق می‌افتد و به سرعت رشد می‌کند. گرچه به نظر نمی‌رسد که این اختلال صدابیزاری به یک رویداد مرتبط باشد.

دکترها مطمئن نیستند که علت دقیق بروز اختلال میسوفونیا چیست، اما این اختلال ناشی از مشکلی در گوش شما نیست. این اختلال ممکن است ناشی از تاثیری باشد که برخی صداهای خاص بر روی مغز شما می‌گذارند و بدن شما به صورت اتوماتیک به این صداها پاسخ می‌دهد.

صداها به سه دسته تقسیم بندی شدند:

1. صداهای منزجر کننده (برای افراد مبتلا به این بیماری )مانند غذا خوردن و نفس کشیدن

2. صداهای کلی مانند گریه بچه و جیغ

3. صداهای طبیعی مانند صدای باران

اختلال صدابیزاری

علائم و نشانه های اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا

مهم‌ترین نشانهٔ میسوفونیا واکنش شدید افراد به شنیدن صداهایی است که شاید برای دیگران عادی باشد یا چندان آزاردهنده نباشد. به عبارت دیگر افرادی که دچار میسوفونیا هستند به صداها واکنشی نامتناسب نشان می‌دهند. این افراد ممکن است حتی به صدای نفس کشیدن دیگران هم واکنش نشان دهند و بگویند این صدا آزارشان می‌دهد. نکتهٔ مهم این است که در میسوفونیا بلند یا آهسته بودن صدا مهم نیست. افراد نسب به برخی از صداها واکنش بیزاری دارند.

کسانی که دچار میسوفونیا هستند واکنش‌های گوناگونی به صداهای آزاردهنده نشان می‌دهند برخی از این واکنش‌ها در زیر یاد شده است:

• اضطراب

• ناراحتی

• میل به فرار

• پرخاشگری

• نفرت و بیزاری

و…

اختلال صدابیزاری و شیوه درمان آن

1. درمان و باز آموزی صدای وزوز در داخل گوش

دوره ی درمانی تی آر تی (باز آموزی وزوز گوش ) به افراد کمک می کند که نسبت به صداهای که آنها را اذیت می کند تحمل بیشتری از خود نشان دهند و راحت تر با این مسئله کنار بی آیند.

2. درمان شناخت رفتاری

به منظور کنترل هر چه بهتر این مشکل لازم است که نسبت به صداهایی که به آنها حساسیم و عکس العمل های خود در برخورد با آن صداهای خاص شناخت داشته باشید.

آمار نشان داده است که دستگاه های مانند هدفون که با آنها می توانیم صداهایی از قبیل صدای باران و رودخانه و طبیعت را گوش دهیم می تواند بر روی 85 درصد از احساس های ناشی از اختلالات را کاهش داده و به فرد احساس آرامش دهد.

3. مشاوره

انجام مشاوره برای افرادی که دچار به عارضه ی صدا بیزاری هستند امری حیاتی ست نکته ی مهم در انجام این مشاوره این است که خانواده ی افراد مبتلا به صدا بیزاری نیز باید در این مشاوره ها شرکت کنند چرا که این بیماری به گونه ایست که کل اعضای خانواده را درگیرمی کند.

تا به امروز درمان دارویی از جانب اداره ی تغذیه و داروی ایالت متحده برای این بیماری شناخته نشده است.

و در آخر قابل به ذکر است که این اختلال مانند یک چالش می ماند که فرد با شناخت آن و تلاش در راه بهبود این مشکل می تواند به اختلال صدا آزاری خود غلبه کند.

  • منبع
  • سمعک قلهک
  • داروخانه آنلاین
  • فول فکر
  • آقای روانشناس
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید