امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276668
۱۳۳۸
۲
۰
نسخه چاپی

دستکش ظرفشویی | هرگز بدون دستکش ظرفشویی ظرف نشویید و مواد غذایی را لمس نکنید

دستکش ظرفشویی | هرگز بدون دستکش ظرفشویی ظرف نشویید و مواد غذایی را لمس نکنید

فواید شستن ظروف با دستکش ظرفشویی

عدم آسیب به پوست دست

لازم است بدانید ماده اصلی شوینده‌های ضدعفونی‌‌کننده، سفیدکننده و حتی همان مایع ظرفشویی یا قلیایی است یا اسیدی که هر دو نوع می‌تواند سبب تحریک و سوزش پوست دست شود.

این ترکیبات نه‌تنها سد دفاعی پوست را تحریک و احتمال بروز واکنش‌های حساسیتی را زیاد می‌کند، بلکه با تضعیف منافذ پوستی باعث نفوذ باکتری‌ها و قارچ‌ها به پوست می‌شوند و حتی به قدری پوست را حساس می‌کنند که در تماس با گرد و خاک پوست دچار اگزما می‌شود.

در نتیجه هنگام کار با هر نوع شوینده‌ای حتما از دستکش‌های دولایه استفاده کنید و کسانی که پوست دست‌شان به لایه داخلی این دستکش‌ها حساسیت نشان می‌دهد بهتر است زیر دستکش پلاستیکی از دستکش نخی استفاده کنند.

محافظت از ناخن ها

زدودن باقی مانده غذاها از روی ظروف بدون دستکش واقعا انزجارآور است. به خصوص تخم مرغی که به ماهی تابه چسبیده یا برنجی که ته قابلمه گلوله شده و حتی گوشت‌هایی که به کناره‌های گریل می‌چسبند وقتی در آب خیس می‌خورند به واقع چندش آورند. وقتی بدون دستکش ظرف‌ها را می‌شوریم تکه‌های غذا به زیر ناخن‌هایمان می‌روند و منظره زشتی را به وجود می‌آورند. به علاوه برای تمیز کردن ناخن‌هایمان باید زمان و هزینه ای بسیار بیشتری صرف کنیم. در حالی که با استفاده از دستکش دیگر در این موقعیت انزجار آور قرار نمی‌گیرید. به علاوه همیشه دست‌ها و ناخن‌های زیبایی خواهید داشت که بدون استفاده از آن امکان پذیر نمی‌باشد.

استفاده از آب داغ برای شستن ظروف

هنگام شستن ظروف هرچه قدر آب داغ تر باشد زدودن لکه‌ها و چربی‌ها از روی آن‌ها راحت تر است. استفاده از دستکش در حین شستن ظروف برایتان این امکان را فراهم می‌کند که از آب داغ تری استفاده کنید. البته این تمام ماجرا نیست. هنگامی‌ که از دستکش استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید گوشه‌های گاز را تمیز کنید بدون این که نگران سوزاندن دستتان توسط حرارت گاز تازه خاموش شده باشید.

همچنین متخصصان پوست هشدار می‌دهند که آب داغ باعث سوزش پوست و تغییر حالت آن می‌شود. دستکش ظرفشویی از این اتفاق پیشگیری می‌کند. همچنین با دستکش شما قادر خواهید بود که با آب داغ‌تری ظروف کثیف را بشویید و سریع‌تر این کار را انجام بدهید.

دستکش ظرفشویی | هرگز بدون دستکش ظرفشویی ظرف نشویید و مواد غذایی را لمس نکنید

پیشگیری از بیماری

برای محافظت بدن خود از باکتری‌ها بهتر است که در شستشوی ظروف از دستکش استفاده کنید. معمولا سینک ظرفشویی و دستشویی را روزانه تمیز می‌کنیم. این قسمت‌ها محل تجمع باکتری‌های بسیاری و به خصوص باکتری باسیلی سالمونلا و اشیرشیا کلی است. بدتر آنکه اسفنج و سیم ظرفشویی یکی از کثیف‌ترین و پر جرم ترین وسایل در خانه است.

بهتر گرفتن ظروف

آب و مواد شوینده ترکیب خوبی نیستند به همین دلیل است که به طور مرتب و تصادفی لیوان ها و بشقاب ها از انگشتان ما سر می خورند. معمولا اتفاق بدی نمی افتد؛ زیرا ظروف به سادگی به داخل آب گرم می افتد، اما گاهی اوقات ما خوش شانس نیستیم و در نهایت یک تشت ظرف شویی پر از ظرف شکسته خواهیم داشت. تا حدودی می توانید با پوشیدن دستکش پلاستیکی از این امر جلوگیری کنید. این کار تضمین می کند که شما ظرف ها را بهتر در دست می گیرید. اگر هنوز هم چیزی از دست شما بیافتد، دستان شما از هر گونه لبه تیز ظروف شکسته محافظت شده است.

دستکش ظرفشویی | هرگز بدون دستکش ظرفشویی ظرف نشویید و مواد غذایی را لمس نکنید

استفاده از دستکش برای تماس با مواد غذایی

بیشتر افراد در آشپزخانه، پس از تماس دستشان با مواد غذایی، عادت دارند دستشان را با آب و مواد شوینده بشویند که استمرار در این کار باعث می‌شود لایه شاخی پوست تخریب شود.

با تخریب این لایه امکان دارد پوست دست به انواعی از مواد غذایی نیز واکنش‌هایی همچون قرمزی، پوسته‌ریزی و خارش نشان دهد. رایج‌ترین مواد غذایی ایجاد‌کننده این عوارض گوجه‌فرنگی، فلفل، آب مرکبات، سیر، پیاز، تربچه و آناناس است.

حساسیت به ادویه‌هایی مانند فلفل، دارچین، جوز هندی، زنجبیل، برگ بو و وانیل به شکل التهاب پوست یا بادکردن کف دست و انگشتان نیز دیده می‌شود که این افراد باید از تماس مستقیم دست با این ترکیبات اجتناب و از دستکش استفاده کنند.

استفاده از دستکش در حین شستشوی مرغ، گوشت و ماهی نیز برای پیشگیری از انتقال برخی میکروب‌های بیماری‌زا از طریق زخم‌های تازه یا کهنه توصیه می‌شود.

دستکش ظرفشویی | هرگز بدون دستکش ظرفشویی ظرف نشویید و مواد غذایی را لمس نکنید

راهنمای خرید دستکش ظرفشویی

ـ دستکش را کاملا اندازه دست خود انتخاب کنید. دستکش گشاد یا تنگ می‌تواند جلوی فعالیت‌های ظریف انگشتان دست را بگیرد.

- دستکش‌های تنگ خونرسانی به کف دست و انگشتان را دچار اختلال می‌کند و دستکش‌های گشاد چون فرد سعی در نگهداشتن آن در دست دارد موجب گرفتگی‌های عضلانی می‌شود.

ـ جنس دستکش‌ها اغلب از نوع خشک، مرطوب یا چرب است که بنا بر نوع ماده مورد استفاده باید انتخاب شوند. پس حین انتخاب دستکش به راهنمای مندرج روی بسته بندی آن توجه کنید و این را هم بدانید دستکش‌های دو یا سه لایه همچون دستکش‌های نازک جراحی قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی نداشته و بیشتر جنبه حفاظتی دارند و اغلب برای کار با مواد شیمیایی و حلال‌ها مناسب‌اند.

ـ بهتر است همیشه از دستکش‌های ساق بلند استفاده کنید و لبه‌های آن را به بیرون تا بزنید تا اگر دستتان را بالا آوردید کف یا مایعات روی ساعد یا بازوی شما نریزد.

ـ پس از استفاده از دستکش آن را بشویید و با حوله خشک کنید و برای عمر بیشتر دستکش، آن را در دمای زیر 25 درجه سانتی‌گراد نگهداری و از آغشته شدن دستکش ظرفشویی به مواد نفتی، روغن‌ها و پارافین خودداری کنید.

  • منبع
  • شرکت هزار دستان خزر
  • مجله فیدیلو
  • سلام دنیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید