امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274753
۱۲۵۶
۱
۰
نسخه چاپی
Dental Fluorosis

فلوئوروزیس دندانی | علل فلوئوروزیس دندانی | علائم فلوئوروزیس دندانی | درمان فلوئوروزیس دندانی

فلوئوروزیس دندانی یا به اصطلاح Dental Fluorosis نوعی اختلال در رنگ و مینای دندان است که باعث ایجاد لکه های سفید و زرد روی دندان ها می شود. فلوئوروزیس دندانی دو نوع شدید و خفیف به وجود می آید. فلوئوروزیس دندانی باعث لطمه به زیبایی دندان ها می شود و در نتیجه باعث کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. بیشتر بیمارانی که به فلوئوروزیس دندانی دچار هستند از خندیدن خودداری می کنند و سعی می کنند در جمع دهان خود را بسته نگهدارند

فلوئوروزیس دندانی | علل فلوئوروزیس دندانی | علائم فلوئوروزیس دندانی | درمان فلوئوروزیس دندانی

فلوئوروزیس دندانی (Dental Fluorosis) به تغییر رنگ دندان ها در اثر مصرف زیاد فلوراید گفته می شود.

فلوئوروزیس دندانی

فلوئوروزیس دندانی یا به اصطلاح Dental Fluorosis  نوعی اختلال در رنگ و مینای دندان است که باعث ایجاد لکه های سفید و زرد روی دندان ها می شود. فلوئوروزیس دندانی دو نوع شدید و خفیف به وجود می آید. فلوئوروزیس دندانی باعث لطمه به زیبایی دندان ها می شود و در نتیجه باعث کاهش اعتماد به نفس  افراد می شود. بیشتر بیمارانی که به فلوئوروزیس دندانی دچار هستند از خندیدن خودداری می کنند و سعی می کنند در جمع دهان خود را بسته نگهدارند.

علل فلوئوروزیس دندانی

فلوروزیس دندانی به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در طی یک دوره‌ی طولانی، در مدت زمانی که دندان‌ها در زیر لثه‌ها در حال شکل‌گیری هستند، ایجاد می‌شود. فقط کودکان هشت ساله و یا کوچکتر در معرض خطر این عارضه قرار دارند، زیرا این سن، دوران رشد دندان‌های دائمی است، کودکان بزرگتر از ۸ سال، نوجوانان و بزرگسالان در معرض ابتلا به فلوئوروزیس  دندانی نیستند. شدت این عارضه، به میزان، مدت و زمان مصرف فلوراید بستگی دارد.

افزایش میزان ابتلا به فلوروزیس دندانی خفیف نشانگر مصرف بیش از حد فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. منابع قابل دسترس فلوراید شامل آب آشامیدنی حاوی فلوراید، خمیر دندان‌های حاوی فلوراید (به ویژه اگر توسط کودکان خوردسال بلعیده شود) و مکمل‌های غذایی به صورت قرص یا قطره‌های خوراکی (مخصوصا اگر برای کودکانی که در حال حاضر از آب آشامیدنی حاوی فلوراید استفاده می‌کنند، تجویز شده باشد) می‌شوند.

یکی از دلایل عمده، استفاده نامناسب از محصولات دندانی حاوی فلوراید مانند خمیر دندان است. بعضی اوقات کودکان آنقدر از طعم خمیردندان های فلوریده لذت می برند که به جای تف کردن، آن را می بلعند.

دلایل دیگری نیز برای بروز این وضعیت وجود دارد. به عنوان مثال، مصرف مقادیر بالای مکمل فلوراید در دوران کودکی می تواند باعث بروز این وضعیت شود.

فلوراید به طور طبیعی در آب وجود دارد. سطح فلوراید بالاتر از حد طبیعی، خطر ابتلا به فلوئوروزیس شدید را افزایش دهد. در جوامعی که سطح طبیعی فلوراید بیش از ۲ قسمت در میلیون است، CDC توصیه می کند که والدین از سایر منابع به کودکان آب دهند.

فلوئوروزیس دندانی | علل فلوئوروزیس دندانی | علائم فلوئوروزیس دندانی | درمان فلوئوروزیس دندانی

علائم فلوئوروزیس دندانی

معمولا لکه های سفید ریز و یا رگه هایی وجود دارد که ممکن است قهوه ای تیره باشند و هنگام لمس زمخت تر از سایر نقاط دندان هستند. دندان هایی که تحت تأثیر فلوئوروزیس قرار نمی گیرند صاف و براق هستند.

از سال ۱۹۳۰، دندانپزشکان با استفاده از دسته بندی زیر، شدت فلوئوروزیس دندانی را ارزیابی کردند:

- سوال برانگیز: مینای دندان تغییرات جزئی را نشان می دهد؛ در حد چند لکه سفید گاه به گاه.
- خیلی خفیف: نواحی کوچک مات مانند با بیش از ۲۵٪ پراکندگی در سطح دندان ها.
- خفیف: نواحی مات گسترده تر است اما هنوز هم کمتر از ۵۰٪ سطح را تحت تأثیر قرار می دهد.
- در حد متوسط: مناطق مات بیش از ۵۰٪ سطح مینا را تحت تأثیر قرار می دهد.
- شدید: تمام سطوح مینای دندان تحت تأثیر قرار می گیرند. دندان ها همچنین دارای سوراخ هایی هستند که ممکن است به هم بپیوندد.

درمان فلوئوروزیس دندانی

در بسیاری موارد، این وضعیت آنقدر خفیف است که نیازی به درمان ندارد یا ممکن است در جایی باشد که اصلا دیده نمی شود. موارد متوسط تا شدید می تواند با کمک انواع تکنیک ها به طور قابل توجهی بهبود یابد. بیشتر آنها با هدف پوشاندن لکه ها انجام می شوند.

چنین تکنیک هایی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

- سفید کردن دندان و سایر روش های رفع لکه های سطحی؛ توجه داشته باشید که سفید کننده های دندان ممکن است به طور موقت ظاهر فلوئوروزیس را بدتر کنند.
- باندینگ که دندان را با یک پوشش سخت می پوشاند
- قرار دادن روکش دندان
- MI Paste یک محصول فسفات کلسیم است که گاهی اوقات با روش هایی مانند میکروابراسیون ترکیب می شود تا تغییر رنگ دندان را به حداقل برساند

فلوئوروزیس دندانی | علل فلوئوروزیس دندانی | علائم فلوئوروزیس دندانی | درمان فلوئوروزیس دندانی

پیشگیری از فلوئوروزیس دندانی

هوشیاری والدین کلید اصلی جلوگیری از بروز این وضعیت است.

اگر آب آشامیدنی شما از یک سیستم عمومی تهیه می شود، پزشک یا دندانپزشک شما – و همچنین اداره آب محلی یا بخش بهداشت – می توانند به شما بگویند چقدر فلوراید در آن وجود دارد. هنگامی که بدانید فلوراید چقدر است، می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا تصمیم بگیرد آیا فرزند شما باید مکمل فلوراید مصرف کند یا خیر.

در خانه، تمام محصولات حاوی فلوراید مانند خمیر دندان، دهان شویه ها و مکمل ها را از دسترس کودکان خردسال دور نگه دارید. اگر كودک در مدت كوتاهی مقدار زیادی فلوراید مصرف كند، ممكن است علائم زیر بروز کنند:

- حالت تهوع
- اسهال
- استفراغ
- درد شکم
اگرچه سمیت فلوراید معمولا عواقب جدی ندارد اما سالانه چند صد کودک را به اورژانس می فرستد.

  • منبع
  • کافه پزشکی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید