امروز: شنبه, ۰۵ مهر ۱۳۹۹ برابر با ۰۸ صفر ۱۴۴۲ قمری و ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی
کد خبر: 272532
۶۷۸
۱
۰
نسخه چاپی
ماندالا (mandala)

هنردرمانی ماندالا چیست؟

جوهر یا هدف اصلی ماندالا با فرآیند متوسل شدن به خدا؛ صدا کردن خدا و تشخیص این نکته است که نیروی معنوی و شفابخش در درون خود دعا کننده و مراقبه کننده قرار دارد

حقوق نیوز/ فرهنگ و هنر

هنردرمانی ماندالا چیست؟

هنردرمانی چیست؟

امروزه هنردرمانی به عنوان یک روش درمانی تلقی می شود که بر مبنای رویکرد غیرکلامی است که شامل چندین روش درمانی می باشد. با استفاده از این رویکرد از طریق مشارکت فعال یا غیرفعال برای ارتقاء سلامت و تسهیل بهبودی بهره می گیرند. درمان های هنری مانند قصه، نمایش، موسیقی، رقص و حرکت درمانی و درمان روانی – حرکتی به طور فزاینده ای در محیط های روان درمانی و روان پزشکی به عنوان کمکی یا جایگزین دارودرمانی در کنار روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

قصه درمان گرها از روش هایی مانند بازی، ماسک، بداهه سازی، متن و اشعار استفاده می کنند. نقش بازی کردن به بیمار و درمانگر امکان بازی با واقعیت و آزمایش و بررسی حقایق زندگی واقعی را می دهد. هنر درمان گرها از روش های هنری مانند نقاشی، کار کردن با گل، چوب یا سنگ استفاده می کنند.

هنردرمانی برای درمان بیمارانی که مرتکب جرم شده اند، به دنبال ایجاد یک محصول هنری است که در آن فرایندهای داخلی به شکلی عینی تبدیل می شوند که این شکل می تواند به بیمار کمک کند تا وقایع، افکار و احساساتی را که منجر به جرم شده را درک کند.

درمان گران موسیقی از ابزارهای موسیقی، آواز، آهنگ سازی، پرکاشن و... استفاده می کنند.

در سال های اخیر گرایش به درمان های تکمیلی و جایگزین افزایش یافته و به عنوان یک درمان فرعی و الحاقی و به طور کلی به عنوان درمان های حمایتی در بسیاری از مراکز درمانی و مراقبتی رو به افزایش است.

هنردرمانی ماندالا چیست؟

هنردرمانی ماندالا چیست؟

در مشرق زمین ماندالا بارزترین نماد تامل و مکاشفه است و از نظر یونگ بیانگر وصلت آگاهی و ناآگاهی و تمامیت روانی است و تصویر خدا و خویشتن است. زیرا این دو از یکدیگر متمایز نیستند.

در این روش از طرح های ماندالا برای رنگ آمیزی استفاده می شود. ماندالا واژه ای است سانسکریت به معنی حلقه ی سحرآمیز و حیطه تمثیلی آن شامل همه شکل های منظم متحدالمرکز، صور شعاع دار یا کروی است که همه حلقه ها یا مربع ها دارای نقطه ای مرکزی است.

در ادیان بودا و هندو، ماندالا ها جدول های هندسی هستند که به عنوان نماد برای جهان هستی به کار میروند. اصل ماندالا ها از دین هندو است ولی در آیین بودا هم کاربرد زیادی پیدا کرده است. در این ادیان، ماندالاها دایره هایی نمادین برای تمرکز بر خویشتن و جستجو در درون انسان هستند.

مرکز دایره ی جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه ی دینی به کار می رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خود به خود توجه شخص را به مرکز دایره جذب می کنند.

اولین روانشناس بزرگی که متوجه ماندالا و ارزش های معنوی آن شد، کارل گوستا یونگ بود. رنگ آمیزی درمانی از یک فرآیند سه مرحله ای پیروی می کند.

در مرحله ی اول فرد به صورت آزاد و بدون هیچگونه قید و بندی به رنگ آمیزی طرح ها می پردازد و با آنها آشنا می شود. این مرحله که یک حرکت تفریحی و جالب است، واسطه ای برای اکتشاف خود است.

در مرحله ی دوم فردی که به رنگ آمیزی ماندالا پرداخته، در حین رنگ آمیزی با خود صحبت می کند.

فرد در این مرحله نسبت به محتوای گفتار درونی خودآگاهی پیدا می کند و می تواند درباره ی آن و جنبه های مثبت و منفی این گفتمان ادراک روشنی به دست آورد و با نقد آنها به این سوال پاسخ دهد که آیا من واقعا چنین کسی هستم؟ آیا این افکار به من کمک می کنند؟ آیا می توانم این گفتارها را تغییر دهم؟

در مرحله ی سوم فرد با استفاده از شناختی که از قبل به دست آورده، تلاش می کند با نقد و تحلیل این گفتارها به سوی تغییر گفتارهای درونی منفی و تبدیل آنها به گفتار درونی مثبت حرکت نماید.

هنردرمانی ماندالا چیست؟

روانکاو معروف کارل یونگ ماندالا را کهن الگوی خویشتن می داند، نماد تمامیت و نظم و کار ویژه آن سازمانده ی و دربرگیری تمامیت روان و ساماندهی و تنظیم دوباره وضعیت های هرج و مرج آلود است.

خلق یک ماندالا یعنی جمع آوری و گردهمایی امور معنوی و ناملموس یعنی ساخت بنایی از صلح و نظم درون یک جهان بی نظم، آشفته و چرخان. این یک نقطه پرتپش در آگاهی جمعی کیهانی است.

ماندالا نمایشگر مرکزیت جهان و آگاهی آن است که به سوی بیرون و وجود انسان گسترش می یابد. طراحی ماندالا یعنی تلاش برای کشف این مرکز، هسته و نقطه کانونی برای همه چیز. نتیجه این سفر، بازگشت نهایی ما به این مرکز است که در نهایت ناگزیر از آن هستیم، تنها راه های رسیدن به این هدف می توانند متفاوت باشند.

ماندالا معمولاً به شکل قصری با چهار دروازه که به سوی چهار جهت اصلی زمین باز می شوند، نمایش داده می شود. گل نیلوفر آبی نماد تعلیمات بودا است. این گیاه، ریشه هایش را در گل و لجن کف مرداب محکم می کند و با این مجال ساقه اش را تا سطح آب کشیده و گلبرگهایش را به سوی نور و در سطح آب می گستراند. این نماد جسم و روح بشر و توانایی روح برای تغذیه از جسم و محیط دنیایی و سپس رشد آن به سوی خداوند و رسیدن به او است.

اشکال متفاوتی از ماندالا ها با مفاهیم و کاربردهای مختلف وجود دارند. نگاره های فردی دارای طیفی از اشکال هستند که از ماندالا ها به اصطلاح کیهانی شروع می شوند. این ماندالاها منعکس کننده دانش باستانی درباره تحول و تکامل کیهان و سیستم جهان می باشند و جای مهمی در میان ماندالاهای مراقبه ای دارند. انتهای دیگر طیف ماندالا های درمانی و شفابخش قراردارند که نشان می دهند چگونه نیروی بودا در تمام جهان می تابد و جهان را شفا می دهد.

جوهر یا هدف اصلی ماندالا با فرآیند متوسل شدن به خدا؛ صدا کردن خدا و تشخیص این نکته است که نیروی معنوی و شفابخش در درون خود دعا کننده و مراقبه کننده قرار دارد.

ماندالا یا دوایر متحد المرکز، آخرین مرحله تکامل درونی یا هماهنگی معنوی اند. تحول و تکامل مربع به دایره در ماندالا شبیه به تکامل یافتن تبلور مکانی نیروانا به مرحله معلوم بودن اصلیت است که در شرق همان عبور از زمین و رفتن به آسمان است.

دایره با حرکت پویای خود نمایانگر تغییرات زمینی است. به طور خاص، هنردرمانی ماندالا که به مردم این امکان را می دهد تا به افکار و احساسات خود توجه کنند، به طور فزاینده ای توسط بخش روان پزشکی به عنوان یک برنامه فعالیتِ مفید برای بیماران روانی که باید واقعیت و تخیل خود را ادغام کنند، مورد پذیرش قرار گرفته است.

هنردرمانی ماندالا چیست؟

نقاشی های بیماران در این دایره ها نشان دهنده آن چیزی است که در آن لحظه از نقاشی به آن فکر می کنند و به آن ها کمک می کند تا با تمرکز بر روی عمل نقاشی، آنچه را که تجربه کرده اند را فراموش کرده و خود را رها کنند.

در نتیجه هنردرمانیِ ماندالا می تواند به بیماران روانی کمک کند تا بخش های مختلف خود را یکپارچه کرده، ماهیت زندگی خود را درک کند تا بخش های مختلف خود را یکپارچه کرده، ماهیت زندگی خود را درک کنند و یک زندگی ای را هدایت کنند که بیشتر بر روی خود متمرکز است.

منابع:

تاثیر هنردرمانی ماندالا بر کاهش اضطراب در زنان مبتلا به سوءمصرف مواد - محدثه تیلکی و دیگران - فصلنامه اعتیاد پژوهشی سوءمصرف مواد - شماره 53 - 1398

بررسی تاثیر رنگ آمیزی درمانی به روش های طرح های ماندالا بر اضطراب، خشم و کنترل فکر افراد - زهرا روزرخ و آزیتا میرفخرایی - فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی - شماره 3 - 1396

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید