امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276384
۱۳۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

قهوه سبز | فواید و مضرات قهوه سبز | طرز تهیه قهوه سبز

قهوه سبز به طور ساده دانه های قهوه معمولی هستند که هنوز بو داده نشده و کاملاً خام مانده اند.

قهوه سبز

قهوه سبز در حقیقت دانه های قهوه معمولی است که برشته نشده و خام است. قهوه سبز به علت آنکه برشته نشده است دارای خواص بیشتری است و خواص آنتی اکسیدانی و اسید کلروژنیک خود را از دست نداده است، طبع قهوه سبز سرد و خشک است.

قهوه سبز

قهوه سبز همان قهوه کال و بو نداده است که به خاطر حرارت ندیدن میزان کافئین و بخصوص پولیفنول ها، اسید کلروژنیک، کافئیک و کینیک آن بیشتر از قهوه بو‌داده است. در نتیجه خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی آن از قهوه معمولی بیشتر است. به نظر می‌رسد این پولیفنول‌های موجود در قهوه سبز هستند که اثرات مثبتی روی سلامت انسان و لاغری دارند.

خواص قهوه سبز

1. کاهش وزن و لاغری

قهوه سبز سرشاراز اسید کلروژنیک و پولیفنول است. به اعتقاد برخی پزشکان اسید کلروژنیک خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین دلیل به کاهش فشار‌خون و کاهش وزن کمک می‌کند. در حقیقت قهوه سبز با افزایش عملکرد سوخت و ساز بدن و متابولیسم سبب کاهش وزن و لاغری می‌شود. با این‌همه در مورد خواص لاغری هیچ ماده غذایی نمی‌توان اغراق کرد. یکی از خواص قهوه سبز این است که تا حدی باعث کاهش اشتها می‌شود. علاوه بر این قهوه به‌دلیل دارا بودن کافئین، می‌تواند تا حدی متابولیسم بدن را افزایش دهد. همین افزایش متابولیسم، چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد، بنابراین واقعیت این است که یکی از خواص درمانی قهوه سبز این است که  روی کاهش وزن تاثیر دارد اما این خاصیت زمانی است که قهوه به‌طور منطقی و با رعایت اصول صحیح تغذیه و ورزش مصرف شود.

2. کاهش فشار و قند خون

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه سبز به کاهش فشارخون کمک می‌کنند. از سوی دیگر تأثیر قهوه در کنترل قند خون به خاطر پولیفنول‌ها و اسید کلروژنیک موجود در آن است. این ترکیبات روی هورمون‌های ترشح شده از لوله گوارش تأثیر گذاشته و جذب گلوکز (قند) را کاهش می‌دهند. البته نوشیدن این قهوه به تنهایی نه سبب کاهش فشار خون و نه پایین آوردن قند خون می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی اصولی و سالم در کنار نوشیدن روزانه ۲ فنجان قهوه سبز به کاهش فشار خون و قند خون کمک می‌کند.

3. پیشگیری از آلزایمر

پلیفنول‌های موجود در قهوه سبز مانع تشکیل پلاک «آمیلوتید» می‌شود که عامل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر یا همان زوال عقل است. از سوی دیگر کافئین موجود در قهوه احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. اگر در طول روز ۲ فنجان قهوه سبز یا قهوه معمولی مصرف کنید ۶۵ درصد کمتر از کسانی که اصلا قهوه میل نمی‌کنند خطر ابتلا به آلزایمر شما را تهدید می‌کند.

4. کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب

تاثیر عملکرد خواص درمانی قهوه سبز در احتمال پیشگیری از چرب شدن کبد در انسان هنوز ثابت نشده است. اما طبق تحقیقاتی که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده است اسید کلروژنیک موجود در قهوه از کبد در برابر مضرات رژیم‌های غذایی نامناسب محافظت می‌کند. علاوه بر این کافستول و کاوئول موجود در این قهوه باعث تحریک آنزیم‌های سم‌زدای کبد و محافظت از آن می‌شوند. از سوی دیگر خواص قهوه سبز به صورت دم کرده برای شفافیت و سلامت پوست هم بی‌نظیر است.

5. افزایش هوشیاری

همانطور که کافئین موجود در قهوه معمولی خستگی را از بین برده و سطح هوشیاری را بالا می‌برد. یکی دیگر از خواص درمانی قهوه سبز این است که به دلیل میزان ۲ تا چهار برابر کافئین موجود در آن این تاثیر را بیش از پیش بر روی بدن انسان می‌گذارد، میزان هوشیاری را بالا برده و باعث افزایش تمرکز می‌شود.

6. خواص قهوه سبز برای پوست

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در قهوه سبز از آسیب سلول‌های پوستی و ایجاد چین‌وچروک زودرس پیشگیری می‌کند. نوشیدن قهوه سبز به افزایش جریان خون کمک می‌کند و اکسیژن‌رسانی به پوست و مو را افزایش می‌دهد. به همین دلیل از ریزش مو جلوگیری می‌کند و پوست شما را شاداب می‌کند.

اسیدهای چرب، اسید لینولئیک و اسید اولئیک موجود در قهوه سبز باعث ایجاد رطوبت، نرمی و لطافت پوست و مو می‌شود. مصرف روزانه آن از بروز جوش و آکنه صورت پیشگیری می‌کند و پلی‌فنول موجود در آن به جوان‌سازی پوست شما کمک می‌کند.

قهوه سبز در محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و شما می‌توانید ماسک قهوه سبز را تهیه کنید یا دانه‌های پودرشده آن را با مقداری عسل بر روی صورت خود بمالید. ماسک قهوه به لایه‌برداری و از بین بردن پوست‌های مرده پوست بدن کمک می‌کند.

اگر شما کسی هستید که به پوست خود اهمیت می‌دهید، خواندن مقاله خواص آب نارگیل برای شما خالی از لطف نیست، زیرا فواید زیادی برای پوست دارد.

قهوه سبز

مضرات مصرف قهوه سبز

از آنجایی که هر چیزی در کنار خواص، معایبی نیز دارد. قهوه سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. بخشی از عوارض مصرف قهوه سبز، با قهوه معمولی مشترک است. این موارد شامل موارد زیر می‌شوند:

• درد شکمی

• افزایش ضربان قلب و تعداد تنفس

• پر ادراری

• بی قراری

• بی خوابی

• اضطراب

برخی از عوارض قهوه سبز اختصاصی و شدیدتر از قهوه معمولی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. افزایش هموسیستئین خون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیش از حد کلروژنیک اسید در کوتاه‌مدت، می‌تواند میزان هموسیستئین خون را افزایش دهد. هموسیستئین عامل افزایش دهندهٔ خطر آترواسکلروسیس یا همان گرفتگی عروق قلبی است.

2. تشدید خونریزی

مقدار کافئین موجود در قهوه سبز می‌تواند در افرادی خونریزی داخلی دارند، وضعیت خونریزی آن‌ها را بدتر کند.

3. ابتلا به هیپوگلیسمی در افراد دیابتی

به دلیل تأثیر احتمالی کافئین قهوه سبز بر کاهش قند خون، این خطر در افراد دیابتی وجود دارد که در اثر مصرف آن دچار هیپوگلیسمی (افت شدید قند خون) شوند.

پیشنهاد فیت شیپ : برای دریافت اطلاعات درباره دیابت می توانید از مقاله “دیابت چیست” که قبلا در سایت منتشر شده، استفاده کنید.

4. ابتلا به اسهال

مصرف مقادیر زیاد کافئین، دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث بروز اسهال شود.

5. افزایش فشار چشم

کافئین زیاد موجود در قهوه سبز در افزایش فشار چشم نیز تأثیر دارد.

6. افزایش فشار خون

در افرادی که دچار پرفشاری خون هستند، مصرف زیاد قهوه سبز احتمالاً می‌تواند فشار خون را افزایش دهد. این در حالی است که در دریافت کافئین از سایر منابع نظیر قهوه معمولی، به ندرت همچنین تاثیری مشاهده شده است.

7. افزایش کلسترول خون

برخی مواد موجود در قهوهٔ تصفیه نشده (مانند قهوه سبز) احتمالاً در افزایش میزان کلسترول خون موثرند، اما به‌طور قطع این اثر در قهوه سبز تأیید نشده است.

8. تشدید بیماری روده تحریک پذیر (IBS)

به همان دلیلی که کافئین موجود در قهوه سبز می‌توانست موجب بروز اسهال گردد؛ مصرف این مادهٔ غذایی در افراد دچار بیماری روده تحریک پذیر توصیه نمی‌شود، چرا که مشکلاتی برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

9. افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان

به‌دلیل نقش کافئین در افزایش دفع کلسیم، پیشنهاد می‌شود افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند؛ روزانه بیشتر از 300 میلی‌گرم کافئین معادل 2 تا 3 فنجان قهوه را مصرف نکنند. در غیر این صورت احتمال پیشرفت پوکی استخوان افزایش می‌یابد.

قهوه سبز

روش تهیه قهوه سبز

مواد لازم (برایدو نفر):

• 20 گرم دانه های قهوه سبز

• 300 میلی لیتر آب جوش

• در صورت ترجیح: شکر، عسل یا دارچین

روش تهیه:

از پودر قهوه استفاده کنید.

1. برای تهیه دانه های قهوه به صورت روشن، همان را در آسیاب خرد کرده و شدت آن را به دلخواه حفظ کنید. از آسیاب سنگین و قوی استفاده کنید زیرا دانه های قهوه بدون آب قهوه سفت هستند.

2. پودر را در 2 فنجان جداگانه قرار دهید و به آرامی آب داغ (تقریباً 90 درجه سانتیگراد) را درون فنجان ها بریزید.

3. مخلوط را 10 دقیقه بگذارید و سپس آن را صاف کنید تا یک نوشیدنی گرم و خوشمزه به دست آید.

4- در صورت دلخواه می توان شکر یا عسل اضافه کرد.

روش: استفاده از دانه های قهوه سبز کامل و خام:

1. این روش بیشتر وقت گیر است. دانه ها را یک شب در یک کاسه آب خیس کنید.

2. روز بعد، آنها را همراه با همان آب روی شعله زیاد جوش دهید. بعد از اولین جوش، حداقل 15 دقیقه آن را روی شعله کم بگذارید.

3. مخلوط را نگه دارید تا کاملاً خنک شود و سپس آب طعم دار را در یک فنجان صاف کنید و لذت ببرید. قهوه سبز ساخته شده با این روش، طعم بسیار قوی تری دارد. اگر متوجه شدید بیش از حد قوی است می توانید با اضافه کردن آب جوش آن را کمی رقیق کنید.

  • منبع
  • افق کوروش
  • کافی مافی
  • فیت شیپ
  • عالیس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید