امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275883
۲۰۸۷
۱
۰
نسخه چاپی
پیچ خوردگی بیضه (Testicular torsion)

تورشن بیضه: آنچه همه مردان و پسران باید از پیچ خوردگی بیضه بدانند

پیچ خوردگی بیضه که با نام تورشن بیضه نیز شناخته می‌شود، اختلالی است که به دلیل پیچ ‌خوردگی طناب اسپرماتیک رخ می‌دهد. این طناب شامل رگ‌های خونی، اعصاب و مجاری است که از کشاله ران به بیضه‌ها امتداد دارد.

تورشن بیضه: آنچه همه مردان باید از پیچ خوردگی بیضه بدانند

تورشن بیضه یا پیچش بیضه

تورشن بیضه یا پیچش بیضه، هنگام چرخش بیضه اتفاق می ‎افتد و سبب پیچ خوردن کیسه بیضه و کاهش جریان خون در آن می ‎شود. کاهش جریان خون در کیسه بیضه باعث بروز درد شدید و ناگهانی و تورم آن خواهد شد.

میزان پیچ خوردگی ممکن است از 180 تا 720 درجه باشد و این امر بر میزان آسیب دیدگی بیضه تاثیر گذار است. به عنوان یک قاعده کلی، در طی حدود 4 تا 6 ساعت بعد از بروز این اتفاق می ‎توان آسیب به بیضه را تا 90% کاهش داد و  بعد از گذشت 12 ساعت، این میزان به 50% رسیده و بعد از گذشت 24 ساعت تنها می ‎توان 10% از آسیب را جبران کرد.

پیچ خوردگی بیضه معمولا نیاز به انجام جراحی اضطراری دارد و در صورتی که جراحی سریعا انجام شود، می ‎توان بیضه را درمان کرد  اما در صورتی که جریان خون برای مدتی طولانی به درون کیسه بیضه قطع شود، ممکن است آسیب وارد شده به بیضه و بافت های اطراف آن  آنقدر زیاد شود که بیضه از کار بیفتد و برای جلوگیری از بروز عفونت پزشک تصمیم به قطع آن بگیرد.

پیچش بیضه بیش‌تر بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال شایع است. اما با این حال امکان رخ دادن آن در هر سنی حتی پیش از تولد وجود دارد.

علائم و نشانه های تورشن بیضه

علائم و نشانه‌های پیچش بیضه عبارتند از:

• درد شدید و ناگهانی در کیسه بیضه – کیسه بیضه کیسه‌‌ای از جنس پوست زیر آلت تناسلی است که بیضه‌ها در آن قرار دارند.

• ورم کیسه بیضه

• درد شکمی

• حالت تهوع و استفراغ

• بیضه‌ای که بالاتر از حالت طبیعی و در یک زاویه غیر طبیعی قرار دارد

• تکرر ادرار

• تب

• شل شدن پوست زیر آلت تناسلی که با بیضه در تماس است

• بروز درد ناگهانی و شدید در بیضه

• وجود خون در مایع منی

• وجود توده هایی در کیسه بیضه

مردان جوان مبتلا به پیچش بیضه معمولاً به دلیل درد کیسه بیضه ناگهان نیمه‌های شب یا در ساعات ابتدایی صبح از خواب بیدار می‌شوند.

دلایل ایجاد تورشن بیضه

پیچش بیضه زمانی رخ می دهد که طناب اسپرماتیک که خون را به بیضه ها از شکم تامین می کند به دور خود می پیچد. اگر بیضه چند بار بچرخد، جریان خون آن به طور کامل مسدود شده و باعث آسیب سریع بیشتر می گردد.

هنوز مشخص نیست که چرا پیچش بیضه رخ می دهد. اغلب مردهایی که دچار پیچش بیضه می شوند یک صفت ارثی دارند که به بیضه اجازه می دهد تا آزادانه در داخل کیسه بیضه بچرخد. این بیماری ارثی اغلب بر هر دو بیضه تاثیر می گذارد. اما هر مرد با این صفت دچاری پیچش بیضه نمی شود.

پیچش بیضه اغلب چند ساعت پس از فعالیت شدید، آسیب جزئی به بیضه و یا خواب رخ می دهد. دمای سرد یا رشد سریع بیضه در دوران بلوغ نیز ممکن است در بروز این عارضه نقش دارند.

عوامل خطر تورشن بیضه

• سن: پیچش بیضه بین سنین 12 تا 16 سال شایع تر است.

• سابقه پیچش بیضه: اگر شما تا به حال دچار درد بیضه ای که بدون درمان برطرف شده را تجربه کرده اید (چرخش متناوب و de torsion)، این احتمال وجود دارد که دوباره رخ دهد. هرچه بروز درد بیشترباشد، احتمال آسیب بیضه بیشتر است.

• سابقه خانوادگی پیچش بیضه: این وضعیت می تواندبه شکل خانوادگی بروز کند.

عوارض جانبی تورشن بیضه

این عارضه مشکلات زیر را هم به دنبال دارد:

• آسیب و یا از بین رفتن بیضه: اگر پیچش بیضه برای چندین ساعت درمان نشود، جریان خون مسدود شده منجر به آسیب دائمی به بیضه خواهد شد. اگر آسیب بیضه شدید باشد، باید به کمک جراحی آن را از بدن خارج کرد.

• ناباروری: در برخی از موارد، آسیب و یا از دست رفتن بیضه بر توان باروری مرد اثر خواهد گذاشت.

پیشگیری از تورشن بیضه

پیچش بیضه در برخی از مردان یک مشکل ژنتیکی است. در این صورت با جراحی می‌توان هر دو بیضه را به داخل کیسه بیضه متصل کرد و به این روش از وقوع آن پیشگیری کرد.

تورشن بیضه: آنچه همه مردان باید از پیچ خوردگی بیضه بدانند

نحوه تشخیص پیچ خوردگی بیضه

برای تشخیص پیچش بیضه آزمایش هایی انجام می شود، این تست ها شامل موارد زیر هستند:

• معاینه جسمانی

• تست ادرار، برای تشخیص عفونت

• عکس برداری از بیضه

هنگام معاینه ی جسمانی، پزشکتان بیضه های شما را برای پیدا کردن تورم معاینه میکند. او همچنین داخل ران شما را تحریک میکند، این کار معمولا باعث انقباض بیضه ها میشود. ممکن است پیج خوردگی بیضه باعث از بین رفتن این رفلکس شود.

همچنین ممکن است از بیضه شما یک سونوگرافی بگیرند. این کار جریان خون بیضه ها را مشخص می کند که اگر کاهش یافته باشد، احتمال پیچ خوردگی بیضه وجود دارد.

راه های درمان تورشن بیضه

در بیشتر موارد برای درمان پیچ خوردگی بیضه نیاز به انجام عمل جراحی است.

گاهی اوقات نیز ممکن است پزشک با اعمال فشار بر روی کیسه بیضه، پیچ خوردگی را برطرف کند. با این وجود انجام عمل جراحی به منظور اتصال بیضه ها به کیسه بیضه ضروری است.

جراحی برای تورشن بیضه

معمولا جراحی برای برطرف کردن پیچ خوردگی بیضه ها نیازی به ماندن در بیمارستان ندارد.

 برای انجام این عمل، از بیهوشی عمومی استفاده می ‎شود. پزشک و یا جراح اورولوژی، شکاف کوچکی در کیسه بیضه ایجاد کرده و بعد از برطرف کردن پیچ خوردگی، بیضه ها را به داخل کیسه بیضه منتصل می ‎کند که این جراحی حدود 45 دقیقه به طول خواهد انجامید و  درد ناشی از عمل جراحی، شدید نبوده و از درد پیچ خوردگی بیضه کمتر خواهد بود و  در صورتی که آسیب وارد شده به بیضه در اثر پیچ خوردگی شدید باشد، پزشکان با انجام عملی به نام ارکیکتومی، بیضه را قطع خواهند کرد .

ایمپلنت بیضه (مفصلی)

اگر به دلایلی فرد یکی از بیضه ها را از دست دهد؛ برای دچار نشدن فرد به مشکلات روحی از ایمپلنت های بیضه استفاده می کنند و با جراحی آن را به جای بیضه قرار می دهند. تا شخص احساس کمبود جسمی نکند و  اعتماد به نفس داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی تورشن بیضه

پس از انجام عمل جراحی پیچ خوردگی بیضه، فرد باید تا چند هفته از انجام فعالیت های ورزشی و جنسی خودداری کند. در مورد زمان لازم برای بازگشت به روال عادی زندگی  از پزشک خود اطلاعات لازم را کسب کنید.

در صورتی که پزشک تصمیم به قطع بیضه فرد داشته باشد، برای شخص از پروتز بیضه استفاده می ‎شود تا نسبت به ظاهر خود احساس بهتری داشته باشند.

در صورتی که مجبور به قطع بیضه های خود شدید، نا امید نشوید  چرا که ممکن است باز هم توانایی بارور شدن داشته باشید  زیرا بیضه باقی مانده هنوز  توانایی تولید اسپرم را خواهد داشت و  گاهی اوقات بیضه باقی مانده برای جبران فعالیت بیضه از دست رفته، بزرگتر خواهد شد و مراقبت از بیضه باقی مانده از اهمیت بالایی برخوردار است و  همچنین نیازی نیست این مورد را با هرکسی در میان بگذارید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید