امروز: جمعه, ۰۴ مهر ۱۳۹۹ برابر با ۰۷ صفر ۱۴۴۲ قمری و ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی
کد خبر: 266989
۸۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

عکاسی برای بسیاری افراد فارغ از ثبت از لحظات خوش و به یادماندنی، علاقه ای هنری است. برای آنکه از هنر عکاسی لذت ببرید بهتر است نکاتی را رعایت کنید که می توانند لذت از این هنر را برای شما چندین برابر کند

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

عکاسی برای بسیاری افراد فارغ از ثبت از لحظات خوش و به یادماندنی، علاقه ای هنری است. برای آنکه از هنر عکاسی لذت ببرید بهتر است نکاتی را رعایت کنید که می توانند لذت از این هنر را برای شما چندین برابر کند.

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

1- دوربینی مناسب برای خود تهیه کنید

برای درست عکاسی کردن باید دوربینی مناسب داشت. دوربین به منزله ابزار کار یک عکاس ( چه حرفه ای و چه آماتور) است. بدون دوربین، عکاسی کردن به امر غیر ممکنی تبدیل می شود.

قبل از اینکه به فکر خرید دوربین جدیدی بیافتید به این مساله توجه داشته باشید که می گویند، اگر به عکاسان مشهور جهان یک دوربین ساره ( از آن نوعی که من و شما داریم) بدهند، باز هم می توانند عکس های زیبا و جالب بیندازند. اما عکس این قضیه صدق نمی کند، یعنی بهترین و مدرن ترین دوربین عکاسی، اگر در دست فردی که از عکاسی زیاد سر رشته ندارد باشد، نمی تواند عکس خوب و مطلوبی بگیرد. دوربین عکاسی یک وسیله یا ابزار فاقد احساس و درک و شعور است و این عکاس است که تعیین می کند که از آن چگونه باید استفاده بشود.

از آن جایی که این مقاله عمدتا بای آشنایی بیشتر عکاسان آماتور تالیف شده است، بنابراین انتخاب دوربین هم برای اهداف این گروه از علاقمندان عکاسی مطرح است.

با توجه به پیشرفت هایی که در صنایع دوربین سازی در چند ساله اخیر صورت گرفته است، امروزه انواع مختلف دوربین را باید در دو گروه دوربین های مدرن دیجیتال و دوربین های سنتی معروف به آنالوگ دسته بندی کرد. در هر کدام از این دو گروه، دوربین هایی با فرمت های مختلف فیلم و اندازه دوربین می توان مشاهده کرد.

دوربینی که در بین آماتورها از محبوبیت زیادی برخوردار است، نسل دوربین های معروف به 135 است که از نظر تعداد مدل و لوازم جانبی، رتبه اول را در عکاسی دارند.

دوربین های آنالوگ را امروزه با قیمت بسیار مناسبی می توان تهیه کرد. عکاسی با این دوربین ها به صورت اسلاید و فیلم نگاتیو صورت می گیرد که هر کدام از آن ها دارای مزیت های خاص خود هستند. کار کردن با این دوربین ها لذت خاصی دارد و به نظر من کسانی که می خواهند هنر عکاسی را به طور جدی شروع کنند بهتر است کار خود را با یکی از این دوربین ها شروع کنند و پس از عکاسی زیاد و آشنایی با هنر عکاسی و تبحر در آن به سراغ دوربین های دیجیتالی بروند. حتی اگر زیاد عکاسی نمی کنید و صرفا در مهمانی ها و مسافرت ها عکاسی می نمایید بهتر است که یکی از این دوربین ها را تهیه نمایید. یک دوربین دیجیتال در این رابطه ممکن است مورد نیاز شما نباشد.

دوربین های دیجیتال با حذف فیلم و استفاده از حافظه الکترونیکی، انقلابی در هنر عکاسی به وجود آورده اند و نسلی جدید و رو به پیشرفتی از دوربین های عکاسی را خلق کرده اند. اگر نگاهی به کاتالوگ های تولید کنندگان دوربین های عکاسی بیندازید، می بینید که تولید دوربین های دیجیتالی هر روز پیشرفت های زیادی می کند و تقریبا بخش زیادی از بازار را در اختیار خود گرفته است. امروزه جهان در حال دیجیتالیزه شدن است و در آینده دنیای عکاسی در اختیار دوربین های دیجیتال خواهد بود. اما اینکه این " آینده" کی خواهد بود و چه زمانی به طور کامل به کشور ما خواهد رسید هنوز جای بحث دارد.

اما اگر شما مصمم به تهیه ی دوربین دیجیتال هستید، این نکات را در نظر داشته باشید:

اول اینکه قیمت این دوربین ها در مقایسه با دوربینهای آنالوگ بسیار بالاتر است. با وجود اینکه قیمت محصولات الکترونیکی همیشه در حال افت کردن است، ولی هنوز قیمت این دوربین ها در مقایسه با دوربین های سنتی بالاست. در حال حاضر شاید بتوان یک دوربین معمولی را برای شروع کار به قیمت حدود 400 هزار تومان خرید ولی برای خرید دوربین دیجیتال مشابه باید چند برابر این مبلغ پرداخت نمایید.

نکته دوم و بسیار مهم تر در مورد این دوربین ها این است که علاوه بر دکمه های روی دوربین باید با بسیاری از منوها و دستوراتی کار کرد که به صورت متن روی مونیتور دوربین ظاهر می شوند. اگر کسی دارای توانایی و حوصله خواندن و فهمیدن این منوها باشد مشکلی در زمینه کار با این دوربین ها و عملکرد آن ها نخواهد داشت ولی متاسفانه بسیاری دارای این مشکل هستند. حتی کسانی را دیده ام که با دوربین های ساده روی تلفن همراه خود هم نمی توانند به درستی و راحتی کار کنند.

علاوه بر این نکات از وابستگی این دوربین ها به نیروی باتری هم باید یاد کرد. زمانی که نیروی باتری به هر دلیلی تمام شود و باتری اضافه موجود نباشد، عکاسی هم تعطیل خواهد شد.

دفترچه راهنمای دوربین خود را حتما مطالعه کنید.

دفترچه راهنمای هر دوربینی که خریده اید و یا با آن کار می کنید کامل ترین و بهترین مرجع برای کارکردن با دوربین عکاسی شماست. این چیزی است که متاسفانه از جانب بسیاری بی اهمیت تلقی می شود و عده ای حتی زحمت نگاه کردن به آن را هم به خود نمی دهند.

هیچ کتابی حتی کامل ترین کتاب عکاسی جهان هم نمی تواند چنین اطلاعات با ارزشی در مورد دوربین شما داشته باشد. در حقیقت کتاب های عکاسی و یا آموزش عکاسی همیشه مسائل عام عکاسی و امکانات عمومی که روی دوربین های مختلف وجود دارند را مورد بحث و بررسی قرار می دهند و یا معرفی می کنند و هیچگاه به معرفی دوربین مشخص نمی پردازند ودر صورتی هم که بپردازند به طور دقیق این کار را انجام نمی دهند. اما در دفترچه ی دوربین، شما نه تنها می توانید اطلاعات با ارزشی در مورد جلوه ها و کارکردهای دوربین خود پیدا کنید بلکه طرز کار با آن ها هم به شما یاد داده می شود. به عنوان مثال از پدیده ای به نام قفل کردن اتوفوکوس در بسیاری از کتاب ها و مقالات یاد شده و به عنوان یک کارکرد مفید یاد می شود، اما توضیح اینکه چگونه می توانید خودتان این کارکرد را روی دوربین خود اجرا کنید و دکمه مخصوص این کار در کجای دوربین شما قرار دارد را فقط می توانید در دفترچه راهنمای دوربین خود پیدا کنید.

در سابق که دوربین ها ساده تر و دارای کارکرد مشابهی بودند خیلی ها با مشاهده شکل ظاهری دوربین و به صورت تجربی می توانستند ایده ای در مورد کار با دوربین جدید به دست بیاورند. اما امروزه با ورود دوربین های دیجیتال این امر به چیز غیر ممکنی تبدیل شده است چرا که شما مثلا در سابق با دیدن دوربین به دنبال دکمه شاتر آن می گشتید و بالاخره آن را در جایی پیدا می کردید ولی در مورد دوربین های دیجیتال، نرم افزارهای موجود درون هر دوربین و منوهای نهفته ای که درون هر دوربینی وجود دارند با دوربین دیگر فرق می کنند. علاوه بر این به دلیل رشد تکنولوژه و پیشرفت های الکترونیک هر هفته شاهد چندین مدل دوربین جدید در بازار هستیم که هر کدام جلوه های خاص خود را دارد و لازمه کار کردن با هر کدام از این دوربین ها داشتن اطلاعات دقیق در مورد تک تک آن هاست.

متاسفانه بعضی ها هم که دفترچه دوربین خود را مطالعه می کنند آن را عمیق و تا به آخر مطالعه نمی نمایند، بلکه پس از یادگیری کارکردهای اصلی و اولیه آن را کنار می گذارند و عکاسی با آن را شروع می کنند. به خاطر داشته باشید که یک دوربین از مجموعه ای کارکردها تشکیل شده است و شما بابت هر کدام از آن ها پول پرداخت کرده اید که مجموع آن ها قیمت دوربین را تشکیل می دهد. اگر شما از بعضی از قسمت های دوربین خود استفاده نکنید یعنی پول خود را دور ریخته اید و کار عکاسی خود را در سطح پایین تری انجام می دهید.

علاوه بر مسائل مطرح شده بالاخره هر دوربینی پس از مدتی کار کردن و یا قرار گرفتن در شرایط نا مناسب، ممکن است کار نکند، مثل قرار گرفتن در سرمای زیاد. در این شرایط دو کار می توان کرد: یا دوربین را نزد تعمیرکار دوربین ببرید که مستلزم صرف وقت و هزینه می باشد و یا اینکه با عیب یابی اولیه و رجوع به قسمت رفع مشکلات دوربین خودتان دلیل عدم کارکرد دوربین را پیدا و آن را رفع نمایید. راه دوم بسیار کم خرج تر و دارای دردسر کمتری است.

بنابر این قبل از اینکه عکاسی با دوربین خود را به طور جدی شروع کنید یک بار با دقت آن را مطالعه کنید و کارکردهای دوربین را در آن ببینید و سپس عکاسی خود را شروع کنید و در صورت نامطلوب شدن عکس های خود مجددا به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید و علت را در آن جا پیدا کنید و سپس راه های دیگر را امتحان کنید. علاوه بر این در هر سطحی از عکاسی که هستید، همیشه دفترچه راهنمای دوربین خود را به عنوان مرجع دوربین در کیف آن همراه داشته باشید.

اگر دفترچه راهنمای دوربین شما به زبان انگلیسی است، از فرهنگ لغت و اصطلاحات عکاسی که به زبان فارسی هم موجود است و یا تعاریف اصطلاحات عکاسی که در انتهای کتاب های عکاسی موجود هستند استفاده کنید.

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

2- از لنزهای خوب و دارای کیفیت استفاده کنید

لنز ابزاری بسیار مهم و حساسی در عکاسی است که در صورت دارا بودن کیفیت خوب می تواند عکس شما را بسیار زیبا و واضح بیندازد و در صورتی که از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، اعتبار عکس شما را مخدوش نماید. در مورد اهمیت لنزها گفته اند که اگر بهترین دوربین دنیا را داشته باشید ولی از لنزی نا مناسب استفاده کنید، حتما عکس های شما خراب خواهد شد ولی اگر بهترین لنز را داشته باشید و بدترین بدنه دوربین دنیا، حتما عکس های شما خوب خواهند شد.

اگر هنوز اقدام به خرید دوربین و لوازم جانبی آن نکرده اید، سعی کنید که در هنگام انتخاب وسایل خود، کیفیت لنز را در نظر داشته باشید. اصلا هم فرق نمی کند که می خواهید دوربین گران قیمت بخرید یا ارزان. بر روی هر دوربینی که می خواهید سرمایه گذاری کنید، کیفیت لنز آن را فراموش نکنید.

مسئله مهم بودن کیفیت لنز از چیزهایی است که خیلی از عکاسان آماتور هم متوجه آن شده اند و کارخانه های سازنده لنز با دانستن این نکته سعی می کنند که لنز خود را منتسب به یکی از کارخانه های مهم لنز یا شیشه سازی جهان کنند.

جنس لنز اکثر دوربین ها از شیشه است و عمل آوردن و تبدیل شیشه به ذره بین و لنز، از جمله چیزهایی است که از عهده هر کارخانه شیشه سازی بر نمی آید. جنس شیشه لنز باید آن قدر خالص و یکدست و فاقد حباب یا ذرات دیگر باشد که در نوری که از میان آن رد می شود کمترین افت و انکسار نور را ایجاد کند و باعث ایجاد پارازیت های نوری نشود و تصویر را تا جایی که امکان دارد واضح و شفاف نشان دهد.

برای دیدن کیفیت لنز در عمل، بهتر است که قبل از خرید لنز، چند عکس با آن بیندازید و کیفیت آن را روی عکس های خود ببینید. اما لنزهایی هم یافت می شوند که جنس آن ها از شیشه نیست، بلکه برای ارزان شدن دوربین از پلاستیک به جای شیشه استفاده شده است. از جمله جنس لنز بسیاری از لنزهای دوربین های اتوماتیک و کمپکت از پلاستیک مخصوصی است که به هیچ وجه کیفیت لنزهای شیشه ای را ندارند. بنابراین در هنگام خرید یا انتخاب لنز برای عکاسی کیفیت و سرعت لنز را در نظر داشته باشید.

کیفیت خوب لنزها رابطه ی مستقیمی با قیمت آن ها نیز دارد و چنانچه به دنبال لنز خوبی با قیمت ارزان هستید، در نظر داشته باشید که چنین چیزی کمتر پیش می آید مگر اینکه لنزی که می خواهید بخرید دست دوم باشد. بعضی از لنزهای فوق العاده خوب ، امروزه قیمتی بالای ده ملیون تومان دارند که برای بسیاری از ما قیمت قابل ملاحظه ای است و مسئله زمانی مشکل تر می شود که علاقه مند باشید که چند لنز برای دوربین خود تهیه کنید. در این حال باید سرمایه گذاری عظیمی روی وسایل و تجهیزات عکاسی صورت بگیرد که بیشتر آماتورها از پس آن بر نمی آیند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید در هنگام انتخاب لنز در نظر داشته باشید سرعت لنز، یعنی بالاترین درجه دیافراگمی که می تواند باز بشود است. هر چه لنز از کیفیت بالاتری برخوردار باشد در نتیجه سرعت آن هم بیشتر خواهد بود.

کارخانه های سازنده ی دوربین یا لنز، معمولا مجموعه ای از لنزهای مختلف برای فعالیت های گوناگون عکاسی تولید می کنند، ولی خرید ما باید بر مبنای نیازی که به لنز داریم یا نوعی که عکاسی می کنیم صورت بگیرد. سرمایه گذاری روی لنزی گران قیمت برای مثلا دو یا سه بار عکاسی در سال با آن به هیچ وجه کاری منطقی نیست.

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

3- برای صرفه جویی در لنزها، از لنز زوم استفاده کنید

زمانی عکاسان تمایل داشتند که به یک لنز وابسته شوند و بیشتر از آن لنز استفاده کنند، مثل لنز نرمال که در سابق جزو استاندارد دوربین ها شناخته می شد و بسیاری از عکاسان فقط از این لنز استفاده می کردند. اما با پیشرفت و تنوعی که در لنزها به وجود آمده، انواع و اقسام لنزها از لنزهای واید گرفته تا لنزهای تله قوی، تولید و به بازار عرضه شده اند. هر کدام از این لنزها جهت مصرف در عکاسی خاصی هستند. به عنوان مثال از لنزهای واید عمدتا برای عکاسی منظره و صحنه های داخلی که امکان دورشدن زیاد عکاس از سوژه وجود ندارد، استفاده می شود و از این لنز برای عکاسی پرتره استفاده نمی شود، چرا که مسائل خاص خود را ایجاد می کند و کیفیت عکس را پایین می آورند.

از لنزهای تله هم برای عکاسی از سوژه هایی که در فاصله ی دوری قرار دارند و یا بزرگ کردن سوژه های کوچک استفاده می شود. اما از آنجایی که چهارچوب فعالیت عکاسان و به خصوص عکاسان آماتور به یک یا دو منطقه حلاصه نمی شود، در نتیجه هر کسی پس از مدتی عکاسی کردن به این نتیجه می رسد که به لنزی جدید برای کار خود نیاز دارد و لنز جدید کار او را آسان تر خواهد کرد و بدین طریق با خرید یک لنز دیگر، مجموعه لنزهای خود را بیشتر می کند.

البته در اینکه لنزهای بیشتر و متنوع امکانات عکاسی را نزد هر عکاسی بالاتر می برند هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد. اما مسئله مهم در این رابطه قیمت ، وزن، و حجمی است که این وسایل اشغال می کنند ( مخصوصا در هنگام حمل و سفر). لنز وسیله گران قیمتی است و هر کسی هم نمی تواند از پس خرید تعداد زیادی از آن ها بر بیاید. علاوه بر این لنزها، بخصوص لنزهای تله، چیزهای بسیار سنگینی هستند و در برنامه های عکاسی که خارج از خانه یا استودیو انجام می شوند، عکاس مجبور به حمل باری سنگین است که در بعضی از برنامه های درون طبیعت وزن لنزها واقعا طاقت فرسا می شود.

در شرایطی که علاقه مند به صرفه جویی در لنزها باشید، می توانید از لنزهای زوم استفاده کنید. این لنز ها دارای فاصله کانونی متغیر هستند و می توان یکی از آن ها را برای مقاصد مختلف استفاده کرد. مثلا یک لنز ساده 35-70 mm در حقیقت در محدوده 35mm یک واید کوچک، در محدوده 50 mm یک لنز نرمال و در محدوده 70mm یک لنز تله کوچک است. با استفاده از این لنز به جای حمل سه لنز مختلف میتوانید فقط لنز زوم را روی دوربین خود ببندید و در شرایط مختلف عکاسی کنید. لنزهای زوم هم در انواع ترکیبات مختلف هستند و بعضی از آن ها مثل۷۰-۲۱۰mm فقط در محدوده عکاسی از فاصله های دور استفاده می شود. با توجه به نیاز خود به لنز های گوناگون، سعی کنید که لنزی را انتخاب کنید که بیشترین استفاده را از آن ببرید و بتواند به بسیاری از نیاز های شما پاسخ دهد.

اگر با توجه به مطالب ذکر شده تصمیم گرفتید که از لنزهای زوم استفاده کنید، دو نکته را در نظر داشته باشد. اول اینکه به دلیل متغیر بودن فاصله کانونی در لنز های زوم، تعداد ذره بین و قطعات استفاده شده برای ساخت آن ها بیشتر از قطعات لنزهای با فاصله کانونی ثابت است. بنابراین نور در عبور از لنزهای زوم دچار افت می شود که تاثیر آن روی سرعت لنز خواهد بود. یعنی اگر لنز ثابت واید یا نرمال شما حداکثر تا f:2 باز می شود، در یک لنز 70-35 mm هرگز چنین چیزی نخواهید دید و شاید حداکثر مقداری که لنز باز شود f:6/5 باشد، مگر اینکه لنز از آن لنز های فوق العاده گران باشد. به این ترتیب استفاده از لنز زوم باعث از دست رفتن چند گام دیافراگم می شود که در شرایط نامناسب نوری انسان مجبور به استفاده از سه پایه، فلاش و یا سایر وسایل جانبی می کند.

دومین مسئله مهم در مورد لنزهای زوم این است که اگر نسبت زوم آن ها، یعنی حداکثر فاصله کانونی به حداقل فاصله کانونی ۳:۱ باشد، مثل لنز 70-210 mm یا 28-85 mm افت کیفیت تصویر در آن ها بیشتر خواهد بود. در نتیجه سعی کنید که از لنزهای زومی استفاده کنید که تقسیم حداکثر فاصله کانونی آن ها به حداقل فاصله کانونی، عددی کمتر از ۳ به دست دهد.

بر روی اکثر دوربین های دیجیتال، نوعی زوم وجود دارد که به زوم دیجیتال معروف است. این نوع زوم در حقیقت بزرگنمایی مرکز عکس به شیوه الکترونیکی و دیجیتالی است و با انتخاب این گزینه و فعال کردن آن، افت کیفیت شدیدی در عکس به وجود خواهد آمد و این زوم اصلا با زوم اپتیک که از طریق بزرگنمایی ذره بین و عناصر شیشه ای صورت میگیرد، قابل مقایسه نیست. اگر عکس هایی که می گیرید برای استفاده در اینترنت یا ایمیل ههستند، افت کیفیت زوم دیجیتال در آن ها قابل ملاحظه نخواهد بود ولی چنانچه تصمیم به چاپ عکس های خود بر روی کاغذ دارید، بهترین کار این است که زوم دیجیتال دوربین خود را فراموش کنید، مگر اینکه درجه وضوح عکس دوربین شما خیلی بالا باشد.

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

4- از فیلتر UV استفاده کنید

فیلتر اشعه ی ماوراء بنفش یا فیلتر UV فیلتر ساده ای است با محسنات و خدمات زیاد برای علاقه مندان عکاسی. از این فیلتر برای جذب اشعه ماورا بنفش که در نور خورشید وجود دارد استفاده می شود. اشعه ی ماوراء بنفش با چشم قابل مشاهده نیست ولی اثری که در هنگام عکاسی بر روی فیلم می گذارد، قابل رویت می باشد. شاید شما هم با این تجربه مواجه شده باشید که در بعضی از عکس هایی که انداخته اید، با وجود رعایت همه مسائل و نکات فنی، در نقطه ای از عکس شما لکه سفیدی ایجاد شده است که در هنگام عکاسی آن را مشاهده نکرده بودید. این لکه تاثیر اشعه ماوراء بنفش بر روی فیلم عکاسی می باشد.

اشعه ی ماوراء بنفش در نور خورشید موجود است و در نقاط سربسته مقدار آن چندان زیاد نیست. هر چقدر از سطح زمین به بالا برویم مقدار این اشعه هم بیشتر خواهد شد. برای هر 1000 متر بالا رفتن از سطح زمین، مقدار این اشعه دو برابر می شود. اگر شما اهل ورزش در ارتفاعات بلند باشید و عکس هایی در آن نقاط گرفته باشید، حتما متوجه شده اید که رنگ آسمان در این نقاط آبی تند است. علت این امر وجود اشعه ی ماوراء بنفش در ارتفاعات است.

فیلتر UV فیلتری شیشه ای و شفاف است که در جلوی لنز بسته می شود. این فیلتر به جز جذب اشعه مزاحم UV هیچ تاثیری روی عکس شما نمی گذارد. بنابراین حتی در زمانی که در فضای سربسته عکاسی می کنید نیز این فیلتر را از روی لنز خود باز نکنید. این فیلتر در مقدار نور یا رنگ عکس تغییری ایجاد نمی کند.

حتی اگر شما به ندرت در طبیعت یا فضای باز عکاسی می کنید نیز یک فیلتر UV برای لنز خود تهیه کنید چرا که این فیلتر می تواند بهترین محافظ لنز شما از گرد و غبار و در مقابل ضربه باشد. زمانی که این فیلتر را بر روی لنز خود بسته باشید دیگر نیازی به پاک کردن شیشه لنز خود و احیانا از بین بردن لایه های ضد انعکاس نور سطح آن نخواهید داشت. در ضمن در صورت وارد آمدن خسارت به لنز گران قیمت شما جلوگیری می کند. فیلتر UV فیلتری ارزان است.

فیلترهای UV بر روی اکثر دوربین های آنالوگ قابل استفاده هستند مگر در بعضی دوربین های اتوماتیک. در عکاسی دیجیتال از فیلترهای UV می توان روی دوربین های تک لنزی SLR استفاده کرد ولی در حال حاضر در اکثر دوربین های کوچک و کمپاکت دیجیتال، به خاطر ساختمان و طراحی خاص آن ها نمی توان فیلتر UV نصب کرد.

عکاسی و رعایت کردن 5 اصل

5- برای عکاسی از فاصله های خیلی نزدیک از فیلترهای کلوزآپ استفاده کنید

هر لنزی که برای عکاسی با دوربین خود استفاده کنید، حتما دارای یک محدودیت حداقل فاصله از سوژه است که اگر سوژه در فاصله ای نزدیک تر از این فاصله به دوربین قرار داشته باشد، عکس او در خارج از فاصله کانونی لنز واقع شده و در نهایت عکس تار می شود. به عنوان مثال در بعضی از لنزها این حداقل فاصله 70 cm است، یعنی هر سوژه ای که در فاصله کمتر از 70 cm به دوربین واقع شود، دارای عکسی تار خواهد شد. مثلا از فاصله 50 cm نمی توان با این لنز عکسی واضح گرفت.

اما اگر سوژه شما بسیار کوچک باشد و مجبور باشید که برای عکاسی از آن دوربین را فوق العاده به سوژه نزدیک کنید، چه کار باید کرد؟ مثلا اگر بخواهید که از نوشته های یک کتاب، نقش روی سکه یا گل بسیار کوچکی عکس بگیرید، چگونه می توان این کار را بدون تار شدن عکس انجام داد؟

برای عکاسی در شرایطی این چنینی چندین راه عملی وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از فیلترهای کلوزآپ است. فیلتر های کلوزآپ فیلتر های هستند مانند فیلترهای دیگر، اما در حقیقت ذره بین هایی هستند که با بستن آن ها بر روی لنز، حداقل فاصله کانونی دوربین کمتر می شود و می توان دوربین را به سوژه نزدیک تر کرد. به این ترتیب عکاسی از فاصله نزدیک تر برای شما ممکن می شود. این فیلترها با قدرت بزرگ نمایی های مختلفی وجود دارند که معمولا به صورت عددی از +1 تا +5 نشان داده می شوند که +5 قوی ترین آن هاست. هرگاه با بستن فیلتر کلوزآپ +5 باز هم نتوانستید به اندازه کافی به سوژه خود نزدیک شوید، می توانید یکی دیگر از فیلترها مثلا +1 را هم به مجموعه لنز خود اضافه کنید تا بتوانید بیشتر به سوژه خود نزدیک شوید. البته هرچه تعداد فیلترهای بسته شده بر روی لنز بیشتر باشند، انکسار نور بیشتر صورت خواهد گرفت و نور بیشتری را باید به داخل لنز راه داد.

مسئله مهمی که در رابطه با عکاسی کردن با این فیلترها وجود دارد، نیفتادن سایه لنز، دوربین و یا عکس بر روی سوژه ( به دلیل نزدیک شدن بیش از حد به آن) است که حتما سعی کنید که در عکاسی از این گونه سوژه ها نورسنجی دقیق و صحیح از سوژه را انجام بدهید. نکته دیگر ( که شاید در هنگام عکاسی کردن متوجه آن نشوید)، مسئله سیاه شدن گوشه های عکس بر اثر استفاده از این گونه لنزهاست.

این سیاهی که به خطای ویگنت مشهور است در مواقعی که لنز واید تر باشد یا تعداد فیلترهای بسته شده روی لنز زیاد باشد( مثلا دو فیلتر کلوزآپ و یک فیلتر UV ) بیشتر خود را نشان می دهد. چنانچه بنا به هر دلیلی پس از گرفتن عکس خود از فاصله نزدیک متوجه این خطا شدید، سعی کنید که از طریق یک نرم افزار ویرایش عکس آن را بر طرف نمایید.

صد و یک راه برای عکاسی بهتر - رحیم دانایی/نشر ارسباران

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید