امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278898
۹۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

اگر احساس تحقیر شدن در رابطه دارید، این مطلب را بخوانید!

احساس تحقیر شدن در رابطه یکی از مشکلاتی است که عمیقاً روابط عاطفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند. این احساس باعث می‌شود که افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و نتوانند آن طور که می‌خواهند در زندگی عمل کنند.

تحقیر شدن در رابطه

تحقیر شدن در رابطه

احساس تحقیر شدن در رابطه یکی از مشکلاتی است که عمیقاً روابط عاطفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند. این احساس باعث می‌شود که افراد اعتماد به نفس خود را از دست بدهند و نتوانند آن طور که می‌خواهند در زندگی عمل کنند. عوامل مختلفی می‌تواند در داشتن احساس حقارت در رابطه تأثیر گذار باشند. اختلاف سطح تحصیلی یا طبقاتی، وجود مشکلاتی در سبک‌های شخصیتی طرفین و نداشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب از جمله این عوامل هستند.

داشتن یک رابطه سالم، در بهداشت روان افراد تأثیر بسیار زیادی دارد. در یک رابطه سالم افراد می‌توانند صادقانه و بدون قضاوت شدن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند اما هنگامی که طرفین احساس کنند دائماً تحت نظر هستند و همه رفتارهایشان در حال ارزیابی است نمی‌توانند با خود واقعی‌شان در رابطه حضور داشته باشند و دائماً تلاش می‌کنند خود را پنهان کنند. در این شرایط مواجه شدن با ارزیابی‌های منفی اعتماد به نفس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، در نتیجه احساس حقارت به سراغ‌تان می‌آید.

علاوه بر قضاوت و ارزیابی‌های نا به جا در رابطه عوامل دیگری نیز هستند که به احساس تحقیر شدن در رابطه دامن می‌زنند. برای مثال بسیاری از افراد به دلیل داشتن شخصیت شکننده و اعتماد به نفس پایین هر چیزی را به عنوان تحقیر شدن تعبیر می‌کنند. در واقع در این شرایط مشکل از طرف مقابل نیست؛ بلکه ساختار روانی فرد است که همه چیز را به عنوان یک تهدید تلقی می‌کند. با این حال گاهی ممکن است این احساس حقارت در روابط دوستی و یا با شریک عاطفی به قدری زیاد شود که شما توان ادامه رابطه را نداشته باشید. در این شرایط بهتر است قبل از هرگونه تصمیم گیری ابتدا با یک روانشناس صحبت نمایید.

تاثیر شخصیت بر احساس شما از رابطه

هم‌چنین برخی از افراد با شخصیت سلطه طلبی، از قرار گرفتن در جایگاه پایین‌تر در هر رابطه‌ای اجتناب می‌کنند و اگر در این موقعیت قرار بگیرند ممکن است احساس حقارت زیادی را تجربه کنند. در واقع آن‌ها هنگامی که در ارتباط با افرادی با جایگاه بالاتر اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی قرار می‌گیرند دچار مشکلات و تعارضات زیادی می‌شوند. به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از اینکه وارد یک رابطه جدی شوید، برای بررسی سبک‌های ارتباطی و شخصیتی خود و طرف مقابلتان به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید.

با احساس تحقیر شدن در رابطه چه کار باید کرد؟

احساس تحقیر شدن توسط شریک عاطفی می‌تواند کل رابطه را تحت تأثیر قرار دهد. هرچقدر دیرتر برای رفع احساسات منفی خود اقدام کنید رابطه عاطفی نیز با صدمات بیشتری مواجه خواهد شد. به همین خاطر به جای نادیده گرفتن این مشکل با آن رو به رو شده و راه حلی برای آن بیابید.

از بیان کردن احساسات خود نهراسید

ریشه بسیاری از مشکلاتی که افراد در روابط خود تجربه می‌کنند این است که احساساتشان را از هم پنهان کرده و از طریق گفتگو مسائل را حل نمی‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که سوءتفاهم‌ها هر روز بیشتر شده و فاصله عاطفی بیشتری نیز میان زوجین شکل بگیرد. شما می‌توانید در فضایی صمیمانه و دوستانه احساساتتان را با دیگری در میان بگذارید و به او بگویید که از بابت این احساسات چقدر آزرده می‌شوید. تلاش کنید تا در کنار هم به راه حلی برای این مشکل خود دست یابید.

هر چند وقت یک بار رابطه خود را مرور کنید

برای اینکه رابطه‌تان رو به پیشرفت باشد، لازم است که هر چند وقت یک بار زمانی را برای مرور دوباره آن اختصاص دهید. در این زمان می‌توانید بیشتر به مسائلی که شما را آزار می‌دهد بپردازید و نظرات و صحبت‌های فرد مقابل را نیز بشنوید. اگر به طور منظم به این کار بپردازید می‌توانید مسائلی را که منجر به سوءتفاهم و احساس حقارت در شما می‌شوند را زودتر شناسایی کنید و رابطه‌تان را بهبود ببخشید.

از یک زوج درمانگر کمک بگیرید

بسیاری از مواقع یک رابطه در اثر برخوردها و واکنش‌های نامناسب طرفین آن‌قدر آسیب می‌بیند که هیچ کدام نمی‌توانند به تنهایی از پس ترمیم کردن آن برآیند. احساس تحقیر شدن در رابطه آن‌قدر آزاردهنده است که می‌تواند عشق و علاقه میان طرفین را از بین ببرد.

امروزه روانشناسان برای ترمیم رابطه عاطفی ارزش قائل هستند و به طور اختصاصی به آن می‌پردازد. شما با مراجعه به یک زوج درمانگر در یک فضای امن و عاری از قضاوت می‌توانید مشکلاتتان را بیان کنید. درمانگر ابتدا به شناسایی عامل اصلی در پیدایش احساس حقارت در رابطه می‌پردازد و سپس طرح درمان مناسب را برایتان مشخص می‌کند. همچنین با آموزش مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی مناسب به هریک از طرفین کمک می‌کند تا بتوانید به تدریج ارتباط عاطفی از دست رفته را به دست آورید.

وضعیت روانی خود را بررسی کنید

همان طور که پیشتر گفته شد گاهی اوقات احساس تحقیر شدن در رابطه ناشی از ضعف‌های درون روانی است. اگر شما تحت فشارهای روحی بسیاری قرار داشته باشید، اعتماد به نفستان آسیب دیده باشد و به طور کل از نظر سلامت روان با مشکل مواجه باشید؛ احتمال اینکه رویدادهای رابطه را سوءبرداشت کنید و تصویر منفی اغراق‌آمیزی از آن داشته باشید بیشتر می‌شود چرا که در این شرایط آسیب پذیری روانی‌تان افزایش یافته است. به همین خاطر در کنار راهکارهای مطرح شده به وضعیت سلامت روان خود نیز بپردازید و به کمک یک روانشناس تلاش کنید تا احساسات خود را بهتر از قبل مدیریت کنید و به عملکرد سابق خود بازگردید. در این شرایط هم می‌توانید رابطه خود را با همسرتان بهبود بخشید و از طرفی دوستان صمیمی نیز داشته باشید.

  • منبع
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید