امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273597
۵۳۴۲
۳
۰
نسخه چاپی

هسته خرما | فواید هسته خرما برای بیماری ها

هسته خرما یکی از محصولات حاصل از پسماند بخش کشاورزی و ضایعات کارخانجات صنایع غذایی است که می تواند بعد از فرآوری به عنوان یک افزودنی فراسودمند جایگزین بخشی از خوراك انسان و دام باشد

هسته خرما | فواید هسته خرما برای بیماری ها

هسته خرما یکی از محصولات حاصل از پسماند بخش کشاورزی و ضایعات کارخانجات صنایع غذایی است که می تواند بعد از فرآوری به عنوان یک افزودنی فراسودمند جایگزین بخشی از خوراك انسان و دام باشد.

با توجه به شرایط ویژه کشور و قرار گرفتن بخش اعظم آن در شرایط آب و هوایی گرم و وجود نخلستان های فراوان در این مناطق، فرآوری پودر هسته خرما و استفاده از آن به عنوان افزودنی مفید می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هسته خرما حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر رژیمی و ترکیبات ریزمغذی نظیر سلنیوم، آهن، کلسیم، ترکیبات فنلی، استرول ها، توکوفرول ها، یون های فلزی و اسیدهای آمینه ضروری می باشد.

با توجه به دارا بودن ترکیبات مفید هسته خرما، استفاده از این ماده غذایی به عنوان یک پسماند صنایع (پس از تولید شیره خرما، خمیر خرما، چیپس خرما و یا کارخانجات تولیدکننده خرمای بدون هسته) در تولید مواد غذایی فراسودمند می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هســته خرمــا کــه پــس از فــرآوری خرمــا در کارخانجات تولید شیره خرما، خمیـر خرمـا، چیـپس خرما و یا کارخانجـات تولیـد کننـده خرمـای بـدون هسته، به عنوان ضایعات دور ریخته می شود و یـا بـه مصرف دام می رسد، یک فرآورده غنی از فیبر رژیمـی است و به طور متوسط حاوی 73/1 درصد فیبر اسـت.

فواید هسته خرما برای بیماری ها

1- آبریزش و کم سویی چشم و خواص هسته خرما

افرادی که بر اثر حساسیت فصلی یا حساسیت به نور یا دارویی دچار آبریزش چشم شده اند می توانند چند هسته خرما را کوبیده, بجوشانند و آن را بعد از صاف کردن جهت شستشو چشم به کار ببرند. عده ای بر این باورند که پودر هسته خرما برای افزایش قدرت بینایی نیز کاربرد دارد.

2- درمان سریع تر جای زخم با هسته خرما

؛ جای زخم یا زخم های چرکی با هسته خرما درمان می شود؛ هسته خرما را بسوزانید و بعد از سرد شدن آن را کوبیده و به محل زخم ببندید.

3- هسته خرما و دفع سنگ کلیه و مثانه

افرادی که از سنگ کلیه یا سنگ مثانه رنج می برند می توانند چند عدد هسته خرما را خرد کرده و با آب بجوشانند و از این دمنوش روزی دوبار میل کنند.

4- درمان دیابت با هسته خرما

یکی از شگفت انگیز ترین خواص هسته خرما درمان دیابت است.

برای بهره بردن از این خاصیت باید قهوه هسته خرما تهیه کرد که در ادامه روش تهیه آن ذکر می شود.

استفاده حتی یک هفته از این قهوه به تنظیم قند خون بدن کمک می کند.

برای تهیه قهوه هسته خرما کافیست که چند عدد هسته خرما را با آب ولرم و به طور کامل بشویید.

سپس آن را به مدت ۱۰ روز در معرض نور قرار داده تا کاملا خشک شود.

بعد از این مرحله هسته ها را داخل فر می گذاریم تا بسوزند و رنگشان تغییر کرده و قهوه ایی شود. بعد از سرد شدن آن را کوبیده و میل می کنید. البته می توان از آن به عنوان دمنوش نیز استفاده کرد.

هسته خرما | فواید هسته خرما برای بیماری ها

5- درمان درد های مفصلی و عضلانی با استفاده از هسته خرما

کسانی که دچار دردهای مفصلی هستند می توانند از بخور هسته خرما جهت درمان استفاده کنند.

6- درمان سریع تر سرماخوردگی با بخور هسته خرما

با استفاده از بخور هسته خرما روند درمان امراض در فصل زمستان و سردرد را بهبود و سرعت ببخشید.

7- تسکین درد دندان با پودر هسته خرما

با قرار دادن مقداری از پودر هسته خرما درد دندان از بین می رود.

8- درمان اسهال و هسته خرما

هسته خرما برای درمان اختلالات گوارشی مخصوصا درمان اسهال مزمن مفید بوده و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و باکتری هایی هایی که به دستگاه گوارش وارد شده اند را از بین می برد؛ برای از بین بردن اسهال کافیست که با پودر هسته خرما حریره تهیه کرده و میل کنید.

9- درمان ریزش مو و پودر هسته خرما

همچنین به افرادی که از ریزش مو رنج می برند توصیه می شود که از روغن هسته خرما برای درمان استفاده کنند. جالب است بدانید که از روغن هسته خرما برای تهیه مواد شوینده خصوصا شوینده های بدن مانند صابون و شامپو استفاده می شود.

هسته خرما | فواید هسته خرما برای بیماری ها

مصارف پودر هسته خرما

1- جایگزین قهوه

شما می توانید از این پودر به عنوان جایگزین قهوه به صورت روزانه استفاده کنید، در واقع بحث انرژی زا بودن بخصوص در شب و وقت کار می تواند از جمله ویژگی های مهم این پودر باشد.

2- افزایش شیر مادران شیرده

هسته خرما سبب افزایش شیر مادران شیرده می شود لذا توصیه می شود که این زنان در هفته چند بار از کوبیده هسته خرما میل کنند.

3- افزایش سیستم ایمنی بدن

هسته خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است همچنین به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می کند, مخصوصا از آسیب به ساختار DNA بدن جلوگیری می کند.

4- بازگشت رحم به جای اولیه پس از زایمان

یکی دیگر از مصارف بخور هسته خرما برای بعد از زایمان است؛  زنان بعد از زایمان با تغییر حجم و حرکت رحم مواجه هستند که برای بازگشت رحم به جای اولیه می توانند از بخور هسته خرما استفاده کنند.

5- خاصـیت ضـد پیری

هسـته خرمـا به دلیل مقدار بـالای فیتوهورمـون خاصـیت ضـد پیری دارد و چین و چروك پوست را کاهش میدهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید