امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 267061
۶۳۸۳
۴
۰
نسخه چاپی
نارامسین

لوحه ی پیروزی نارامسین

لوح پیروزی نارامسین در سال 1897 در شهر شوش به دست ژان دمرگان فرانسوی کشف شد و از آثار پر ارزش موزه ی لوور به شمار می رود. در این نقش برجسته، نارامسین (پادشاهان مقتدر اکد مملکتی واقع در جنوب بین النهرین که در قرن بیست و سوم قبل از میلاد می‌زیسته است) به صورت مرد نیرومندی که تیر و کمان دارد و پاهای خود را روی بدن دشمنان سرنگون شده گذاشته، نشان داده شده است

لوحه ی پیروزی نارامسین

لوحه ی پیروزی نارامسین

لوح پیروزی نارامسین در سال 1897 در شهر شوش به دست ژان دمرگان فرانسوی کشف شد و از آثار پر ارزش موزه ی لوور به شمار می رود. در این نقش برجسته، نارامسین (پادشاهان مقتدر اکد مملکتی واقع در جنوب بین النهرین که در قرن بیست و سوم قبل از میلاد می‌زیسته است) به صورت مرد نیرومندی که تیر و کمان دارد و پاهای خود را روی بدن دشمنان سرنگون شده گذاشته، نشان داده شده است. در میان صورت دشمنان تصویر کسی دیده می شود که تیر گردنش را شکافته و در حال احتضار است، در قسمت جلوی این صحنه، تصویر کوههای زاگرس به نظر می رسد و روی یک تپه شرح پیروزی نارامسین با خط میخی زیبایی نقش شده است. این لوحه نشان می دهد که در آن زمان، هنر نقش برجسته و کنده کاری به حد بلوغ رسیده و وضعی درخور اطمینان داشته است.

این لوحه یادگاری در موزه لوور پاریس نگهداری می شود. بلندی آن 2 و پهنایش 5/1 متر است. از ویژگیهای این اثر، کتیبه ی آن است که گویای ساخت این لوحه از طرف نارامسین، نوه ی سارگون است که پیروزی او را در مقابل قوم لولوبی نشان می دهد.

در لوح نارامسین بزرگی اندازه شاه تأکید بر قدرتمندی و پیروزی او دارد.

نارامسين پس از تصرف شوش بنواحی كوهستانی مغرب ايران نيز تجاوز كرد و با لولوبيها كه در آن نواحی مسكن داشتند جنگید و پيروز شد و يادگار اين پيروزی را لوحه ای سنگی بصورت نقش برجسته نمايش داد و آنرا در معبد شهر «سيپار» قرار داد ولی پس از اينكه دو قرن بعد سومريها موفق شدند اکديها را از شهرهای سومر بيرون كنند اين سنگ يادگار را بعنوان غنيمت جنگی به شوش آوردند و فرانسويها در ضمن كاوشهای شوش آنرا پيدا كرده به موزه لوور در پاريس بردند و اكنون در آن موزه موجود است.

منبع: آشنایی با هنر در تاریخ 1- دکتر غلامعلی حاتم

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید