امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273785
۴۲۵۰
۲
۰
نسخه چاپی
بهمن مفید

بهمن مفید | زندگینامه بهمن مفید

بهمن مفید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به دو سال فعالیتش در تئاتر را ادامه داد. حتی در فیلم‌هایی نظیر «فریاد مجاهد»، «منافق»، و «قدیس» نیز نقش‌آفرینی کرد. اما کم‌کم عرصه برای فعالیتش تنگ شد و به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا میان‌پرده‌های نمایشی‌ای با مرتضی عقیلی به روی صحنه می‌برد و از همان راه هزینه معاش خود را جفت‌وجور می‌کرد

بهمن مفید | زندگینامه بهمن مفید

زندگینامه بهمن مفید

بهمن مفید، ۲۵ مرداد سال ۱۳۲۱ در تهران متولد شد. او برادر بیژن مفید نمایشنامه‌نویس و کارگردان ایرانی و اردوان مفید بازیگر، هنگامه مفید شاعر، ترانه‌سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان و فرزند غلامحسین مفید، از هنرپیشگان قدیمی تئاتر و قدسیه فریور است.

بهمن مفید بازیگری تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‌کردند، آغاز نمود. او از ۴ یا ۵ سالگی در نمایش‌های پدرش حضور داشت. «یوسف و زلیخا» نخستین نمایشی بود که وی در کودکی بازی کرد.

بهمن مفید فارغ التحصیل لیسانس رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک بود که به جز بازیگری، گوینده عروسک و نوازنده نیز بود و سابقه سرودن شعر هم داشت.

از کارهای ماندگار بهمن مفید در تئاتر می‌توان به بازی در نمایش ماندگار «شهر قصه» به نویسندگی کارگردانی بیژن مفید و نقش تمثیلی «دهباشی» در نمایش «ضیافت» بهرام بیضایی اشاره کرد.

ورود بهمن مفید به سینما به‌صورت کاملاً اتفاقی و به درخواست دوست قدیمی‌اش مسعود کیمیایی اتفاق افتاد. او قبل از آن آن‌چنان علاقه‌ای به سینما نداشت و حتی پدر و برادرش تا حدودی مخالف حضور او در این عرصه بودند. اما همان حضور دو  دقیقه‌ای وی در اولین فیلم سینمایی‌اش «قیصر» تبدیل به یکی از ماندگارترین سکانس‌های سینمای ایران شد. همان تک‌گویی معروف وی در کافه در مقابل بهروز وثوقی. نکته جالب اینجاست متن آن دیالوگ را خود نوشت و به درخواست او به فیلم اضافه شد.

  در سال ۱۳۴۹ در فیلم سینمایی طوقی به کارگردانی علی حاتمی درخشید.  در این فیلم هم موفق شد دومین همکاری خود را با بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی تجربه کند و به عنوان بازیگر نقش دوم ظاهر شود او در این فیلم نقش جواد خالدار را بر عهده داشت.

بهمن مفید در سال ۱۳۴۹ موفق شد که فیلم سینمایی بازی کند رقاصه شهر ساخته ی آقای شاپور قریب و همچنین رضا موتوری به کارگردانی مسعود کیمیایی از جمله کارهای هنری و معروف او در سینما می باشد که در سال ۱۳۴۹ بازی کرده است.

بهمن مفید بیشتر کارهای سینمایی خود را در کنار بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی تجربه کرده است و به همین دلیل فیلم هایی که حضور داشته از محبوبیت زیادی برخوردار می باشد.

       بهمن مفید  در حدود 70 اثر سینمایی قبل از سال 57 نقش‌آفرینی کرد. از دیگر هنرنمایی‌های به‌یادماندنی وی می‌توان به ایفای نقش کاکارستم در فیلم «داش آکل» اشاره کرد. «طوقی»، «رضا موتوری»، «باباشمل»، «کیفر» و ... نیز از آثار محبوبی بودند که وی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت.   

برخی فیلم هایی که بهمن مفید در آن ها نقش آفرینی کرد شامل موارد زیر است:

سرود تولد (۱۳۸۳)

قدیس (۱۳۶۰)

منافق (۱۳۵۹))

هجرت (۱۳۵۷)

پشت و خنجر (۱۳۵۶)

تلافی (۱۳۵۶)

جمعه (۱۳۵۶)

رفاقت (۱۳۵۶)

توبه (۱۳۵۱)

خاطرخواه (۱۳۵۱)

خانواده سرکار غضنفر (۱۳۵۱)

رضا هفت‌خط (۱۳۵۱)

ساحره (۱۳۵۱)

پل (۱۳۵۰)

حیدر (۱۳۵۰)

داش‌آکل (۱۳۵۰)

رضا موتوری (۱۳۴۹)

رقاصه شهر (۱۳۴۹)

طوقی (۱۳۴۹)

قیصر (فیلم) (۱۳۴۸)

         فعالیت های بهمن مفید پس از انقلاب

بهمن مفید بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به دو سال فعالیتش در تئاتر را ادامه داد. حتی در فیلم‌هایی نظیر «فریاد مجاهد»، «منافق»، و «قدیس» نیز نقش‌آفرینی کرد. اما کم‌کم عرصه برای فعالیتش تنگ شد و به آمریکا مهاجرت کرد. در آمریکا میان‌پرده‌های نمایشی‌ای با مرتضی عقیلی به روی صحنه می‌برد و از همان راه هزینه معاش خود را جفت‌وجور می‌کرد. اما در سال 1378 برای عیادت مادر بیمارش به کشور بازگشت. او که آمده بود سری بزند و برگردد، به علت توقیف پنج‌ساله پاسپورتش در ایران ماندگار شد. بهمن مفید نزدیک به بیست سال بود که در همین مرزوبوم زندگی می‌کرد. اما فرصت ادامه فعالیت هنری به وی داده نشد. مگر صدا پیشگی در چند کار رادیویی و عروسکی. تنها حضور وی به‌عنوان بازیگر در سال‌های اخیر به فیلم سینمای «سرود تولد» در سال 1383 بازمی‌گردد. او مدتی هم به شبکه ترکیه‌ای جم پیوست و آنجا مشغول به بازیگری شد. اما دیگر تاب غربت را نیاورده و خیلی زود بازگشت. بهزاد فراهانی دوست صمیمی و همواره یکی از حامیان او برای ادامه فعالیتش در عرصه هنر بوده و اقداماتی زیادی برای بازگشت بهمن‌خان مفید به سینما و تلویزیون انجام داده است.

خاکسپاری بهمن مفید

پیکر این بازیگر (دوشنبه، ۲۷ مردادماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) و در کنار مزار کامبیز صمیمی‌مفخم، دیگر هنرمند تئاتر و تئاتر عروسکی و همسر خواهرش، هنگامه، در خاک آرام گرفت.

مراسم خاک‌سپاری بهمن مفید با حضور خانواده این هنرمند، جمعی از فعالان تئاتر و سینما و هنرمندانی مانند فاطمه معتمدآریا به نمایندگی از خانه سینما، فریبا کوثری، حسام نورانی و پیمان شریعتی برگزار شد.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • منظوم
  • شبونه
  • مثلث

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید