امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278121
۱۲۶۱
۱
۰
نسخه چاپی

زاج سفید چیست؟ | مهمترین کاربردهای زاج سفید چیست؟

زاج سفید چیست؟ | مهمترین کاربردهای زاج سفید چیست؟

زاج سفید یا آلوم چیست؟

زاج سفید (Alum) ماده‌ای حل شوند در آب است و به راحتی می توان آن را تهیه کرد تا در موارد کاربرد از آن بهره گرفت. اما سوال اینجاست که مهمترین موارد کاربرد زاج سفید چیست؟

جالب است بدانید زاج سفید یا آلوم را از زمان‌های خیلی قدیم برای جنبه‌های درمانی استفاده می‌کنند. علاوه بر این موضوع این ماده پرکاربرد و طبیعی گاهی می‌تواند جایگزینی عالی برای بسیاری از راه‌های درمانی دارویی باشد.

ترکیبات آلوم یا زاج سفید چیست؟

زاج سفید یک ماده معدنی غنی با شکل ظاهری بلوری است. آلوم ترکیباتی از سولفات آلومینیوم و سولفات پتاسیم دارد که نام تجاری آنرا اغلب به سولفات آلومینیوم می‌شناسند. نام زاج سفید در زبان ترکی زی، در زبان ارمنی شیب و در زبان مشهدی به نام زمه بیان شده است.

این ماده بلوری شکل شفاف به عنوان ادویه‌ای ضد عفونی کننده بین اکثر افراد شناخته می‌شود. جالب است بدانید زاج سفید در الکل حل نمی‌شود اما به عنوان ماده انحلال پذیر در آب به راحتی به کار برده می‌شود.

به همین دلیل اغلب برای بهره‌مندی از خواص آلوم، آن را در آب حل کرده و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند. طعمی که زاج سفید دارد کمی گس و مانند نمک شور است. شاید به همین دلیل است که خاصیت قابض کنندگی مطلوبی دارد و اغلب برای زخم‌های دهانی یا آفت دهان از آن استفاده می‌کنند.

طبع زاج سفید چیست؟

نکته‌ای که برای استفاده از درمان‌های طبیعی برای بسیاری از افراد مهم است، به طبع آنها مربوط می‌شود. به همین دلیل لازم به ذکر است طبع دانه‌های بلوری شکل زاج سفید توسط متخصصین طب سنتی گرم و خشک معرفی شده است.

مزایای استفاده از زاج سفید

1- ماده‌ای مقرون به صرفه اما بسیار پرکاربرد است.

2- از بین بردن باکتری‌ها با این ماده به راحتی ممکن می‌شود.

3- آسیبی برای پوست به همراه ندارد و با همه افراد سازگار است.

4- ماده‌ای در دسترس در تمامی فروشگاه‌ها و عطاری‌ها است.

5- آلوم ماده‌ای قابض است (یعنی خاصیت جمع کنندگی دارد که به همین دلیل طعم گسی در دهان ایجاد می‌کند).

6- ماده‌ای ضد عفونی کننده است.

7- در از بین بردن بوی نامطبوع تاثیر به سزایی دارد.

زاج سفید چه انواعی دارد؟

این ماده طبیعی مفید با ترکیبات مختلفی تشکیل می‌شود اما این تفاوت در ترکیبات تغییری در بسیاری از فواید آن ایجاد نمی‌کند. انواع زاج سفید شامل شکل ظاهری مربوط به خود هستند. گزینه‌های زیر به انواع آن اشاره دارد:

- آلوم آمونیوم (این نوع زاج رنگ سفید دارد و کریستاله است)
- سولفات آلومینیوم پتاسیم (آلوم پتاس قادر به ضد عفونی کردن و قابض است)
- آلوم سدیم (آلوم قلیایی نیز نامیده می‌شود که برای تهیه نمک نیز از آن استفاده می‌شود)
- آلوم کروم (کریستال‌های بنفش دارد و مناسب برای تغییر رنگ پوست و برنزه کردن)

اصل بودن زاج سفید را چگونه تشخیص دهیم؟

لازم است تشخیص آلوم اصل و خالص را آموخت تا با تهیه نوع مرغوب بتوان از خواص آن بهره‌مند شد. بهترین راهکار برای انتخاب درست زاج سفید کمک گرفتن از کاغذ تورنسل محسوب می‌شود. آلوم خالص این کاغذ را به رنگ قرمز در می‌آورد.

برجسته‌ترین و مهمترین کاربردهای زاج سفید

آلوم یا همان زاج سفید گاهی به شکل پودر شده و گاهی نیز به شکل بلورهای کریستالی دیده می‌شود که بسته به نیاز می‌توان نوع مناسب و مورد نظر را خریداری کرد. کاربردهای متنوعی برای این ماده پر خاصیت وجود دارد. آن را می‌توان در تمام مناطق و قسمت‌های مختلف دنیا پیدا کرد و برای درمان بسیاری از موارد آنرا به کار برد.

در واقع آلوم نوعی نمک شیمیایی بی‌رنگ است که فواید آن افزون بر کاربردهای نمک است. سنگ آلوم حتی کاربردهای بسیاری در صنعت دارد. از این ماده در لوازم آرایشی و بهداشتی، تهیه برنج در رستوران‌ها، تهیه انواع ترشیجات و شور، تهیه خمیر دندان، برخی داروها و سفید کننده ظروف آلومینیومی و… نیز به کار برده می‌شود.

1. زاج سفید برای درمان بوی نامطبوع زیر بغل و پاها

زاج سفید با ترکیبات موثری که دارد برای از بین بردن باکتری‌ها مفید عمل می‌کند. هنگامی که بدن تعریق می‌کند، به دلیل وجود باکتری‌ها، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. می‌توان آلوم را با کمی آغشته کردن به آب به یک دئودورانت طبیعی تبدیل کرد و آنرا روی قسمت‌های مورد نظر مانند زیر بغل مالید.

استفاده از زاج سفید حل شده در مقدار کمی آب و مالیدن آن به قسمت‌هایی از بدن مانند زیر بغل، پا، کشاله ران و قسمت‌هایی که مستعد ایجاد بو هستند، نتیجه موثری بر جای می‌گذارد. این موضوع، راهکاری پیشگیری کننده از ایجاد بوی نامطبوع برای بدن محسوب می‌شود. علاوه بر آن باعث بسته شدن منافذ پوست که سبب تعریق می‌شوند، نیز خواهد شد.

تهیه دئودورانت خوشبو با زاج سفید

می‌توان زاج سفید را که به منظور رفع بو از آن استفاده می‌کنیم، همراه ترکیبات طبیعی مانند گلاب و لیمو ترش یا انواع عطر استفاده کرد. از این طریق بویی مطبوع برای بدن ایجاد خواهد کرد.

این ترکیب طبیعی به مرور زمان، باکتری‌ها را کاهش داده و بوی نامطبوع کمتری از قسمت‌های مورد نظر احساس خواهد شد.
همچنین از زاج سفید برای روشن کردن پوست زیر بغل نیز می‌توان بهره گرفت.

2. بهبود یافتن سریع زخم‌ها

یکی از فوایدی که برای زاج سفید مطرح است، خاصیت قابض کنندگی آن است. از این رو بسیار مفید و کاربردی برای انعقاد خون، قطع خونریزی سطح پوست و درمان زخم محسوب می‌شود. برای این منظور می‌توان از آن به صورت پودر شده بر روی زخم استفاده کرد.

ممکن است این کار تا حدود بسیاری سبب سوزش شود. اما بهترین راه برای بهبود زخم و بند آمدن خونریزی برش‌های سطحی روی پوست مانند برش‌های ایجاد شده بر اثر اصلاح بدن یا صورت، به شمار می‌رود.

روش دیگری که از آلوم برای بهبود زخم‌ها می‌توانید استفاده کنید این است که آنرا با مقداری آب جوانه گندم ترکیب کنید و روی زخم بمالید. اگر نیاز به شناخت انواع زخم و راهکارهای اصولی برای درمان انواع آنها وجود دارد می‌توانید با یک کلیک با آنها آشنا شوید.

نکته مهم: باید در نظر داشت که اگر زخم‌ها عمیق باشند، (زخم اگر کاملا باز باشد و نیاز به بخیه داشته باشد) حتما باید به پزشک مراجعه کرد و از اقدامات خودسرانه پرهیز کرد.

3. استفاده از زاج سفید برای بهبود عفونت واژن

گاهی عفونت‌ها و زخم‌های ایجاد شده در دستگاه تناسلی مشکلات بسیاری از قبیل خارش و سوزش را برای خانم‌ها ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد که اغلب پزشکان آنها را برای درمان تجویز می‌کنند.

زاج سفید قادر به بهبود و از بین بردن عفونت در قسمت‌های مختلف بدن از جمله عفونت‌های دستگاه تناسلی است. اغلب به دو روش از این منظور می‌توان نتیجه گرفت که روش دوم برای بسیاری از افراد کارآمدتر است.

روش اول

برای اینکار می‌توان از شیاف قطعه‌ای آلوم در واژن که به آب آغشته شده است استفاده کرد. تنها کافی است این آلوم را به مدت 10 دقیقه در واژن نگه داشت.

نکته مهم

نباید خودسرانه از این راهکار پیروی کرد. از این روش در مدت زمان زیاد به هیچ وجه استفاده نکنید. زیرا ممکن است پوست واژن واکنش شدید نشان دهد. حتما از متخصص زنان در مورد این روش مصرف جویا شوید.

روش دوم

از طرفی می‌توان زاج سفید را در ظرف بزرگی از آب حل کرد و برای مدت 15 الی 20 دقیقه درون آن نشست. این روش از روش اول راهکار مناسب‌تری است.

به دلیل وجود رطوبت و شرایط فیزیکی دستگاه تناسلی زنانه، همواره شرایط برای ابتلا به انواع عفونت مهیا است. برای آشنایی با انواع عفونت، پیشگیری و درمان نیاز است تا اطلاعاتی جامع در دست داشت که متنی مربوط با آن به طور کامل گردآوری شده است و بهتر است به آن مراجعه کنید.

نکته مهم: در صورت مشاهده علائم و نشانه‌های شدید عفونت رحم حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

4. زاج سفید برای درمان مشکلات پوستی

به کمک قطعه‌ای زاج سفید می‌توان به سادگی برخی از مشکلات سطحی پوست را برطرف کرد:

  • زگیل، گوشت اضافه
  • جوش
  • جای جوش
  • آکنه
  • ترک پا و دست

در ترکیب بسیاری از ماسک‌های صورت و بدن نیز می‌توان از پودر زاج سفید به عنوان یک لایه بردار برای رفع لایه‌های مرده و شفاف شدن پوست بهره گرفت. از بین بردن لک‌های پوستی یکی دیگر از تاثیرات آلوم بر سطح پوست است که می‌توان روزانه برای تمام این موارد از آن استفاده کرد.

ماسک صورت و بدن با زاج سفید

اغلب برای زیبایی پوست صورت و بدن می‌توان از ترکیب گلاب به همراه پودر آلوم استفاده کرد. کافی است این ترکیب را روزانه 2 مرتبه، به مدت 10 الی 15 دقیقه بر سطح پوست نگه داشت و بعد از آن پوست را با آب ولرم شست و شو داد.

زاج سفید برای درمان ترک پا

علاوه بر ترکیبات بیان شده می‌توان تنها با قرار دادن پا به مدت 15 دقیقه در ترکیب آب ولرم، زاج، عسل و مقداری روغن زیتون ترک‌های ایجاد شده آن را به راحتی از بین برد. بعد از آن می‌توانید برای درمان ترک پا و رفع پوست‌های مرده‌ی آن، از ماساژ پا با لیف زبر نیز برای لایه برداری استفاده کنید. در انتها پس از خشک کردن با روغن مناسب پاها را بهتر است کمی چرب کنید.

زاج سفید برای تقویت پوست

در بسیاری از موارد می‌توان از زاج سفید برای تقویت پوست بهره گرفت. به ویژه افراد بالای 50 سال که کم کم پوستشان در حال لک شدن و افتادگی است می‌توانند از ترکیب آلوم به همراه کمی سفیده تخم مرغ و گلاب بهره ببرند. این ترکیب را 20 دقیقه روی پوست باید نگه داشت و هیچ حرکتی به پوست نداد. سپس با آب ولرم شست و شو کرد و از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کرد.

5. بهبود عفونت گوش، حلق و بینی به کمک زاج سفید

برای درمان عفونت‌های حلق گاهی علاوه بر راهکارهای پزشکی مراقبت‌های خانگی نیز لازم است. غرغره کردن گلو به کمک آلوم حل شده در آب به درمان عفونت و از بین بردن باکتری‌ها و التهابات دهانی تاثیر به سزایی دارد.

چکاندن چند قطره از حل شده آلوم در آب، داخل گوش، می‌تواند عفونت گوش را نیز از بین ببرد. اغلب برای خونریزی بینی از بوئیدن آلوم سوخته نیز استفاده می‌شود که تاثیر به سزایی برای قطع خونریزی بینی دارد.

چرخاندن زاج سفید در دهان راهکاری بسیار عالی برای از بین رفتن آفت دهان و زخم‌های موجود در دهان محسوب می‌شود. کافی است فقط قطعه کوچکی از آلوم را به مدت 2 الی 3 دقیقه در دهان و در قسمتی که آفت وجود دارد نگه داشت تا نتیجه مفید آنرا دریافت کرد.

‌دهان‌شویه طبیعی با زاج سفید

در بسیاری از موارد می‌توان از زاج سفید و ترکیب آن با مقداری از رقیق شده آب زرشک با مقدار مساوی آب گرم، دهان‌شویه طبیعی ساخت. سعی کنید آنرا 40 ثانیه در دهان خود نگه دارید سپس بیرون بریزد. بهتر است آنرا قورت ندهید زیرا ممکن است شما حالت تهوع ایجاد کند. اما برای بهبود عفونت و زخم‌های دهانی بسیار موثر و مفید است.

6. زاج سفید برای خونریزی بینی

از آنجایی که زاج سفید خاصیت قابض کنندگی دارد، می‌توان از آن برای بند آوردن خونریزی بینی استفاده کرد. فقط کافی است هنگام خونریزی بینی، مقداری پنبه را به کمی آب سرد آغشته کرده و مقداری پودر زاج سفید به آن بپاشید. سپس آنرا روی بینی که دچار خونریزی شده است نگه دارید. فقط به هیچ وجه هر دو سوراخ بینی را همزمان با پنبه نگه ندارید.

7. زاج سفید برای دندان

یکی از سوالات متداولی که در رابطه با زاج سفید وجود دارد، تاثیر آن بر دهان و دندان است. از آلوم برای جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان‌ها و همینطور کنترل خونریزی لثه می‌توان کمک گرفت.

برای این منظور می‌توانید روزانه مقداری پودر آلوم را به همراه پودر دارچین ترکیب کرده و دندان و لثه را با آن ماساژ دهید و بشویید. اما بهتر است برای بررسی مشکل و جلوگیری از حاد شدن آن هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

مصلح زاج سفید چیست؟

در خیلی از موارد افراد نیاز به استفاده از مصلح ترکیبات طبیعی دارند. مصلح زاج سفید در طب سنتی موارد زیر معرفی شده است:

- آشامیدن شیرتازه دوشیده شده
- استفاده از کره تازه
- شربت زوفا

آیا زاج سفید عوارضی هم دارد؟

زاج سفید کاربردهای متعددی دارد. اما باید برای مواردی که به صورت موضعی روی پوست به کار برده می‌شود، خیلی دقت کرد. زیرا ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. اما اگر از این ترکیب طبیعی به اعتدال استفاده شود، آنچنان عوارضی برجای نمی‌گذارد.

در ابتدا باید برای خریداری زاج سفید از اصل، مرغوب و خالص بودن آن مطمئن شوید. برای این منظور بهتر است آن را از منابع معتبر تهیه کرد.

در ابتدا باید توجه داشته باشید که طبع این ماده گرم و خشک است. از طرف دیگر قابض است. به همین دلیل ممکن است افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، در صورت استفاده بیش از اندازه و نامتعادل با مشکلات پوستی همچون التهاب، قرمزی و خشکه زدن مواجه شوند.
حتی در برخی از موارد پوسته پوسته شدن پوست نیز برای برخی از افراد گزارش شده است.

آیا خوردن زاج سفید عوارضی دارد؟

معمولا مصرف خوراکی زاج سفید به اشکال مختلف عوارض خیلی جدی را به همراه ندارد و روی سیستم گوارش آسیبی ایجاد نمی‌کند. اما اگر از این خوراکی به مقدار زیادی استفاده شود ممکن است موارد زیر را برای فرد به همراه داشته باشد:

  • دل درد و دردهای شکمی
  • حالت تهوع
  • استفراغ

آیا استفاده از زاج سفید سرطان‌زا است؟

خیلی از افراد بر این عقیده‌اند که زاج سفید با ترکیبات سرطان‌زایی همراه است.

اما باید همواره در نظر داشته باشید که هنوز تحقیقاتی مبنی بر اینکه آلوم تاثیر بر ابتلا به سرطان داشته است به اثبات نرسیده است. اما با این حال باید مصرف متعادل آن را پیش برد. به ویژه افرادی که به بیماری خاصی مبتلا هستند نباید از آن خودسرانه استفاده کنند.

برای بهبود تمامی امراض، بیماری‌ها و رفع اکثر مشکلات می‌توان به آنچه که در طبیعت وجود دارد مراجعه کرد. زاج سفید نیز یکی از مواد شیمیایی موجود در طبیعت است که بهتر است برای رفع بسیاری از مشکلات از آن استفاده کرد.
اما برای داشتن نتیجه بهتر در درمان بیماری‌های که در طولانی مدت فرد را درگیر کرده‌ است، حتما باید به پزشک متخصص رجوع شود.

  • منبع
  • کوئیک فیت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید