امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278328
۸۲۳
۱
۰
نسخه چاپی

خانم ها بخوانند؛ آیا می دانید پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند چه مضراتی دارد؟

زنان بسیاری در سراسر جهان روزانه از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند بدون اینکه بدانند در دراز مدت این کفش ها چه آسیبی به بدن آنها خواهد زد

 خانم ها بخوانند؛ آیا می دانید پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند چه مضراتی دارد؟

کفش های پاشنه بلند هیچگاه از مد نخواهند افتاد و همیشه زیبا و باشکوه به نظر می رسند و این چیزیست که باعث محبوبیت این کفش ها شده است.

زنان بسیاری در سراسر جهان روزانه از کفش های پاشنه بلند استفاده می کنند بدون اینکه بدانند در دراز مدت این کفش ها چه آسیبی به بدن آنها خواهد زد.

مطالعات نشان داده اند اگر کفش ها پاشنه بلند بطور محدود در مراسم و مهمانی ها پوشیده شوند مشکل کمی ایجاد خواهند کرد، اما اگر بصورت روزانه و روتین از این کفش ها استفاده شود می توانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.

مضرات پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند

ضعیف کردن عضلات پا

وقتی فردی کفش پاشنه بلند می پوشد، کل وزن بدن بروی پاشنه ها افتاده و موجب وارد کردن فشار به انگشت شست پا (که مسئول حفظ تعادل بدن است) می شود. در ابتدا مچ پا برای حفظ تعادل بدن دائما در حال انقباض است و این موجب قوی شدن عضلات مچ پا می شود، اما با تداوم پوشیدن کفش پاشنه بلند، به مرور عضلات ساق پا تطابق پیدا کرده و تغییر سایز می دهند و به مرور عضلات مچ پا تحلیل می روند.

ترک خوردن پوست پاشنه پا

با پوشیدن کفش های پاشنه بلند، وزن به طور نامتقارن به کف پا منتقل می شود. پوست کف پا در نواحی که فشار بیشتری به آن وارد می شود کلفت شده و خشک می شود و به مرور ترک می خورد و باعث زبری و خشن شدن پوست کف پا می شود.

درد های مفصلی

بر خلاف کفش ها دیگر، کفش ها پاشنه بلند خاصیت ضربه گیری ندارند. بنابراین ضربه هر گامی که فرد با کفش پاشنه بلند بر می دارد، مستقیما به مفصل زانو منتقل می گردد. با تداوم این ضربه ها، غضروف بین مفصلی تحلیل رفته و آسیب می بیند و فرد دچار علایم آتروز مفصل زانو می شود. حتی پاشنه پاها نیز درصد بالایی از فشار ضربه وارده را جذب می کنند و به همین دلیل فرد دچار درد و سفتی مچ پا می شود.

کوتاه شدن تاندون آشیل

پوشیدن مداوم کفش های پاشنه بلند، به مرور باعث کوتاه شدن عضلات ساق پا و در نتیجه کوتاه شدن تاندون آشیل می شود. در این حالت فرد اگر بدون کفش پای خود را روی زمین صاف بگذارد، پاشنه ها به زمین نخواهند رسید و این کار بسیار دردناک است.

فرورفتن ناخن در گوشت

چون بیشتر کفش های پاشنه بلند سری باریک دارند و بسیار تنگ هستند، هنگام پوشیدن این کفش ها، فشار بسیاری به ناخن انگشت ها، خصوصا انگشت شست پا، وارد کرده و آن را به پایین متمایل می کند که موجب فرورفتن ناخن در گوشت می شود.

آسیب عصبی

یکی از خطرناکترین عوارض پوشیدن طولانی مدت کفش پاشنه بلند، آسیب عصبیست. تحقیقات نشان داده اند که پوشیدن کفش پاشنه بلند با ایجاد تنگی کانال، موجب گز گز و بی حسی پا ها، ضعف عضلانی، کرامپ و گرفتگی عضلانی و درد های شدید تیر کشنده از نشینمنگاه به سمت پاها می شوند.

افزایش احتمال آسیب دیدگی پاها

کفش های پاشنه بلند، با هدف زیبایی بخشی تولید شده اند و نه برای اهداف سلامتی بنابراین فرد تنها هنگامی قادر به راحت راه رفتن خواهد بود که زمین هموار باشد. راه رفتن در زمین های ناهموار با ریسک زمین خوردگی و آسیب دیگی و حتی شکستگی استخوان های پا همراه است. گرچه زمین های هموار نیز برای افراد با کفش پاشنه بلند، 100 % ایمن نیستند.

آسیب به تارهای صوتی

شاید عجیب به نظر برسد، اما پوشیدن کفش ها پاشنه بلند، به تارهای صوتی نیز آسیب می زند. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که کفش ها پاشنه بلند نامناسب می پوشند، تنفس نادرست پیدا خواهند کرد که موجب وارد کردن فشار به تارهای عصبی می شود.

دفرمیتی انگشتان پا

پوشیدن کفش های پاشنه بلند با وارد کردن فشار بیش از حد به انگشتان باعث فرو رفتن انگشتان به زیر یکدیگر و دفرمه شدن انگشتان می شود. علاوه بر این پنجه اکثر کفش های پاشنه بلند برای پاها نامناسب بوده و انگشتان را تحت فشار زیادی قرار می دهد.

آسیب به ستون فقرات و از بین بردن انحناهای طبیعی آن و کمر درد

پوشیدن کفش پاشنه بلند به مرور باعث افزایش قوس کمر و در نتیجه جلو آمدن شکم می شود. هر چه پاشنه کفش بلند تر باشد، میزان این قوس بیشتر خواهد بود. افزایش این انحنای طبیعی سبب ایجاد کمر درد می شود.

  • منبع
  • طبینجا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید