امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264687
۲۵۲۵
۱
۰
نسخه چاپی
تهوع بارداری

ویار صبحگاهی زنان باردار و راهکارهای کاهش آن

نتایج تحقیقات آنها نشان داد که زنان بارداری که دچار حالت تهوع و استفراغ می‌شوند احتمال سقط جنین در آنها کمتر بوده و اغلب نوزادان سالمی به دنیا می‌آورند

ویار صبحگاهی زنان باردار و راهکارهای کاهش آن

ویار صبحگاهی برای بارداری مفید است

بیش از ۸۵ درصد از زنان باردار در سه ماهه‌ی نخست بارداری خود، مدام حالت تهوع دارند. ویار صبحگاهی می‌تواند تأثیر بدی روی جسم و روحیه‌تان بگذارد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این ویار یا تهوع صبحگاهی برای بچه‌ی داخل شکمتان مفید است.

تهوع صبحگاهی یکی از علائم شایع بارداری است که تقریباً همه مادران باردار آن را تجربه می کنند و گاهی به دلیل مصرف بعضی مواد غذایی یا برخی بوها موجب استفراغ نیز می شود. اما چگونه یک علامت ناخوشایند و آزاردهنده می تواند برای بدن شما مفید باشد؟ به موارد زیر توجه کنید:

کاهش خطر سقط جنین: طبق نتایج پژوهشی که در مجله زیست پزشکی طب تولید مثل امریکا چاپ شده است، مادرانی که در دوران بارداری خود دارای علائم تهوع یا استفراغ هستند، نسبت به مادرانی که این علائم را ندارند، بسیار کمتر در معرض خطر سقط جنین قرار دارند.

افزایش آی کیو بالای کودک: در ادامه اعلام نتایج پژوهش بالا عنوان شد است که کودکانی که مادران شان در دوران بارداری تهوع داشته اند، نسبت به کودکانی که مادران شان این مشکل را نداشته اند، آی کیوی بالاتری دارند.

دفع سموم بدن: برخی از کارشناسان معتقدند که تهوع و استفراغ در دوران بارداری می تواند از جنین در مقابل هرگونه خطر احتمالی محافظت کند. احتمالاً در این دوران بیش از پیش مراقب تغذیه خود هستید تا جنین را از هرگونه عفونت و بیماری در امان نگه دارید، اما گاهی ممکن است بر اثر سهل انگاری غذایی را بخورید که برای جنین خطرناک باشد. حتی مواد غذایی ای که سالم هستند نیز ممکن است حاوی باکتری هایی باشند که برای رشد جنین مضرند. بنابراین تهوع و استفراغ کمک می کنند تا این سموم و باکتری ها از بدنتان خارج شوند، بنابراین با استفراغ کردن، جنین شما بیشتر در امان می ماند.

واکنش تطبیقی (تشخیص سلامت جنین): پژوهشی که در سال 2000 انجام گرفت، رابطه تهوع و استفراغ بارداری را با سلامت جنین به اثبات رساند، پزشکان این علامت را «واکنش تطبیقی» نام نهادند و از آن به عنوان نشانه ای برای تشخیص سلامت جنین استفاده کردند.

راهکارهای کاهش ویار صبحگاهی در زنان باردار

اگر تهوع و استفراغ خفیف دارید، راهکارهای ساده‌ای برای رفع آن می‌توانید انجام دهید. با برخی از این راهکارها در زیر آشنا می‌شوید، هرچند بسیاری از پیشنهادها دارای دلیل مستندی نیست، اما پزشکان آنها را توصیه و بسیاری از زنان باردار نیز تأثیر آن را تأیید می‌کنند:

در وعده‌های کوچک و نوبت‌های بیشتری غذا بخورید: تعداد وعده‌های بیشتر و میان‌وعده‌هایی در طول روز داشته باشید تا هرگز شکمتان خالی نماند. برخی از زنان کربوهیدرات‌ها را در زمان تهوع مناسب می‌دانند. برخی مطالعات نشان داده است که غذاهای دارای پروتئین زیاد در کاهش علائم تأثیر بیشتری دارد. همچنین بهتر است خیلی آهسته غذاها را بجوید و بخورید.

از دراز کشیدن بعد از خوردن هر چیزی بپرهیزید: دراز کشیدن به خصوص روی سمت چپ بدن، هضم غذا را کند می‌کند. از دراز کشیدن بعد از خوردن هر چیزی خودداری کنید.

در کنار تخت، میان‌وعده‌های کوچکی داشته باشید: با قرار دادن میان‌وعده‌هایی در کنار تخت می‌توانید درست بعد از بیدار شدن به عنوان مثال کمی بیسکویت کمی شور بخورید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت از تخت بلند شوید. این کار به کاهش حالت تهوع شما کمک خواهد کرد. همچنین اگر در طول شب بیدار شوید و حالت تهوع داشتید، خوردن کمی از این میان‌وعده‌ها می‌تواند به شما کمک کند.

صبح‌ها آرام از روی تخت بلند شوید: صبح‌ها و موقع بیدار شدن، ابتدا چند دقیقه بنشینید و ناگهان از تخت بیرون نیایید.

پرهیز از غذا و بوهایی که باعث تهوع شما می‌شود: اگر تقریباً نسبت به همۀ غذاها حساس شده‌اید، غذاهایی را بخورید که برایتان راحت‌تر است، حتی اگر رژیم غذایی کاملاً مناسبی نباشد.

سعی کنید غذاهای سرد یا هم‌دما با دمای اتاق بخورید: غذاهای گرم بوی بیشتری دارد و ممکن است باعث تهوع بیشتر شما شود.

از غذاهای چرب دوری کنید: غذاهای تند، اسیدی و سرخ‌شده را کنار بگذارید، زیرا دیرتر هضم می‌شود.

بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید: روزانه سه بار مسواک بزنید. اگر خمیردندان شما را اذیت می‌کند، بدون خمیردندان مسواک بزنید. سعی کنید سطح لثه‌ها را ماساژ دهید تا پاک و تمیز باشند.

مایعات بیشتری بنوشید: نوشیدنی‌ها را در بین فاصلۀ وعده‌های غذایی خود مصرف کنید. ممکن است مصرف نوشیدنی‌های سرد و گازدار، حالت تهوع شما را کمتر کند و نوشیدنی‌های شیرین، تهوع را افزایش دهد.

نوشیدنی‌ها را یک‌دفعه ننوشید: نوشیدن بدون وقفه باعث احساس پُری می‌شود و دیگر نمی‌توانید بعد از آن غذا بخورید. سعی کنید مایعات جرعه‌جرعه بنوشید یا از نی استفاده کنید. در این صورت کمتر در طول روز اذیت می‌شوید.

روزانه یک لیتر و نیم مایعات بنوشید: اگر زیاد استفراغ می‌کنید، از نوشیدنی‌های حاوی گلوکز، نمک و پتاسیم برای جبران الکترولیت‌های از دست رفته استفاده کنید. خوردن شربت آب‌لیمو نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

از سایر محرک‌ها پرهیز کنید: اتاق گرم یا بدون گردش هوا، بوی شدید عطر، نشستن داخل ماشین یا محرک‌های چشم مانند نور چشمک‌زن می‌توانند تهوع شما را تحریک کند. در چنین حالت‌هایی سریع موقعیت خود را تغییر دهید. پرهیز از محرک‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود حالت تهوع شما داشته باشد.

هوای تازه تنفس کنید: پیاده‌روی یا باز کردن پنجره، تهوع شما را کاهش می‌دهد.

خستگی باعث افزایش تهوع می‌شود: به خودتان زمان استراحت بدهید و هر وقت می‌توانید چرت بزنید یا فیلم تماشا کنید. ملاقات با دوستان می‌تواند به کاهش استرس و آرامش ذهن شما کمک کند.

ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را با غذا بخورید: از آنجا که ممکن است ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری مورد استفادۀ شما تأثیری بر دستگاه گوارشی شما داشته باشد و باعث افزایش حالت تهوع شما شود، بهتر است آنها را به همراه غذا مصرف کنید. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا در صورت امکان، ویتامین با دُز آهن کمتر یا فاقد آهن را برای سه ماهۀ اول شما تجویز کند.

زنجبیل را امتحان کنید: درمانی خانگی که معده را آرام و به کاهش تهوع کمک می‌کند. مقداری زنجبیل را رنده کنید و به آن آب جوش اضافه کنید تا دم‌نوش آن تهیه شود. همچنین می‌توانید از بیسکویت و آب‌نبات زنجبیلی استفاده کنید، اما بهتر است زنجبیل طبیعی داشته باشند، زیرا بسیاری از آنها واقعاً زنجبیل ندارند. ممکن است نوشیدن چای نعناع یا مکیدن آب‌نبات با طعم نعناع به خصوص پس از صرف غذا نیز به رفع حالت تهوع شما کمک کند.

درمان با بوها را امتحان کنید: برخی از زنان معتقدند بوی برخی از عصاره‌ها مانند لیمو، نعناع یا پرتقال می‌تواند به رفع حالت تهوع در آنها کمک کند. می‌توانید از اسپری یا افشانۀ روغنی استفاده کنید. یک یا دو قطره از این روغن‌ها را روی یک دستمال با خود حمل کنید تا در آغاز احساس تهوع آن را بو کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید