امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274111
۳۳۲۶
۳
۰
نسخه چاپی
Norman Robert Foster

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

نورمن فاستر یکی از معروف ترین و بزرگترین معماران دنیا است که آثار متعدد و مشهوری در سطح بین المللی طراحی نموده است.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

نورمن فاستر، اهل منچستر و یکی از معروف ترن معماران دنیاست که اثار مشهوری در دنیای معماری دارد. این معمار معروف و نام آشنا علاوه بر طراحی برج ها و ساختمان های معروف طراحی های مختلفی به همراه تیم خود ثبت و اجرا کرده است

زندگینامه نورمن فاستر

نام کامل او، نورمن رابرت فاستر می باشد.

نورمن فاستر متولد یکم ژوئن ۱۹۳۵، در خانواده ای کارگر در شهر منچستر دیده بر حهان گشود. پدرش رابرت فاستر و مادرش لیلیان اسمیت نام داشت. تماشای منظره حرکت قطار بر روی ریل راه آهن از تراس خانه، یکی از سرگرمی های دوران کودکی نورمن بود. او در مدرسه دستور زبان Burnage مشغول به تحصیل شد.

فاستر در یکی از مصاحبه هایش ضمن اشاره به دوران تحصیلی و نوجوانیش افزود که او همیشه در مدرسه به دلیل احساس متفاوت بودن با سایرین، مورد آزار بود. به همین علت در ۱۶ سالگی مدرسه را رها کرد. رابرت در شرکت بزرگ متروپولیتن- ویکرز ترانفورد پارک مشغول به کار بود. شغل او زمینه علاقه ی نورمن را به مهندسی و فرآیند طراحی فراهم آورد.

نورمن به اصرار پدرش در آزمون استخدامی منچستر سیتی هال شرکت کرد و به عنوان تازه کار در دفتر وزارت خزانه داری منچستر سیتی مشغول به کار شد. سپس در سال ۱۹۵۳ به خدمت نیروی هوایی سلطنتی درآمد. او شیفته پرواز با هواپیما بود.

وقنی نورمن به منچستر بازگشت، آرزوهای بزرگ و بلندپروازانه ای ذهن و قلبش را به تسخیر درآورده بود. آرزوهایی فراتر از زندگی در جامعه کارگری بریتانیا!

نورمن فاستر نخستین کار طراحی خود را به عنوان دستیار جان بیرشاو John Bearshaw آغاز کرد. او باید مجموعه ای از نقشه های دو بعدی و سه بعدی مختلف را برای موضوع مورد نظر (فروشگاه) آماده می کرد. طراحی نورمن، بیرشاو را به سرعت تحت تأثیر استعداد و نبوغ این جوان بریتانیایی قرار داد.

وی در سال ۱۹۵۶ در دانشگاه معماری و برنامه ریزی منچستر مشغول به تحصیل شد اما به دلیل فقر مالی قادر به تأمین هزینه های بالای تحصیلی خود نبود از این رو به اجبار پاره ای از وقت شبانه روزی خود را به انجام مشاغلی چون بستنی فروشی، کارگر نانوایی، نگهبانی شیفت شب باشگاه می گذراند.

فاستر علاقه فراوانی به آثار معماران برجسته ای چون فرانک لوید رایت، میس ون درروهه، لوکوربوزیه و اسکار نیمبر داشت. وی در سال ۱۹۶۱ از دانشگاه منچستر در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد سپس برای کسب مدارج بالاتر برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و به تحصیل در دانشگاه ییل پرداخت. ییل جایی بود که نورمن با دوست و همکار آینده اش ریچارد راجرز آشنا شد.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

۱۹۶۴ در این سال با وندی چیزمن ازدواج کرد که ثمره آن ، دو فرزند به نام های ” تی ” و ” کال ” است .

فاستر پس از کسب مدارج عالی رشته معماری و بازگشت به انگلیس به همراه سه تن از دوستانش از جمله ریچارد راجرز گروه طراحی چهار نفره ای تشکیل داد. این تیم چهار نفره به سرعت به شهرت و اعتبار دست یافت. البته دیری نپایید که نورمن فاستر از این گروه کناره گرفت و فعالیت حرفه ای خود را به صورت مستقل ادامه داد.

شهرت جهانی فاستر بیشتر به دلیل طرح های متنوع معماری و استفاده از تکنولوژی پیشرفته روز در صنعت ساختمان سازی می باشد. آثار وی دربرگیرنده انواع آسمان خراش ها، ادارات، گالری ها، فرودگاه ها، استادیوم ها، ساختمان پارلمان، پروژه های مسکونی مختلف، شهرک های مسکونی و حتی یک پایگاه فضایی می باشد. فاستر به عنوان معمار کلیدی جنبش فناوری در سال ۱۹۷۰ شناخته شد.

در سال ۱۹۹۱ دانشگاه معماری فرانسه، به وی مدال افتخار اعطا کرد. در همین سال، چندین پروژه ی جدید و ارزشمند را به اتمام رساند؛ از جمله فرودگاه استانزتد، مرکز تلویزیونی آی تی ان، نگارخانه های ساکلر ( که ملکه الیزابت دوم آنها افتتاح کرد) و برج سده در توکیو که همه آنها علاوه بر دریافت جوایز متعدد ، مورد ستایش تمام جهان قرار گرفت.

در مراسم بازگشایی ساختمان کرسنت وینگ، مرکز هنر های تجسمی سانزبوری نمایشگاهی بر پا کرد که حاصل شش سال فعالیت حرفه ای فاستر را به نمایش گذاشت. در نمایشگاه دو سالانه ی ونیز ، غرفه ی بریتانیا نیز تعدادی از طرح های فاستر و پنج معمار دیگر انگلیسی را به نمایش در آورد.

در سال ۱۹۹۲ دانشگاه و موسسه ی هنر و ادبیات آمریکا در نیویورک، جایزه یادبود آرنولد برونر را به وی اعطا نمود. دانشگاه هامرساید به او دکترای افتخاری داد. برپایی چندین نمایشگاه در شهرهای پاریس، بوردوکس، رنس و آرسن سنان ، بر ارزش و اعتبار فاستر در اروپا افزود. در همین سال، وی در چندین مسابقه معماری برنده شد که مهم ترین آنها عبارتند از : فرودگاه جدید هنگ کنگ ، پارک مشاغل برلین، مجموعه تسهیلات المپیک در منچستر و قسمت الحاقی آن به موزه ی ماقبل تاریخ در پرووانس.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

در سال ۱۹۹۳  وسعت پروژه ها و تعدد قراردادهای بین المللی باعث شد که این شرکت ، دفتر هایی در شهر های برلین، فرانکفورت، هنگ کنگ، نایمز و توکیو دایر کند . شرکت معماری سرنورمن فاستر و همکاران در آلمان، در مسابقه طراحی پارلمان جدید برلین برنده شد.

از دیگر موفقیت های وی در مسابقات معماری می توان به طرح موزه جنگ در هارتل پول و طرح مجموعه ی نمایشگاهی در لیسبون اشاره کرد. پروژه ی مرکز هنرهای معاصر در شهر نایمز فرانسه افتتاح شد. این پروژه به دلیل مشکلاتی که برای برگزاری مسابقه ( ۱۹۸۳) بوجود آمد، با مدتی تاخیر انجام شد. ولی این مشکلات در ساخت مدرسه ی متوسطه شهر فرژو وجود نداشت. طراحی این مدرسه، در سال ۱۹۹۱ به مسابقه گذاشته شد. انجمن معماران آمریکایی نیز، در همین سال مدال طلای خود را به سر نورمن فاستر اعطا نمود.

 وی در سال ۱۹۹۹ به دلیل کسب افتخارات متعدد در زمینه معماری، عنوان بارون فاستر تیمز بانک را از آن خود کرد.

فاستر هم اکنون نیز به عنوان یکی از معماران برجسته بریتانیایی در جامعه معماری بین المللی از جایگاه والایی برخوردار است و تأثیر آثارش بر چهره جهان غیر قابل انکار می باشد.

آثار برجسته نورمن فاستر

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

استادیوم نیوکمپ بارسلون

تقریبا همه مردم جهان، استادیوم نیوکمپ بارسلون را به خوبی می شناسند، اما شاید کم تر کسی بداند که طراح و معمار این ورزشگاه مشهور کیست. معماری این استادیوم معروف، کسی نیست جز نورمن فاستر. استادیوم نیوکمپ بارسلون، در کنار کاربری اصلی خود، یک جاذبه توریستی معروف برای گردشگران است.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

برج هزاره توکیو

برج هزاره توکیو، ساختمانی است که در فاصله 2 کیلومتری از ساحل احداث شده است. این برج، دارای 170 طبقه می باشد و 40 متر ارتفاع دارد و به عنوان بلندترین برج مسکونی جهان شناخته شده است. مجموع زیربنای این برج، چیزی در حدود 1 میلیون کیلومتر مربع می باشد.

معماری برج هزاره توکیو توسط نورمن فاستر انجام شده است. این برج به خاطر عظیم الجثه بودن، همچنان در دست بررسی جهت اجرا قرار دارد و ساخت آن هنوز شروع نشده است. راه های ارتباطی آن، اتوبان، قایق، خطوط راه آهن و هلیکوپتر هستند. این برج، یک شهرک به صورت عمودی است که 50 هزار نفر قادر خواهند بود در آن زندگی کنند. ساختار مخروطی شکل این برج و بادبندهایی که همه سطح آن را در بر گرفته اند، باعث مقاومت آن در برابر زمین لرزه می شوند. این برج، می توان یکی از برترین آثار نورمن فاستر باشد.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

برج هرست نیویورک

برج هرست نیویورک، نخستین ساختمان اداری بلند مرتبه سبز در نیویورک است و مهارت و هوش یک گروه معماری عظیم را نشان می دهد. نورمن فاستر و همکاران او در این پروژه به سوی طراحی غیر کلیشه ای و مبتکرانه روی آورده اند. تکنیک ها و فناوری های به کار رفته در این برج، فوق العاده هستند. این بنا نیز از معروف ترین آثار معماری این معمار به شمار می رود.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

برج تبر سنت مری 30 لندن

برج تبر سنت مری 30 لندن، در محل تالار بورس بالتیک سابق که فعالیتش در حیطه خرید و فروش کشتی به صورت بین المللی بود، احداث شده است.

برج تبر سنت مری 30، به دست شرکت معماری نورمن فاستر و همکاران و با همکاری گروه آروپ طراحی شده است. این برج، توسط شرکت ساختمان سازی سوئدی اسکانسکا احداث شد و در ماه دسامبر سال 2003 کامل شد. نخستین مستاجر این بنای برجسته، شرکت سوئیس ری بود که یک موسسه بیمه بازنشستگی بین المللی است.

این شرکت، بخشی از ساختمان را به به عنوان دفتر مرکزی، برای پرداختن به کارهای مرتبط با بیمه مشتریان انگلیسی اجاره نمود. همین امر باعث شد برج تبر سنت مری، بعدها نام ساختمان سوئیس ری لندن را به خود بگیرد. این ساختمان، با نام برج خیارشور لندن نیز شناخته می شود و یکی از جاذبه های توریستی این شهر است.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

استادیوم ومبلی لندن

ساخت استادیوم ومبلی بندن به سال 1923 بر می گردد. تا سال 2006، هیچ گونه بازسازی روی این استادیوم انجام نشده است، اما در نهایت، اتحادیه فوتبال انگلیس و یک شرکت خصوصی، اقدام به نوسازی و تاسیس مجدد این ورزشگاه کردند. استادیوم ومبلی، بزرگ ترین استادیوم فوتبال در کشور انگلستان است. ظرفیت این استادیوم، 90 هزار نفر می باشد. ومبلی، یکی از 10 استادیوم بزرگ جهان است. بازسازی این استادیوم به نورمن فاستر سپرده شد.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

گنبد رایشتاگ برلین

ساختمان رایشتاگ، پارلمان کشور آلمان در شهر برلین قرار دارد. این بنا از سال 1894 تا سال 1933، به پارلمان آلمان اختصاص داشته است. رایشتاگ در سال 1933 آتش گرفت و بعد از آن، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. این بنا در زمان جنگ جهانی دوم نیز آسیب های زیادی دید و گنبد آن خراب شد.

در سال 1992، سک مسابقه برای ارائه بهترین طرح بازسازی بین شرکت های معماری برتر جهان برگزار شد. در مرحله اول این مسابقه، سه پروژه از سه معمار مشهور انتخاب شد. این معماران، نورمن فاستر، سانتیاگو کالاتراوا و دو بروئن بودند.

در مرحله نهایی، شرکت نورمن فاستر، برنده مسابقه شد و اجرای طرح را بر عهده گرفت. رایشتاگ، علاوه بر زیبایی خیره کننده، به خاطر فرم خاص طراحی گنبد، مخروط میانی و استفاده از پنجره های هوشمند که باعث می شود سیستم تهویه هوای درون تالار به شکل طبیعی کار کند، یک بنای خاص است. این ساختمان از جاذبه های توریستی شهر برلین به شمار می رود.

نورمن فاستر | زندگینامه نورمن فاستر | آثار نورمن فاستر

پل میلائو فرانسه

پل میلائو، بزرگ ترین پل جاده ای جهان است و ارتفاعی معادل 343 متر دارد. این پل، بالای رودخانه تارن در جنوب کشور فرانسه واقع شده است. پل میلائو توسط ویرلوژو (در نقش مهندس سازه) و نورمن فاستر (در نقش معمار) طراحی شد و در ماه دسامبر سال 2004 افتتاح گشت. احداث پل میلائو در حدود 394 میلیون یورو هزینه در بر داشت. شرکت فرانسوی سازنده این پل، هزینه ساخت و ساز آن را از دریافت عوارض عبور و مرور خودروها طی 75 سال تامین کرده است.

دانشکده حقوق دانشگاه کمبریج، هتل هارمون، اپل پارک کالیفرنیا و پل هزاره لندن از دیگر آثاری هستند که نورمن فاستر، معمار آن ها بوده است.

از دیگر آثار نورمن فاستر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ورزشگاه کمپ نودانشکده حقوق دانشگاه کمبریج

- هتل هارمون

- مرکز تجارت جهانی (ساختمان شماره ۲)

- هرم صلح و دوستی

- فرودگاه بین‌المللی کویت

- مرکز تولید مک لارن

برج هرمیتاژ

- موزه هنر داتونگ

- فرودگاه بین‌المللی هنگ کنگ ، چک لاپ کوک

- ساختمان پارلمان آلمان

- دفتر مرکزی شرکت بیمه ویلیس ،فابر و داماس ،ایپسوویچ

- مجموعه الفیضیه ریاض عربستان سعودی

- سازهٔ پنوماتیک موقت برای شرکت فناوری رایانه ،همل همپ استید

- شرکت رنو در انگلستان

- دفترها و استودیوهای جدید BBC در پورتلند

- دفتر مرکزی شرکت سوئیس ری

- پایانه مسافربری وفرودگاه استانزتد لندن

  • منبع
  • آوگون
  • آرچ دیسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید