امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274563
۱۱۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

غار آبی فینگال | غاری عجیب در اسکاتلند

غار آبی فینگال در جزیره ی خالی از سکنه ای به نام (Staffa) قرار گرفته است، جزیره ای که یکی از جزایر هیبرید اسکاتلند است، به عبارت دقیق تر باید گفت که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می کند.

غار آبی فینگال

غار فینگال

ترکیبی از سه خاصیت غار فینگال در استافا Staffa را به بهترین غار موجود در جهان بدل نموده است. ساختار این غار منحصر به فرد است. در هیچ جای دیگر دنیا یک غار دریایی با بازالت های شش ضلعی ای که کاملا متصل به هم شکل گرفته اند وجود ندارد. جذابیت این غار در اندازه، اصوات، رنگ ها، و تقارن قابل توجه این غار 227 فوتی می باشد و با ستون های شکسته ای که هدیه ی طبیعت هستند و به صورت یک راهرو بالاتر از سطح آب قرار گرفته اند این اجازه را به بازدیدکنندگان می دهند که تا دوردست های غار را به مکاشفه بپردازند.

جمع کثیری از مندلسون های Mendelssohn همیشه سبز در شکاف هبرید واقع در غرب اسکاتلند (غار فینگال) بطور مدارم یادآور این شگفتی در جهان است. غار بر روی تمام کسانی که وارد آن می شوند، و به ویژه کسانی که به تنهایی از آن دیدن می کنند تاثیری طولانی مدت داشته و برای تمام زندگی در یادشان خواهد ماند.

 این غار در جزیره ی خالی از سکنه ای به نام (Staffa) قرار گرفته است، جزیره ای که یکی از جزایر هیبرید اسکاتلند است، به عبارت دقیق تر باید بگوییم که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می کند. نام اسکاتلندی این غار نیز (Uaimh Bhinn) است که به معنای غار ملودیک می باشد. ارتفاع غار فینگال حدودا 22 متر (21.9456 متر) است و تا 82 متر زیر آب های اقیانوس هم ادامه دارد و سنگ هایش به صورت چند ضلعی برش خورده اند و قدمتی چند میلیون ساله دارند، همه ی این ویژگی ها در کنار هم قرار گرفته اند و غاری محبوب در نظر گردشگران و ماجراجویان را ساخته اند.

غار فینگال ظاهری باورنکردنی و فوق العاده دارد، آن قدر که گردشگران زیادی با شنیدن توصیفاتش راهی اسکاتلند می شوند تا ساعاتی را را در میان این غار سپری کنند. اگر از دور به غار فینگال بنگرید گویا بنایی کهن و مطعلق به قرون وسطا است، آن قدر با صلابت و قدرت ایستاده که گویا ساختمانی است دست ساز بشر. موقعیت جغرافیایی و ظاهر زیبای فینگال از نکات قابل توجه و وجه تمایز آن با سایر هم نوعانش موسیقی غار است؛ بر اثر برخورد امواج دریا به جزیره و بدنه ی غار پژواکی زیبا در میان غار می پیچد و به گوش می رسد.

صدای دل انگیز این غار را به نوای کلیسا تشبیه کرده اند، گویا کلیسایی عظیم زیر آب های اقیانوس پنهان شده است. این غار که شبیه یک اثر هنری معاصر می ماند، از ستون های بازالتی ساخته شده که هر کدام به صورت شش ضعلی هستند و شبیه سربازانی ایستاده می مانند.

هرچقدر که خود غار بزرگ است، ورودی آن هم بسیار جالب است که هر لحظه امواج رقصان دریا به آن وارد شده و جنب و جوش می کنند. یکی از خوصیات بسیار خاص غار فینگال اسکاتلند را می توان قابلیت آکوستیک طبیعی آن دانست. به لطف سقف طاق داری که کاملا طبیعی شکل گرفته، امواج دریا یک آواز بسیار جالبی سر می دهند که همه بازدید کنندگان از شنیدن آن شگفت زده می شوند. این هارومونی که انگار توسط یک گروه کر داخل غار زده می شود، به قدری جالب است که برخی از مردم تنها به خاطر شنیدن آن به اسکاتلند آمده و از غار بازدید می کنند.

غار فینگال

افسانه های مرتبط با غار فینگال

غار فینگال اسکاتلند برای مردم سلتیک اسکاتلند و ایرلند نیز یک جاذبه شگفت انگیز بوده، به طوری که در افسانه های آن ها هم دیده می شود و در میان مردم محلی این جاذبه به «غار ملودی» نیز شهرت دارد. یک افسانه ایرلندی نیز به این غار اشاره کرده است، زیرا شبیه به یک جاذبه مشابه در ایرلند است. از آن جایی که هر دوی این جاذبه ها از ستون های بازالتی تشکیل شده اند، افسانه ها هر دو را به غول ها نسبت می دهند. غول ایرلندی به نام فیون مک کامیل (Fionn mac Cumhaill)، کازوِی ایرلندی را ساخته تا بتوانید به اسکاتلند رفته و رقیب عظیم الجثه خدو را به نام بنوندونر (Benandonner) شکست دهد.

این افسانه که دو سازه را به هم مرتبط می کند، در مورد تاثیرات زمین شناسی درست می گوید. هم غار فینگال اسکاتلند و هم جاینت کازوی ایرلند هر دو توسط گدازه های آتشفشانی یکسانی ساخته شده اند که احتمالا در آن زمان یک پلی بین این دو را ساخته بوده است. البته این را هم در نظر بگیرید که این پدیده حدودا ۶۰ میلیون سال پیش شکل گرفته؛ خیلی قبل تر از زمانی که انسان ها بتوانند آن را کشف کنند. با این وجود، استدلال جالب مردم باستانی به افسانه ای منجر شد که در آن، این دو جاذبه به هم مرتبط بوده اند.

 

  • منبع
  • لست سکند
  • الی گشت
  • ایلیا گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید