امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274608
۳۵۷۲
۱
۰
نسخه چاپی

دیوار چین: عجایب و تاریخچهٔ بی‌نظیر یک شاهکار معماری

دیوار چین طولانی‌ترین و بزرگترین سازهٔ مهندسی تدافعی و نظامی از لحاظِ زمانِ ساخت در جهان است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۲۱٬۱۹۶ کیلومتر امتداد یافته‌است و در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت گردیده‌است.

دیوار چین | اطلاعات کامل در مورد دیوار چین

دیوار چین معروف ترین و بزرگ ترین جاذبه گردشگری موجود در کشور چین محسوب می شود.

دیوار چین

دیوار بزرگ چین از بلند پروازانه ترین تصمیماتی بود که امپراطور شین هوانگ در طول حکومتش گرفته شد و نیز او دستور داد که تمامی دیوارهای میان شهرهابزرگ را  برداشته  و تنها دیوارهای مرزی شمالی بر جایشان بمانند. نمی توان دقیقا اشاره کرد که دیوار چین شامل چه شهر و استان هایی می شده اما چیزی که مشخص این است که این دیوار ۹ استان بزرگ را  در بر داشته است و از غرب به جایو گوان واز شرق به ساحل رود یالو جیان امتداد یافته بود و پس از مرگ پادشاهه چین شی هوان و سقوط سلسله چین برخی مناطق دیوار به تدریج رو به زوال رفت و چندین قبیله شمالی که قوی ترینشان سلسله وی بودند در حدود سال ۳۸۶ تا ۵۳۵ میلادی توانستند بر چین نفوذ کرده و بر این سرزمین حکومت نمایند.

این سلسله پس از رسیدن به قدرت برای جلوگیری از حمله ی قبایل دیگر به تعمیر و بازسازی قسمت های زیادی از دیوار پرداختند. بدانید که ارتفاع دیوار چین به انداره ۲۵  فوت میباشد وعرض آن بین ۱۵ تا ۳۰  فوت نیز متغیر است و اینکه  ارتفاع برج و باروی دیوار چین ۱.۸ متر است و جان ‌پناه‌های آن حدود ۱.۲ متر ارتفاع دارند و در هر ۵۰۰ متر یک برج قرار داشته که در امتداد دیوار بوده اند. این برج‌های جانبی به عنوان سنگر سربازان مورد استفاده قرار می‌ گرفته‌ اند، همچنین قلعه‌ ها در مهم ‌ترین نقاط آسیب‌ پذیر دیوار ساخته شده اند از جمله " قلعه عبور شانگهای " و " قلعه عبور جویونگ " و " قلعه عبور جیائو " ؛ لازم به ذکر است که در امتداد دیوار پنجره‌های بسیاری قرار دارند که سربازان برای تیراندازی از آن‌ ها استفاده می‌کردند و همچنین اتاقک‌های قلعه‌ها که غیرقابل تسخیرترین نقاط دیوار بزرگ چین محسوب می‌شوند.

دیوار چین در امتداد مرز شمالی این کشور قرار گرفته است، طول امروزی این دیوار در حدود 7000 کیلومتر می باشد. دیوار چین در طول چندین قرن و از به هم پیوستن دیوار های کوچکتر به شکل امروزی خود در آمده است، تاریخچه ساخت این دیوار به بیش از 2000 سال پیش باز می گردد.

طبق شواهد موجود طول این دیوار در زمان امپراطوری کین شی، در حدود 5 هزار کیلومتر بوده و سایر بخش های آن در زمان حکومت سایر پادشاهان این کشور به دیوار چین اضافه شده است. لازم به ذکر است که برخی افراد معتقد اند که طور دقیق این دیوار، 10 هزار کیلومتر می باشد، اما دانشمندان معتقد اند که در سال های بسیار دور دیوار چین طولی در حدود 50000 کیلومتر داشته که در طول جنگ ها و عوامل دیگر، مورد تخریب قرار گرفته است.

تکمیل دیوار در دوره های مختلف سبب شده است که هر بخش آن تفاوت های قابل توجهی با سایر بخش ها داشته باشد، به طور کلی طراحی این دیوار نشان دهنده هنر سنتی کشور چین بوده، بخش عظیمی از تاریخچه این کشور، درون دیوار چین نهفته است. 

سازندگان دیوار چین در دوران های مختلف برای تکمیل آن از مصالحی مانند سنگ، خاک و آجر استفاده کرده اند. ارتفاع این دیوار در اکثر بخش ها 10 متر بوده اما برخی قسمت های آن حدود 5 متر ارتفاع دارد، همچنین پهنای دیوار متفاوت بوده و در بیشترین حالت 5 متر و در کمترین حالت خود به 4 متر می رسد، ارتفاع دیوار چین در شهر پکن حدود 7.8 متر است.

در دوران حکومت سلسله مینگ بخش های تخریب شده دیوار بازسازی گشت، همین امر سبب شده است که باستان شناسان بسیاری از بخش های باقی مانده از دیوار چین را به دوران حکومت این سلسله نسبت دهند، آخرین مراحل ساخت این دیوار نیز در طول حکومت همین سلسله انجام شده است. در ادامه مقاله به بررسی دقیق تر تاریخچه دیوار چین خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که دیوار چین در سال 1987 میلادی در کتاب گینس به ثبت رسیده است، همچنین نام این دیوار در سال 2007 میلادی در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفت.

ساخت کامل این دیوار 1800 سال به طول انجامیده که در طول ساخت 400 هزار کارگر فوت کرده اند. این دیوار از شمال غربی تا شمال شرقی کشیده شده است که از غرب به دروازه جایوگوان در استان گان سو رسیده و از شرق تا رود یالوجیان در استان لیائونینگ امتداد می یابد، در طول دیوار چین، شهر ها و روستاهای فراوانی وجود دارد، ساکنان این مناطق که آن قسمت از دیوار که از محل زندگیشان عبور کرده را، متعلق به شهر و یا روستای خود می دانند و از آن به خوبی نگهداری می کنند. زیبا ترین و محبوب ترین بخش دیوار چین از نظر گردشگران تور چین در استان ژانگجیاکو قرار گرفته است.

بر روی بخش های مختلف دیوار چین کتیبه ها و سنگ نگاره های متنوعی وجود دارد، این تصاویر نشان دهنده داستان های کهن و اساطیری کشور چین می باشد، معروف ترین سنگ نگاره های موجود بر روی دیوار، نقش زنی به نام منگ جیانگو می باشد، شوهر وی یکی از کارگران ساخت دیوار چین بوده است، در ادامه به بررسی این افسانه خواهیم پرداخت، این داستان ها نشان دهنده فرهنگ سنتی این کشور هستند.

دیوار چین دارای چندین برج نگهبانی یا به اصطلاح چینی ها برج آتش می باشد که هر کدام آن ها در فواصل 500 متری از یکدیگر ساخته شده اند، کاربرد اصلی این برج ها حفاظت و نگهبانی از کشور بوده است، همچنین نگهبانان از بالای این برج ها می توانسته اند فواصل بسیار دوری را مشاهده کنند و در صورت نزدیک شدن متجاوزین، مردم شهر را از وقوع حمله آگاه سازند. به طور کلی علت اصلی ساخت این دیوار محافظت و مقابله با حملات دشمنان از سمت شمال کشور بوده است تا به وسیله این دیوار بتوانند کنترل بهتری در منطقه داشته باشند. پادشاهان چین برای ساخت این دیوار در بیشتر مواقع از مجرمان و زندانیان استفاده می کرده اند.

نام این دیوار از 2 هزار سال پیش تا به امروز چندین بار تغییر کرده است، از معروف ترین نام های انتخاب شده برای آن می توان به "دیوار بلند" و "دیوار ده هزار مایلی" اشاره کرد، اما امروزه نام رسمی آن دیوار چین می باشد.  مردم محلی استان های مختلف چین، این دیوار را به نام های مختلفی می شناسند، به عنوان مثال به دیوار چین در استان گانسو "Jiayu Pass" می گویند، همچنین در خلیج شانگهای به "First Pass Under Heaven" معروف است، این لقب به معنای اولین دریچه ورود به بهشت می باشد.

دیوار چین | اطلاعات کامل در مورد دیوار چین

مدت زمان ساخت دیوار برزگ چین

ساخت دیوار بزرگ چین در طول سال‌های زیادی به طول کشیده شده است و اعتقاد بر این است که ساخت دیوار اصلی بیش از ۲۰  سال طول کشیده است و همچنین مدت زمان ساخت دیوار در زمان سلسه مینگ نیز حدود ۲۰۰ سال به طول انجامیده است که این ارقام به صورت حدودی میباشد .و موضوع حائز اهمیت اینجاست که در طول سالیان دراز هزاران نفر از مردم برای ساخت این دیوار تلاش نموده‌اند و به نظر می‌رسد در زمان امپراطور شین حدود ۳۰۰ هزار سرباز و ۵۰۰ هزار نفر از مردم عادی درگیر ساخت دیوار اصلی چین بوده‌اند که این شمار بسیار خیلی بوده است و بسیاری از کارگران در طول ساخت دیوار جان خود را از دست داده‌اند و باستان شناسان تا به حال بقایای بسیاری از آنان را در بخش‌هایی از دیوار چین پیدا کرده‌اند.

دیوار چین بزرگ گرگان برای ساسانیان کارکرد دفاعی قابل توجهی داشت. زیرا در ابتدا از مرز شمالی‌شان در برابر هپتال‌ها یا هون‌های سفید و سپس در برابر ترکان محافظت کرد. این مردمان برای ساسانیان یک تهدید بودند. آن‌ها مکررا به مرز ساسانی هجوم می‌بردند. سوای کارکرد دیوار بزرگ گرگان به عنوان یک مانع وحشتناک در مقابل مهاجمان که اغلب‌شان اسب سوار بودند، در امتداد این دیوار ۳۸ قلعه وجود داشت که هرکدام از آن‌ها یک پادگان داشت. علاوه بر این، تقریبا ۳۰ هزار سرباز در امتداد دیوار مستقر بودند و بر اساس روش تعیین قدمت رادیوکربن، دیوار برزگ گرگان حداقل تا نیمه اول قرن هفتم میلادی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

هنوز معلوم نیست که در این زمان، دیوار ترک شده است. آنچه معلوم است، این است که جنگ ساسانیان و بیزانس بین سال‌های ۶۰۲ تا ۶۲۸ میلادی اتفاق افتاده و هجوم عرب به ایران نیز در سال ۶۳۳ میلادی آغاز شد ؛ از این رو، احتمالا نیرو‌های مستقر در امتداد دیوار، به جبهه‌های نبرد با بیزانس و اعراب اعزام شده بودند. با این حال، شواهد پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که این دیوار برای یک یا دو قرن دیگر هم به عنوان یک سازه دفاعی مورد استفاده قرار گرفته است.

احداث دیوار بزرگ چین

پادشاهان اهداف بسیاری در پی ساخت دیوار چین داشته اند، در این بخش به سوالی که در ابتدای متن پرسیده شد، پاسخ خواهیم داد. برخی افراد معتقد اند که هدف از ساخت دیواری به این عظمت تنها فخر فروشی بوده و دلیل اصلی آن را نشان دادن عظمت امپراطوری چین دانسته اند، اما دیواری به این وسعت را نمی توان بی هدف دانست.

باستان شناسان معتقد اند که هدف اصلی ساخت دیوار چین، مقابله با دشمنان پیشِ رو بوده، با مطالعه تاریخچه این دیوار متوجه خواهید شد که ساخت آن از دوران پادشاهی چین شی هوانگ آغاز شده است.

در آن دوران بربر ها و مغول ها چندین حمله در مرز شمالی این کشور نیز انجام داده بودند، شی هوانگ که وضعیت را خظرناک دانست، دستور به ساخت دیواری عظیم در مرز شمالی کشور داد، وی معتقد بود که دیوار چین وسیله دفاعی بسیار مناسبی برای جلوگیری از حمله و ورود دشمنان به داخل کشور می باشد، همچنین افراد با مشاهده این دیوار متوجه قدرت و عظمت امپراطوری چین خواهند شد، این امر سبب می شود که دشمنان از لحاظ روانی دچار مشکل شوند و نتوانند در حملات خود، پیروز گردند.

پروژه ساخت و تکمیل دیوار چین بسیار سخت و زمان بر بوده، اما ارزش بسیار بالایی برای امپراطوری چین داشته است. همین امر سبب شده است که تکمیل و بازسازی آن بیش از 20 قرن به طول انجامد.

این دیوار به گونه ای طراحی شده است که سربازان بتوانند در زمان حمله دشمن در بالای آن پنهان شوند و به مقابله با آن ها بپردازند، ظرفیت این دیوار بسیار قابل توجه بوده و در حدود 1 میلیون سرباز تخمین زده می شود.

لازم به ذکر است که این دیوار امنیت کشور چین را بسیار افزایش داده، در آن دوران تجار برای حفظ امنیت خود سعی بر این داشته اند که از جاده ابریشم و کشور چین عبور کنند، همین امر سبب رونق اقتصادی این کشور شده است، از دیگر مزایا آن می توان به نظارت دولت بر روی مهاجران اشاره کرد.

دیوار چین

معماری دیوار چین

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، دیوار چین در امتداد مرز شمالی این کشور کشیده شده است. امپراطوران چین قصد داشته اند کل مرز شمالی را دیوار بکشند، دیوار چین در برخی بخش ها از روی تپه ها و کوه ها گذشته و حتی در برخی دیگر از قسمت ها از مناطق پست عبور می کند، همین امر سبب شده است که عبور از روی این دیوار برای گردشگران شباهت بسیاری با کوهنوردی داشته باشد.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، ساخت و تکمیل این دیوار بیش از 20 قرن به طول انجامیده است، همین امر سبب شده که معماری هر قسمت از آن با بخش های دیگر تفاوت داشته باشد و نتوان یک سبک کلی به آن اختصاص داد، اما در اکثر بخش های دیوار معماری کهن کشور چین قابل مشاهده است. دروازه ورود به کشور چین واقع در شهر پکن، اوج زیبایی و هنر معماران کشور چین می باشد.

معماری دیوار به شکلی بوده که باعث آسان تر شدن مسیر در مناطق شیب دارد شده است، سازندگان دیوار در مناطق کوهستانی برای عبور افراد، پلکان تعبیه کرده اند، به شکلی که برای عبور از برخی مناطق آن لازم است از صد پله بالا و یا پایین بروید.

دیوار چین دارای بخش هایی به نام قلعه آتش می باشد، کاربرد اصلی قلعه های آتش پناهگاهی برای سربازان بوده، همچنین مکان مناسبی برای شلیک و مقابله با دشمنان می باشد.

حقایقی جالب درباره دیوار چین

• طول واقعی این دیوار ۲۱۱۶۶٫۱۸ کیلومتر است.

• بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر است.

• قدمت این دیوار بیشتر از ۲۳۰۰ سال است.

• دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می‌کند.

• دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماه‌های می‌و اکتبر تعداد بازدیدکننده‌های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد.

• نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.

• از سال ۱۶۴۴ که سلسله مینگ منقرض شد هیچ اقدامی برای مقاصد نظامی بر روی این دیوار انجام نشده است.

• بازسازی دیوار چین در سال ۱۹۵۷ از بخش بادلینگ آغاز شد.

• دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

• دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست و در جا‌هایی که کوه‌های بلند و رودخانه بوده دیواری وجود ندارد. در زمان سلسله کین (۲۰۶ -۲۲۱ قیل از از میلاد) از آرد برنج چسبنده برای چسباندن آجر‌های این دیوار استفاده شده است.

• دیوار چین توسط سربازان، روستاییان، مجرمان و زندانیان جنگی ساخته شده است.

• اولین امپراتور سلسله کین، دیوار چین را نساخته است، او فقط دیوار‌های مناطقی را که فتح کرده بود به هم متصل کرد.

• در بخش گوبیکو دیوار بزرگ چین یک سوراخ گلوله ایجاد شده که برای آخرین جنگ در کنار این دیوار بوده است.

• در دوه انقلاب فرهنگی (۱۹۶۶-۱۹۷۶) بسیاری از آجر‌های این دیوار برای ساختن خانه، مزرعه و انبار استفاده شده است.

• بخش شمال غربی دیوار چین (که در شهر‌های نینگ شیا و گانسو است) به احتمال زیاد تا ۲۰ سال آینده به دلیل بیابان زایی و تغییر رفتار انسانی در استفاده از زمین، نابود می‌شود.

• آن تصویری از دیوار چین که معمولا در کتاب‌ها و سایت‌ها دیده می‌شود تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می‌شود.

• ۳۰۰ سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب‌ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن‌ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • معراج گشت آسمان
  • بیتوته
  • لحظه آخر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید